Előre, 1957. január (11. évfolyam, 2867-2884. szám)

1957-01-11 / 2867. szám

SZENT IMRE­ JENŐ: HATÁRKŐNÉL Tíz éve állandó színháza van Marosvásárhelynek Sokminden­t magába foglal ez a hat szó. Mióta színházat játszanak Erdély hegyei között magyar nyelven, ebben a szép m­arosparti városban soha egyvégtében tíz éven keresztül színház nem mű­ködött. Hiába nevezte a köznyelv székely fővárosnak. Hiába volt nagyhírű vásáros hely, gazdasági központ, hiába volt a Bolyaiak, az Aranka Györgyök, Gecse Dánielek, Mentovich Ferencek, Teleki Sá­muelek váro­sa, nevezetes művelődési központ Hiába támadt ép­pen ebben a városban az országos nyelvművelő tár­saság gondolata, melynek nem utolsó feladatai kö­zött az országos magyarnye­vű színház életrehivása is ott szerepelt Marosvásárhely városának közönsége 1800 óta eredménytelenül törekedett ama vágyának meg­valósítására, hogy állandó színházat mondhasson ma­gáénak A földesúri korszakban eljutott odáig, hogy négy esztendeig sajátjaként dédelgette a mostoha körülmé­nyek miatt Kolozsvárról kiszorult Kótsi Patkó János féle jeles együttest. A két világháború között, megint csaknem négy évig, a közterhektől véletlen szerencse folytán meg­szabadult polgárság helyi hazafisága hívott létre és tartott fenn színházat, míg az első válsághullám ma­ga alá nem temette. A munkások és parasztok államában, az RNK-ban íme tíz esztendeje áll és működik a marosv­ásárhelyi Állami Székely Színház Nemcsak áll, nemcsak mű­ködik, hanem a párt és kormányzat minden segítsé­gét élvezi, hogy virágozzék, hogy fejlődjön és az ország élvonalbeli együttesei közt foglaljon helyet. Számo­s ízben kapott meghívást, hogy a fővárosban is bemutathassa legsikeresebb előadás­ait. Tagjai között több államdíjas, több érdemes művész és kitüntetett művész mellett, igazgatója az érdemes mesteri foko­zatot is elnyerte. Az Állami Székely Színház vendég­játék-körútjain megfordult az országnak csaknem va­lamennyi magyarlakta városában és értékesen járult hozzá mindenütt a formájában nemzeti, tartalmában szocialista művelődés népszerűsítéséhez, igen elis­merésre méltó színvonalon Az Állami Székely Szín­ház, Marosvásárhely székhellyel, tíz év alatt olyan gyökereket bocsátott le a köztudatba, amelyek fenn­maradásának, léte folytonosságának biztosítékai.­­ Közben Marosvásárhely is nagyot fejlődött. Het­venezret meghaladó lakosságszámival, mint a Ma­gyar Autonóm Tartomány székvárosa, szereti, meg­becsüli, látogatja színházát. Büszke rá, magáénak vallja, ugyanakkor bírálja is botlásait, fogyatékossá­gait. Ez a szép város patriarkális jellege mellett sem nélkülözte soha azokat a haladni vágyó, előretö­rő rétegeket, amelyek végeredményben — e század első két évtizedében — a modern gazdasági és mű­velődési központ jellegét is megadták Népköztársa­ságunk olyan hatalmas iparvállalatok létesítésével, mint a Simó Géza bútorgyár és olyan művelődési in­tézmények életrehívásával, mint a magyar nyel­vű Orvosi és Gyógyszerészeti Intézet, mint az Állami Székely Színház, ezt a jelleget még hangsú­lyosabbá tette Marosvásárhely mindjobban tudatá­ra ébred a maga jelentőségének, helyzeti energiájá­nak. A város közönségének egyre fejlődő igényessége szabja meg az A­lami Székely Színház további mun­­kájét. Tíz év alatt, jeles idősebb művészek szárnyai alatt, ift és nem kevésbé jeles fiatal művésznemzedék nőtt fel A következő tíz év derékhada. Hadd csattog­tassák