Repülés, 1972 (25. évfolyam, 1-12. szám)

1972-01-01 / 1. szám

Huszonöt év a magyar repülés szolgálatában Lapunk januári száma címlapján — sze­rényen meghúzódva — az áll, hogy „25 év". Nem véletlenül írtam le azt a szót, hogy „szerényen", mert a „REPÜLÉS" — a Ma­gyar Honvédelmi Szövetség szaklapja­­ megindulásától kezdve, szerény lehetősé­geivel, de mindig céltudatosan, sajátos eszközeivel igyekezett segíteni azoknak a­­céloknak a megvalósítását, amelyek a re­pülők és ejtőernyősök nevelése és felkészí­tése, az e szakágban folyó sporttevékeny­ség szervezése, végrehajtása terén fel­adatul lett elénk állítva. Az évek mint a filmkockák peregtek le. A „REPÜLÉS” korábbi évkönyveit vissza­lapozva, elénk tárul a felszabadulást kö­vető évek sok mozzanata, eseménye, epi­zódja, tükröződik benne a repülés és ejtő­ernyőzés egész történelme. Végig tudjuk követni a repülők és ejtőernyősök életé­nek eredményeit, megtorpanásait, kudar­cait. A lap tájékoztatott, bírált és irányt mu­tatott. Fóruma volt a bevált jó tapasztala­tok átadásának. Bepillantási lehetőséget biztosított a világ technikai fejlődésébe, ami a repülést illetően hallatlan dinamikus volt ezen időszak alatt. 1962-től rendsze­resen foglalkozott az űrrepüléssel, az e téren elért sikerek ismertetésével. A 25. évfolyamig tehát nagy utat tett meg a „REPÜLÉS", jól szolgálta az ügyet, és ezt az érdemét nem csökkenti az sem, hogy az évek során több bírálat, tar­talmi színvonal javítását célzó jogos, jó­szándékú észrevétel hangzott el, amit a szerkesztő bizottságnak figyelembe kellett, illetve kell venni. A huszonötödik évforduló évében és azt követően is azt várjuk a laptól, szer­kesztőjétől és szerkesztő bizottságától, hogy éljen együtt a mozgalommal, ke­resse, kutassa az olvasók igényeit és azt a lehetőség határain belül érvényesítse a megjelenő írásokban, képekben. Töreked­jenek a lap minőségének további javítá­sára. Legyen a „REPÜLÉS" a repülő és ejtő­ernyős klubjainak szócsöve, életének ré­szese, a klubok tagságának kollektív neve­lője, e szép és nemes szakágak állandó propagandistája. Köszöntjük a huszonöt éves „REPÜLÉS”-t, szerkesztőjét és szerkesztő bizottságát, a Valamennyieknek további sikereket, erőt és egészséget kívánok. RÉTI ANTAL a Magyar Honvédelmi Szövetség főtitkárhelyettese A nemzetközi vitorlázórepülő élet aktuális kérdéseit tárgyalta a FAI Nemzetközi Vitor­lázórepülő Bizottsága (C. I. V. V.) 1971. no­vember 12-én Párizsban megtartott értekez­lete. Az értekezletet A. Gehringer úr (svájc), a bizottság elnöke nyitotta meg és vezette a napirendi pontokban kialakult vitát. A na­pirenden szereplő témákat a vezetőség ké­szítette elő. A bizottság vezetőségének tag­jai a nemzetközi vitorlázórepülés közismert személyei: W. Gradjean (Belgium), dr. B. Jancelewicz (Lengyelország), S. Kunz (NSZK), P. Morelli (Olaszország) és Ann Welch asszony (Anglia). Dr. Bohdan Jan­celewicz 1971-ben kezdte meg tevékenységét a vezetőségben. Mindazok akik a szocialista országok versenyén Dunakeszin részt vettek, a lengyel csapat kapitányaként közreműkö­dő Jancelewiczet személyesen is megismer­hették. Munkáját nagy lelkesedéssel és szakmai hozzáértéssel végzi. A Magyar Repülő Szövetséget Szalma Já­nos képviselte. A konferencia közérdekű kérdéseiről a következőkben adunk tájékoztatást. Kiadásra került a vitorlázórepülés nemzet­közi szabályait tartalmazó sportkódex. Ez­zel a kiadvánnyal a korábbi években a sport területén felmerült számos vitatott kérdésre választ adott a Nemzetközi Vitorlázórepülő Bizottság. A hetedik fejezet az ezüst-, arany- és gyémántkoszorúval kapcsolatos tudnivaló­kat tartalmazza. 1972-től kezdődően hazánk­ban is e szabályok figyelembevételével ke­rülnek kiadásra a teljesítmény-jelvények, ezért a sportkódex hetedik fejezetét részle­tesen ismertetjük. 7. A VITORLÁZÓREPÜLŐK NEMZETKÖZI FAI JELVÉNYEI 7. 