Repülés, 1957 (10. évfolyam, 1-9. szám)
1957-04-01 / 1. szám
4 Üdvözlet A KISZ-nek A Magyar Repülő Szövetség ideiglenes intéző bizottsága örömmel vette tudomásul a Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottságának határozatát a Magyar Kommunista Ifjúsági Szövetség megalakításáról. Az MRSZ legfontosabb feladatának tartja, hogy a sportrepülés valamennyi ágában részvevő fiatalok kiképzése mellett szocialista nevelésben részesüljenek. E hazafias feladat megoldásához ad segítséget az MSZMP határozata A Magyar Repülő Szövetség munkájában messzemenően igyekszik támaszkodni az újonnan megalakuló Kommunista Ifjúsági Szövetségre. A Szövetség bízik abban, hogy a KISZ öntudatos harcosai sorában ott lesznek a fiatal kommunista repülők, ejtőernyősök és modellezők legjobbjai is. Magyar Repülő Szövetség Intéző Bizottsága VERSENYKIÍRÁS A Magyar Repülő Szövetség 1957. május 26-től június 8-ig Senior, július 1-től 15-ig a VIII. Nemzeti Vitorlázó repülő Versenyt rendezi meg, 20—20 fő versenyzővel. A versenyekre a repülőklubok nevezhetik be versenyzőiket. A Senior Versenyre nevelhetők azok, akik a II. osztályú sportminősítés feltételeivel rendelkeznek. A nemzeti versenyre akik I. osztályú, vagy érdemes sportolói sportminősítés feltételeivel rendelkeznek. A benevezett versenyzők kiválogatását a szövetség repülési osztálya végzi az 1957. március 1. és V. hó 15-e között végrehajtott teljesítményrepülések alapján, melyet az alábbiak szerint értékel: KÖZEL FÉLESZTENDEI SZÜNET UTÁN veszik kezükbe a „Repülés”-t a sportrepülők, s mindazok, akik figyelemmel kísérik az egyetemes repülés fejlődését. Ma e téren a távlatok, szinte beláthatatlanok. Elképesztő távolságok és magasságok berepüléséről hoz naponta híreket a sajtó. Ilyen tempóban még egy közlekedési eszköz sem írt le a valóságban is tüneményes pályát. Lapunk szerény munkájával el akarja érni, hogy olvasóink frissen tájékozódhassanak, megismerjék a repülőtechnika legújabb vívmányait. Sportrepülőink számára összekötő kapocs kíván lenni a lap, amely tapasztalatcserével, a repülés technikájának ismertetésével közelebb hozza egymáshoz az ifjúságot. Mindezek előtt elsősorban nevelni, tudásban gyarapítani akarja lapunk az ifjúságot. Ehhez minden olvasónk segítségét kérjük, mert a magunk-P = pontszám D - távolság V % átlagsebesség Magassági repülés 3000—4000 m között méterenként 1 pont, 4000 m felett méterenként 2 pont. Nemzeti rekordért -1 2000 pont jutalom számítható az elért pontszámúhoz. Kétkormányos teljesítményrepülésnél típuskiegyenlítésképpen az elért pontszámihoz 30% adható hozzá. A versenyek nem egységes géptípussal lesznek megtartva. A versenyzők gépeiről és felszereléséről a nevező klub köteles gondoskodni. Magyar Repülő Szövetség repülési osztályára vállalt feladatot csak úgytudjuk elvégezni, ha a szó legszorosabb értelmében bekapcsolódnak a szerkesztés munkájába. Javaslataik, észrevételeik mind jobbá és színvonalasabbá teszik a lapot. Szövetségünk ennek jegyében a legjobb sportrepülőket kérte fel, hogy a szerkesztőbizottságban dolgozzanak. A szerkesztő bizottság tagjai: Vitorlázó repülőik: Legenyei Lajos, Studreni József, Juhász Géza, Tóth József, Mitter Imre, Kasza József. Motoros repülők: Csanádi Norbert, Wittinger Kálmán, Szentgyörgyi Dezső, Gulyás Ferenc, Kapitány István. .Ejtőernyősök: Gyulai György, Szeszák Gyula, Seress József, Kastély Sándor. Műszakiak: Mező György, Samu Béla, Jereb Gábor. Modellezők: Somogyi Ferenc, Beck Rudolf, Gombócz István. Távrepülés PD -10 Céltávv repülésp_dv r _ 3 Hurokrepülés P D • 20 Háromszög repülés 110 km-ig D.V F 2 210 km-ig 310 km-ig D.V 1-8 D-V P. 1.6 n ( Mandl Ernő Tóth József Jávor Géza Jambrik Sándor A sportbizottság közleményei 1. A sportbizottság 1957. február 27-i ülése. A bizottság február 27-én ülést tartott, amelyen az elmúlt években az ezüst- és aranykoszorú nyilvántartásban elkövetett hiányosságokat véglegesen felszámolta. Miután a sportbizottság a teljesítményrepüléseiket hivatalosan elismerte, az alábbi repülők kapták meg az ezüstkoszorús oklevelüket és jelveket: Ezenkívül a bizottság hitelesítette Endrédi Mária és Belenka Éva 47km-es repülését, melyet, mint a kétüléses női távrekordot, nemzeti rekordként elismert. Ugyanekkor került hitelesítésre Mező György 1950-ben végrehajtott Hajdúszoboszló—Gyöngyös—Hajdúszoboszló hurokrepülése, melyet a bizottság utólag rekordként elismert. 2. Új nemzetközi vitorlázó rekord. A Nemzetközi Repülő Szövetség (FAI) 1957. február 2-ihivatalos közleményében új nemzetközi rekord elfogadását ismertette. Az új rekordot 200 km-es háromszög útvonalon sebességi értékeléssel Franciaországban álította fel 1956. május 4-én a Breguet 901. F. C. A. J. A. típusú gép pilótája Guy Rousselet, a St. Auban—Beauriere— Embrun—St. Auban útvonalon 77,405 km/ó átlagsebességet ért el. 3. Az év első teljesítményrepülése. 1957. február 19-én a farkashegyi repülőtéren Csanádi Norbert, a MÁV re- épülőklub tagja, 5 óra 5 perces időtartam -ú repülést végzett, melynek keretén belül 1209 m-es magasságot ért el. Vértes István Toronyi Kálmán Csonka Ferenc Eördög Lajos Paulik Pál Suhajda János György László Pálóczi Ferenc Tóth Lajos Horváth Zoltán Császár Ernő Takács László Kovács Ferenc Ezüstkoszorú 300 jelvényszám 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 Aranykoszorú 11 jelvényszám 12 13 14