Előre, 1971. október (25. évfolyam, 7433-7459. szám)

1971-10-01 / 7433. szám

ELŐRE 2. oldal M­ŰVELŐDÉS BUKARESTBEN SZOBROT ÁLLÍTOTTAK GEORGE ENESCUNAK Szerdán délelőtt a fővárosban, a Román Opera előtti téren leleplez­ték a nagy zeneszerző, George Enes­­cu szobrát. A bronzszobor Ion Ja­­leanak, a nép művészének az alko­tása. Az ünnepségen jelen volt Tamara Dobrin, a Szocialista Művelődési és Nevelési Tanács alelnöke, Ilie Ra­­dulescu, az RKP Bukarest municí­­piumi bizottságának titkára, Ion Borca és Vasile Lixandru, a Buka­rest municípiumi néptanács alelnö­­kei, Ion Dumitrescu, a Zeneszerző Szövetség elnöke, Ion Jalea, a Kép­zőművész Szövetség tiszteletbeli el­nöke, Bradut Covaliu, a KMSZ el­nöke, municípiumi párt- és állami szervek képviselői, számos fővárosi lakos. Amza Suceanunak, a Bukarest municípiumi Szocialista Művelődési és Nevelési Bizottság elnökének méltató beszéde után leleplezték az Enescu-szobrot. Ezután a jelenlevők egy percnyi csenddel adóztak Geor­ge Enescu emlékének. A szobornál virágkoszorút helyeztek el a Zene­szerző Szövetség és a Bukarest mu­nicípiumi néptanács végrehajtó bi­zottsága részéről. A pionírszervezet nevében ugyancsak virágcsokrokat helyeztek el a szobor talapzatán. ­ A közérthetőség nem öncél­ úbb mint százötven festő és negyven szobrász rész­vételével nyílt meg a napokban, a fővárosi Athenaeum kiállító csar­nokában a bukaresti fes­tők és szobrászok Szalonja, az őszi évad szokásos, nagy kollektív be­mutatója. Ez számít az első, valóban nagyszabású képzőművészeti ren­dezvénynek a júliusi pártdokumen­tumok megjelenése óta. Érthető te­hát, hogy rendkívüli érdeklődéssel­­tekintettünk elébe. A kiállítás egészéről szólva, el kell mondanunk, hogy a festők és szobrászok döntő többsége olyan műveket állított ki, amelyek nyel­vezetük közérthetősége és az elő­adott témák könnyen megragadha­tó volta következtében, közvetlenül szólnak a nagyközönséghez. Aki, mint jómagam is, rendsze­resen látogatja a bukaresti kiállí­tásokat, észrevehette, hogy a Sza­lon részvevői közül nem kevesen, korábbi csoport-, és egyéni kiállítá­sokon már bemutatott művekkel jelentkeztek. Ez az eljárás nem is szokatlan, nem is kifogásolható — ugyanakkor pedig, a jelenlegi kö­rülmények között, figyelemreméltó tanulságot kínál. Nevezetesen arra gondolunk, hogy a többé-kevésbé steril, illetve öncélú kísérletezésbe bonyolódott művészek is, lényegé­ben kevés kivételtől eltekintve, már jóideje szükségét érezték egy bizo­nyos — információ-elméleti kifeje­zéssel élve : visszacsatolásnak. Közismert esztétikai tétel az, hogy a műalkotás akkor teljesül be — azaz válik társadalmi értékké, ha befogadta, magáévá tette egy kö­zösség. Az olyan időszakok, amikor a művész abban a hiszemben ringat­ja magát, hogy elég, ha csupán önmagának dolgozik, ar mikor be­vallottan, vagy akaratlanul azt te­kinti legfőbb céljának, hogy úgy­mond­­ utolérje a nagyvilág divat­­áramlatait — csak átmeneti, inter­mezzo jellegűek lehetnek. A mű­vész nem tekinthet el saját közön­ségének, annak a közönségnek a véleményétől, melynek körében él és dolgozik. Nem véletlen, hogy a legnagyobb, a zseniális festők és szobrászok, miközben töretlen uta­kon alakították ki nagyértékű egyé­ni művészetüket, mindig fájlalták, ha nem találtak azon nyomban megértésre, s mikor már úgy érez­ték, hogy eredményeik kétségbe­vonhatatlanok, minden erejükkel azon voltak, hogy megértessék cél­jaikat a minél szélesebb közönség­gel. Ha visszatekintünk a szocialis­ta társadalom kialakulását