Repülés, 1948. január (2. évfolyam, 1. szám)

1948-01-01 / 1. szám

kapcsolatokat ebben az irányban is, mielőbb, hogy aviatikánk fejlődhessék, tapasztalatokra tehessünk szert és a demokratikus ország sportcivilizáció­jának demonstrálásával, annak megbecsülést szerezzünk. Az ily nemzet­közi találkozókon való részvétel különben a legjobb ellenszere a vasfüg­gönyről szóló híreszteléseknek is. Tanuljunk az oroszoktól ezen a vonalon, ők a F. A. I. összejöveteleken való részvételnek láthatóan kellő fontosságot tulajdonítanak és a F. A. I. életében élénken részt vesznek. Igyekezzünk tehát békét kedvelő országhoz méltón gondolkozni és a békét kedvelő többi államokkal a nemzetközi sportkultúra terén is együtt dolgozni és kapcsolatainkat ilyen vonatkozásban megszilárdítani. Ne csak szólamokat hallassunk tehát, hanem illetékes tényezőink figyelmét felhíva e kérdésre, idejében tegyük meg a kellő lépéseket, hogy az 1948-as év a magyar szabadság évének centennáriuma ne múlhasson el kihaszná­latlanul, a szóbanforgó és repülőügyünket élénken érdeklő vonatkozásokban! ROTTER LAJOS Román sportrepülők Budapesten A Magyar Repülő Szövetség meg­hívására 6 román bajtársunk 4 re­pülőgéppel Budapestre jött, hogy ta­nulmányozza újjáéledő sportrepülé­sünk felépítését, géptípusait és mai állását. Vezetőjük Cracaoanu János volt, a csoport tagjai pedig Roma­­niteanu János, Radó György, Cot­­tescu Demeter, Dumitru Iván és Cucuianu György. Megnézték repülőtereinket, át­tanulmányozták gépeink konstruk­cióját, repültek velük, s általában megtekintettek mindent, ami a pi­lóta szemével megtekintésre érde­mes, s ez a tanulmány nem volt ha­szontalan időpazarlás. Mi pedig úgy éreztük, hogy az a szívélyes, bajtár­­sias légkör, ami körülöttük kiala­kult, szoros együttműködésünk alap­ját fogja képezni. Repülők látogatása nem múlha­tott el repülés nélkül és bajtársaink, akik körülményeiknek a mienknél kedvezőbb alakulása folytán most is gyakorlatban vannak, nem zárkóz­tak el egy kis bemutató jellegű re­pülődélután tartására irányuló kéré­sünk elől. A román követ­és kísé­rete, a közlekedésügyi minisztérium légügyi főosztályának vezetője, Boós Imre légügyi főtanácsos és beosz­tottai, valamint az egyesületek tag­jainak lelkes csoportja előtt végzett bemutató, hosszú évek óta áhított élményt jelentett mindannyiunknak. Bajtársaink mesterei a motoros re­pülésnek! Cucuianu oly magas szín­vonalú műrepülést mutatott be Jungmeisterével, amilyent csak a régi nagy repülőnapok nagyágyúi­tól láttunk. Az már természetes kö­vetkezménye volt a látottaknak, hogy még jobban éreztük a szegény­ségünkből adódó kontrasztot, de ez csak az első pillanatokban leverő hatású. A következőkben már ke­mény elhatározást szült: kell, hogy nekünk is legyenek gépeink! És ha lesznek, viszonozni fogjuk látogatá­sukat és bemutatójukat is! Hisszük, hogy az a lökés, amit ittlétükkel adtak sportrepülésünk­nek, nemcsak gyümölcsöző együtt­működés kezdetét jelenti, hanem repülésünk egy előttünk álló, moz­galmas korszakának bevezetését is. Andrásev Iván, a M. Repülő Szövetség ügyv. elnöke Heida Vitek A F. A. I. EZÉVI GENFI ÜLÉ­SÉN eltörölte a segédmotoros vitor­lázó repülőgépek rekordkategóriáját. A hír kissé fájdalmasan érinti a ma­gyar sportrepülést, mert a javítás alatt álló egyetlen Motobáby ta­vaszra várható elkészülése után ko­moly kilátásaink lehettek volna en­nek a kategória-rekordnak a meg­döntésére. A múltban dr. Szomolányi bajtársunknak volt egy hiteles, de tudomásunk szerint a F. A. I. által még nem hitelesített időtartam re­pülése, mely kb. egy órával múlta felül az akkor érvényben lévő világ­rekordot. A BUDAPEST—PRÁGA és BU­DAPEST—VARSÓ vonalak mellett a­ Maszovlet megnyitotta a Buda­pest—Belgrád vonalát is. A belföldi vonalak: Budapest—Miskolc—Debre­cen, Budapest—Pécs és Budapest— Győr—Szombathely. AZ ANGOL HAWKER repülőgép­gyár N—7/46. típusjelzéssel ellátott új hőlégsugárhajtású , vadászgépének próbarepülései befejezésükhöz köze­lednek. A gép sebessége 965 km/óra felett van. Hajtóműve 1 darab Rolls Royce Nene turbómotor. A SZOVJETKORMÁNY Repülő­gép Ipari Akadémia felállítását ren­delte el, amely kétéves tanfolyam keretében képezi ki hallgatóit. Az Akadémia 3 fakultásra tagozódik: hangárépítészet, motorszerkesztés, műszerek és szerelékek szerkesztése. Az előadók a szovjet repülés vezető­­egyéniségeinek sorából, továbbá a Moszkvai Aviatikai Intézet és a Zu­­kovszky katonai repülőakadémia ta­nárai közül kerülnek ki. A COMPANIA AEROVIAS Guest S­A. mexikói légiforgalmi társaság Lockheed „Constellation“ típusú gé­peivel megnyitotta Atlanti-óceáni vo­nalát. Az útvonal: Mexikó City­— Miami— Bermuda—Azorok — Lissza­bon—Paris—London. A „CESKOSLOVENSKE AERO­­LINIE“ Prága és Berlin között el­indította rendszeres járatát. A BELGA SABENA (Société An­­nonime Belge d'Exploition de la Na­vigation Aerienne) 6 darab kétmoto­­ros Convair-Liner gépet rendelt. Gépállománya október hó 1-én az alábbi volt: a) szállítógépek: 11 da­rab kétmotoros Douglas C—47, és 1 darab 4 motoros C—54 típus; b) utasforgalmi gépek: 3 darab De Ha­­villand „Dove“, 7 darab Lockheed „Lodestar“, 17 darab Douglas DC-3, 8 darab DC—4, 3 darab DC—6. Dr. Udvarhelyi Ödön a Magyar Repülő Szövetség elnöke Romaniteanu Ioan román sportrepülővel start előtt. (Fotó: Makai) Cucuianu bravúros műrepülése után a Jungmeister­ében. (Fotó: Makai) Román motoros és magyar vitorlázó­­gépek a budaörsi repülőtéren. (Fotó: Makai) 2

Next