Előre, 1968. január (22. évfolyam, 6270-6294. szám)
1968-01-14 / 6280. szám
XXII. évfolyam 6280 sz. 6 oldaléra 25 iráni 1968 jan. 14., vasárnap . T." • ’7*. ■■ wr*?|WAT. Országgyűlési Könyvtár BUDAPEST , Kossuth L.tér 1-3. A KÖZPONTI PÁRT- ÉS ÁLLAMI BIZOTTSÁG JAVASLATAI A MEGYÉK ÉS MUNICIPIUMOK MEGSZERVEZÉSÉRE A Román Kommunista Párt 1967. december 6—8-i Országos Konferenciáján az ország közigazgatási-területi megszervezésének javítására és a községrendezésre vonatkozóan hozott határozatok megvalósítása céljából a Központi Párt- és Állami Bizottság javaslatokat dolgozott ki a megyék és a municipiumok megszervezésére. E javaslatok a párt Országos Konferenciáján elfogadott elveken alapulnak, amelyeket az egész nép helyesléssel fogadott. Ezek az elvek megfelelnek annak a szükségességnek, hogy az ország közigazgatási-területi megszervezését összehangolják a termelőerők fejlődésében és az ország területén való megoszlásukban bekövetkezett változásokkal, a gazdasági, társadalmi és kulturális élet fokozódásával, a nemzetgazdaság és az egész társadalmi tevékenység vezetési formáinak és módszereinek tökéletesítését célzó intézkedésekkel. Megvalósításuk kedvezőbb feltételeket teremt az ipar, a mezőgazdaság, az összes többi tevékenységi ág és szektor gyors ütemű fej. Javasolt megyék természeti adottságaira, földrajzi kiterjedésére, gazdasági és szociáliskulturális potenciáljára vonatkozó adatok az alábbi fontosabb jellegzetességeket domborítják ki : Egy megye területe átlag 6786 négyzetkilométer, 3271 négyzetkilométer és 9380 négyzetkilométer között váltakozik. Ezt a differenciálódást természeti és földrajzi jellegű tényezők, a közlekedési utak helyzete, valamint a megyék területén levő helységek között fennálló hagyományos kapcsolatok határozták meg. A lakosságot illetően a javasolt megyék népessége 243 ezer és 803 ezer lakos között váltakozik, ami átlag 509 ezer lakost jelent. Az ipari potenciál tekintetében minden megyére átlag több mint 6,0 milliárd lej értékű globális ipari termelés jut. Noha a szocialista építés éveiben jelentős eredményeket értünk el a különféle országtartományok gazdasági fejlettségi színvonala szempontjából a régi rendszertől örökölt aránytalanságok megszüntetésében, még ma is vannak kevésbé iparosított övezetek. A jövő ötéves tervben és az 1976—1980-as időszakban a beruházási alapok elosztásánál különleges figyelmet fordítunk a gazdaságilag kevésbé fejlett megyékre, biztosítva a termelőerők ésszerű elosztását az ország egész területén. Minthogy a megyék nagy része több domborzati formát ölel fel, az éghajlati és talajfesztéséhez, szocialista hazánk sokoldalú haladásához. A megyék és municipiumok megszervezésénél figyelembe vették a fennálló gazdasági, társadalmi-politikai és földrajzi adottságokat, a lakosság nemzetiségi összetételét és a hagyományos kulturális kapcsolatokat, valamint a különböző övezetek és helységek fejlődési távlatait az ötéves terv előírásainak, valamint az ország 1971 és 1980 közötti gazdasági és szociális-kulturális fejlesztésére vonatkozó javaslatoknak megfelelően. A megyék kisebb területet ölelnek majd fel, mint a jelenlegi tartományok, és biztosítani fogják a közvetlen kapcsolatot a hozzájuk tartozó városokkal