Egyesült protestáns gimnázium, Rimaszombat, 1890

I. Uj tantárgyak a középiskolában. (Tájékozásul a szülőknek és gyámoknak.) Ismerteti: Dr. VERES SAMU. Az 1890. évi XXX. törvényczikk, mely az 1889. évi XXX-ik t­ cz. módosítására vonatkozik, már nemcsak ismeretes, hanem a mennyiben még múlt év junius 24-én szentesítést nyert s a lefolyt iskolai évben foganatosíttatott, részben ténynyé is vallott. E törvény a görög nyelv tanítására vonatkozik, s czélja az, hogy a gymnasiumi tanulók a görög nyelv és irodalom tanulására ne köteleztessenek, ha e helyett a törvény által megszabott tantár­gyakból nyernek rendes oktatást. E tárgyak: a magyar irodalom bővebb megismertetése, kapcsolatban a görög remekírók műveinek ismertetésével magyar fordításban, s a görög irodalom- és művelő­déstörténet alapvonalai,­­ továbbá a rajz mértani és szabadkéz elemekkel. A mennyiben pedig a fentebbi törvényczikk nem zárja el az utat azok elől, kik tanulmányaikat a régi alapon óhajtják folytatni, s így a görög nyelv tanítása facultative ezentúlra is megmarad: gym­­nasiumunkban létrejött a bifurcatio, vagy a nevelésnek kettős iránya. Kérdés most már: mi vezette törvényhozásunkat e törvényczikk megalkotására, s minő gyakorlati haszna van a bifurcatiónak ? Igaz, hogy a mai művelt társadalom az ó­világ emlőin növe­kedett fel, abból szívott magába éltető erőt; ezredévek vívmányainak a művészetek terén, a hazaszeretet és humanismus kimagasló alak­jainak a világtörténelem ezredéves mesgyéjén a klassikus ó­korban kell keresnünk mintaképeit; ama kor fényes szelleme vezette az emberiséget, míg erőteljessé növekedett. Midőn az utókor e fényes szellemnek meghódolt, egyfelől kötelességet teljesített, másfelől elő­rehaladásában nem vallotta kárát, hisz a klassikus műveltségen épült fel mai társadalmunk modern műveltségének élő temploma, mely a 1*

Next