Romániai Magyar Szó, 1948. október (2. évfolyam, 326-352. szám)

1948-10-01 / 326. szám

Péntek, 1948. október 1 HaSpalistikai szemte Ob­lióer 1-én kezdik a termelési Hiteleik folyósítását Magyar előadássorozat az új iskoláról — Az Artus-kongresszus jelentősége Az ARLUS kongresszus dló készületeivel kapcsolatban Bog­­dán József dr. cikket ír a „Scân­­teia“ hasábjain. Cikkébe® mindeninekelőtt idézi Gh. Gheorghiu-Dej szavait, ame­lyek szerint a párttagoknak min­dent el kell követniök, hogy a széles népi tömegekben a Szov­jetunió, annak Koanmu­iatti (b) Pártja és nagy vezetője, Sztálin iránti végtelen szeretet és ragasz­kodás eszméjét terjesszék. Csak így tudunk­­tartalmat adni a béke hatalmas tábora iránti hitü­nk­­nak. A további­ak­ban a cikkíró rész­letesen vázolja azt a mérhetetlen segítséget, amelyet a Szovjetunió nyújtott népi demokráciánknak, kezdve a fasiszta járom alóli fel­szabadítástól végig az után, amely a tőkés kizsákmányolás alóli tel­jes felszabaduláshoz és a szocia­lizmushoz vezet. Gazdasági téren ugyancsak ha­­­talmas támogatást nyújtott ha­­­­zánknak a Szovjetunió.­­ Éppen ezért az ARLUS, amely­­ kongresszusára készül, óriási sze-­­ repet játszik országunk életében. Az ARLUS nem elégedett meg azzal, hogy népszerűsítette a Szov­jetuniót a tömegek előtt, hanem beigazolta, hogy „a történelem a Szovjetuniót az emberiség haladó szellemű fejlődésének, kultúrá­jának és a népek civilizációjának élére állította“. Az ARLUS tevékenységéhez nagymértékben hozzájárult a Ro­mán Munkáspárt és a többi de­mokratikus szervezet tevékeny­sége is a Szovjetunióval való ba­rátság kifejlesztésében. Miután ismerteti az ARLUS főbb eredményeit, Bogdán dr. hangsúlyozza, hogy az ARLUS kongresszus előkészítése nemcsak annek a szervezetnek a köteles­sége, hanem minden városi és faihisz dolgozó, valamint haladó értelnűségi­ is. Jóságoktól függött. Azok olyan meg­kötöttségeket szabtak meg számára,­­ amelyek lehetetlenné tették, hogy a társadalom felvilágosult, haladó szellemű nevelőjévé váljék. A diá­kok olyanok voltak, amilyennek ne­velték őket. A régi iskoláknak valóságellenes, észszerűtlen nevelési rendszere a nemzedékek egész sorát alkalmat­lanná tette minden gyakorlati mun­kára s ugyanakkor hajlítható esz­közzé a polgári- földesúri reakció kezében. A középiskolából ilyen ne­veléssel kikerült ifjúság nagy része nemhogy nem segítette a dolgozókat harcukban, hanem hűséges kiszol­gálójává lett a mindenkori népelle­­nes hatalom politikai célkitűzései­nek. S ha mindehhez hozzászámítjuk azt — mondotta Czikó —, hogy ha­zánkban a régi iskolai rendszer mel­­­­lett több millió főre rugó írástudat­lan van, tisztán láhatjuk, hogy az elmúlt rendszerek nem a nép érde­keinek megfelelően foglalkoztak ,a közoktatás kérdésével. A dolgozók iskolája, az új iskola a munka elvén alapul. A jövő isko­láztatásának alapvető feladata, hogy az új nemzedék minden egyes tag­ját a közösség értékes, szakképzett dolgozójává képezze ki. Az életbe lép­tetett közoktatásügyi reformtör­vény értelmében megnyíló iskolák a munkásság, szegénysorsú paraszt­ság és értelmiségi dolgozók soraiból kiemelkedő új szellemiségű szakká­­dereket­­­és értelmiségieket fogják kitermelni. Most megnyitó iskoláinkban egy­séges lesz a tanterv, egységes az irányítás. Az uj iskola csak uj tan­erők segítségével oldhatja meg a reá váró feladatokat. Az uj neve­lőnek ismernie kell a marxista- leninista ideológia alapelveit s ezt a szellemet kell tanítványainak is tolmácsolnia. Uj nevelőtípusra van szükség, olyanra, amely