Repülés, 1971 (24. évfolyam, 1-12. szám)

1971-01-01 / 1. szám

A FAI 63. KONGRESSZUSA ÍRTA: RÉTI ANTAL, AZ MHSZ FŐTITKÁRHELYETTESE A Nemzetközi Repülő Szövetség a 63. kong­­reszusát az 1970-es évben India fővárosában, Új-Delhiben tartotta. Várakozásai tekintet­tünk e kongresszus elé, mert először kapott rendezési jogot ázsiai ország, mégpedig ezek, közül is olyan, amely lakosságának számát il­letően második a világon, nem régen nyerte el függetlenségét és manapság sokszor szere­pel a neve a sajtóban, a politikai életben, vagy éppen országaink fejlődő kapcsolatai­nak vonatkozásában. Új-Delhi hazánkból kilenc órás repüléssel­­ elérhető. Milyen közel van és mégis milyen távol! Ott négy és fél órával előbb kel fel a nap, de ennyivel hamarabb is nyugszik le.­­ De nem csak ez jelzi a távolságot, hanem elsősorban a volt gyarmattartók bűnéül fel­róható különbség, ami a mi életünk és India népeinek élete között jelenleg van. És mégis ez az ország vállalkozott egy ilyen jelentős nemzetközi szervezet — mint a FAI — kong­resszusának rendezésére, és azt elismerésre méltó módon megszervezte és előkészítette. Mondanivalómat szeretném az elején kez­deni. Rómából volt csatlakozásunk a BOAC légitársaság egy közvetlen Új-Delhibe repülő Boeing 707-es típusú repülőgépére. Az óvatos­ság sohasem árt alapon, beszálláskor minden utast műszerrel megvizsgáltak, hogy nincs-e nála olyan eszköz, amellyel a repülőgépet el lehet téríteni az útiránytól és alaposan át­vizsgálták a kézitáskákat, sőt ha a műszer jelzett, személyi motozást is végeztek. Amint a kézitáskámat vizsgálták, arra lettem figyel­mes, hogy egy másik vizsgáló egy MNIMO mosószeres flakonnal lót-fut a rendőrökhöz, s a többi repülőtéri emberekhez, majd végül a „főnökhöz”, és kérdezgeti, hogy ez mi? Szegény Sugár Ferenc útitársam, akinek a táskájából kiemelték, magyarázta, hogy ez mosószer, ez legfeljebb habzik, de nem rob­ban, csak hosszas huza­vona után kapta meg az engedélyt a főnök jóvoltából, hogy a gép­be szálláskor magával vihette ezt az azóta még jobban megbecsült mosószert. Új-Delhibe reggel érkeztünk meg a késő őszből, a verőfényes nyárba. Ott a repülőtéri formalitások bonyolultabbak mint nálunk, majd egy órába tellett, amíg az útlevél- és vámvizsgálaton átvergődtünk. Mindjárt akadt vállalkozó, aki a csomagjainkat fogta, vitte a taxihoz, amelynek volánjánál pokrócba bur­kolózott sofőr ült. Az arcát nem láttuk, de a nagy forgalomban jól vezetett, állandóan nyomta a dudát és töbször az volt az érzé­sem, hogy most csattanunk. Persze, ez csak optikai csalódás volt, amit a baloldali köz­lekedés szokatlansága okozott. A szálloda — amely külföldiek részére van fenntartva — Úszta és barátságos volt, légkondicionált be­rendezéssel felszerelve, ami ott, még ebben a plusz 25—28 fokos télben is szükséges. A kongresszus ünnepélyes megnyitására a Vigyan Bhavan csodálatosan szép kongresz­­szusi palota dísztermében került sor. A meg­nyitó beszédet V. Giri, India államelnöke tar­totta. Megjelent még a megnyitó ünnepségen dr. Ráván Singh, a turizmus és polgári re­pülés minisztere, több közélet személyiség, a kongresszuson részt vevő 27 ország 93 kül­dötte és a velük érkező családtagok, valamint az Indiába akreditált nagykövetségek diplo­matái. Az ünnepélyességet emelte, hogy ez alka­lomból eljöttek a kongresszusra B. V. Voli­­nov, E. V. Khrunov szovjet és N. A. Arm­strong, C. Conrad amerikai űrrepülők. Az in­diai állami himnusz és az ünnepi beszédek elhangzása után Giri elnök átadta a FAI ál­tal odaítélt érmeket és diplomákat. A „FAI aranyérmet” Jose Luis Aresti (Spanyolország) kapta, a műrepülő sport fejlesztésében szer­zett érdemei elismeréséül, és a műrepülés egységes jelvény rendszerének kidolgozásáért. Az „Űrrepülő aranyérmet” Neil A. Arm­strong (USA), a „Jurij Gagarin aranyérmet” Charles Conrad (USA), a „De la Vaulx ér­met” Russel L. Schweickart (USA), Neil A. Armstrong (USA), Charles Conrad (USA), A. Jeliszejev (Szovjetunió), E. Khrunov (Szov­jetunió), a „Luis Blériot érmet” Harold Fish­man (USA), Barrl Shiff (USA), a „Lilienthal érmet” M. Eric Nessler (Franciaország), az „Ejtőernyős aranyérmet” Janko Lutovac (Ju­goszlávia), a „FAI Bronzérmet” Ann Welch (Anglia) kapták meg. „Komarov diplomával” tüntette ki a FAI V. A. Shatalov, B. V. Volinov, E. V. Khru­nov, A. S. Jeliszejev szovjet űrhajósokat. „Montgolfier diplomával” tüntették ki M. P. Pellegrino (USA) ballonrepülőt. Csoportos diplomával négy repülő tudományos intézet és a Palermói Repülőklub kiemelkedő mun­káját ismerték el, ötvenhárman kaptak „Paul Tissandier” diplomát, köztük Réti Antal és Hatházi Dániel (Magyarország). A munkaülések napirendjére tizenkilenc programpont volt felvéve. A mandátumok el­lenőrzése után a csatlakozások és kizárások megvitatására került sor. Felvételét kérte a Peru-i és a Guernsey-i repülőklub. Míg Peru felvételét a kongresszus egyhangúlag megsza­vazta, addig Guernsey sziget repülőklubjá­nak a felvételét az angol küldöttség tiltako­zása miatt elhalasztotta, ugyanis ez a sziget Anglia fennhatósága alatt áll és az Angol Királyi Repülőklub ragaszkodott ahhoz, hogy először velük tisztázzák a működési főtéte­leket. Algéria, Argentína, Madagaszkár és Szene­gál a kizárás sorsára jutottak, mivel több éven át, többszöri felszólítás ellenére nem rendezték a tagsággal járó kötelezettségei­ket. Szomorú, hogy a FAI most alkalmazott először ilyen szigorú szankciót, és éppen azokkal az országokkal szemben, amelyek nemrégen léphettek az önálló fejlődés útjára. A szervezeti kérdések lezárása után Jean Blériot pénzügyi igazgató beterjesztette jelen­tését a költségvetés teljesítéséről, és az 1971. évi kölségvetés előirányzatról. Első ízben volt szerencsénk hallani, hogy a költségvetés ak­tívan zárult, csökkent a korábbi évek defi­citje, így érthető, hogy a kongresszus egy­hangúlag tudomásul vette a beszámolót. Ez­után következett a nehezebbnek vélt rész, az új tagdíjrendszerre áttérés vitája. Ennek ke­retében a pénzügyi igazgató emlékeztetett arra, hogy 1968-ban Londonban határozat szü­letett arra, hogy össze kell vonni a külön­böző befizetéseket, és a fenntartási költsé­geket kizárólagosan a tagdíjbevételek kell hogy fedezzék, mert egy ilyen nagymúltú és tekintéllyel rendelkező nemzetközi szer­vezet nem építhet bizonytalan talajra, nem dolgozhat évenként fiktív költségvetéssel. Az eltelt két év alatt több változatban készült javaslat több ország részéről, többszöri tár­gyalás témája volt már az áttérés és 1969- ben Helsinkiben konkrét határozat született, hogy 1971. január 1-gyel be kell vezetni az új tagdíjrendszert. Amikor a javaslatot vitára bocsátották, a tárgyalóterem megélénkült, so­kan jelentkeztek hozzászólásra ami nem vé­letlen, hisz ez „zsebbenyúló” kérdés volt. A hozzászólások mindegyike egy körben moz­gott, főleg olyan vonatkozásban, hogy a meg­emelt tagdíjösszeg fejében mit nyújt a FAI, ténylegesen benne van-e minden, amiért ez­előtt külön kellett fizetni, nevezetesen a re­kordhitelesítési díjak, sportnaptárba való fel­iratkozás, FAI-bélyegek, jelvények és egye­bek. Lényegében úgy látszott, hogy mindenki belenyugszik a felemelt tagdíjösszeg kiszabá­sába. Mivel a kialakításnak — többszöri ja­vaslatbenyújtással — a magyar küldöttség vé­gig aktív részese volt, szót kértünk és el­mondottuk, hogy bár közel áll az előterjesz­tés a mi általunk benyújtott tervezethez, mégis úgy látjuk, hogy nem lehet a javas­ A kongresszust a Vi­­gyan Bhavan palota csodálatosan szép dísztermében rendez­te meg India repülő­klubja. Huszonhét ország kilencvenhá­­rom küldötte vett részt a munkában. Ott voltak a küldöt­tekkel érkező mun­katársak és az Indiá­ba akreditált nagy­­követségek diploma­tái is. Képünkön: Réti Antal és dr. Su­gár Ferenc a tárgya­láson A kongresszus kül­döttei Agrába láto­gattak, s ott megte­kintették a neveze­tességeket. Képünk is ott készült. Bal­ról-Jobbra: V. Naum­­kin, I. Kozsudek, Réti Antal és I. Li­­szov az agrai repülő­napon. (Szerző felvé­tele) .

Next