Repülés, 1960 (13. évfolyam, 1-12. szám)
1960-01-01 / 1. szám
R&!LÜJLÍL A MAGYAR HONVÉDELMI SPORTSZÖVETSÉG LAPJA A límaképen: A holland KLM új Lockheed „Electra” típusú, lgt-hajtóműves utasszállítója a ferihegyi repülőtér előterén. A gép az új KLM „egyenruhát” viseli, nemzeti jel helyett a ferdecsíkos KLM-embléma díszíti oldalkormányát. (Légcsavaros-gázturbinás korszak hajnala Magyarországon c. cikkünkhöz.) Hátsó borítón: A Brigadyr és a Méta—Sokol bemutató repülésen. (Kasza J. felv.) ★ A TARTALOMRÓL: Évvégi tanácskozások. Külföldi hírek. A Nagyvilágból. Technikai érdekességek. Csak magadra számíts. Az lgt. korszak hajnala Magyarországon. Hullám-meteorológia. Nemzetközi gépmagazin. Új módszereket az ejtőernyős kiképzésben! Az izomrepülés ismét előtérben. A végtelen vándora. Rejtvényoldal. ★ vm yUKUU Évvégi tanácskozása Az elmúlt hónapokban zajlottak le a repülőklub vezetők, repülőtérparancsnokok, műszaki vezetők és az ejtőernyős oktatók, valamint a körvezetők értekezletei. A tanácskozások hasznosak voltak, mert a beszámoló és a nagyszámú hozzászólások a repülés és az ejtőernyőzés előtt álló feladatok megoldásának sokoldalú lehetőségeit elemezték. A bírálók szavai mind azt célozták, hogy a téli felkészülés és az 1960. évi repülő kiképzés még eredményesebb legyen, javuljon a repülési fegyelem, növekedjék a repülés biztonsága. Az értekezletek érdemben az MHS Országos Elnöksége november 10-i ülésén hozott határozatokból indultak ki és megállapították, hogy az 1959. évi feladatainkat eredményesen oldottuk meg. Klubjaink szervezetileg megerősödtek, a tagszervezésnél jó kapcsolat alakult ki a helyi KISZ szervezetekkel, arányba hoztuk a klubtagok létszámát a meglevő technikai eszközökkel. A klubtagok tevékenyen bekapcsolódtak a téli felkészülés ideje alatt a technikai eszközök javításába, s mintegy 98 000 munkaórával járultak hozzá a repülőgépek, indítóeszközök, a repülőterek talajának és a repülőtéri épületek karbantartásához. A repülő oktatók és a műszaki dolgozók alapos továbbképzéssel készültek fel az 1959. évi munkára. Eredményesen oldottuk meg a motoros növendékek kiképzését. A sportrepülésben és az ejtőernyőzésben tovább növekedtek eredményeink. Az év folyamán többen teljesítették az aranykoszorúhoz szükséges feltételeket, mint a repülés 30 éve alatt összesen. Úgy a repülésben, mint az ejtőernyőzésben több új nemzeti rekord született. Egyes repülőgéptípusok kivételével javult a gépkihasználás mértéke, csökkentek az egy vizsgára jutó felszállások. Jelentős eredmény, hogy a repülésben és az ejtőernyőzésben az elmúlt évekhez viszonyítva csökkentek a repülő és ejtőernyős rendkívüli események, ami a jó felkészítést és a fegyelem további javulását tükrözi. A fejlődés felvetett néhány hiányosságot is, amelyek kijavítása az 1960-as év feladatai közé tartozik. Egynéhány helyen még nem tudták elérni, hogy a szakmai oktatást összekapcsolják a repülő és ejtőernyős tagság politikai nevelésével. Ezt sok klubban csak kampány feladatnak tekintik. Az elért eredmények mellett hiba volt, hogy a ledolgozott műszaki munka a ráfordított óraszámmal nem állt arányban. Még mindig előfordulnak fegyelmezetlenségből, a szabályzatok be nem tartásából balesetek és repülőgép törések. Súlyosbítja ezt a helyzetet, hogy a repülőgép törések nagy százalékát oktatói szakszolgálati engedéllyel rendelkező, és „C” vizsgánál magasabb képzettségű repülőgépvezetők okozzák, amit egyébként a többéves statisztika is igazol. Az ejtőernyős szakosztályokban nem talált kellő megértésre a földi gyakorlóeszközökön való rendszeres torna, így az év folyamán a helytelen földetérésből több baleset következett be. Gyengék az eredményeink az oktatók repülőtechnikai ellenőrzésben, mert ehhez megfelelő géppel nem rendelkeztünk. Az eredmények és hibák összevetéséből jelöltük ki az utat, amelyen az 1960-as évben a további eredményes munka végzése érdekében haladnunk kell. Fő feladatként határoztuk meg továbbra is a fegyelmi helyzet javítását, a balesetek, géptörések lehető legkisebb mértékre való csökkentését. Ennek érdekében a repülő klubok alapos körültekintéssel végezzék a téli elméleti oktatást mind szakmai, mind politikai téren. Meg kell bízni a nevelési osztályt, hogy az eddiginél nagyobb mértékben támaszkodjék a klubon belüli KISZ- csoportok tevékenységére, ahol ezeket még nem hozták létre, ott a helyi KISZ bizottsággal történt megbeszélés alapján sürgősen meg kell szervezni a csoportokat. Fokozott gondot kell fordítani a repülő és ejtőernyős oktatók, műszakidolgozók szakmai képzésére. Biztosítani kell, hogy az 1960-as évtől folyamatosan a KPM. Autóközlekedési Technikum repülőgép tagozatára megfelelő számban kerüljenek, hogy lépést tudjanak tartani a fejlődő technikával, valamint a klubok tagságának általános műveltségének emelkedésével. További feladatunk, hogy a megszűnt repülőklubok tagságát — amenynyiben tovább kívánnak foglalkozni a repüléssel — fel kell venni a megyei repülőklubba, illetve meg kell vizsgálni annak lehetőségét, hogy a megyei repülőklub mellett, mint repülőcsoport működhetnek-e. 1960. elején kerül sor a vezető szervek újjáválasztására. Irányelvünk az, hogy mindazokat a vezetőségi tagokat, akik az elmúlt év folyamán jó munkát végeztek, meg kell erősíteni funkciójukban, ha a tagság bizalmát továbbra is élvezik. Cseréket csak olyan esetben végezzenek a klubok, ha valamelyik , vezetőségi tag nem tett eleget a követelményeknek. Az elmúlt év hiányosságaiból okulva, alaposan meg kell szervezni a téli javító munkát. Tervet kell készíteni személyre szólóan, hogy a kötelező munkaórák keretében ki, milyen feladatot végezzen. A kiadott munkát határidőhöz kell kötni és azokat ellenőrizni kell. Az ejtőernyős tagság elsőrendű feladata, hogy a torna és az egyéb kiképzési segédeszközöket elkészítsék. Ahol ez biztosítva van, ott ugyanúgy kötelesek részt venni a klub munkájában, mint a klub többi tagja. A műszaki munka nemcsak az alacsony vizsgafokkal rendelkező tagság részére kötelező, hanem a klub valamennyi 3