a munkás­­osztály világnézetének megfelelő szellemben az életre nevel. Az a tanuló, aki az uj iskola kü­szöbét átlépi, érezni fogja, hogy a régi falak között új idők szelleme veszi őt körül. A saját anyanyelvi oktatás minden itt élő nemzet fia számára biztosítja, hogy a szakis­mereteket saját nyelvén tanulhatja meg. ll termelési hitelek kiutalást! Az „Agerpres“ című közgaz­dasági lap jelentése szerint, a Nem­zeti Bank jóváhagyta az iparvál­lalatok október-decemberi évne­gyedre szóló pénzügyi terveit és így október elsején megkezdik a termelési kölcsönök folyósítását Mint ismeretes, a hitelfolyósí­tás tervszerűsítésére, a vállalato­kat utasították, hogy előzetes pénzügyi tervet dolgozzanak ki artnak elbírálására, hogy az igé­nyelt hitelek, indokoltak-e vagy sem. Minden hiteligénylési kérést a Nemzeti Bank elnöki tanácsának nyújtottak be jóváhagyás végett. A hitelek gyors folyósítása érdekében ezeket a pénzügyi ter­veket az összes szükséges intéz­kedésekkel elküldték azoknak a Nemzeti Bank fiókoknak, ame­lyeknek körzetében a vállalat működik és így a kölcsönöket a vállalatok október elseje után közvetlenül a Nemzeti Bank fiók­tói vehetik fel. A pénzpiac helyzetével kap­csolatban ugyancsak az „Ager­pres“ foglalkozik hosszú cikkben és megállapítja, hogy a bankok és pénzintézetek feloszlatása csak­­ előnyére vált gazdasági életünk­­­­nek. A stabilizáció után ugyanis ezek a bankok teljesen tőke nél­­kül maradtak és a Nemzeti Bank­­­hoz folyamodtak tőkéért, hogy a­­ hiteleket közvetítve, biztosíthas­­­­sák rezsiköltségüket és esetleges­­ hasznukat. A bankok ezzel a fö­­l­­ösleges közvetítő szereppel a­­ Nemzeti Bank hiteleinek kamat­­­­ját évi hat százalékról húsz szá­­­zalékra drágították, ami súlyosan­­ ránehezedett a vállalatok költség­­vetésére, növelte a termelési költ­ségeket és megdrágította a kész cikkek árát. A Demokrata Ifjúság Szövetsége végrehajtó bizottságának ülése A demokrata ifjúsági szerveze­tek országos szövetségének vég­­rehajtó bizottsága fontos ülést tartott Ilie Dragán főtitkár elnök­lete alatt. Az ülésen konkrét határozato­kat hoztak az ifjúságnak az őszi vetési csatában résztvállaló szere­péről. Ugyancsak elhatározták, hogy az ifjúság a román-szovjet hét keretén belül részt vesz a Komszomol 30 éves fenállásának jubu­áris üne­epségein. Értesítés A Malomipar és Liszttermékek Központja sürgősen alkalmaz: Malomipari gyakorlattal rendelkező mérnököket vagy műszaki vezetőket, Kenyérgyártási gyakorlattal rendelkező mérnököket, vagy mű­szaki vezetőket, Gyakorlattal rendelkező elektrotechnikai mérnököt, vagy mű­szaki vezetőt, Építészmérnököt, Gyakorlattal rendelkező vegyészmérnököt, vagy élelmiszeripari műszaki vezetőt. Ajánlatokat és igazoló iratokat Str. Caimatei 1. szám alá, a sze­mélyzeti ügyosztályon kell leadni. MALOMIPARI KÖZPONT 3 Czikó Lőrinc sitaadása a rádióhas? A román rádió magyar adásában hétfőn este nagy fontosságú rádió­­előadás-sorozat kezdődött, ammely a tanügyi reformmal kapcsolatos kér­désekkel ismerteti meg a hallgató­ságot. Az előadás-sorozat keretében a bevezető előadást, Czikó őrsc köz­­oktatásügyi minisztériumi főtitkár tartotta meg »Az új iskola» cím­mel. A rendkívül érdekes, elvi megállapításokban gazdag előadás bevezetőjében Czikó Lőrinc megálla­­pítota, hogy az új iskolai év való­ban új iskola kapuit tárja ki. Czikó történelmi visszapillantás­ban vázolta, milyen volt a régi is­kola. Az iskola — mondta többek között — mindig az uralkodó osztá­lyok szolgálatában állott. — Ebből következett, hogy