Előre, 1970. augusztus (24. évfolyam, 7071-7095. szám)

1970-08-08 / 7077. szám

ELŐRE 2. oldal L A VALÓSÁGOS DADAY LÓRÁND egendát oszlató, mestersé­ges ködöt tépő könyv. A lápon át*­­ felöleli mind­azt, ami megőrzésre méltó tiszta érték egy különös sorsú, nyugta­lan és rejtélyes író életművéből. A különböző álnevekkel jegyzett írá­sok együttes megjelentetése Daday Lóránd neve alatt jelzi a tisztázó munkát, és a kötetbe foglalt elbe­szélések áttekinthető, szemléletes képet nyújtanak arról az alkotóút­­ról, melynek kanyarjainál Székely Mózes, Derzsi Mihály és Kovács Bálint álnevek az irány­jelző táblák. Sokáig övezte titokzatosság ezt a négy nevű írót, túlságosan hosszú ideig hagytuk parlagon művét, így aztán utóbb a rejtélyből mítosz és a reális íróból irodalmi legenda kez­dett szövődni. A valóságos Daday-életmű sokkal értékesebb az írót övező legendánál, s korántsem szükséges, hogy egyes múltbeli, rövidlátó, alaptalan vádas­kodások ellensúlyozására túlzásokkal emeljük meg a rangját. A mítizáló szándék ez esetben sem egyéb, mint orvhalászat­i zavarossá kavart víz­ben. Ma már felfoghatatlan balkezes­ségnek, megmagyarázhatatlan vak­ságnak tűnik, hogy egyesek annak ide­jén az osztályellenség hangját hal­lották ki a szerző önéletrajzi alap­vetésű epikájából. Nem kevésbé ért­hetetlen művei újrakiadásának hosz­­szas halogatása — másfél évtized telt el halála óta. A szerző válogatott írásainak kötete meggyőz bennün­ket : a mű önsúlya és önértéke elég­séges a megbecsülés kiérdemlésé­­hez. Fogadatlan prókátorok buzgól­­kodása az író mártírrá avatása érde­kében csupán fölös zavart kelthet a tárgyilagos értéklés körül. A mű beszél önmagáért. A sokarcú, soknevű író életművé­ből a kötet főként két egymástól eléggé elütő mozzanatot ölel fel. Daday Lóránd „irányelbeszélései“ a •) Dsdhy Lóránd : A lápon át. Novellák. Kriterion Könyv­kiadó, Bukarest 1976. Romá­niai Magyar Írók sorozat negyvenes évek végéről és az ötve­nesek elejéről a valóságra frissen reagáló írót vetítik elénk, aki tisz­ta szívvel és őszinte hittel szol­gálja a kibontakozó új világ humá­numát, írói eszközeit nagyszerűen hasznosítja ; megfigyelései a fel­színen áthatoló látásmódját érzé­keltetik, életes alakjai realista em­berábrázoló készségét tanúsítják, nevelő szándéka humanista meg­győződését fejezik ki, valóságot sű­rítő fogalmazása lényegre tör. Elbe­széléseiben a konfliktusok gyors és végleges megoldása viszont felszínre hozza szemléletének naivitását, idillikus elképzelését a társadalmi és emberi átalakulásokról. Hősei­nek gondjai-bajai megmosolyog- KÖNYVEK­ tatóan gyorsan és szépen rendeződ­nek. De hát könnyű nekünk utólag bölcselkednünk arról, hogyan is lett volna helyesebb negyed századdal ezelőtt cselekedni és írni ; akkor a társadalmi változások gyors sodrás­sa nemigen adott lehetőséget a fon­tolgatásra és a latolgatásra, akkor az írás a legközvetlenebb cselekvés­nek számított. És nagyon erősek­nek éreztük magunkat. Daday Lóránd szemléletének naivitása lé­nyegében kortünet. Elbeszéléseinek nemes hite, egy­szerű igazsága, még ha az idő túl is haladta, mélyről fakadó szépsé­get áraszt. Nem hinném, hogy ez az irodalmi sémákat szülő naív meggyőződés amolyan túlkompen­­zálás lett volna Dadaynál, korábbi tévelygéseit ellensúlyozó buzgóság, miként azt a kötet gondozója és ko­moly, értékes bevezetőjének szer­zője, Dávid Gyula feltételezi. Nem kellett akkoriban az ilyen egysze­rűsítő és megszépítő hithez múlt­beli botlás bűntudata ; nagyon so­kunk naivan egysíkú, fenntartás nélküli meggyőződését hallom ki ezekből az