Repülés, 1978 (31. évfolyam, 1-12. szám)
1978-01-01 / 1. szám
IL—86 AEROFLOT RÉSZÉRE. A Nagy Októberi Szocialista Forradalom 60. évfordulóján az AEROFLOT-ot ellátták az első Iljusin 86 óriásgép sorozattal. Az új gép négy hajtóművel rendelkezik, 150 ülőhellyel hatótáva 1000 km, sebessége 950 km rá. Az utas először egy alsó fedélzetbe lép be, ahol poggyászát saját maga helyezi el boxokban, ami meggyorsítja az eligazítást. Majd egy lépcsőn felmegy a felső fedélzetre. (AP) MEZŐGAZDASÁGI REPÜLÉS. Az NDK mezőgazdasági repülése 165 repülőgéppel és helikopterrel rendelkezik. 1976-ban 3,2 millió hektárt dolgoztak meg a levegőből. Ehhez naponta majdnem 155 darab Z—37 típusú repülőgép, és 9 darab Ka—26 típusú helikopter volt bevetve. 1977-ben növelték a teljesítményt. A Z—37-esek számát 170-re növelték. Ezzel a gépállománnyal az NDK mezőgazdasági repülése 3,5 millió hektárt tudott megművelni. (URANIA) TÖBB PÉNZ LÉGIBALESETEKNÉL. Az Amerikai Polgári Légiforgalmi Hivatal a nemzetközi légiutas-forgalomban — amenynyiben az az USA-t érinti — a biztosítási védelem növelését tervezi. A szavatossági határt 75 000 dollárról, 200 000 dollárra akarják emelni. A jobb biztosítási védelmet úgy finanszíroznák, hogy a nemzetközi forgalomban minden jegy árához két dollár pótdíjat számítanának fel. (Frankfurter A. Z.) A LÉGIFORGALMI TÁRSASÁGOK nemzetközi szervezete elhatározta, hogy a jövőben az utasoknak nevüket és lakcímüket is fel kell tüntetni a bőröndjeiken. Erre nem biztonsági okokból van szükség, hanem kizárólag arra, hogy a megérkezéskor gyorsabban oszthassák szét a csomagokat. (C. S. Monitor) A QUANTA8 légiforgalmi társaság az ausztráliai turistáknak lehetőséget nyújt a Déliark átrepülésére. A körrepülés időtartama mintegy 11 óra. A gép csupán 500 méter magasságban repül el a jéghegyek fölött. (HOBBY) LÉGIFORGALMI INFORMÁCIÓK. A svájci rádió és tv a napi hírek keretén belül tájékoztatja a jövőben a légiutasokat az időjárás okozta esetleges késésekről, átírányításokról, valamint egyes járatok törléséről. A helyzet normalizálásáról is tájékoztatják a légiutasokat. (DDP) ÚJ LÉGIKIKÖTŐ. Felavatták az új nemzetközi Landvetter légikikötőt, mely az elavult Torslanda helyett a nyugati svéd Göteborgot szolgálja ki. Évi kapacitása 4 millió utas, és 110 000 tonna fuvar, 3,3 km hosszú gurulópályája minden géptípus felvételére alkalmas. Az építési és felszerelési költségek 600 millió svéd koronára rúgnak. Az utasokat olyan autóbuszok szállítják a repülőgéphez, melyek a légiutasokat törzsmagasságig felemelik úgy, hogy azok közvetlenül a gépbe szállhatnak be. A korszerű leszállási rendszer lehetővé teszi a leszállást 400 m-es vízszintes, és 30 m-es függőleges látótávolság mellett. (Nachrichten aus Schweden) LEZUHANT Ausztriában, Liezen közelében egy vitorlázó repülőgép. A gépet Harro Wödl, egykori osztrák világ- és országos vitorlázórepülő-bajnok vezette, aki halálos sérüléseket szenvedett. Egy iskolaigazgató, aki vele repült, túlélte a balesetet. Szerinte Wödl körözve repült, hogy magasságot nyerjen. Eközben hirtelen zuhanórepülésbe került, és keményen a talajba ütközött. (Volksstimme) ÖSSZEÜTKÖZÉS. Dél-Németországban a „Carbon Edge” hadgyakorlaton a NATO két amerikai Phantom típusú vadászgépe összeütközött és lezuhant. Mind a négy pilóta katapultált. Az egyik életét vesztette, kettő könnyebb sérüléseket szenvedett, egy sértetlen maradt. Az összeütközés sűrű ködben történt. (A P) KATONAI DÍSZSZEMLE KAIRÓBAN. Az egyiptomi fővárosban az októberi háború negyedik évfordulóján katonai díszszemlét rendeztek, melynek fénypontja