szárnyaikat az idősebb sasok oldalán az ifjú Budai Nagy Antalok és Bese Annák, az új Tanitőnö­k és tehetségben, tudásban mellettük, körülöttük, velük együttfejlődő kortársaik. Minden elismerésünk­ az Andrássy Mártoné, a Bo­rovszky házaspré, Kovács György érdemes művészé, Várady Rudolfé, (s a kedves Pattyé, a páratlan sú­góé), az első — nem könnyű — tíz esztendő eredmé­nyeinek kivívásáért, mindig az élen, mindig a legne­hezebb arcvonalszakaszokon. És ü­­itjük poharunkat a fiatalokra, a jövőre. Hárman a „vásárhelyiekről“ LUCIA STURDZA BULANDRA: A Székely Színház évfordulójáról beszélgettünk Lucia Sturdza­ Bulandra színművésznővel, a fővárosi Munici­pal színház igazgatónőjével. — Tiszta szívemből üdvözlöm a marosvásárhelyi Székely Színházat, amelynek értékes művészi tevékeny­ségét mindig nagy szeretettel és ér­deklődéssel kisértem és kísérem ez­után is Sok előadásukat láttam Ma­rosvásárhelyen és itt a fővárosban Ezek az előadások nagy élményt je­­lentettek számomra- igazán mondha­­tom­: kitűnő, kitűnő... magas színvo­nalú művészi játék, amit ez az együt­tes nyújt Nem felejtem el az „Úri Muri" ragyogó előadását, az „Ingyen­­élők" , a „Vihar a havason", a „Man­dragora" és sok más szép előadást. — Jól ismerem a Székely Színház színészeit is és nagyrabecsülöm mű­vészetüket. Véleményem szerint Ko­vács György nemcsak hazai, hanem viágviszonylatban is nagy színész, aki bármelyik főváros színpadán meg­állaná a helyét. Nagy vesztesége az együttesnek Delly Ferenc, aki most m­ár főrendező Kolozsváron értékesíti nagy tudását. Érzékenyen érinti a színházat Szabó Ernő távozása. Sza­bó Ernő remek, remek színészi Dehát helyet kell adnunk a fiataloknak, az új tehetségeknek. Úgy láttam, hogy a Székely Színház ezekben sem szen­ved hiányt. — Februárban műsorra tűzzük Bró­­dy Sándor Tanítónőjét. A marosvásár­helyiek előadása értékes tapasztalatd jelent számunkra. — Igazán nagyon bánt, hogy min lehetek ott az ünnepi előadáson. Ja­nuár 16-án nyílik meg a Municipal színház kamaraszínháza és ennek elő­készületeivel vagyok elfoglalva. De együtt érzek velük és az Előre útján is további sok sikert és eredményes művészi munkát kívánok a Székely Színháznak és minden dolgozóidnak megszervezni a színházat, melynek hivatása előbbre vinni a székely sápot a művelődés útján. Elképzeléseim be is igazolódtak az elmúlt tíz év alatt. Olyan színházunk van, amelyre mél­tán büszkék lehetünk. Ami pedig a terveimet illeti, az én egyéni célom nem választható el és szinház célkitű­­zéseitől. Minél jobb alakításokkal részt venni a szinház eredményeinek kiví­vásában — ez volt a célom. Melyek voltak a legkedvesebb sze­repei az elmúlt tíz évben? — Erre bizony nehéz válaszolni. Sok szerep hozzánő az ember szívé­hez. A János Vitézben a Bagó, az El­veszett levélben Trahanache, a Kis­polgárokban Besszemenov, a Tanító­nőben idős Nagy István — mind egy­­egy megkedvelt szerepem. — Hallottuk, hogy most készülnek a Budai Nagy Antal bemutatójára. Eb­ben a darabban játszik-e? — Igen. Csáky Vajdát alakítom. Szeretem ezt a szerepemet is. És re­mélem, hogy még sok darabban fo­gok játszani ,mert annak ellenére, hogy már idős vagyok, képességem­hez mérten még sokat szeretnék tenni. Régen azt mondták, hogy aki a szí­nészi pályán egy kiló sót megevett, az már többé nem tud megválni a színpadtól. Én már elég sokat voltam a színpadon ahhoz, hogy valóban egy legyek vele. BOROVSZKY OSZKÁR: Az