megelő­ző időkre hazai vonatkozásban, megkísért bennünket a gondolat, hogy igen gyakran éppen amiatt nem hatolhatott be idejekorán egy­­egy jelentős életmű a köztudatba, mert a nagyközönség és a művész közé beékelődött a sznobok rétege, a polgári vásárlóközönség rétege, mely konzervativizmusával, s oly gyakran a nemzeti, hazai értékek iránti érzéketlenségével eltorlaszol­ta az életművek elől a széles kö­zönség felé vezető utat. Szocialista kultúrpolitikánk egyik alapvető célkitűzése kezdettől fogva az volt, hogy bevonja a széles néptömege­ket a kultúra élvezőinek a táborá­ba. Ezt a célkitűzést tudatosította ismételten pártunk főtitkára júliu­si expozéjában elvszerűen és mind­két irányban: a közművelődés ak­tivistái felé, akiknek felhívta a figyelmét arra, hogy a kulturális tömegnevelés milyen rendkívül fontos feladata szocialista társadal­munknak, s a művészek felé, akik­ben a pártosság, a hazafiság köve­telményének a megvilágításával tudatosította a társadalmi szolgálat igényét. EGY KIÁLLÍTÁS MARGÓJÁRA Mint fentebb már említettem, az utóbbi években spontánul, de ugyanakkor kultúrpolitikai ösztön­zésre is, az úgynevezett kísérlete­zésre felesküdt képzőművészek ja­va része úgyszintén fokozottabb érdeklődést kezdett tanúsítani a tartalmi problémák iránt. Számos jelentős történelmi tárgyú kompo­zíció született, s a szocialista épí­tés nagy magvalósításainak a kép­zőművészeti tükrözéseivel is sűrűn­­találkoztunk a kiállításokon. Nem tekinthető tehát véletlennek, hogy a bukaresti őszi Szalon képanyaga, a júliusi expozé óta eltelt viszony­lagosan rövid idő ellenére,­­ máris kielégítően tükrözheti azokat a követelményeket, melyeket pártunk főtitkára fogalmazott meg. Azok­ban a képzőművészekben, akik ed­dig is érezték a közönséggel való dialógus felélénkítésének a szüksé­gességét, az említett dokumentumok energiákat szabadítottak fel, máso­kat pedig meggyőztek arról, hogy a közérthetőbb kifejezés, az ügy­szolgálat vállalása rendkívül fon­tos társadalmi igény. Szólnunk kell azonban ebből az alkalomból arról is, hogy a közérthetőség, mint kö­vetelmény, nem végcél. Amikor az üresjáratú formalizmus ellen lépünk fel a közérthetőség követelményét hangoztatva, ki kell domborítanunk, hogy a széles kö­zönségre csak az olyan művek gya­korolhatnak nevelő hatást, melyek nem­ közhely mondanivalót hordoz­nak. Mai életünk, szocialista esz­ményeink tükrözését várjuk el a képzőművészektől, s nem azt, hogy a megfejthetetlen képrejtvények helyett bárányfelhős egeket és lan­kás domboldalakat fessenek. Úgy hiszem, ezen a téren vannak még tisztáznivaló mozzanatok. Bizonyos festmények előtt — például a szó­ban­­forgó kiállításon is — a né­zőnek az a benyomása támad, mint­ha a festő pusztán azon igyekez­ne, hogy valamivel megfoghatób­­ban, kontúrozottabban — úgymond realistábban adja vissza a külön­ben semmitmondó témát. Másrészt visszakísértenek korábban elha­gyott klisék. Feltűnően sok ezen a kiállításon például a csendélet. Távolról sem akarunk anatéma alá helyezni műfajokat, a csendélet ellen sincs elvi kifogásunk, ámde nem hihetünk abban, hogy a pol­gári enteriőröknek ezt a jellegzetes kellékét olyan nagy mértékben igényelné a közönség, s abban még kevésbé, hogy általuk, különösen ha hagyományos modorban, hagyo­mányos csendélet-tárgyak ábrázolá­sával készültek, valóban korszerű mondanivalót lehetne kifejezni. Márpedig a korszerűség igénye nél­kül csak rutinmunkát lehet végezni, s aki a széles közönséghez való szó­lás követelményét úgy