írásokból. Daday Lóránd velünk együtt vallotta szabadsá­gunk gyermekkorának szellemében, hogy­­ másként lesz holnap. Az időt, mint kiiktathatatlan társadal­mi-történelmi tényezőt bizony leg­többször kihagytuk elképzeléseink­ből és úgy látszik, Daday Lóránd alkotómunkájában is így járt el, akár annyi kortársa azokban az é­­vekben. A pokol bugyraiból kikec­­meredő emberek hite és reménye nem volt sem alaptalan, sem hiába­való — a hajnali győzelmek korát éltük akkor. Persze, az írónak mesz­­szibbre kell vennie tekintetét, elem­zésének mélyebbre kell hatolnia — ez kétségtelen —, de az is bizonyos, hogy az osztályharcot gyors és közvetlen sikerekhez „segítő“ írásai, mint a Sziklafejtők ciklus elbe­szélései, széles tömegek akkori, lel­kiállapotát tükrözik. Talán innen adódik a sematikus megoldások ellenére is elővillanó megejtő va­rázsuk, szellemi gyermekkorunk fel­­idézett-megörökített hangulatvilá­gának nosztalgiát ébresztő szép­sége. Nyilván nem ezek az „irányelbe­szélések“ a kötet legmaradandóbb darabjai, hanem a szerencsésen vá­logató gondozó által egybefűzött töredékek, melyek Egy régi udvar­ház árnyékában címmel majdnem regénnyé kerekednek. Mintha más író tollából, vagy legalábbis ugyan­annak az alkotónak más periódusá­ból származnának ezek az önélet­rajzi fogantatású töredékek ,egy nagyszabású, sajnos félbemaradt epikai mű kidolgozott részletei. Az előzmény és a kiindulópont: a Derzsi-novellák. Ezeket olvashat­juk a kötet elején, és motívumait, főként stiláris jegyeit viszontlátjuk az Egy régi udvarház árnyékában című záróciklusban. Daday Lóránd a harmincas évek két, alapjai­ban hibás eszmeiségű regényt írt, a Székely Mózes névvel jegyzett Zá­tonyt és Csütörtököt, melyekben szűk látókörű, nacionalista szellemű magyarázatot ad reális társadalmi jelenségeknek. Izgatásért elítélik, és börtönbeli élményei, kommunista foglyokkal való kapcsolatai segítik tisztánlátásának kialakulását. A börtönben töltött hónapok után, itt szerzett tapasztalásaiból és benyo­másaiból született novelláit Gaál Gábor 1936-ban közli a Korunkban. Modern próza ez, tömör és szemlé­letes, jelentéses, anélkül, hogy ma­gyarázó lenne , esett embereket vá­laszt hőséül, és megszólaltatja ben­nünk az emberség együttérzését a­­nélkül, hogy ő maga elérzékenyül­­ne. Az Egy régi udvarház árnyéká­ban freskó-kockái azonban torzón is többek és mélyebbek, megrázób­­bak és elgondolkoztatóbbak előzmé­nyüknél, a Derzsi-novelláknál. Bonyolultabb itt a lélekrajz, ke­ményebb itt az emberség próbája. Ezekben a részletekben másféle börtön tartja rabságban a hőst, Péchy Zalánt, egy elavult, ember­telen és lélektelen életmód, ennek látható és láthatatlan kötöttségei­től nehezebb szabadulni, mint a va­lóságos bilincsektől. Péchy Zalán — az író sok szempontból önmagáról mintázta hősét — gyermekként egyik nagybácsijának birtokára ke­rül örökösnek. Egyre növekvő csö­mörét, fokozódó idegenkedését a birtokosi életformától és szemlélet­től az író ritka művészi hitellel és megrázó kifejező erővel tárja fel. Daday Lóránd belülről világítja meg a birtokosi életmódot, és mégis u­tál­­kozva és gyűlölködve örök ifi meg * — ebben mutatkozik meg leginkább írói nagysága. Az objektív tény­­leírás az élősdiség társadalmi gyö­kereit mutatja fel, a finom­ lélek­tani elemzés a hős szubjektív reak­cióit boncolgatja. Az író árnyaltan ábrázol és szólammentesen gyakorol kritikát; a kietlen­­és anakronisztikus világot sújtó ítélete nem annyira felháborodást, mint inkább csömört vált ki, de ki állíthatná, hogy ez az attitűd kevésbé elutasító, mint a háborgás ? Megundorodott hőse kipróbálja a jótékonykodás meddő­ségét, a reformerség zsákutcáját, mindenből kiábrándul, de minden­képpen emberhez méltóan akar él­ni. Ez vezeti élete kanyargós ösvé­nyein. Kockázatos vállalkozás részletek­ből következtetni egy torzón ma­radt mű egészére­, különösképp, hogy Daday Lóránd Péchy Zalán­­ mellé odaállítja ikerpárját, a népi szár­mazék Gál Ferit, aki ugyancsak el­sőszemélyes előadásban, de egészen más szemszögből látja és láttatja a mű belvilágát az olvasóval. Mégis, a veszteség tudatával érzékelem, hogy a szerző idő előtti halála jel­­­ntős műtől fosztott meg bennün­­ket. Az „irányelbeszélésekkel" ellen­tétben ezek a részletek a lélekbú­vár Daday Lórándra hívják fel a figyelmet. A regénytöredékekben a konfliktus megoldása lassú folya­matból bontakozik ki, teljes felol­dással nem is találkozunk ; a döntés súlya, a fordulat nehézsége nyo­masztja és zaklatja a hőst, aki érzi hogy méltatlan életforma rabja, és mégis kínos számára a szabadulás.­Az ember nem mindig búcsúzik kacagva múltjától. Talán innen adó­dott egyesek képtelen következtetése, amikor nosztalgiát, sőt éppenséggel heroizálást véltek kiolvasni a Velő tojással című nagyszerű részletből, és a menekülési szándék művészi kifejezését, az írói elmarasztalást magasztalásként állították be. A be­fejezetlenül maradt epikai remeklés félremagyarázhatatlan leitmotiv­ja mindannyiunk legtisztább vágya: emberhez méltóan élni. Ezt kívánta magának is egyérfi sorsában Daday Lóránd. Szenve­délyesen szerette az emberi lelkek­ben fészkelő és a társadalomból hi­ányzó igazságot. Nem elvont fogal­mat tisztelt és szeretett, hanem az életben annyiszor megcsúfolt és mé­gis tündöklésével vonzó igazságot. És­­mert­­az igazságot nem egysze­rű­ felfedezni, látszatoknak is hódolt, tévesen értelmezett és magyarázott jelenségeket, de amikor erre rádöb­bent, bátran vállalta a helyesbítés ódiumát. Igazságai néha útközbeni" felháborodás szülöttei, melyeken ha" a szükség úgy hozta, merészen túl­lépett. Éppen ez avatta íróvá ; ami­kor fiatalon próbálkozott a tollal, még nem voltak „irodalmi“ szándé­kai, a kifejezés vágya fűtötte csu­pán és megmaradt műkedvelőnek a­­mikor aztán konfliktusba keveredett az élettel, és ennek adott irodalmi megfogalmazást, valóban íróvá e­­melkedett. Súlyos eszmei kudarcai után írósága igaz úton bontakozott ki. Kemény, szikár realizmusa, mo­dern­­ szerkesztőkészsége, mely a részletezést és az összegezést szinte filmszerűen vágja egybe, a korszerű hazai magyar próza nagy ígéretei közé sorolja. A beteljesületlen ígé­retek közé, hiszen művészetének ereje még növekvőben, mondaniva­lójának java része még megfogalma­­zatlan,­­amikor a betegség végleg ki­üti­­kezéből a tollat. A lápon át több mint esedé­kes adósság törlesztése, kallódó értéket hoz felszínre, újabb vonással gazda­gítja hazai magyar irodalmunk tör­ténetét Kovács János MŰVELŐDÉS Váradi ciklus Nemrég a váradi színház igazgatójának nyilatkozatát közöltük lapunkban, aki az együttes terveivel kapcsolat­ban említést tett egy ,,váradi ciklus“-ról. A kérdésre vissza­térve Farkas István főrende­zőtől kértünk részletesebb tá­jékoztatást. —Mi tehát a váradi ciklus? — Amikor a jövő évad terveit vi­tattuk meg, Szabó József rendező kollégám kezdeményezte, hogy ez­után minden évben mutassunk be valami sajátosan váradit — váradi szerző darabját vagy olyan műveket, melyekhez ez a város adott szellemi impulzust. S tekintettel a Tabéry­­évfordulóra s egyáltalán Tabéry Géza jelentőségére és közelvalósá­­gára, Szabó kollégám vállalta is egyik darabjának. Az