Állami Székely Színház tízéves jubileuma alkalmából felkerestük a színház — és az erdélyi magyar szín­játszás — egyik neves veteránját Borovszky Oszkárt, aki a maga 1­2 évével még ma is szinte mindennap a színpadon van s nagy alkotókedvvel játszik. Küzdelmes pálya­fut­ásának 37 éve alatt megszerette a közönség Bo­rovszky Oszkárt. Harminchét év a színpadon? Mennyi, de mennyi színé­szi öröm és üröm lehet e mögött?! Majdnem négy évtizedes színészi mun­kának kellene tapsolnunk. De van-e ilyen taps? Engedtessék meg nekünk hogy a nézőközönség nevében a taps helyett Inkább csak ■ szavakban fejez­zük ki tiszteletünket és megbecsülé­sünket De mit lehet néhány szobit megköszönni egy öreg színésznek? És mit lehet néhány szóban megírni egy nagy regényből, egy hosszú szí­­nészi élet örömeiből és megpróbálta­tásaiból? S mit mondhat el mindebből két felvonás között az öltözőben ma­ga a színész? Szinte semmit. S mégis feltettünk neki néhány kérdést: — Milyen volt a színészi élet a múltban? — Voltak szép napok is, de több volt a szűkös, nehéz idő. Sokat szen­vedtünk, nyomorogtunk, különösen a két világháború között, akárcsak Déry­néék annak idején. 1920 és 40 között volt a kisebbségi színjátszás hőskora. Miután Maria került uralomra, mind nehezebb lett az erdélyi magyar szí­nészek sora. A reakció valószínűleg fel­ismerte azt a „veszélyt", amit a ma­gyar színjátszás jelentett az ő romá­­nosítási politikája szempontjából• E­­zért mindenféle megszigorítást veze­tett be ellenünk. Ilyen megszorítás volt — egyebek között — az, hogy a magyar színházak bevételének 50 szá­zaléka az államkasszába vándorolt. Emiatt persze igen nehezen éltünk. A műsor­politikában szintén komoly kor­látozások voltak. Ilyen körülmények között természetesen állandóan sor­vadt a magyar színjátszás. — És ma? — Most, különösen az államosítás óta egészen más életet élünk. Soha még egyetlen rezsim sem pártfogolta a színjátszást ilyen mértékben, mint a mostani rendszerünk. Jól érezzük magunkat és jó kedvvel dolgozunk. — Már az indulás pillanatától kezd­ve itt van a Székely Színháznál, ugy­e­bár? — Igen. S nagyon örülök, hogy a Székely Színház tagja lehettem és lehetek. S méginkább örülök annak, hogy társulatunk kitermelt egy új, realista játék­stílust, amelynek sikere van. — Mi vonzotta ide, s milyen ter­vekkel jött annak idején a Székely Színházhoz? — Hogy mi vonzott ide? Az ember —— s különösen a színész — mindig vágyik valami újra■ Már sokáig vol­­tam­ egyhelyben, Kolozsváron, s lehet, hogy a színészi vándor­szellem is feltámadt bennem, amikor idejöttem. Ismertem Tompa Miklóst már régebb­ről, s tudtam, hogy komolyan fogja RADU REUG­AN: — Ismerősök, barátok ünnepét egy kicsit a magáénak érzi mindig az em­ber Mi pedig, jónéhányan a bukaresti színészek közül, a Székely Színház hűs barátainak valljuk magunkat. Ha Bu­karestbe jönnek a vásárhelyiek, már a szállodában felkeressük őket, beszél­getünk, vitatkozunk. S este, az elő­adásukon újra találkozunk. Személyes ismerősök, barátok vagyunk, de barát­ságunkat igazán a közös művészi tö­rekvések kovácsolták össze. E művészi törekvések valóraváltásá­­ban a Székely Színház országos rangot és hírnevet vívott ki magának. Ma már az ország legjelentősebb e­­gyüttesei között emlegetjük, amelytől nekünk, fővárosi színészeknek is van mit tanulnunk. — Véleménye szerint mi a titka a Székely Színház nagy fejlődésének? — kérdezzük a művésztől, aki