Repülés, 1958 (11. évfolyam, 1-12. szám)
1958-01-01 / 1. szám
FRANCIAORSZÁG St. Vinemiben június 30-tól július 7-ig tartott a küzdő, ahová több külföldi versenyzőt is meghívtak. A külföi-k Demant’-tal, Air 102-vel, Motswey 4-gyel és Olympiad indultak, míg a franciák a Breguet 902 és 904-gyel verseA verseny egyik napján az első 585, a második 556, a hrmadik pedig 445 km-es távot repült. A csehszlovákok példáját nem ártana nekünk is követni mint hogy részt vesznek a nyugati országok versenyein, sőt őg meg is nyerik (pl. ez esetben is). Egyébként Zejda a csenik fiatal reménysége. A hazai versenyt is megnyerte, ahol hurok világrekordot repült. Zejda egyik esélyese a világajnokságnak is. HOLLANDIA Az első versenynap jól kezdődött. Mindjárt május 27-én *a francia résztvevő Breguet 901-gyel 764 km-t repült (frana nemzeti rekord). A második a holland Toutenhoofd 561 n-nel megszerezte a gyémántkoszorút. A harmadik 498 km-t épült, ami a FAI-szabályok szerint elfogadható gyémánt felkelnek. E versenynap után, sajnos, a legjobb időket elszalasztotik, mert a gépek visszaszállítása két napig tartott. Egyébént a versenyen 14 db Skylark 2, 2 db Skylark 3, 1 db Sky, db Olympia, 1 db V—20, 1 db Breguet 901-essel vettek ászt. összesen 425 start volt, amelyből 22 600 km-t repültek, z a szám nagyon jellemző a hollandok nekirugaszkodására, mert 1955-toert a nemzeti versenyen csak 6935 km-t repültek. Sorrend: 1. Lacheny, francia (Breguet 901—Skylark 3) 7498 p. 2. Toutenhoofd (Skylark 2) 7195 3. Kaay (Sky) 6261 4. Koch (Skylark 2) 5611 5. De Boer (Skylark 2) 5541 Úgy látszik, a hollandok gyengébb vitorlázórepülők, mint franciák, hiszen a francia bajnokság 5. helyezettje nyerte a veersenyt. nyugat-németország A versenyt július27-től augusztus 8-ig tartották két kateóriában (az első ilyen verseny volt a világon) összessen 29 ersenyzővel, 20 a szabado 9 a standard osztályban. Ezen aersenyen volt talán a legvegyesebb a géppark, hisz a 29-ből tzenöt féle gép repült: 5 db Rhönsegler, 4 db Zugvogel, 4 b Weihe, 3 db L. Spatz, 2 db HKS, 2 db Kranich III, o—150, Mosvay, Ma—13E, Ka—7, Condor 4, Ma—22, K—2, Ja—26 és Spatz. A 800 pontos végeredmény az 5. nap utáni szabad osztályban: 1. Jakob Laur (Zugvogel 3) 2. E. G. Haase (HKS—3) 4. Hanna Reitsch (Zugvogel 1) 3177 p. 2996 ” 2412 ”i standard kategóriában: 1. Heinz Huth (Rhönsegler) 2231 p. 2. Böttcher (Rhönsegler) 1606 ” 3. Bulang (Rhönsegler) 1590 ” Ugyanebben az időben még egy versenyt rendeztek a fiadók számára a Wasserkuppen, ahol szintén öt versenynapot tartottak. SVÁJC I Bernben a május 30-tól június 2-ig tartó versenyen a 12 résztvevő, 4 versenynapon repült. Egyetlen kimagasló eredmény Dubs 100 km-es háromszög repülése volt 77 km/óra, számottevő átlagsebességei. Végeredmény (800-as max. pontszám alapján): 1. N. Dubs (Rhönsegler) 3153 p. 2. Niedspach (Sky) 3082 , 3. Baumgartner (Weihe) 2554 ” Az első két helyezett eredménye számottevő, mert a 4X 800-as maximális pontszámból csak 47, illetve 118 pontjuk hiányzott. Bár a négy versenynap mégis csak kevés az erők teljes felmérésére. Ezen a versenyen a gépek szempontjából nem az úgynevezett „nagy ágyúk” repültek. A géppark: 4 db Weihe, 2 db Olympia, 2 db Kan 6, Rhönsegler, Mosvay 2, Mosvay 4 és Sky-ből állt. SVÉDORSZÁG A 19 versenyző közül 14. Weihével repült. A svédek eddig minden világbajnokságon Weihével indultak, valószínűleg Lesznóban is így lesz, mert nagy hívei e jól bevált típusnak. A Weihék mellett még 3 db L—Spatz, 1 db Mosvay, 1 db Lo—150 szerepelt. A 7 versenynapon különös eredményeket nem értek el. A végeredmény a papírforma szerint alakult: 1. Silesmo (Weihe) 5621 p. 2. Per Axel Persson (Weihe) 5588 ” 3. H. Molander (Weihe) 5190 ” 4. L. Fredriksson (L—Spatz) 4918 ” 5. L. Olsson (Weihe) 3998 ” A felsorolás végére érve szeretnénk minden hazai repülőt inteni az elbizakodástól. A baráti országok is jól felkészülnek. Bár az eredményeik is jobbak, mégsem várhatunk manna hullást. Tovább kell folytatni az előkészületeket, az elméleti képzést és addig sokat kell repülni. Mi is jó eredményekkel szeretnénk hazatérni. Bizakodással tekintünk a Szovjetunió szereplése elé, annál is inkább, mert először vesz részt a vitorlázórepülő világbajnokságon. Minden verseny — így a közelgő világbajnokság is sportvetélkedés, ahol meglepetések születhetnek. Különösen ezért nem igyekeztünk ranglistát megállapítani. A ranglista majd Lesznóban dől el. Legenyei Lajos Mg—23 a parkolóhelyen Végeredmény: 1. Zejda (Demant) csehszlovák 2. Barbara (Breguet 901) 3. Weiss (Breguet 901) 4. Labar (Breguet 901) 5. Lacheny (Breguet 901) 6383 p. 5843 , 5788 ,. 5703 ,. 5703 H. W. Jensens Low 150 típusú gépe