álomhajónak megrendezését már a jövő évadban. — Eddig alig volt tudomásunk Tabéry drámaírói munkásságá­ról. Milyen Az álomhajó? — Tabéry drámáit, szám szerint hármat, Szabó kollégám fedezte fel az író özvegyénél levő hagyatéká­ban. A legsikerültebb, Az álomhajó, szimbolikus játék, némi freudi pszi­choanalízissel és sok finom, találó észrevétellel... — Milyen szerzők illetve da­rabok kerülnek még be a vá­­radi ciklusba? — Mindenekelőtt Szigligetire gon­doltunk, akinek néhány darabját agyonjátszták a színházak, de mun­káinak hetven százalékát elfe­lejtették. Mi valószínűleg ezekből választunk, s valószínűleg népszín­művet. Gondoltunk továbbá Bíró Lajosra, aki darabjainak egy részét még Váradon írta. Tőle a Rablólo­­vagot vesszük elő; szellemes darab majdnem-dzsentri környezettel s egy könnyelmű, csercsap ifjú lovaggal, aki mindenkit „átver“; a szerepet mintha egyenesen Varga Vilmosnak irta volna Bíró. Aztán gondoltunk még Nagy Endre Miniszterelnökére — egy kedves, könnyed kis komé­diára. A többi majd menetközben kialakul... — Biztosan figyelembe vesz­nek olyan fiatal szerzőket is, mint Kocsis István, aki szintén váradi. — Természetesen. A hazai drama­turgiát igyekszünk támogatni, amit eddig is bizonyítottunk. — Hogyan értékelné a váradi ciklus jelentőségét? — A legjobb váradi hagyomá­nyokat akarjuk közkinccsé tenni. S arra is gondoltunk, hogy egyúttal a közönség újabb rétegeit nyerjük meg ezzel. Bízunk abban, hogy kez­deményezésünket a közönség szere­tettel fogadja. Bölöni Sándor M­i sem bizonyítja jobban a műkedvelés új és új lehetőségeit, mint a he­tedik művészetben ki­bontakozó amatőrmoz­galom. A könnyen ke­zelhető kézi kamerák, a filmkidol­gozás korszerűbb módjai egyre több ember számára teszik lehetővé, hogy elsajátítsa a filmezés műhelytitkait. És ez nagy nyereség, mert a mű­kedvelés alapvető funkciója talán elsősorban „befelé", a műkedvelőre gyakorolt hatásában nyilvánul meg, bár magától értetődő az is, hogy azt az energiát, amely az amatőr­filmeseknek a művészi szép iránti vonzódásából fakad, végül is „kife­lé", a közönség felé kell hasznosíta­ni. A jól­­ szervezett filmklubokban irányítható az érdeklődés, tervszerű­amatőrfilmes gyógyszerész szerint a municipiumi szaktanács nem fejthe­tett ki elégséges propagandát, a szaktanács szerint az elszórtan tevé­kenykedő filmesekben nincs kezde­ményező erő, nincs meg az összefo­gás igénye. De úgy gondolom, nem kell bölcs Salamonnak lennem ah­hoz, hogy megállapíthassam : egyik állításban és a másikban is van igazság... Más természetűek a nehézségek a szomszédos megye székhelyén, Zila­­hon. Ebben a sokáig elfelejtett kis­városban régebb nem is igen lehe­tett művelődési életről beszélni. Amióta megyeszékhely lett, úgy lát­szik, a zilahiak egyszerre akarnak behozni minden lemaradást. Az ala­kuló műkedvelő csoportok mellett a megyei szaktanács egy filmklub FILMKLUBOK ÜGYÉBEN síthető a tevékenység, és ebből hasz­nos dokumentum-, vagy éppen mű­vészfilmek születhetnek. Mi szükséges a filmklubok meg­alakulásához ? Elsősorban érdeklő­dés, kezdeményezés és­­ anyagi alap, a tömegszervezetek támoga­tása. Ez utóbbira nem igen lehet panasz, a szaktanácsok az ifjúsági szervezetek ország­szerte felkarolják és támogatják a filmklubok kezdeményezőit. Baj in­kább ott van, ahol vagy egyáltalán nem jelentkezik az érdeklődés, vagy ha igen, akkor csak szétszórtan, a célirányos és színvonalas tevékeny­ség igénye nélkül. Így van ez részben Szatmáron is. A Szeptember 1 kombinátban műkö­dik egy filmklub. Dokumentumfilmek készülnek itt, elsősorban