értelmezi, hogy pusztán bizonyos vélt, vagy valóságos közönség-igény kiszolgá­lására hívták fel a figyelmét, az nem hatott a dolgok mélyére, nem látja világosan, hogy a közönséggel folytatott dialógusban mekkora fe­lelősség hárul a művészre. A szo­cialista művésznek világosan kell látnia, hogy a művészet milyen fon­tos nevelő tényező, s hogy magatar­tása aktív magatartás kell hogy le­gyen. Eszményeket kell megfogal­maznia, lelkesítenie kell, gondolko­dásra, állásfoglalásra kell bírnia közönségét. Amikor a pártdokumen­­tumokban arról esik szó, hogy a művészeknek jobban meg kell is­merniük szocialista valóságunk té­nyeit, elért eredményeinket, a Szo­cializmus építőinek, a munkásság­nak, a parasztságnak a mai életét, pártunk politikájának irányvona­lait —, akkor nem csupán a re­gisztrálás igénye nyer ezáltal meg­fogalmazást. A sokoldalúan fejlett szocialista társadalom építésének a kiteljesítése bonyolult folyamat, melynek célja nem csupán a jobb anyagi feltételek megteremtése, ha­nem egy új embertípus kialakítása is. Szocialista valóságunk tényei­­ből a művésznek úgy kell meríte­nie, hogy a megvalósított mű által ennek az embertípusnak a formáló­dását segíthesse elő. A közérthető­ség, mint követelmény, ebből a szemszögből nézve válik igazán fon­tossá. Ha így tekintjük, akkor a stiláris sokszínűség és eredetiség nem hogy ellentmondana a közért­hetőség igényének, de egyenesen feltétele az egységesen szocialista eszmeiségű hazai képzőművészeti mozgalom hatékonyságának. Mezei József Folklórfilm vagy népművészet celluloidszalagon ? Temesváron másodízben rendez­ték meg az idén a néprajzi és folklórfilmek nemzetközi sereg­szemléjét. A tudományos cél­zatú kisfesztivál már beindu­lásakor tekintélyt és rangot szer­zett magának, felkeltve a nép­rajzkutatók, a folklóristák, a hiva­tásos és az amatőrfilmesek érdek­lődését. A szeptember második fe­lében tartott seregszemlén — a­­melynek fő célja, programja a munkához kapcsolódó népszokások átfogó bemutatása, tudományos ér­tékelése volt — a helybeli szakem­berek mellett, fővárosi, kolozsvári, laki-i egyetemi tanárok, az ország különböző városaiból érkezett ku­tatók, muzeológusok vettek , részt. Előadásokkal, filmekkel jelentkez­tek az ülésszakon a meghívott ausztriai, jugoszláviai, magyarorszá­gi, NSZK-beli etnográfusok, filmesek is. A háromnapos filmszemináriu­mon — amelynek megrendezésére egyébként kétévenként kerül sor a Temesvári Egyetem népköltészeti katedrájának védnöksége alatt — több mint harminc szakdolgozat és dokumentumfilm került bemutatás­ra. A tanulságok levonására elsősor­ban a szakemberek, a rendezők az illetékesek. Magunk csupán néhány észrevételt kockáztatnánk meg. A rendezvény keretében nemcsak filmvetítésekre került sor, hanem egyes szakdolgozatok felolvasására is. Az előadók közül, sajnos, csak kevesen foglalkoztak a film és nép­rajz organikus viszonyával, a do­kumentumfilm lehetőségeivel, fel­becsülhetetlen szerepével az etno­gráfiai és népköltészeti kutatások­ban, az etnológiai vizsgálatokban. Nagy érdeklődést keltett Mihai Pop docens doktornak, a bukaresti Folklórintézet igazgatójának elő­adása, aki a seregszemle tematiká­jához kapcsolódva, mutatott rá arra a szerepre, amelyet a film az összehasonlító néprajzkutatásban be­tölt, illetve betölthetne. Figyel­met érdemeltek Vasile Cretu, vala­mint Ion I. Popa szakdolgozatai, amelyekben ugyancsak a filmmű­vészet aktívabb bekapcsolódási le­hetőségeit világították meg a ku­tatómunkába. A munkához kapcsolódó népszo­kásokról