látha­­tóan föl­ismeri a marosvásárhelyi e­­gyüttest­— Elsősorban is az, legalább sze­rintem, hogy sikerült sajátos, egyéni játékstílust kialakítaniuk. Ahány elő­adást láttam tőlük, mindegyik össze­forrott, egységes stílusú és hatású volt. Köszönhető ez a színészek egy­máshoz való emberi viszonyának s az együttes kiváló vezetésének. Csak egy példát említek. A Székely Színház darabjait nem egy ember, hanem ket­ten, hárman rendezik s a legapróléko­sabban kidolgoznak minden jelenetet. Vásárhelyen megoldották a nemze­dékek kérdését is. Nincs kétféle stílus, egy az idősebbeké, és egy a fiatalo­ké, mint sok más együttesnél. Az if­jak beleilleszkednek, beleágyazódnak az idősebb, tapasztaltabb színészek játékstílusába, ez azonban korántsem jelenti egyéniségük feladását. Sőt, színészi egyéniségük, arcélük kialaku­lását, érését segíti elő. Sztaniszlavszkij iskoláját, módsze­reit alkotóan, viszonyaiknak, adottsá­gaiknak megfelelően alkalmazták Vá­sárhelyen. Távol állt tőlük a merev, gépies alkalmazás és éppen ezért, ami a Székely Színház adottságainak meg­felelt belőle, azt nagy eredménnyel hasznosították. Ilyen belső és külső tényezők hatá­sára alakult ki a Székely Színház sa­­játosan egyéni stílusa, amely azonban egyáltalában nem jelent egysíkúsá­got. Láttam tőlük az Úri murit és láttam a Kispolgárokat. Az egyikből a móriczi mű feszült, vihar előtti ma­­gyar világának levegője csapott le, a másik annyira oroszos, annyira gór­ kisi volt, mintha oroszok játszották volna­ Nem véletlen, hogy ebben az együt­tesben találta meg igazi magamagát Kovács György, Andrássy Márton s Szabó Ernő, akitől fájó szívvel vál­tunk még s akire ma is szeretettel gondolunk. — Az évfordulós díszelőadáson nem nézi meg vásárhelyi barátait? — kér­dezzük búcsúzóul. — Sajnos, szombaton éppen ját­­szom, de lélekben ott leszek az ünnep­lők között. S ha közvetítik, az „Elő­re“ hasábjain szívélyes, meleg üdvöz­letemet küldöm nekik. BRÓDY SÁNDOR: A tanítónő T­ízéves a Székely Színház. Tíz év alatt egy erdélyi kisváros­ban — ahol egy évszázaddal korábban nyomorogva halt meg az elfelejtett Kántorné — felnövekedett egy színház és fővárosi rangot, sőt, kezdődő európai hírnevet vívott ki magának Tíz évvel ezelőtt a Mosoly országa előtt gördült fel először a függöny, az ötéves jubileumot Csehov Sirályával ünnepelték és most az er­délyi dráma jelentős értékével, Kós Budai Nagy Antaléval készülődnek az évfordulóra. Ebben a három mű­sorpolitikai határkőben van valami szimbolikus. Ezt az utat, a kasszadarab-operett­­től a klasszikus drámáig a vidéki színjátszás általában végigjárta mife­lénk. Hogy a Székely Színház pályá­ja ezen belül kiemelkedő és reprezen­tatív jellegű, annak több és sokrétű eredője van. Elsősorban az, hogy az erdélyi magyar , kultúra fejlődésének történelmileg kialakult sajátos felté­telei merőben mások — mondjuk —, mint a keletnémetországi vagy a cseh vidéki kultúréleté, mentesek az egykori kizárólagos központ, a főváros tulaj­donképpen elszegényítő vonzásától. Vagyis nem annyira és nem úgy vi­dékiek, mint mások. Itt majd min­den város volt fejedelmi székhely, közigazgatási és kulturális centrum s amikor az udvar továbbment, a vá­ros megőrzött valamit: egy egy is­kolát, könyvtárat, szomjas lelkeket és nagyralátó koponyákat. Az első ma­gyar színtársulatot enyedi diákok ala­kították. Erdélyben hangzottak fel elő­ször magyarul Shakespeare