Repülés, 1982 (35. évfolyam, 1-12. szám)

1982-01-01 / 1. szám

A KÖZEL-KELET REPÜLŐ SZEMME A közel-keleti térség már hosszú idő óta a világ egyik legveszélyesebb háborús „tűz­fészke”, ahol a második világháború óta már négy izraeli—arab háború zajlott le (1948, 1956, 1967, 1973), és jelenleg is folyik a libanoni polgárháború. Az állandó közel-keleti feszültség fő okai: a palesztin kérdés megoldatlansága, Izrael agresszív, területrabló viselkedése, az arab egység hiánya, az amerikai imperializmus beavatkozó politikája. Ez utóbbi végső soron egyetlen kérdés, az olaj körül forog. Egyip­tom politikai fordulata és az 1979. 03. 26-án megkötött Camp David-i amerikai—izraeli­­egyiptomi különalku (amelynek végrehajtása most van folyamatban) nem a helyzet ren­dezésének irányában hat, hanem ellenkező­leg, még jobban bonyolítja még veszélye­sebbé teszi a helyzetet Közel-Keleten; egyre több, egyre korszerűbb fegyverzet halmozó­dik fel. Egyes — nem megerősített — hírek szerint Izrael már atomfegyverrel is ren­delkezik. A közel-keleti államok közül csak Izraelnek van saját harci repülőgép gyártása. Repülő szemmel nézve: a közel keleti államok légierőinél kettős fo­lyamat megy végbe: — egyrészt nagymértékben növek­szik a harci repülőgépek és helikop­terek mennyisége; — másrészt átalakul az összetéte­le: a szovjet gyártmányú repülőgé­pek aránya csökken, az amerikai gyártmányú gépek típusa és szám­szerű mennyisége is nő. Az egyes államok légierőinek jellemzése EGYIPTOM Légierejének létszáma 27 000 fő és összesen 361 harci repülőgép. A leg­vegyesebb összetételű az egyiptomi légierő: szovjet, amerikai és kínai gyártású harci repülőgépekkel ren­delkezik. Ezek közül a szovjet típusú repülő­gépek nagy része nem hadrafogható az alkatrészhiány, a szovjet szakem­berek segítségének és a javító-kar­bantartó kapacitás hiánya miatt. A Camp David-i különalkuhoz kapcsolódó amerikai segítség követ­keztében egyre nő az amerikai har­ci repülőgépek száma és aránya, ugyanakkor az egyiptomi pilóták és technikai személyzet kiképzettsége ezekre a típusokra még nem kielé­gítő. Ezen tényezők együttes hatása mi­att az egyiptomi légierő harcképes­sége ma sokkal gyengébb, mint ko­rábban volt. (Legerősebb az 1973. évi háborút megelőzően volt.) Az egyiptomi pilóták közül csak kevésnek van némi harci tapasztala­ta. Ennek oka az, hogy a legutóbbi háborúban (1973) a támadó izraeli repülőgépek ellen Egyiptom részéről főleg a légvédelmi rakétacsapatok harcoltak, a légierőt az egyiptomiak csak ritkán merték bevetni. IZRAEL Jelenleg a legerősebb légierővel rendelkezik Közel-Keleten. Létszáma 28 000 fő összesen 477 harci repülő­géppel. Gépállománya amerikai, francia és saját típusú gépekből áll. Pilótái magasan képzettek, harci ta­pasztalatokkal rendelkeznek, harci moráljuk megfelel Izrael agresszív politikájának. Egyre nő a legkorsze­rűbb amerikai repülőgépek (F—15, F—16) száma. SZÍRIA Légierejének létszáma 25 000 fő és összesen 395 harci repülőgép. Kizá­rólag szovjet típusú repülőgépekből áll, melyek legalább annyira korsze­rűek, mint az Izraelben levő ame­rikai típusok, ami a 3. sz. táblázatból is kitűnik. Pilótái jól képzettek, har­ci tapasztalatokkal rendelkeznek, de a harci morálra az arab politika