a légierők felvonulása volt. Míg— 17, —21 és —23 típusú vadászgépek, Tu-bombázók, francia gyártású Mirage—H1 vadászok, brit harci helikopterek, francia Gazelle-helikopterek, valamint nehéz szállítógépek — szovjet ANTONOV-ok, és amerikai HERCULES-ek — zúgtak el a nézők feje fölött. (Basier Zeitung) PILÓTANŐK AZ USA-LÉGIERŐBEN. Az amerikai légierő tíz első pilótanője megkapta egyévi kiképzés után a pilótaigazolványt. A pilótanőket nem harcigépeken vetik be, csupán szállítógépeken, tartálygépeken, kiképző- és betegszállító gépeken kerülnek alkalmazásra. A tanfolyamon húsz nő vett részt. Tíz megkapta diplomáját, hat folytatja a kiképzést, egy kilépett és négyet kizártak. (SD A) BOMBARIADÓ. Hamis bombariadó miatt a PanAm egyik Jumbója, mely San Franciscóból Tokióba tartott, kénytelen volt a kanadai Vancouverben leszállni. Közvetlenül a start után a gép egyik toalettjében írásbeli üzenetet találtak, mely szerint a gép fedélzetén nyolc bombát rejtettek el. A Vancouveri légikikötőben megejtett vizsgálat során azonban bombákat nem találtak. Nyilván csupán rossz tréfáról volt szó. (Volksstimme) NEOFASISZTÁK SZERVEZTE REPÜLŐGÉP LEZUHANÁS. Az olasz rendőrség megállapítása szerint egy, a maffiával szövetkezett neofasiszta titkos szervezet felelős azért a légikatasztrófáért, mely 1972. május 5-én Palermo közelében több, mint 100 halottat követelt. (Volksstimme—Europeo) MEGROHAMOZTÁK A REPÜLŐGÉPET. A párizsi Orly kikötőben a francia rendőrség rohammal vetett véget egy hét fis félórás szöktetési drámának. Ártalmatlanná tették a légikalózt, aki az AIR INTER egy Caravelle-jét Párizs és Lyon között fegyveres erőszakkal hatalmába kerítette, és Orlyba való visszatérésre kényszerítette. A kalóz, aki egy pisztollyal és egy kézigránáttal volt felszerelve, a rádióban politikai üzenetet akart felolvastatni. (AP) PÁRIZS ÉS TOKIO között akar az AIR FRANCE a CONCORDE- dal repülni. Moszkvával már tárgyalások folynak a Szovjetunió területe fölötti átrepülés engedélyezéséről. (Basler Zeitung) CONCORDE-REAKCIÓK. Az amerikai Legfelsőbb Bíróság úgy döntött, hogy engedélyezik a brit—francia CONCORDE leszállását a New York-i Kennedy légikikötőben. Ez a döntés Nagy- Britanniában és Franciaországban megelégedést és optimizmust váltott ki. Mind a britek, mind a franciák október 19-én próbarepülést végeztek New Yorkba, és 1977. november 22-én megindították a rendszeres légiforgalmat. (AP) A CONCORDE az elmúlt évben a British Airways-nek 8,5 millió font veszteséget okozott. Míg az angol tervezés napi 7,5 repült órából indult ki, a gép ténylegesen naponként csak egy órát repült. A francia Concorde helyzete hasonló. Mindkét állami légiforgalmi vállalat beismerte, hogy „a Concorde építése és üzemeltetése nem gazdaságos, a gép ellopja a hangsebesség alatti légiflották utasait”. A helyzeten az USA-repülések nem fognak jelentősen változtatni. (Frankfurter A. Z.) A SWISSAIR GYORSCSOMAGSZOLGÁLATA. A SWISSAIR a múlt év október 31-én gyorsszolgálatot vezetett be kiscsomagok részére Európa és az USA között. A csomagok mintegy 30 órán belül elérik a címzetteket. Ez az új szolgáltatás az USA 130 városára, és azok környékére vonatkozik. A csomagokat délelőtt veszik át a felvevőhelyeken Svájcban, az NSZK-ban, Franciaországban, Ausztriában, Olaszországban, valamint Nagy-Britanniában, és Zürichbe hozzák őket. Onnan a délben induló DC—10-zel Bostonba repülnek, ahonnan azután kisrepülőgépek szállítják őket 75 légikikötőbe. Onnan azután másnap tehergépkocsikon szállítják a csomagokat a címzettekhez. Az új szolgáltatás mindenekelőtt