jambusai, Erdélybe tért haza egy Apáczai Csere és innen indult el Körösi Csom­a is. Itt szerkesztették és még kicsi, eldu­gott fűrésztelepeken is olvasták a Korunkat. Itt titkos találkozók szo­­bácskái és városok piacterei hallották Brassai Viktort szavalni. S ha több­nyire keserű bánkódás mondatja is velünk, hogy Bolyai korszakalkotó Appendixe csak Marosvásárhelyen lát­hatott napvilágot, úgy is lehet tekin­teni ezt — mert reális,­­ hogy Ma­rosvásárhelyen már egy és egy ne­gyed évszázaddal ezelőtt olyan mű jelent meg,­ mint az Appendix. Min­den szempontból fogékonyan reagál­hatott tehát ez a táj a szocializmus­nak arra a tendenciájára, hogy a pro­vinciát a metropolis színvonalára e­­melje. Erdélyi embernek, erdélyi mű­vésznek lelkéből lelkedzett feladat most, végre, európai rangú színházat csinálni ott, ahol az öreg Kántorné utcát sepert. S­zínházhoz darabon kívül kettő kell: színész és közönség. Két bonviván, három prima­donna, két táncoskomikus, egy prózai szerelmes színész és egy rendező hozzáfogott, hogy pénz nélkül, inflá­­cióban, de egy új világ hajnalán színházat nyisson a vásárhelyi Kul­­turpalota nagytermében: Dedy Fe­renc, Borovszky Oszkár, Kőszegi Mar­­git, Hamvay Lucy, Szabó Duci, Szabó Ernő, Andrássy Márton, Kovács György... Vajon vezetőjük, Tompa Miklós, nekimerészkedett volna a Mű­vész Színház-teremtésnek, vajon meg­látta volna bennük a Jegor Bulicso­­vokat, Sostratákat, Tartuffeéket, Cser­­gheő Csulikat, Arkagyinákat, Polezsá­­jev professzorokat, Józsákat, Roziká­kat, Kossuthokat, ha nem hisz a kö­zönség megújhodásában, a szinte ö­­rökkévalóság óta operettre fogott kis­városi publikumban, hogy lesz füle meghallani Móricz és Gorkij keserű igazságait... ? ! Az első öt év alatt végigjátszották Sztanyiszlavszkij színházának eredeti repertoárját. Nagyot és merészet csi­náltak, a legnehezebbet, szinte lehe­tetlent: hiteles orosz levegőt teremte­ni magyar színpadon. Sikerült. Moszk­vai nézők elismerése tanúsítja ezt, a­­kik látták, bámulták Delly Ferenc Je­gor Bulicsovját, Kovács György Tye­­tyerevjét. De ez az első nagy próba csak tanulmányút, csak kísérlet volt a tulajdonképpeni saját feladathoz: egyedülállóan magyarul, magyar drá­mát játszani. A Sirályt az ötödik ju­­bileumra Sztanyiszlavszkij eredeti rendezőpéldánya alapján játszották el, mondhatni, hogy Tompa partitúrából vezényelte ezt az előadást, amelynek minden lépése, minden apró játék­ öt­lete olyan volt, mint az ötven évvel korábbi ősbemutatón. De még ezzel a látszólagos másolással is a tulajdon­képpeni cél felé törekedtek: abból, a­­hogyan Sztanyiszlavszkij az orosz környezetet ezer aprósággal vissza­adta, f­eltanulni a módot, hogyan kell az ezer jellemző apróságot s az egyetlen leglényegesebbet, legjellem­zőbbet a darabból s az alakító művé­szek saját élményvilágából kikeresni, a maguk­ ismerte valóság művészi újrateremtéséhez. J­ött az Úri muri. Láttam románokat és oroszo­kat az ÚRI MURI nézőterén, olyanokat, akik nem értették Móricz szövegét és csak a színészek játéká­ból fogták föl, de teljes mélységében, egy összeomló világ tragédiáját. És láttam magunkat, megrendülten, fel­bolygatott lélekkel a történelmet fel­idéző nagy tetemrehíváson, leszámol­ni a meddő búsmagyarkodás, a heje­­hujás dölyf, a sok „hazapufogtatás" maradék illúzióival. Hányszor és med­dig szédítettek minket operettszínpad­­ról, mozivászonról, Herczeg Ferenc­­regény lapjairól a gyönyörű