Repülés, 1948. január (2. évfolyam, 1. szám)
1948-01-01 / 1. szám
kapcsolatokat ebben az irányban is, mielőbb, hogy aviatikánk fejlődhessék, tapasztalatokra tehessünk szert és a demokratikus ország sportcivilizációjának demonstrálásával, annak megbecsülést szerezzünk. Az ily nemzetközi találkozókon való részvétel különben a legjobb ellenszere a vasfüggönyről szóló híreszteléseknek is. Tanuljunk az oroszoktól ezen a vonalon, ők a F. A. I. összejöveteleken való részvételnek láthatóan kellő fontosságot tulajdonítanak és a F. A. I. életében élénken részt vesznek. Igyekezzünk tehát békét kedvelő országhoz méltón gondolkozni és a békét kedvelő többi államokkal a nemzetközi sportkultúra terén is együtt dolgozni és kapcsolatainkat ilyen vonatkozásban megszilárdítani. Ne csak szólamokat hallassunk tehát, hanem illetékes tényezőink figyelmét felhíva e kérdésre, idejében tegyük meg a kellő lépéseket, hogy az 1948-as év a magyar szabadság évének centennáriuma ne múlhasson el kihasználatlanul, a szóbanforgó és repülőügyünket élénken érdeklő vonatkozásokban! ROTTER LAJOS Román sportrepülők Budapesten A Magyar Repülő Szövetség meghívására 6 román bajtársunk 4 repülőgéppel Budapestre jött, hogy tanulmányozza újjáéledő sportrepülésünk felépítését, géptípusait és mai állását. Vezetőjük Cracaoanu János volt, a csoport tagjai pedig Romaniteanu János, Radó György, Cottescu Demeter, Dumitru Iván és Cucuianu György. Megnézték repülőtereinket, áttanulmányozták gépeink konstrukcióját, repültek velük, s általában megtekintettek mindent, ami a pilóta szemével megtekintésre érdemes, s ez a tanulmány nem volt haszontalan időpazarlás. Mi pedig úgy éreztük, hogy az a szívélyes, bajtársias légkör, ami körülöttük kialakult, szoros együttműködésünk alapját fogja képezni. Repülők látogatása nem múlhatott el repülés nélkül és bajtársaink, akik körülményeiknek a mienknél kedvezőbb alakulása folytán most is gyakorlatban vannak, nem zárkóztak el egy kis bemutató jellegű repülődélután tartására irányuló kérésünk elől. A román követés kísérete, a közlekedésügyi minisztérium légügyi főosztályának vezetője, Boós Imre légügyi főtanácsos és beosztottai, valamint az egyesületek tagjainak lelkes csoportja előtt végzett bemutató, hosszú évek óta áhított élményt jelentett mindannyiunknak. Bajtársaink mesterei a motoros repülésnek! Cucuianu oly magas színvonalú műrepülést mutatott be Jungmeisterével, amilyent csak a régi nagy repülőnapok nagyágyúitól láttunk. Az már természetes következménye volt a látottaknak, hogy még jobban éreztük a szegénységünkből adódó kontrasztot, de ez csak az első pillanatokban leverő hatású. A következőkben már kemény elhatározást szült: kell, hogy nekünk is legyenek gépeink! És ha lesznek, viszonozni fogjuk látogatásukat és bemutatójukat is! Hisszük, hogy az a lökés, amit ittlétükkel adtak sportrepülésünknek, nemcsak gyümölcsöző együttműködés kezdetét jelenti, hanem repülésünk egy előttünk álló, mozgalmas korszakának bevezetését is. Andrásev Iván, a M. Repülő Szövetség ügyv. elnöke Heida Vitek A F. A. I. EZÉVI GENFI ÜLÉSÉN eltörölte a segédmotoros vitorlázó repülőgépek rekordkategóriáját. A hír kissé fájdalmasan érinti a magyar sportrepülést, mert a javítás alatt álló egyetlen Motobáby tavaszra várható elkészülése után komoly kilátásaink lehettek volna ennek a kategória-rekordnak a megdöntésére. A múltban dr. Szomolányi bajtársunknak volt egy hiteles, de tudomásunk szerint a F. A. I. által még nem hitelesített időtartam repülése, mely kb. egy órával múlta felül az akkor érvényben lévő világrekordot. A BUDAPEST—PRÁGA és BUDAPEST—VARSÓ vonalak mellett a Maszovlet megnyitotta a Budapest—Belgrád vonalát is. A belföldi vonalak: Budapest—Miskolc—Debrecen, Budapest—Pécs és Budapest— Győr—Szombathely. AZ ANGOL HAWKER repülőgépgyár N—7/46. típusjelzéssel ellátott új hőlégsugárhajtású , vadászgépének próbarepülései befejezésükhöz közelednek. A gép sebessége 965 km/óra felett van. Hajtóműve 1 darab Rolls Royce Nene turbómotor. A SZOVJETKORMÁNY Repülőgép Ipari Akadémia felállítását rendelte el, amely kétéves tanfolyam keretében képezi ki hallgatóit. Az Akadémia 3 fakultásra tagozódik: hangárépítészet, motorszerkesztés, műszerek és szerelékek szerkesztése. Az előadók a szovjet repülés vezetőegyéniségeinek sorából, továbbá a Moszkvai Aviatikai Intézet és a Zukovszky katonai repülőakadémia tanárai közül kerülnek ki. A COMPANIA AEROVIAS Guest SA. mexikói légiforgalmi társaság Lockheed „Constellation“ típusú gépeivel megnyitotta Atlanti-óceáni vonalát. Az útvonal: Mexikó City— Miami— Bermuda—Azorok — Lisszabon—Paris—London. A „CESKOSLOVENSKE AEROLINIE“ Prága és Berlin között elindította rendszeres járatát. A BELGA SABENA (Société Annonime Belge d'Exploition de la Navigation Aerienne) 6 darab kétmotoros Convair-Liner gépet rendelt. Gépállománya október hó 1-én az alábbi volt: a) szállítógépek: 11 darab kétmotoros Douglas C—47, és 1 darab 4 motoros C—54 típus; b) utasforgalmi gépek: 3 darab De Havilland „Dove“, 7 darab Lockheed „Lodestar“, 17 darab Douglas DC-3, 8 darab DC—4, 3 darab DC—6. Dr. Udvarhelyi Ödön a Magyar Repülő Szövetség elnöke Romaniteanu Ioan román sportrepülővel start előtt. (Fotó: Makai) Cucuianu bravúros műrepülése után a Jungmeisterében. (Fotó: Makai) Román motoros és magyar vitorlázógépek a budaörsi repülőtéren. (Fotó: Makai) 2