1. A FAI JELVÉNYEK ÁLTALÁNOS MEGHATÁROZÁSA. A FAI jelvények (teljesítményvizs­gák: ezüst-, arany- és gyémántko­szorú) a teljesítmény repülések egy­­egy fokozatai, amelyeket nem kell megújítani. A feltételek azonban minden országban egyformák. 7. 2. A REPÜLÉSEK ELLENŐRZÉSE A vizsgarepüléseket sportbíróknak kell ellenőrizni, igazolni és a repü­léseknek ki kell elégíteni az időtar­tam, magasság és távolságrepülésre vonatkozó sportszabályokat. 7. 3. TELJESÍTMÉNYVIZSGÁK FELTÉTE­LEI 7. 3.1. Ezüstkoszorú Távolság: legalább 50 km-es távol­ságrepülés. Időtartam: legalább 5 óra időtartam­­repülés. Magasság: 1000 m-es relatív magas­ság teljesítése. 7. 3. 2. Aranykoszorú Távolság: legalább 300 km-es távol­ságrepülés. Időtartam: legalább 5 óra időtartam­­repülés. Magasság: 3000 m-es relatív magas­ság. 7. 3. 3. Gyémántkoszorú 3 gyémánt feltétel van. Távolság: legalább 500 km-es távol­ságrepülés. Céltávolság: legalább 300 km-es zárt­­pályás (háromszög vagy hurok) re­pülés. Magasság: 5000 m-es relatív magas­ság. (Megjegyzés: Csak:1% gyémánt szerez­hető meg függetlenül attól, hogy a feltételek időről időre megváltoznak). A gyémántokat az ezüst- vagy aranykoszorús jelvényen lehet viselni. 7. 3. 4. 1000 km-es diploma A FAI speciális diplomát adományoz azoknak a pilótáknak, akik 1000 km, vagy ennél hosszabb távolságot re­pültek. 7.3.5. A teljesítmény-jelvények időtartam, magasság és távolságrepülési feltéte­leinek táblázata: a) egyenes vonalú távolságrepülés b) tört vonalú távolságrepülés c) háromszög távolságrepülés d) hurokrepülés MEGJEGYZÉS: 1. A tört vonalú pályának egy fordulópont­ja lehet, de nem szükséges, hogy a táv­repülés céltávrepülés legyen. 2. A háromszög oldalainak hossza tetszőle­ges lehet, de nem szükséges, hogy a 28®/# feltételt kielégítse (mint pl. rekordok esetében). 3. Arany, vagy gyémánt távolságnak el le­het fogadni a nem befejezett zártpályás távolságrepüléseket is, feltéve, hogy a vi­torlázórepülő legalább 300 km, ill. 500 km-t repült és az a hely, ahol leszállt, a pálya utolsó szakaszának (szárának) vo­nalától legfeljebb 10 km-re fekszik. 4. Abban az esetben, ha valaki az ezüstko­szorú távolságrepülését úgy hajtotta vég­re, hogy az az arany, vagy gyémánt jel­vény feltételét is kielégíti, a távolságre­pülés beszámítható az ezüstjelvénybe, an­nak ellenére, hogy ahhoz egyenes vonalú repülés szükséges. 7. 4. ÁLTALÁNOS FELTÉTELEK 7.4.1. A pilótának minden egyes alkalom­mal egyedül kell lenni a gépben. 7.4.2. Egy repülés beszámítható bármelyik jelvényhez, vagy gyémánthoz, ha a szükséges követelményt kielégíti. 7. 4.3. Minden egyes vizsgarepülésnél egy alkalmas és működő barográfot kell vinni, kivéve az 5 órás helyi repülé­seket, amelyek állandó megfigyelés (ellenőrzés) alatt állnak. 7. 4. 4. A jelvények nyilvántartása : A Magyar Repülő Szövetség azokról a vizsgarepülésekről, amelyek érvé­nyesek nyilvántartást vezet. A FAI a gyémántkoszorús vitorlázó­repülőkről vezet nyilvántartást. A nyilvántartásba vétel dátuma a har­madik gyémántfeltétel teljesítésének napja. A gyémántkoszorúsok névso­rát a tárgy évi FAI évkönyv tartal­mazza. A sportkódex 10. fejezete a standard és a szabadosztályú gépek jellemző méreteinek és elvi szerkezeti megoldásainak előírásait tartalmazza. Ezek az előírások a sport terü­letéről átnyúlnak a tervezők érdeklődési kö­rébe is. Legfontosabb tudnivalók a követke­zők: Standard gépnek a fesztávolsága leg­feljebb 15 méter lehet, különböző rendszerű féklapokat lehet alkalmazni, de azok sem­milyen helyzetben sem növelhetik a felhaj­tóerőt (magyarázatképpen megemlítjük, hogy az utóbbi években heves vitákat vál­tottak ki a kilépő és féklapok; a futókerék méretei: 300 mm átmérő, 100 mm szélesség; a levegőben a vízballasztot nem szabályoz­hatja, azaz a tartályból a vizet repülés köz­(Folytatás a 9. oldalon) Ezfist Arany Gyémánt Időtartam 5 óra 5 óra­ Magasság 1000 m 3000 m 5000 m Cél— — 300 km-es zártpá­lyás távolságrepü­lés Távolság 50 km 300 km 500 km 3

Next