Egyesült protestáns gimnázium, Rimaszombat, 1892

I. Vergilius túlvilági képzetei a későbbi költőknél. A hit egy más világról olyan régi, mint maga a gondolkodó emberi lélek. Egyfelől az életben tapasztalt visszásságok és igazság­talanságok, másfelől a lélek halhatatlanságának, a szellem fönmara­­dásának sejtelme korán hoztak létre a népek képzeletében egy más világot, a­hol minden kiegyenlíttetik, s a bűnt a büntetés, az erényt a jutalom okvetlenül követi. A műveltség alacsony fokán minden nép föltétlenül elfogadja az életnek a halál utáni folytatását. A lét és nem lét hamlett, nagy problémája már képzett elmék bölcs tépe­­lődéseinek tárgyát képezi A túlvilági hitet a sejtelem­szerűség ködéből mind tisztultabb és tisztultabb alakban fejtette ki az évszázadokkal világosodó emberi lélek. Első formája kétségenkívü­l az a primitív néphit, mely az elhunyt ősök szellemének áldozatokkal egybekötött tiszteletére ösztönözte az élő nemzedéket, így volt ez a rómaiaknál is. A római ember látta ál­mában, vagy egyéb visióiban elköltözött kedveseit, s érzéke tévedésbe ejtvén, beszélgetni is vélt velök, ennélfogva nem hihette azoknak absolut megsemmisülését. — így jöttek létre a lemurokról való kép­zetek, az ezek számára vitt áldozatok és tiszteletekre évenként a nap éjféli óráiban rendezett májusi ünnepségek. Hitték tehát, hogy a megholtak élnek. Ámde hol élnek ? e kér­désre is feleletet kellett adniok. A gracco-itáliai népek temetkezési szer­tartásai általán azt mutatják, hogy a jövő élet folytatását mindenestül abban a szűk sírban képzelték, a­hová a halott el­helyeztetett. E hit átszállott a későbbi ivadékra is.4) A sírban, tehát a föld alatt együtt volt a test a lélekkel, azért be nem földelni a testet a legnagyobb bűnnek tartották. Az el nem temetett halott részakarata, folytonosan bolygó szellem lett.2) ’) Mindezekre igen sok érdekes adatot tartalmaz Foustel de Coulange „Cite antique“ cz. művének I. II. fejezete. Magyarul „Az ókori község.“ Ford. Cartai Antal. Budapest, 1883. V. ő még Boissier Gaston „ VirgilFord. Végh Arthur. Budapest, 1876. 48—60. 1. 3) Ci­. Tuse. disp. I. 16. 1

Next