munkavé­delmi kérdésekről, de művészfilmek­kel is próbálkoztak a klubtagok. A megyei szaktanácsnál megtudtam, hogy a municípiumnak is volt egy filmklubja, de gyengén működött, ezért aztán egyesítették az üzemi klubbal. Beszéltem később egy ama­tőrfilmes gyógyszerésszel, aki el­mondta, hogy szívesen bekapcso­lódna valamilyen filmklub munká­jába, de a municípium klubjáról nem tudott. Persze így, egyedül ne­héz filmezni, nincs kivel kicserélnie tapasztalatait, nincs kitől tanulnia, nehéz beszerezni az anyagot. Tudomá­sa szerint legalább tizenöt amatőr tevékenykedik Szatmáron klubon kí­vül, de lehet, hogy sokkal több. Az megszervezését is tervbe vette. Ez év áprilisában még bizakodóan be­széltek az illetékesek. Az indulás­hoz szükséges felszereléseket meg­kapták, és van egy szakemberük. Úgy képzelték, kezdetben a szom­szédos nagyobb városokban műkö­dő filmklubok támogatását fogják kérni, tapasztalatcseréket szervez­nek. Tervbe vették egy dokumentum­­film forgatását a megye új létesít­ményeiről. A film el is készült, de­­ azóta semmi. Most a bizakodó han­got az objektív nehézségekre való hivatkozás váltotta fel. Kevés az ér­deklődés ,nincsenek szakemberek... Pedig a dolog nem megoldha­tatlan, s hogy ez mennyire így van, azt a nagykárolyi filmklub bizonyít­ja. Nagykároly sem nagyváros, és még csak nem is megyeszékhely. A múlt évben indult a filmklub, és máris életerős csoporttá izmosodott. Eddig hat filmjük került bemuta­tásra. A tavaly az amatőrfilmesek országos fesztiválján is részt vettek az „Ők nyitottak kaput" című kis­­filmmel, és mert az árvíz idején a szatmári filmeseknek akadt más dol­guk elég, a szatmári árvízről a leg­értékesebb dokumentumfilmet a nagykárolyi klub készítette. Érdeklődés van, anyagi támoga­tásban, segítségben sincs hiány, két­ségtelen tehát, hogy a filmklubok­hoz is leginkább ésszerű szervezés szükséges. Szaniszló József ÚJRA MEGNYÍLT AZ ENESCU MÚZEUM Közeledik az V. George Enescu fesztivál és verseny, s ebből az al­kalomból újra megnyílt az Enescu Múzeum. A nagy gonddal össze­gyűjtött, most újra rendezett anyag híven tükrözi a modern ro­mán zeneművészet legnagyobb alakjának sokoldalú munkásságát, pályáját. Egy egész falat elfoglaló világ­térkép tünteti fel a múzeumban Enescu csaknem hat évtized alatt megtett körútjainak, vendégfellé­péseinek legfontosabb állomásait a világ nagy zenei metropolisaiban. A tárlókban gazdag levél­és dokumentumanyag került a nagy nyilvánosság elé : a pálya egy-egy jelentős epizódjáról tanús­kodnak vagy pedig arról a rendkí­vüli tiszteletről és hírnévről, ame­lyet előadóművészként élvezett George Enescu világszerte. Egy másik teremben a mester párizsi dolgozószobájának bútorai, kedves tárgyai láthatók : itt születtek a vi­lághírű szerzemények. Augusztus 19-én George Enescu születésének 89. évfordulójára em­lékezünk. Ebből az alkalomból az Enescu Múzeum zenehallgatással egybekötött ünnepséget rendez. Hatezer éves edények - tizenéves régészek A kolozsvári 11-es számú li­fí­ceumban már hagyomány­os­nyá vált, hogy a történelem kor tagjai — nyáron — többhetes táborozáson vesznek részt az is­kola Bácsi-toroki régészeti tele­pén. Az ásatásokat 1962-ben kezd­ték és 1968-ig csak alkalomszerű­en végezték. Azóta viszont min­den nyáron megszervezik a régé­szeti feltárással egybekötött nyári táborozást Palkó Attila történelem tanár, az ismert régész vezetésé­vel. Az iskolás régészek munká­ját támogatja a kolozsvári törté­nelmi múzeum. A Palkó Attila vezette kör kis régészei igen szerencsés kezűek­­nek bizonyultak az évek folya­mán, sikerült