okmányok, tartalékalkatrészek, gyógyszerek szállítására alkalmas. (Basler Zeitung) OLCSÓ REPÜLÉS. A Laker Airways angol légiforgalmi társaság SKYTRAIN (ŰRVONAT) elnevezéssel megindította az eddig legolcsóbb légivonalat London-Gattwick és New York között. A forgalmat DC—10 bonyolítja le. A jegy ára odafelé 39 font, visszafelé 135 dollár, fedélzeti ellátás nélkül. Jegyelőrendelés nincs. Az utasok az érkezés sorrendjében válthatják meg a jegyet. Egyelőre egy gép indul naponként, a közeljövőben egy második gép beállítását tervezik. Az első gép 1977. szeptember 26-án indult. Az utasok már két nappal korábban sort álltak jegyért. Az első női utas három napig táborozott a légikikötőben, hogy le ne maradjon. A gépen 345 ülőhely van. A legnagyobb meglepetésre, az első útra csak 268 utas jelentkezett. Ennek ellenére az első út 2100 font nyereséget eredményezett. Az első hét tiszta nyeresége 35 000 dollár volt, öszesen 3416 utast szállítottak. (AP) JETSAVE, az észak-atlanti repülések egyik legnagyobb szervezője, a következő évre repüléseket tervez Londonból New Yorkba és vissza, 100 fontért. Ezekre a charterrepülésekre jóval az Indulás előtt kell majd jegyet rendelni. (Basler Zeitung) HALKABB REPÜLŐGÉPEK. A McDonnel—Douglas üzemek elhatározták a DC—9—80 típusú gép építését, miután legkevesebb 50 rendelés befutott. A SWISSAIR 15 ilyen gépet rendel. A gépek ára mintegy 727 millió svájci frankra rúg. Ez a gép lényegesen halkabb, mint a jelenlegi DC—9—51. Törzse 4,4 méterrel hosszabb, ennélfogva az ülőhelykapacitás 120-ról 135-re növelhető. A hatótáv 2200 kilométerre növekszik. Európában az új verzió iránt az Austrian Airlines is érdeklődik. (TAT) KOZMIKUS PALACKPOSTA. Mint ismeretes, a VOYAGER űrszondák rézlapra elektronikusan tárolt „üdvözleteket a Földről” visznek magukkal. A két szonda az intersztelláris űrben 1 km/mp sebességgel száguld. A legközelebbi csillagrendszer a szondák útján mintegy nyolc fényév távolságra van. Az utazási idő tehát 2,4 millió esztendő! Felfedezhetők-e egyáltalán a szondák? Még akkor is, ha már ebben az első naprendszerben értelmes lények élnének, az a valószínűség, hogy a csupán 3,3 m nagyságú szondákat felfedezzék, a nullával egyenlő, tekintve, hogy a terület sok milliárd kilométer átmérőjű. Ha mégis bekövetkezne az az alig feltehető véletlen, hogy a tárolólap értelmes élőlények kezébe kerül, akkor felmerülnek a következő kérdések: képesek-e ezek az élőlények hangokat és képeket a nálunk használatos frekvenciák és hullámhosszak tartományában felvenni, és ha igen, képesek-e azokat megérteni? (Basler Zeitung) A HELIOS—2 NAPSZONDA július 13-én pontosan egy és fél évig volt a világűrben. Ekkor a szonda röviddel harmadik Napmegkerülése előtt állt. Már egy évvel korábban túllépte tervezett 18 hónapos élettartamát. A szonda a Napot 43,5 millió kilométerre közelíti meg, miközben ez űrjárműre beható hősugárzás megközelíti a földi értékek tizenkétszeresét. (HOBBY) KFIR-EK AUSZTRIÁNAK, Washingtoni jelentés szerint az USA- nak nincsen kifogása az ellen, hogy izraeli KFIR elfogóvadászokat, és svéd VIGGEN-eket szállítsanak Ausztriának. (Volksstimme) KOFFER-LIMIT. A tengerentúli vonalakon megszűnik a 20 kilogrammos szabadpoggyász. A jövőben a turistaosztály minden utasa csak egy poggyászdarabot adhat fel. A súly a nagy gépeken már nem játszik szerepet. Egy további kis poggyászdarabot a fülkében lehet elhelyezni. A feleslegessé váló méréssel személyzetet takarítanak meg, és gyorsítják az eligazítást. Egy második koffer a jövőben az Európa—USA-vonalon külön 40—50 dollárba kerül. (HOBBY) HÍREK