és községekkel, megteremtve a feltételeket a helyi vezető szervekre háruló feladatok operatívabb és hozzáértőbb megoldásához. A cél az, hogy minden megye gazdasági és szociális-kulturális szempontból komplex közigazgatási-területi egység legyen, amely városokat, ipari, kereskedelmi és kulturális központokat, közlekedési utakat foglal magában. Ez biztosítani fogja azt a lehetőséviszonyok, valamint a mezőgazdaság műszaki-anyagi alapjának állandó erősítése kedvez a mezőgazdasági termelés belterjes és sokoldalú fejlesztésének. Szem előtt tartották, hogy a megyéken belül legyenek gabonatermő, állattenyésztő, gyümölcs- és szőlőtermelő övezetek, valamint más mezőgazdasági termelési ágak számára alkalmas övezetek. A megyék megszervezésére vonatkozó javaslatok elkészítésénél azt a célt is követték, hogy biztosítsák a fokozott szociális-kulturális tevékenységhez szükséges feltételeket Ezért minden megye az oktatási, a kulturális és művészeti intézmények megfelelő hálózatával és a lakosság egészségvédelmére alkalmas eszközökkel rendelkezik majd. A megye területén folyó gazdasági, politikai, társadalmi, kulturális élet követelményeinek megfelelően minden megyének lesznek helyi lapjai. Az ország közigazgatási-területi megszervezésének javítása kifejezi a párt- és államvezetőség gondoskodását arról, hogy megvalósuljanak Románia Szocialista Köztársaság Alkotmányának előírásai az ország összes állampolgárainak teljes jogegyenlőségéről, a dolgozók testvériségének erősítéséről, függetlenül nemzetiségüktől. A jogegyenlőség tartós alapja az összes megyék sokoldalú gazdasági és szociális fejlődése, a termelőerők harmonikus megoszlása az ország egész területén. Azokban a helységekben, ahol a románok get, hogy a megye egészében, s a területén levő minden egyes helység sokoldalúan és harmonikusan fejlődhessék. Az ország közigazgatási-területi megszervezésére vonatkozó javaslatok több mint 2 évi, nagyszabású tanulmányok eredményei. A javaslatok kidolgozásában részt vettek a tartományi pártbizottságok, a tartományi néptanácsok végrehajtó bizottságai, a párt- és államapparátus számos kádere, tudományos és kulturális dolgozók, különféle területeken dolgozó szakemberek, közgazdászok, földrajztudósok, történészek, geológusok, etnográfusok, szociológusok, nyelvészek stb. Figyelembe vették azt a nagyszámú észrevételt és javaslatot, amelyet a városi és falusi dolgozók gyűléseken, a sajtóban, a párt- és államvezetőséghez intézett levelekben tettek. A Központi Párt- és Állami Bizottság úgy véli, hogy a szocialista Románia jelenlegi és távlati gazdasági és szociális fejlődése követelményeinek teljesen megfelel az ország területének a következő 35 megye szerinti megszervezése mellett együttlakó nemzetiségek is élnek, biztosítani fogják ezek anyanyelvének használatát az államigazgatásban, az iskolákban, a kulturális intézményekben, teljes lehetőséget az összes dolgozók számára ahhoz, hogy élvezzék állampolgári jogaikat, hogy zavartalanul érvényesüljön az összes állampolgárok személyisége és képességei, nemzetiségre való tekintet nélkül, szocialista hazánk fejlődésének szolgálatában. A megyék elnevezésénél figyelembe vették mind a történelmi hagyományokat, mind az egyes övezetek és városok