az iskolában ural­kodó szellem egészségtelen volt. Az iskola szelleme ellentmondott a lüktető, alakuló életnek, nem törő­­dött a valósággal. A diák az iskola padjaiban megismerkedett a leg­mérgezőbb téveszmével, a soviniz­mussal. Az elmúlt rendszer a lakos­ság egy részének, az úgynevezett nemzetiségeknek nem biztosította az anyanyelvű oktatást A nemzetiségi dolgozók gyermekei csak a feleke­zeti iskolákban részesülhettek anya­nyelvi oktatásban. Ezek az iskolák azonban nem a társadalmi haladás eszméit hirdették, mert nem tar­tottak kapcsolatokat a tömeggel, a­­melynek gyermekeit nevelték. Amilyen volt az iskola szelleme olyan volt az iskola alkalmazottja, a tanár vagy a tanító is, a szol­gája és kiszolgálója a rendszernek. A való élettől messze álló oktatásuk­kal gondoskodtak arról, hogy a társadalmi fejlődés igazi törvényeit­­a jövő nemzedéke ne vehesse észre. A felekezeti iskolák tanszemélyzete nem volt szabad, az egyházi foha­ RománM hirgyst fai Tíz éves a „Szovjetunió Kommunista (bolsevik) Pártjának története“ Október elsején ta­lt be tíz éve annak, hogy megjelent Szovjet­unió Kommunista (bolse­vik) Pártjának Története“,­­ Sztálin zseniális műve. A „rövid tanfolyam“ alcímet viselő könyv Lena és Sztálin Pártjának történetét mutatja be és magába foglalja azokat a ta­pasztalatokat, amelyeket a Szov­jetunió dicsőséges Kommunista (bolsevik) Pártja a szedalínaus építésében szerzett. Ez a könyv írja P. Judit a Pravdában meg­jelent cikkében — „a szó igazi ér­tételében vett klasszikus forra­dalmi marxista munka. Megtes­tesíti Lenin és Sztálin pártjának nagy tapasztalatait és egész böl­csességét, századunk bölcsességét" A megjelenése óta eltelt tíz esztendő alatt ez a könyv sokmil­­lió példányban elterjedt az egész­­világon, minden öntudatos dolgo­zó legfőbb olvasmánya lett. Ez a könyv a Román Népköztársaság dolgozóinak is legfőbb olvasmá­nya, leggazdagabb kutforrása a tanulságoknak, mert a Szovjet­unió Kommunista (bolsevik) Pártjának tapasztalatai világít­ják meg az utat a szocializmus győzelme felé. Ezek a tapasztala­tok megmutatják, hogy a mun­kásosztály csak úgy szabadíthat­ja fel önmagát és csakt úgy sza­badíthatja fel az egész emberisé­get is az elnyomás és kizsákmá­nyolás alól, ha új típusú pártot alkot, amely szervezett különít­ménye és élcsapat különítmé­nye a munkásosztálynak.. Ezek a tapasztalatok megmutatják, ho­gyan kell megszervezni, nevelni és vezetni ezt a pártot ahhoz, hogy a munkásosztály élén álljon vezesse és mozgósítsa a dolgozó nép legszélesebb tömegek a bur­zsoázia megdöntésére irányuló harcban, a politikai hatalom meg­szerzéséért és a szocializmus épí­­téséért folyó harcban. Ezek a ta­pasztalatok megmutatják, hogyan kell felépíteni a szocializmust. ..A Kommunista (b) Pártja tör­ténetének rövid tanfolyama — ír­ja P. Judin — m­agába foglalja a marxi­z mus-lenjoizmus alapisme­­reteit és felfegyverezi a világ minden dolgozóját a kapitaliz­mus igájából való felszabadulás­ért folytatott harcában, megmu­tatja az utat a kommunizmus fe­lé. A Szovjetunió Kommunista (b) Pártja történetének rövid tan­folyama minden szempontból rá­világít arra a folyamatra, amely kikristályosította a Pártról szóló lenini-sztálini tanítást. Az a taní­tás megmutatja, hogy a Párt ve­zető ereje a munkásosztálynak. A rövid tanfolyam klasszikus példá­kat hoz fel arra, hogyan harcol­tak .A bolsevikok minden olyan kísérlet ellen, amely fel akarta oldani a marxista pártot egy párt nélküli szervezet tömegében 1907 ben az orosz mensevikiek javasol­ták, hogy