magyar dinom-dánomok gőzével: át tud-e látni a Sárgapitykés közlegény nézője a félévszázados ködön, ki lehet-e ál­lam elébe Móricz keserű, kijózanító Murijával ? Kiálltak. Az egész felvo­­násnyi sírvavigadás képzeletgazdag, mesteri színpadi képét konok, protes­táns erdélyi szem látta meg és a maga nézőpontjába késztette a többie­ket is: a délceg, szép, zsinóros Bor­­bik­ó Gergely, a Juhtartó Társaság el­nöke előbb az asztalnál ült és ivott, aztán az oszlop mellett a lépcsőn, az­tán egy fokkal lejjebb s végül elnyúlt a földön hosszában Csak úgy m­ellé­­kesen, mig Lekenczer és Szakhmáry a fulladozó magyar ugarról szónokol­tak. S a bunda-tánc, a részegek félel­metes bábjáték-szerű körcsárdása, a­­melyet már nem is a személyek, tes­tek és agyak jártak, hanem csak az önműködő reflexbe ránduló botorkáló lábak — micsoda vérfagyasztó kö­zönnyel zárta körül a véletlenül közé­jük botlott, a sikoltozó, mellkasukon dörömbölő, menekülni akaró asszonyt! Mit számít ennek a csakazértis­ Uttic­­nak, ennek a napszámba-mulatásnak élet, halál, tűzvész, egy nép jövője ! Kovács György széprengésű beszéde már Móricz legkönyörtelenebb követ­keztetéseinél tartott, már kigyulladt a tető és elcsattant a pisztoly, de azért „mégis bunda a bunda és kifordítom, befordítom", — járja a tánc. A füg­göny lehullt és szétcsapódott újra, meg újra, a színpadkép nem változott: középen a halott s a sirató asszony, hátrébb az elnyúlt részegek, csupa füst és láng az egész, de mindenek fölött rendületlenül és süketen áll a tánc. Ilyen Móriczig emelkedő színé­szi alkotással arculcsapni a sírvaviga­­dást, nem hiszem hogy tette addig valaki. És ezért volt, hogy ez a leg­sajátosabban nemzeti levegő és prob­léma idegeneket is lenyűgözött, hogy a nyelvünkön nem tudók érteni kezd­tek magyarul ebben a színházban és ezen az előadáson. A felejthetetlen Fáklyaláng előadás már ettől a telje­sítménytől egy lépés tovább. A Székely Színház az első ma­gyar­ társulat az országban, a­­melynek stílusa, sajátos hang­ja, arcéle lett, amely a régi nemzeti­­színházi pátosszal szakítva mégis megőrizte magatartásban, dikcióban, játékmodorban a művészet szolgála­tához elengedhetetlen nemes emelke­dettséget, amelynek színpadára lénye­gében nem tört be valósághűség ürü­gyén a földhözragadt naturalizmus Háromezer színházi este legjaván sor­sok dőltek el, fehéren izzottak az em­beri szenvedélyek és tapasztalt, kipró­bált, dolgos, jó színészekből nagy szí­nészek növekedtek. Rengeteget emlegettük és mégsem fásul közhellyé az, hogy Delly Ferenc több évtizedes operettkapitányság utáni Bánk Bán lett és Jegor Bulicsov; hogy Kőszegi Margit valamikor ope­rett-primadonna volt és Bródy fé­lelmetes nagyasszonya lett belőle és olyan életteli merészséggel, olyan sokszínűen kacagtat a Mandragorá­­ban, úgy uralkodik az „ezerfejű Cé­záron", mint az igazi nagy komédiá­sok, mintha a reneszánsz egy ittfelej­tett darabkája lenne egymaga, és Warrennének, román parasztasszony­nak, öreg orosz cselédnek, drámában és vígjátékban egyaránt mindég igaz, mindég ember, mindég uj és fárad­hatatlan s a több, mint három évtize­des, göröngyös vidéki színészkedés után is frissebb, alkotásrakészebb, fej­lőd­őbb sokaknál, akik nem pályájuk csúcsán, de kezdetén vannak... Hogy Andrássy Márton, a komikus, nagy drámai szerepekben sírni tanította a nézők tízezreit. Hogy Tyetyerevvel, Trigorinnal, Szakhmáryval, Liguriá­­val, Kossuthtal