mai jelentőségét, amelyet a szocialista építés éveiben bekövetkezett gazdasági és szociális-kulturális fejlődés határoz meg. A megyei székhelyek megállapításánál szem előtt tartották mind a gazdasági, szociáliskulturális és városi fejlődést, mind e helységek jövő fejlődésének távlatait Azt a szempontot is követték, hogy a székhely minél inkább a megye középpontjában legyen, hogy megkönnyítsék a megyéhez tartozó összes helységekkel való kapcsolatokat. Tekintettel a megyeszékhelyek jelentőségére és szerepére a párt- és államvezetőség fokozott figyelmet fordít majd azon megyeszékhelyek gazdasági, városrendezési,gazdálkodási és szociális-kulturális fellendítésére, amelyek ebből a szempontból elmaradtak. Azokat a fontosabb városokat, amelyeknek nagyobb számú lakosuk van és amelyek az ország gazdasági, politikai, társadalmi, tudományos és kulturális élete szempontjából rendkívül jelentősek, municipiumokká nyilvánítják. Az ország 187 városából a következő 31 municipiummá nyilvánítását ajánljuk : Arad Bacau (Bákó) Baia Mare (Nagybánya) Birlad Botosani Brasov (Brassó) Braila Bucuresti (Bukarest) Buzau Cluj (Kolozsvár) Constanta (Konstanca) Craiova Galati (Galac) Giurgiu Hunedoara (Vajdahunyad) Iasi Media? (Medgyes) Oradea (Nagyvárad) I Petrosani (Petrozsény) Piatra Neamt Pite?ti Ploie?ti Resita (Resica) Román Satu Mare (Szatmár) Sibiu (Szeben) Suceava Timi?oara (Temesvár) Tirgu Mint? (Marosvásárhely) Turda (Torda) Turnu Severin A municipiumoknak saját tervük és költségvetésük lesz, nagy hatáskörrel rendelkeznek majd az állami és közösségi ügyek vezetésében, a gazdasági, szociális-kulturális és városrendezési, -gazdálkodási problémák megoldásában. A municipiumok vezető szervei alá lesznek rendelve a megyei vezető szerveknek, Bukarest város kivételével, amelynek közvetlen kapcsolatai lesznek a központi vezetőszervekkel. Bukarest municipiumot közigazgatási szempontból kerületenként szervezik meg, általában megtartva ezek kijelölésénél a jelenlegi rajonok határait. A párt és az állam gazdaságpolitikájának megvalósításában továbbra is gondoskodni fognak az ország összes városainak gazdasági és szociális-kulturális fejlődéséről, hogy ezek erős városi központokká váljanak, amelyekben élénk társadalmi élet lüktet, s amelyek fokozott befolyást gyakorolnak a környező övezetekre. A megyék és a municipiumok megszervezésére vonatkozó javaslatokat jóváhagyta a Román Kommunista Párt Központi Bizottságának Végrehajtó Bizottsága, amely elhatározta, hogy e javaslatokat nyilvános vitára bocsátja, majd pedig megvizsgálásra és törvénybe iktatásra a Nagy Nemzetgyűlés elé terjeszti. A nyilvános vita lehetővé teszi a dolgozóknak, hogy hozzájáruljanak ezeknek az intézkedéseknek a véglegesítéséhez, amelyek államéletünk jelentős területeire vonatkoznak. A javaslatok és észrevételek elküldhetők a Központi Párt- és Állami Bizottságnak, a tartományi, rajoni, városi pártbizottságoknak, és a helyi állami szerveknek, valamint a központi és a helyi sajtónak. A megyék törvénybe iktatása és megszervezése után a megyei párt- és állami szervek javaslatokat dolgoznak majd ki a városok és községek területének elhatárolására, a párt Országos Konferenciáján elfogadott elvek szellemében. Ezeket a