létesítsenek egy ilyen „pártnélküli pártot“ hívjanak ösz­sze úgynevezett „munkáskongresz­szust“ amelyen részt vegyenek a szociáldemokraták, a szociálfor­­radalmárok és az anarchisták is Lenin leleplezte a mensevikiek­­nek ezt a rendkívül káros erény­letét, amely arra irányult, hogy felszámolja a szociál­demokrata munkáspártot és feloldja a mun­­kásosztály élő«anat-k­filenitmé»yét a kispolgári törpékbé “ A jugosz­­láv álroarxisták, akiket leple­­zett és elitélt „ Kommunista Pár­tok Tájékoztató Irodája, megkí­sérelték — negyven év után — kiek kudarcot vallott merényle­tét“ (P. Judit). A Szovjetunió Kommunista (b) Pártja történetének rövid tanfo­lyama arra tanít, hogy a munkás­osztály — élen a Pártjával — he­gemón (vezető) szerepet kell be­töltsön a dolgozó parasztsággal szemben és minden városi és fa­lusi kétkezi vagy szellemi dolgo­zóval szemben. Nem kétséges — írja e tétellel kapcsolatosan a Scânteia vezércikke — hogy csak a munkásosztály és a parasztság szövetségének megkötése és megerősítése vonalán haladva vált lehetségessé, hogy miatti országunkat felszabadította a hő­si Szovjet Hadsereg, tehát augusz­tus 23 után, véghez vigyük ná­lunk a polgári-demokrata forra­dalmat a március 6-i győzelem­mel, a földbirtokosságnak, minnz osztálynak felszámolásával és a monarchia megdöntésével és meg­kezdjük „ szocializmus alapjai­­nak építését". Azonban a munkásosztály és a parasztság szövetségében a veze­­tő szerepet „ proletariátusnak kell vinnie. Tito áruló csoportja megtagad­ta ezt a tanítást, azt állítja, hogy a parasztság a fő ereje a népi demokráciának a szocializmus elü­tése útján és ezáltal letért a mar­­xizmus-leninizmus vonaláról, ar­ra az útra lépett, amely kulák­­párttá alakítja át a munkásosz­tály pártját és az ianperjatteták­­kal való egységfrontba­ vezette Jugoszláviát. „A bolsevik párt harca, élen Sztálin elvtárssal — írja P. Judin — a harc a munkásosztály árulói ellen, példát mutat az összes kommunista pártoknak. Arra ta­nít, hogy a proletariátus pártja csak akkor töltheti be feladatát, ha leleplezi az opportunista pár­tokat és elszigeteli őket a nép­tömegektől. Ez a harc a legéle­sebb elméleti fegyvert adja a kép­be napjaink jobboldali sánctól de­mokratái ellen.“ „A szocialista társadalom épí­tésének története a Szovjetunió­ban példaként szolgál a pártok részére mindazon országokban, amelyek elkezdték lerakni az alap­jait annak, hogy a szociálisán is útjára lépjenek és példaként fog szolgálni a jövőben minden olyan ország pártja részére, amely erre az útra lép a jövőben.“ „Magától értetődik, hogy a kü­lönböző országok népeinek és pártjainak vannak történelmi és nemzeti jellegzetességei. Mindez —­ amint arra Lenin rámutatott — elkerülhetetlenül a szocializ­mus megvalósításának többféle formáját eredményezi. Mégis, a történelmi fejlődés törvényei, amelyek értelmében a kapitaliz­mus helyébe a szocializmus­nak kell lépnie, lényegükben ugyanazok minden országban." „Ezért a szocializmus építésé­nek minden változatos formája nem hatálytalanítja azt a kétség­bevonhatatlan tényt, hogy általá­ban, a szocializmushoz vezető út, amelyet a Szovjetunió húzott meg, lényegében közös tainista országban." Az az út amely győzelemre vit­te a szocializmust a Szovjetunió­ban, az a szocializmus győzelmé­nek útja minden országban. Ezért ,A Szovjetunió Kommu­nista (bolsevik) Pártja története rövid tanfolyamának" tanulmá­nyozása felbecsülhetetlen segítsé­get jelent abban, hogy tisztán lás­suk az utat, amelyen népi dexnek réemunknnk haladnia kmü en tiekz-

Next