Repülés, 1959 (12. évfolyam, 1-12. szám)
1959-01-01 / 1. szám
HejpültL A MAGYAR HONVÉDELMI SPORTSZÖVETSÉG LAPJA ■WEF. OO O ( I» »QglSJtSf tgo) ■' Lképen: Hűre vitorlázó repülőgépi A címképen: Műrepül a „Béke” típusú ..............................ifink Lu H r$r A TARTALOMBÓL: 30 éves a magyar vitorlázó repülés Nagybudapesti aktívaértekezlet Külföldi hírek Híradó Ha emel a felhő... Bemutatjuk Iljusin IL—140 könnyű bombázót Föld nélkül nem lehet repülni A műugrás újabb problémái Egy össz-szövetségi ejtőernyős verseny tapasztalatai Gondok és gondolatok a repülőgép vontatásos kiképzésről Típusismertetés Nemzetközi gépmagazin Modellező hírek A CIAM rendes évi közgyűlése Mechanikus motoros modellek Európai-bajnoksága Repülőmodellező bizottság közleményei Hajómodellezés 1686 Budapest Miczald Extern Küzponti Könyvtára , Forrótiatieiuta A MAGYAR VITORLÁZÓREPÜLÉS írta: Réti Antal a MHL elnökhelyettese Ezerkilencszázhuszonkilencben emelkedett magasba először magyarországon az első vitorlázó repülőgép. A repülés magyar úttörői régen várták azt a napot, amikor ők is szárnyra kenhetnek, valósággá válik álmaik vágya, a levegő meghódítása. Fáradtságot és pénzt nem kímélve, szabadidejükben, szűkös keresetükből vásárolt anyagokból, de határtalan lelkesedéssel építették az első vitorlázó repülőgépet. Az első gép levegőbe emelkedése óta 30 év telt el, ami a történelemiben nem nagy idő, de ha a társadalmi fejlődés szempontjából vizsgáljuk az eltelt három évtizedet, és benne a vitorlázó repülés fejlődését, hatalmas előrehaladást állapíthatunk meg. A vitorlázó repülés első 15 éve hazánkban a legsötétebb reakció, a fasizmus előretörésének és a II. Világháború szégyenletes éveire esett. Ezekben az években a vitorlázó repülést a horthy-magyarország uralkodó osztálya saját szórakoztatására kisajátította. A munkások és parasztok fiai csak meszsziről szemlélhették a repülők életét, esetleg keveseknek jutott az a szerep, hogy a repülés kiszolgálását végezhették, a gépek karbantartását, indítását, valamint szállítását. A vitorlázó repülőgépek fejlődése lassú ütemű volt, a magyar repülőgép tervezők alkotókészsége nem tudott kibontakozni, a repülést csak olyan mértékben támogatta a tőkés, földbirtokos állam, amilyen mértékben szüksége volt rá soviniszta, nacionalista politikájának biztosításához, háborús terveinek megvalósításához. Ilyenformán az elért eredmények is egynéhány, ez uralkodó osztályhoz tartozó repülő nevéhez fűződnek, akik pénzükkel biztosítani tudták maguk részére a repülés lehetőségét. Mint ahogy a nyugati kapitalista országokban jelenleg, a vitorlázó repülés szűk keretek közé volt szorítva nálunk is. Inkább a motoros repülés került előtérbe, mivel ez szolgálta jobban Horthyék háborús készülődéseit. A II. világháborúban a vitorlázó repülés teljesen megsemmisült A felszabadulás csak repülőgép roncsokat, tönkrement eszközöket talált de felvirradt az új élet hajnala. A romokban levő országban a szovjet hadsereg felszabadító harcai során új élet született, a földbirtok és tőkések országából a dolgozó nép hazája lett A második 15 év munkája és eredménye már a felszabadult nép alkotóerejét, munkáját és eredményeit dicséri. Több mint ezeréves elnyomás, kizsákmányolás után a Nagy Októberi Szocialista Forradalom és az illő-és dicső Magyar Tanácsköztársaság példájából kiindulva, a társadalmi fejlődés új szakaszába lépett Magyarország. Az országot romjaiból kellett újjáépíteni, vele együtt a repülést is. A repülés hívei akikben eddig csak a vágy élt a repülésben való részvétel iránt, felkutatták a tönkrement repülőgépeket, éjt nappallá téve dolgoztak, hogy megteremtsék a repülés alapjait. Ekkor mutatkozott meg igazán, mire képes egy felszabadult nép. Pár hónappal a háború befejezése után újra vitorlázó repülőgép hasította a levegőt az ország szabad egén. A repülés olyan mértékben indult meg, ahogy a gépek helyreállításának üteme azt megengedte, a munkás paraszt fiatalok pedig megkezdték a repülés birtokba vételét. A repülés így vált az urak sportjából a munkások és parasztok kedvelt sportjává. A fordulat éve után, amikor eldőlt a hatalom kérdése az országban, soha nem látott távlatai nyíltak meg a sportrepülésnek. Az OMRE megalakulásával — melynek további szerepét az MHSZ, MOHOSZ és MHS vette át — központosítva lett az irányítás a párt és kormány pedig nagyfokú anyagi és erkölcsi támogatással segítette a fejlődést. A tervezők tudásuk legjavát adták újabb és újabb géptípusok elkészítéséhez. Az alkotásnak nagyszerű eredményét mutatják a felszabadulás után tervezett és épített vitorlázó repülőgépek tömegei. Nemcsak gépek számában növekedett a repülés, hanem egész technikai felépítettségében. A korábbi gumi indítást a csörlő üzemű indítás váltotta fel, ami lehetővé tette a síkvidéki repülőterek igénybevételét a vitorlázó repülők számára. A sok fáradságot jelenítő kézi kötél visszahúzást pedig a visszacsörlők, majd a visszahúzó gépkocsik beállítása könnyítette meg. Az állami ipar és a szövetség műhelyei lehetővé tették nagyobb számú repülőgép gyártását, a javítások tervszerűvé vitelét. A párt és az állam által biztosított nagyfokú támogatásnak a hatása megmutatkozott az elért eredményekben is, rendszeressé váltak a hazai versenyek, teljesítmény repülések. Számos nemzetközi rendezvényen, versenyen, világbajnokságon vettek részt vitorlázó repülőink Repülőnapjaink komoly népszerűségre tettek szert, sokszorosára növekedett az ezüstkoszorús pilóták száma, sőt ezen túlmenően már aranykoszorús pilótáink is vannak. Egy repülőgépvezetőnk teljesítette a teljes gyémántkoszorúhoz előírt feltételeket. A repülőmozgalom szélesedése komoly mértékben járult hozzá ahhoz.