egy hatezer éves, a csiszolt kőkor­szak idejéből szár­mazó lakótelepet feltárniuk, ahonnan igen értékes leletek ke­rültek elő. Eddig négy csontvázat hoztak felszínre. Az ország mú­zeumaiban ebből a korszakból összesen 13 csontvázat őriznek s ezekből négyet a kolozsvári 11-es számú líceum növendékei ástak ki. Az egyik, a líceum tanulói Pendzsinek becézik, az iskola kis múzeumában található. Milyen kultúrájuk volt a Bácsi­torokban hatezer évvel ezelőtt élt törzs tagjainak, honnan jöt­tek erre a vidékre ? Az ásatások erre is fényt derítettek s ma már­­ a legkisebb „régész“, aki második elemista, is tudja, hogy a Körös­­kultúrához tartozó egyik népcso­port telepét tárták fel. Ezek a törzsek időszámításunk előtt hat­ezer évvel indultak el Anatóliá­­ból és időszámításunk előtt négy­ezer évvel­ — vagyis hatezer év­vel ezelőtt — telepedtek meg délkelet-Európában. Ezen a nyáron hatvan iskolás táborozott a Bácsi-torokban és régészeti szempontból olyan ér­tékes leleteket hoztak felszínre, amelyeket Constantin Daicoviciu akadémikus a bukaresti rádiónak adott nyilatkozatában nagyjelen­­tőségűeknek minősített a hazai tudomány szempontjából. Az idei leletek — négy kőszobor — ugyanis még régebbi, mint az ed­digiek, három emberfejet, egy nagy kosfejet ábrázol. Az idei le­letek korát az eddigi vizsgálatok alapján egyidősnek becsülik a hí­res Lepenszki Vir-i leletekével, amelyeket Jugoszláviában fedez­tek fel a vaskapui erőmű építke­zései során, s amelyek Európá­nak ezen a vidékén a legrégebbi, eddig feltárt emberi településhez tartoznak. A Bácsi-torokban ki­ásott régészeti leleteket most tanulmányozzák, és a szakembe­rek pontosan megállapítják majd­, hovátartozásukat. Kovács Erzsébet KOMZSIK ISTVÁN TALÁLKOZÁSOM A KÖZHELLYEL Alig egy hónapja olyan, egé­szében jelentéktelen eseménynek voltam majdnem passzív szerep­lője, amely akaratlanul is másfél évtizeddel ezelőtti dolgokat idé­zett föl bennem. Az ötvenes évek közepe táján, pontosabban 1954-ben, amikor az­­ én korosztályom érettségizett, a vállalatok még nemigen dúskál­tak szakemberekben. Így történ­hetett meg azután, hogy elméleti érettségivel a marosvásárhelyi építkezési vállalat szerelési osz­tályára kerültem, technikusi be­osztásba. Néhány hét alatt meg­tanultam a legfontosabb tudni­valókat, és átvettem a­­ város első tömbházainak szerelési munkáit. Egyemeletes blokkocskák voltak. Ma is ott állanak a Hosszú utcá­ban, s mi tagadás, szürke és sze­rény kis házikókká zsugorodtak a tízemeletes toronyházak árnyé­­­­kában. Pedig akkoriban, 18—20 évesen, nagyon büszke voltam ezekre az épületekre s persze a beosztásomra is, és az igazat megvallva, egy kicsikét még ma is büszke vagyok rájuk. A blokkok mögött, azokkal, egyidőben egy bölcsődét és egy napközi otthont is építettünk. Zi­­mankós, novemberi időben került sor a szerelési munkákra, s bizony sokszor m­eggér­beredtek ujjaim a ceruzán. A hideg, latyakos sár NAPLÓ áthűtötte gumicsizmánkat, s fü­lünkbe vattát kellett­­ dugnunk, hogy a huzatos helyiségben meg ne betegedjünk. Aztán elkészült a város első új lakónegyede, s az építők to­vább mentek. Elszéledtünk szerte az országba, ki-ki a maga útján. És most Tizenöt év múlva, egy júliusi reggelen kézen fogtam há­roméves kislányomat, s szépen f­ellépegettünk a Hosszú utcai napközi otthonig. Beléptünk az ajtón, végig topogtunk a hosszú folyosón, körülöttünk gyerekek zsibongtak s én érthetetlen mó­don, nagyon szórakozott lettem. Halkulni kezdett a derűs zajon­gás, és néhány pillanat múlva ott álltam a vakolatlan falak között, sárban, dermesztő