javaslatokat megvitatásra az illető közigazgatási-területi egységek lakossága elé terjesztik, azután pedig jóváhagyásra a Román Kommunista Párt Központi Bizottsága és a Minisztertanács elé. A Központi Párt- és Állami Bizottság úgy véli, hogy a megyék és a municipiumok megszervezésére vonatkozó javaslatok megfelelnek a párt Országos Konferenciáján az ország közigazgatási-területi megszervezésének javításával kapcsolatban elfogadott elveknek és szempontoknak. Az ország területének új közigazgatási megszervezése megteremti a főtételeket a helyi párt- és állami szervek felelősségének, kezdeményezésének és operativitásának növelésére az összes övezetek gazdasági és szociális fejlesztésére vonatkozó sokrétű feladatok megoldásában, valamint hazánk gazdasági, politikai és társadalmi élete párt és állam általi vezetésének javítására. Ugyanakkor kedvezőbb keretet biztosít majd a román nép előtt álló nagy célkitűzések megvalósításához, egész társadalmunk fejlődéséhez a haladás és a civilizáció útján. Alba (Fehér) Arge? Bacau (Bákó) Bistrita Nasaud (Beszterce-Naszód) Botosani Brasov (Brassó) Buzau Cara?-Severin (Krassó-Szörény) Cluj (Kolozs) Constanta (Konstanca) Crisana (Krisana) Dimbovita Delj Galati (Galac) Gorj Harghita (Hargita) Hunedoara (Hunyad) Ialomita Ia?i Ilfov Maramure? (Máramaros) Mare? (Maros) Neamt Olt Prahova Satu Mare (Szatmár) Sibiu (Szeben) Suceava Teleorman Timi? (Temes) Tulcea Vaslui Vilcea Vrancea Összterület A megye neve A megye székhelye négyzet- Lakosság kilométerben Alba Iulia (Gyulafehérvár) Arad Pite? ti Bacau (Bákó) Bistrita (Beszterce) Botosani Bra?ov (Brassó) Buzau Re?ia (Resica) Cluj (Kolozsvár) Constanta (Konstanca) Oradea (Nagyvárad) Tirgovi?te Craiova Galati (Galac) Tirgu Jiu Miercurea Ciuc (Csíkszereda) Déva (Déva) Slobozia Ia?i Bucuresti (Bukarest) Baia Mare (Nagybánya) Tirgu Mare? (Marosvásárhely) Piatra Neamt Slatina Ploie?ti Satu Mare (Szatmár) Sibiu (Szeben) Suceava Alexandria Timisoara (Temesvár) Tulcea Vaslui Rimnicu Vilcea Focsani 6353 387 237 7741 481 012 6282 387 6914 606 183 5116 269 038 5140 469 594 6215 485 757 5902 471 838 8089 347 459 9380 802 988 6774 473 558 8193 668 011 3271 389 031 8852 801 518 7647 686 487 8915 506 793 7680 375 921 7291 481 396 6632 388 341 5673 634 592 8034 742 063 6119 447 061 7323 606 794 5788 461 065 5494 474 764 4687 707 249 4517 368 553 5805 428 107 8890 570 917 5994 526 944 8921 619 161 9003 242 942 5435 445 663 5886 386 583 5972 479 508 Mai számunk 3. oldalán: ROMÁNIA SZOCIALISTA KÖZTÁRSASÁG KÖZIGAZGATÁSI TÉRKÉPE, amely magába foglalja a Központi Párt- és Állami Bizottságnak a megyék és a municipiumok megszervezésére vonatkozó javaslatait. Világ proletárjai, egyesüljetek! ROMÁNIA SZOCIALISTA KÖZTÁRSASÁG NÉPTANÁCSAINAK LAPJA REDACTIA SI ADMINISTRATIA ELŐRE SZERKESZTŐSÉGE ÉS KIADÓHIVATALA BUCURESTI — CASA SINTEI Bukaresti tájékoztató szolgálatunk telefonszáma: 18.03.02 Vidéki fiókszerkesztőségeink : Kolozsvár (str. Horea 6. tel. 1.15.35) ; Brassó (iti Neegoe Basarab 24. tel. 1.44.63); Marosvásárhely (Plata Trandafiritor 20. tel. 34.18) Nagybánya (str. Lenin 2. tel. 29.82): Nagyvárad (str. Litoralului 21. tel. 1.45.43) Temesvár (Bd. 20 Decembrie 8. tel. 1.26.64): Szatmár (Plata Libériától 1. tel. 