fe­lemás volta rányomja a bélyegét. JORDÁNIA Légierejének létszáma 7000 fő és összesen 58 harci repülőgép. Légiere­je viszonylag gyenge. A Franciaországtól megrendelt Mirage F.1 vadászgépek még kor­szerűnek mondhatók, de sem a szov­jet MiG—25-tel, sem az amerikai F—15-tel nem vehetik fel a versenyt. A jordániai pilótáknak csak nagyon kis része rendelkezik némi harci ta­pasztalattal. szaúd-arábia Légierejének létszáma 14 500 fő. A 132 db amerikai és angol gyártmányú repülőgépek már elavultak, a meg­rendelt F–15-ök viszont még az USA- ban is a legkorszerűbbek. Pilótáik­nak nincs harci tapasztalata és a szaúdi politikának megfelelően harci moráljuk is feltehetően ingadozó. LIBIA Viszonylag erős és korszerű légi­erővel rendelkezik. Létszáma 4000 fő és összesen 287 harci repülőgép. A gépek szovjet és francia eredetűek vegyesen. Pilótáinak harci tapaszta­latai nincsenek. SZUDÁN Légiereje a felsorolt országok kö­zött a leggyengébb. Létszáma 1500 fő és mindössze 36 db, részben elavult harci repülőgép. Pilótáinak nincsenek harci tapasztalatai. LIBANONNAl­d gyakoratilag nincs légiereje. Az egyes államok­" típusmegoszlá­sát az 1. sz. ábra tartalmazza. A közel-keleti térség földrajzi és éghajlati viszonyai a légierők számá­ra igen kedvezőek. Az év szinte tel­jes periódusában száraz, tiszta idő van, ami a pilóták számára nemcsak a jó repülési viszonyok közötti tájé­kozódást, hanem a célkeresést is nagymértékben megkönnyíti. A terepviszonyok (nagyrészt egy­hangú sivatag) megnehezítik a földi csapatok, a harci technika és a sta­bil objektumok álcázását és rejtését, szó szerint „kiteszik” ezeket a légi­erő támadásának. A közel-keleti had­színtér leginkább ebből a szempont­ból tér el az európai, méginkább a vietnami hadszíntér sajátosságaitól. Az éghajlati és terepviszonyok ilyen együttes kedvező hatásának volt tu­lajdonítható — többek között —, hogy a közel-keleti háborúkban a lé­gierő csapásai mindig rendkívül ha­tásosak voltak. A közel-keleti éghajlati és terepvi­szonyok — a fenti sajátosságaikból kifolyólag — kiválóan alkalmasak a kismagasságú, sőt egészen földközeli repülésekre, valamint az elektro-op­­tikai berendezések és fegyverek al­kalmazására. Közülük csak egyet, a lézer-technikát emeljük ki. A szinte állandóan tiszta légköri viszonyok, a növényzet és más zavaró tényezők hiánya jó körülményeket biztosít a korszerű harci repülőgépeken rend­szeresített lézer-távmérők, lézer­ke­resők és lézervezérlésű bombák, irá­nyított lövedékek alkalmazására. De ugyanez vonatkozik a „klasszi­kus” infravezérlésű L-L osztályú ra­kéták alkalmazására is. Köztudott, hogy az ilyen rakétákat csak kedve­ző időjárási viszonyok között lehet alkalmazni. Ezért például a vietnami hadszíntéren az amerikai repülők ar­ra kényszerültek, hogy az infravörös vezérlésű rakéták mellé mindig füg­gesszenek rádiólokátor-vezérlésű ra­kétát is, amit bonyolult időben is al­kalmazhattak. Ilyen „kettőségre” a Közel-Keleten a legritkább esetben van szükség. A géptípusok összehasonlítása Jelenleg — és méginkább a közel­jövőben — a közel-keleti államok rendelkezésére álló repülőgépek a vi­lág élvonalbeli repülőgép-technikáját képviselik. Ugyanez érvényes a fe­délzeti fegyverzetre is. Ez egyúttal a 3

Next