huzatban, meggémberedett ,­ujjaimra lehel­­getve. Aztán váltani kezdték egy­mást a képek, s azt hiszem né­hány tizedmásodperc alatt leper­gett előttem elmúlt tizenöt évem minden fontosabb eseménye. De mivel nem szeretem a­ látványos elérzékenyüléseket, hát nagy igyekezettel kezdtem gondolatai­mat reálisabb mezőkre terelni. Csakhogy ördög tudja, mi ütött belém ezen a napon, mert amikor a­ leánykám két kis varkocsa el­tűnt a nyüzsgő gyermekfejek kö­zött, úgy éreztem, hogy haladék­talanul nyelnem kell néhány jó nagyot, ha nem akarom hogy lá­tásomat valami szokatlan köd zavarja meg. Nyeltem hát egy párat, s mikor kiléptem az ajtón, olyanféle gondolatok kezdtek motoszkálni bennem, mintha a leánykát egy kicsit hazavittem volna. Azon a napon még jódarabig hallgatagon tettem-vettem, s mindegyre az járt az eszemben : hogy is van az a néha-néha köz­helyként­ emlegetett gondolat, amely szerint utódainknak épí­tünk szebb­ világot ? Mert én ilyen igazán, ilyen na­­gyokat­ nyelő örömet még soha­sem éreztem,­mint amikor össze­találkoztam a közhellyel. 1970. AUGUSZTUS 8., SZOMBAT SPORT # SPORT • SPORT # SPORT # SPORT # SPORT # SPORT # SPORT A fővárosi Republicii stadionban lezajlott Románia — USA női at­létikai verseny az amerikai együt­tes 68—65 arányú győzelmével végződött. A 13 versenyszámból hetet a vendégek, hatot hazánk sportolói nyertek meg. A második versenynap eredmé­nyei : 100 m síkfutás — IRIS DA­VIS (USA) — 11,4 mp ; 100 m gát — PATTY JOHNSON (USA) — 13,4 mp ; 400 m — CATHY HAM­MOND (USA) — 53,1 mp ; 1500 m — FRANCIÉ LARRIEU (USA) — 4 p 17,3 mp; gerely­hajítás : BARBARA FRIEDRICH (USA) — 54 m; súlylökés : ANA SaLA­GEAN (Románia) — 15,90 m; 4x400 m-es váltó : USA — 3 p 34 mp, ROMÁNIA 3 p 37,8 mp. TELEX • TELEX • TELEX • TELEX • TELEX • TELEX • Barátságos labdarúgó mérkőzé­sen, Rotterdamban — 35 000 néző előtt, a Feijenoord holland együttes 3—2 (1—1) arányban nyert a Budapesti Honvéd ellen • Bécsben a helyi Ra­pid, barátságos labdarúgó mérkőzé­sen, 4—0 (2—0) arányban győzött az FC Sevilla ellen • Lengyelországi portyája során az FC Magdeburg (NDK) 4—3 (2—2) arányban nyert a Chorzowi Ruch ellen • A Szlovákia Kupával díjazott Banska Bystrica-i nemzetközi labdarúgó torna a Buda­pesti Honvéd sikerével végződött. To­vábbi sorrend: Kosicer Lokomotiv, Banska Bystrica-i Dukla, Trnavai Spartak • New Yorkban, több mint 4060 főnyi közönség jelenlétében, női labdarúgó-bemutatót tartott Párizs és Róma válogatottja. A mérkőzést a francia együttes nyerte meg 2—0 (1— 0) arányban • Krakkóban a helyi Wisla labdarúgó csapata 5—1 (1—6) arányban legyőzte a W­interthur sváj­ci együttest a Rappan Kupa kereté­ben. A győztesek góljait Kmicik (3), Skupnik és Kraviczek lőtte . Ugyan­csak a Rappan Kupa tornán az Ins­­brucki W­acker osztrák labdarúgó csapat, saját pályáján, 2—3 (1—2) ará­nyú vereséget szenvedett a Bytom lengyel együttestől • Kettős magyar győzelemmel végződött a nyugat-né­metországi W­arersdorfban megrende­zett 17. öttusa-világbajnokság. Egyé­niben a magyar Kelemen Péter — 5226 ponttal — hódította el a világ­­bajnoki címet. TENISZ-HÍRADÓ­. I m m­egkezdődött Bajorország nemzet­­közi bajnoksága. Az első na­pon : Ilie Nastase—Andrew Pattison (DÁK) 9—7, 6—1, 6—2 ; Ion Tiriac—B. Bertram (DÁK) 6—1, 6— Vf f...3 ; Pi­lics (Jugoszlávia)—Schröder (NSZK) 6—0, 6—1, 6—2 ; Pokorny (Ausztria)— Elzer (NSZK) 6—2, 6—3, 6—3 ; Ale­xander (Ausztrália)—Mailer (NSZK) 6—2, 7—5, 7—5. Férfi párosban az Ilie Nastase-Tot£­‘ Tiriac román kettős 6—1, 6—3 arány­ban legyőzte a Schröder (NSZK)­-­­Schöne Sserger (Ausztria) párt. A