22.12) Előfizetéseket felvesznek a postahivatalok és levélkézbesítők. Előfizetési dl egy hónapra 6.50 lej, negyedévre 19.50 lej, félévre 39 lej, egy évre 98 lej. Apróhirdetéseket az ESIP reklámügynöksége útján veszünk fel (Agentia de Publicitate — ESIP, Bucuresti, str. Eforiei nr. 6, raionul V. I. Lenin). Románia Szocialista Köztársaság közigazgatási térképe, amely magába foglalja a Központi Párt- és Állami Bizottságnak a megyék és a municipiumok megszervezésére vonatkozó javaslatait, valamint a megyékhez tartozó jelenlegi városokat és községeket, kapható az ország minden újságkioszkjában és könyvesboltjában. IDEI TERVFELADATOK MEGBESZÉLÉSE Temesvári tudósítás Hogy a szállítás zökkenőmentes legyen, sok függ az autójavító vállalatoktól is, minthogy ezek is részesei az egészséges termelési kooperálásnak, a folyamatos nyersanyag és anyagellátásnak. Éppen ezért nem lehet közömbös a nemzetgazdaság számára a javítások időtartama és minősége. Mindenekelőtt ezt tudatosítja az 1968. évi tervfeladatok megvitatása a temesvári 13-as autójavító vállalatban. Az elhangzott jelentésből kitűnik, hogy a vállalat dolgozói nagyrészt eleget tettek a fenti alapvető követelményekből fakadó feladatoknak ; az össz- és árutermelési tervet 2,8 százalékkal túlteljesítették, a termelékenységet pedig 2,7 százalékkal sikerült növelniük. A jelentésből és számos hozzászólásból viszont az is kitűnt, hogy akad még bőven tennivaló. Habár az értéktervet teljesítették, 137 darab tehergépkocsi kijavításával mégis adósak maradtak az elmúlt év folyamán. Úgyszintén homályosítja az általános eredményeket az igazolatlan hiányzások magas száma (22 712 óra), a 2 százalékos garancia időn belüli meghibásodási arány, a javítási időszak esetenkénti elhúzódása. Az elmúlt évi nehézségek, az észlelt hiányosságok felelősségteljes, alapos felmérése — amint az a megbeszélésen is kikristályosodott — azt mutatja, hogy még vannak a munkaközösségnek értékesítetlen belső tartalékai, nem zárták még el a pazarlás minden egyes ,.csapját“. Annál is jobb ezt tudni, mert az ez évi össztermelési tervfeladatok, az 1967-es évhez viszonyítva, 61,65 százalékkal növekednek. A vita során mintegy vezérfonalként bontakozott ki a munkaerő gazdálkodás kérdése. 1968 során a munkáslétszám 290-nel növekedik. A szóbanforgó területen, persze sok még a javítani való. A már említett magas hiányzási arány, továbbá a munkaidő effektív kihasználásában tapasztalt hiányosságok megkérdőjelezhetik ugyanis a termelés ütemességét. Nem ritka eset a vállalatban a késés, a felesleges ide-oda járkálás, a munkahelyek korai elhagyása. A megsokasodott feladatok ütemes, példamutató teljesítése parancsoló módon megköveteli a személyi felelősség növelését, a munkahelyek ésszerűbb megszervezését. Ide tartozik a munkába állók szakmai képesítésének operatív és hathatós megoldása is. Ilyen vonatkozásban máris történtek bizonyos intézkedések. Ezzel kapcsolatosan helyénvalónak tartjuk megjegyezni, hogy az intézkedések 50 százalékának életbeültetését az év utolsó két hónapjára tűzték ki. Ilyen körülmények között akaratlanul is felvetődik a kérdés: mennyire fogják ezek elősegíteni az év folyamán a termelőtevékenység tökéletesítését? Fontos előfeltétele a