Kovács György az európai színjátszás színvonalára emelkedett. N­ő-e nyomukban az új nemzedék? Ezt igazságosan csak az egész országgal mérve lehet megítélni. ] Lohinszky Loránd, Erdős Irma, Tanay­­ Bella, Csorba András több már fiatal színésznél, reménységnél, de a jubi­­láns alapítók nevelte nemzedék nem korlátozódik rájuk és társaikra. Ana­­tol Constantin, a társulat egykori tagja most a merőben más stílusha­­gyományú kolozsvári román Nemzeti Színházban fejleszti ki azt a korszerű realizmust, amelynek a Székely S­zín­­ház országosan egyik úttörője volt. A Szentgyörgyi István Színművé­szeti Intézetből évről évre kikerülő fiatalok ,tulajdonképpen a Székely Színház iskoláját járják és másik színházunk, amelynek kialakult saját arcéle, stílusa, programja van, a szatmári fiatal együttes, szinte egé­szében az ő neveltjük s a főiskolai órák leckéin túl a Székely Színház úttörő művészi törekvései, egész pá­lyafutása, ha ma már versenytársként is, de példaképük, ösztönző bizonysá­guk ,hogy lehet s ezek szerint kell is kisvárosban, vidékieknek, nagy szín­házat csinálni. De a Székely Színház nagy nemzedékének általános nevelő tevékenysége nemhogy mostohán bánt volna a társulat tulajdonképpeni fia­taljaival, hanem úgy, mint az igazán rátermett szülők: figyelmesebb, gon­dosabb volt a nevelt gyerekekkel, mert az édes úgyis hozzá tartozik, úgyis az övé. S az csak úgy véletlenül nő fel mellette... A Székely Színháznak a fiatalsága — tehetsége, nagyarányú fejlődése ellenére — még nem ko­­vácsolódott gárdává, még nem lép együttesként az első nemzedék nyo­mába. Nem nőnek fiatal rendezők még a Székely Színháznál. S az első év­tized nagy sikerei, a fővárosi rang, a határokat túllépő hírnév­ alapja a tö­retlen együttes teljesítmény, a nagy alakításokból összeszervezett nagy előadás, a rendezői alkotás nagysága volt. A rendező-igazgató mellett fel kell nőnie az alapítókhoz méltó új, műveit és merész rendezőgárdának ahhoz, hogy az erdélyi kultúra legne­mesebb hagyományait továbbvivő első tíz esztendőt — amellyel ország-világ előtt méltán büszkélkedhetünk, —­ még decsiségesebb) második évtized köves­se. É­s még valami kell hozzá. Saját dráma. Nagy színházkultúrák hajnalán nagy drámaírók, nagy művek állottak mindég, Shakespearek, Moliérek, Lo­pe de Vegák, Csehovok, Katona Jó­zsefek. A dráma a talaj, a színház­­a virág. S a Székely Színház igazán nagyot eddig klasszikusok talaján al­kotott. Szomjazik a színház és a kö­zönség új, nagy reprezentatív dráma­irodalom után. A szürke szerep lebék­­lyózza a színészt, az idegen szerep kegésibb színétől fosztja meg, még a nemzeti klasszikus is a múlt tájaira vezeti. A neki irt szerep, az ő korának a szerepe szárnyakat ad. A Székely Színház nagy színház már, érdemes arra, hogy neki szülessenek, hozzá szabódjanak igazi darabok, az ő ne­véhez fűződjék - maradandó, nagy mű­vek "pályafutása. Olyan daraboké, a­­melyek megszülethetnek azon a kultu­­rális tetevéniyen, amelyen a Székely Színház létrejött és felnövekedett. A színház vár és vár a közönség. És vár egy nagy színész, akinek neve egy már a Székely Színházéval, akinek művészete határokon túl is ismert és megbecsült, akinek Móricz, Gorki­ff és­­ Machiavelli irt már szere­pet, méltó szerepet, csak erdélyi hon­fitársa nem. Vígjátékbam..