jugogo­­szláv Pilics az ausztráliai Davidsonnal együtt 6—2, 6—3 arányban nyert a Kuki (japán)-Warwick (dél-afrikai) pár ellen. Női egyesben az ausztráliai Kerry Mellville 6—0, 3—6, 6—1 arányban bizonyult jobbnak az angol Nelly Trumannál. J­ól rajtoltak versenyzőink a szó­fiai Akademik klub pályáján zajló amatőr Európa-bajnokságon. A férfi egyes első fordulójában Petre Marmureanu 6—1, 6—4 arányban nyert a luxemburgi Brasseur , a má­sodik fordulóban pedig 5:7, 6:4, 6:1 arányban a magyar Varga ellen. Se­ver Dron 6—4, 6—1 arányban a cseh­szlovák Kriz ellen győzött. Más ered­mények : Ribarczik (lengyel)-Gilardelli (Olasz) 8—6, 6—4 , Maioli (olasz)— Popovlov (bolgár) 6—­2, 6—2. A női egyes, ugyancsak első fordu­lójában Dibár Judit legyőzte a bol­gár Rackovát 6—3, 2—6, 7—5 arány­ban, a következő mérkőzésen viszont alulmaradt a magyar Borkéval szem­ben.­­ DE MI LESZ­­ MÁSODVETÉSSEL? !Folytatás az 1. oldalról) óta eddig sohasem végeztek ilyen ha­mar az aratással, ám mindezek el­lenére nem sikerült nagyobb terüle­ten másodvetést vég­ezni. A másod­szor lekaszált lóhere nagy része még behordásra vár, de a búzakalangyok "helye is a szérűn­­lenne. Mindkettőt károsodás érheti, ha hirtelen beáll egy esős időszak. Ezért a hordásra összpontosítanak most minden erőt, s másodjára csak 32 hektárt vetettek. A további késlekedés viszont tetemes takarmánynövénytől fosztaná meg a gazdaságot. A szomszédos Sarmasá­­gon 50 hektáron vetettek silókukori­cát, ám Tunyogi Emil főmérnök sze­rint még a hónap végén 20 hektáron vetnek takarmányrozsot. SZILÁGY MEGYÉBEN MINDE­NÜTT TISZTÁBAN­ VANNAK AZ­ZAL, HOGY A MÁSODVETÉSEK A TAKARMÁNY­TARTALÉK NÖVE­LÉSÉT JELENTIK, MÉGIS ÉP­PEN A TAKARMÁNY­MÉRLEGGEL GYENGÉBBEN ÁLLÓ SZÖVETKE­ZETI EGYSÉGEK MARADTAK LE A MÁSODVETÉSSEL. Részben azért, mert nincs elegen­dő vetőmag, részben, mert úgy vé­lik, hogy vége az optimális időszak­nak, nem gazdaságos már a másod­vetés, vagy a munkaszervezés lehe­tetlenné teszi a terület gyors elő­készítését. A Berettyó völgyében tulajdonkép­pen a szilágynagyfalusiaké az ér­dem, ésszerű munkaszervezéssel az elmúlt hét végéig 45 hektáron jutott a rögbe a silókukoricának való mag. Zoványon a takarmányalap jelenleg 45 százalékban biztosított, Keresztesi Bálint--főmérnök szerint a 200­­ hek­­táros tarlóhere, valamint a silónak való jórészt fedezni fogja a téli ta­karmányszükségletet. Az eddigi — különben kevés a 49 hektár — má­sodvetésen, kívül e hónap végéig előkészítik a területet az őszi bük­köny vetéséhez. Ebből a takarmány­­növényből szép termés volt, van ve­tőmagjuk, s a főmérnök szerint más gazdaságoknak is tudnak adni, ha szükséges. Gyenge­­az eredmény Ipen. A tervezett 70 hektár másod-­­ vetésnek egyharmadát végezték el és nem jobb a helyzet Morcán és Ké­merén, a megye határszélein sem. Morcán Rugen Gavrilt, az éppen Kémerről érkezett megyei szövetségi felügyelőt kérdeztük meg a tapasztal­takról : — Annak ellenére, hogy a szólás- ” takarmány szükségletnek csak a fele biztosított, a főmérnök és az elnök hibájából kevés a másodvetés, ugya­nis nem tudták megszervezni, hogy idejében készítsék el­ő a tervezett vetésekhez szükséges területeket. Érthetetlen hát a másodvetésektől való burkolt­ idegenkedés, késleke­dés Szilágy megyében. Ha a hátra­levő időben már nincs is sok reményüs a kukorica kifejlődésére, a másodvet­e­tések jó minőségű silótakarmányt ad­hatnak, éppen a takarmánnyal szű­kösebben rendelkező gazdaságok­nak. Nagyon kevés a hátralevő idő s­­ sürget, hogy Szilágy megyében is napok alatt gyarapodjék a másod­­vetések területe.­­

Next