tervteljesítésnek a beruházási munkálatok elvégzésének meggyorsítása is. Hangsúlyozni kívánjuk ezt, mert a vállalaton kívül álló okokból a múlt évi beruházási Hecser Zoltán (Folytatása a 2 oldalon) BUKARESTBE ÉRKEZETT GEORGES MARCHAIS ELVTÁRS Péntek délután a fővárosba érkezett Georges Marchais elvtárs, a Francia Kommunista Párt Politbürójának tagja, a Központi Bizottság titkára, aki az RKP KB meghívására látogatást tesz hazánkban. Érkezéskor a Baneasa repülőtéren a vendéget a következő elvtársak üdvözölték: Paul Niculescu-Mizil az RKP KB Végrehajtó Bizottságának és Állandó Elnökségének tagja, a KB titkára, Virgil Trofin, az RKP KB Végrehajtó Bizottságának póttagja, a KB titkára, Ghizela Vass, az RKP KB osztályvezetője, pártaktivisták. Ugyanaznap Paul Niculescu-Mizil, Virgil Trofin és Ghizela Vass elvtársak az RKP Központi Bizottságának székházában találkoztak Georges Marchais elvtárssal. A találkozó meleg, elvtársi légkörben folyt le. (Agerpres) SPORT Az Előre kristályserlegének nyertese: SZABÓ GYULA / Csíkszeredai Avintus / A múlt esztendő végén azzal a kérdéssel fordultunk olvasóinkhoz , ki volt az 1967-es év legjobb hazai jégkorongozója. Szerkesztőségünket naponta több százan keresték fel levelükkel, hogy véleményt mondjanak, többszáz lelkes szurkoló bizonygatta soraiban, hogy ez vagy az a játékos érdemelné meg, hogy az Előre kristály-serlegének tulajdonosa legyen. A szavazatszámláló bizottság, (Folytatása az 5. oldalon) ■ A niameyi értekezlet Az Európai Gazdasági Közösséghez társult 18 afrikai állam értekezletet tart Niameyben. A legfontosabb napirendi kérdés az afrikai országok társulási státusának meghoszszabbítása. A jelenlegi megállapodás 1969-ben lejár, a társulási státus meghosszabbítását a lejárat előtt egy évvel kell megtárgyalnia a 18 államnak. A niameyi értekezlet munkálatairól az afrikai fővárosokban tartózkodó politikai megfigyelők megjegyzik, hogy több államfő elégedetlenségét fejezte ki a Közös Piac országokba irányuló főbb afrikai exporttermékek megkülönböztető árrendszere miatt. ■ Kanada fegyvert ad el az USÁ-nak A Torontóban megjelenő Telegram című lap közlése szerint Kanada 1967-ben 270 millió dollár értékű fegyvert és lőszert adott el az Egyesült Államoknak. A fegyverek egy részét a vietnami háborúban használják fel — írja a lap. TÁVIRAT A ROMÁN KOMMUNISTA PÁRT KÖZPONTI BIZOTTSÁGÁNAK, ROMÁNIA SZOCIALISTA KÖZTÁRSASÁG ÁLLAMTANÁCSÁNAK ÉS MINISZTERTANÁCSÁNAK BUKAREST A Dél-vietnami Nemzeti Felszabadítási Front Központi Bizottsága őszinte köszönetét fejezi ki a Román Kommunista Pártnak, Románia Szocialista Köztársaság Államtanácsának és Minisztertanácsának a Délvietnami Nemzeti Felszabadítási Front megalakítása VII. évfordulójának alkalmából küldött meleg üdvözletekért és a román nép szolidaritási megnyilvánulásaiért. Ez értékes bátorítást jelent a dél-vietnami nép és a nemzeti felszabadítási erők számára, amelyek fokozzák ellenállásukat az amerikai agreszszióvall szemben, a nemzet megmentéséért, a teljes győzelemig. Szüntelenül erősödjék a dél-vietnami nép és a testvéri román nép barátsága és szolidaritása ! Kérjük, kedves elvtársak, fogadják legmélyebb nagyrabecsülésünket. A DÉL-VIETNAMI NEMZETI FELSZABADÍTÁSI FRONT KÖZPONTI BIZOTTSÁGA