és tragédiá­­ban, korok és tájak határain át fölé­nyes nagyvonalúsággal mozog Kovács György a maga nagyon egyéni művé­szetével. Van színész, aki teljesen felolvad, eltűnik a szerepek mögött, van aki — mint ő — a maga képére formálja azokat. És jól teszi, mert az író szolgálatán túl saját művészi mon­danivalója van. Az ilyen művészek formálják ki koruk arculatát s az ilye­nek játszanak egyszerien és utánoz,­hatatlanul egy-egy szerepet, mert al­kotásuk a saját korukból, világukból fakad. Jó és szép, hogy nem csak Tar­­tuffere, Tyetyerevre, vagy Kossuthra, hanem Kovács Györgyre is külön em­­lékeznek mindazok, akik valaha­­lát­ták. Többet láttak, mint egy darabot. Realista látásmódú korunk minden művészetben — helyesen — magát az életet keresi. Hajlamosak vagyunk rá azonban, hogy már-már elfelejtsük: a művészet, adott esetben a színház nem csak a valóság tükörképe, hanem játék is, tehát az életnek szervesebben ré­sze. A valódiság bűvöletében elvárjuk, hogy a színpadon ugyanott és ugyan­úgy folytatódjék az élet, ahol egy órá­val a függöny felmenetele előtt abba­hagytuk. A realista színművészet leg­szebb újítása, a „negyedik fal" tisz­­telete, tehát a színésznek a közön­ségtől való teljes elszigetelődése a da­­rab világában való feloldódás végett, kiszorította már élményvilágunkból a színháznak az emberiség gyermekko­rából maradt legszebb hagyományát: a színész közvetlen kapcsolatát a kö­zönséggel. Hiszen a színpad, bármi­lyen realista legyen is, nem valódi,­­ igaz csupán. Mert nagy élmény, mint minden igazi játék. S e játéknak egyformán részese az, aki odafönt a színpadon az élményt adja és az is, aki odalent a nézőtéren elfogadja. A kontaktus a partnerrel a színjátszás egyik legfontosabb alaptörvénye. De hát a közönség is partner, a játszó­társ a szó legteljesebb értelmében. És valahogy akkor érzi magát színházban a legigazabbul az ember, amikor nyil­­tan, kertelés nélkül elismerik és méltá­nyolják ezt a partneri mivoltát. Tán ezért van, hogy Kovács Györgyöt lát­tam már mély emberábrázolónak Tye­­tyerevben, igazi Szakhmáry Zoltán­nak, hatalmas Kossuthnak, — de iga­­zán színésznek, boldognak a színpa­don akkor érezem, amikor a Mandra­gora prológjaként, bő köpönyegében, vörös parókájával kilép a függöny elé és a tapsoktól szóhoz alig jutva, szemtől szembe megszólítja partnerét: „Kegyes, kegyetlen és nagyérdemű nézőközönség!" A könnyed természetesség s a klasz­­szikus eleganciájú póz nagystílűen szövődik össze már első szavaiban, gesztusaiban. Nemes szövegmondásá­ba, amely — Hamlet szavával élve — csak úgy „lebeg a nyelven", mo­dern, fanyar humor vegyül. Egészen reneszánszi és egészen mai egyszer­re. Úgy áll ki, mintegy vívni a néző­vel, a társsal, ellenféllel, „hogy fel­mutassa az erénynek önábrázatát, a gúnynak önnön képét, és maga az idő, a század testének tulajdon alakját és lenyomatát." Kétszeresen korhű: kife­jezi a kort, amelyet alakít és azt is, amelyben játszik. De Kovács-Ligurio figyelmeztetésé­­hez híven nem akarok a világért se az okos néző nevetséges szerepében tetszelegni egy ilyen országos, nagy ünnepnapon. A függöny felmegy. Engedtessék meg mostan a hivatásos kákán csomót keresőnek is, hogy kegyes, kegyetlen és nagyérdemű közönség legyen a ju­biláló Székely Színház nézőterén. Li­­gurio meghajtja magát a prológ utol­­­só szavainál: „Csak tapsot kérünk, semmi egyebet." Taps helyett csattan­jon ez a pár sor. HALÁSZ ANNA ÜDVÖZLŐ SOROK I. L. CARAGIALE Az elveszett levél I MÓRICZ ZSIGMOND: Úri muri ILLYÉS GYULA: Fáklyaláng

Next