beszélve, a kolozsvári Tra­­ian Mirza, a kaláka és a fonó vi­szonyát taglalta Erdély egyes vi­dékein, Dimitrie Jompan a margai (Krassó-Szörény megye) „juhmé­­résről“, Gabriel Manolescu temes­vári lektor a munkához kapcsolódó bánáti népszokásokról, Ilie Birau az újmoldovai szerb álarcos felvo­nulásokról beszélt érdekfeszítően, tudományos alapossággal taglalva az egyes jelenségeket . Fábián Im­re, az Arany János múzeum igaz­gatója, a szalontai fonóbeli szoká­sokat és játékokat ismertette. A filmszemlén dokumentáris ér­tékével különösen kitűnt Gabriel Manolescu és Sandu Dragos A juh­­mérés című alkotása, Vasile Cretu és Sandu Dragos Mehadica falu­ról készített sorozatfilmje, C. Bucur­­nak, a szebeni Brukenthal Múzeum munkatársának a népi mestersé­gekről forgatott több kisfilmje, va­lamint B. Ruszicsnak (Jugoszlávia) az utolsó nomádokról, a szaracé­­nekről készített felvétele­, a magde­­burgi Ingeborg Weber Kellermann­­nak a zádorlaki sváb lakodalom előkészítéséről, a kisbecskereki te­metésről, a szász szövőasszonyok­ról készített színes filmjei. Véleményünk szerint a sereg­szemle a jövőben nagyobb előzetes hírverést érdemelne. Olyan ren­dezvény ez, amely nemcsak a nép­rajzkutatók, a folkloristák érdeklő­désére tarthat számot. A bemuta­tott filmekből sokat tanulhatnak a népi alkotások házának szakirá­nyítói — a temesváriak közül ott voltak néhányan —, a népművé­szeti körök vezetői, a hivatásos és műkedvelő népi együttesek, tánc­csoportok irányítói. Meghívásukkal csak nyerne a temesvári film­szemle. Véleményünk szerint a kö­vetkező találkozókról nem hiányoz­hatnak az amatőrfilmklubok kép­viselői sem. Főleg, mert hogy kö­zülük többen készítettek már nép­rajzi vonatkozású kisfilmet. A nemzetközi seregszemlén látotta­kat, tapasztaltakat hatványozottan kamatoztathatnák mindennapi mun­kájukban. A tudományos hasznon, jelentőségen túl, így kaphatna a kétévenként megrendezésre kerülő filmszeminárium konkrét, gyakor­lati jelentőséget is. A háromnapos filmszemle záró­akkordjaként a hazai és külföldi szakemberek, vendégek a Temes felső folyásához rándultak ki, fel­kerestek néhány, néprajzilag igen érdekes falut. Szekernyés János S­zázhuszonöt éve annak, hogy 1846 szeptemberé­ben megalakult a hazai munkásosztály első se­gélyegyesülete, a bras­sói „Betegségi, temet­kezési és utazási segélyegyesület“. Jelentős mozzanat ez munkásosz­tályunk történetében. Brassó, földrajzi fekvésének kö­szönhetően jelentős gazdasági fejlő­désen ment át a XIX. század első felében. Növekedett az ipari egy­ségek, manufaktúrák, műhelyek és gyárak száma, fejlődött az áru­termelés. Brassó már ebben az időszakban jelentős ipari központ­nak ígérkezik, s nem csoda, ha itt hamar elterjedtek azok a haladó társadalmi-politikai eszmék, ame­lyek hozzájárultak a munkásmoz­galom fellendüléséhez. A forradal­mi és haladó eszmék magvai jó ta­lajba hullottak. Hiszen a proleta­riátus öntudatának és erejének nö­vekedése már a XIX. század elején megmutatkozik azokban az akciók­ban, amelyeknek célja a munkás­ság anyagi és gazdasági helyzeté­nek megjavítása, szakmai érdekei­nek védelme, a tulajdonosok ellen folytatott harc. A tudományos szocializmus meg­alapítói műveikben elemezték azt az utat, amelyet a proletariátus fejlődése során bejárt. Rámutattak, hogy a munkásság már létezése el­ső pillanatától megkezdi a bur­zsoázia elleni küzdelmet, de először egyének, majd csoportok, később­­pedig egy-egy iparág vagy hely­ség dolgozói kezdik meg a közvet­len harcot a kizsákmányolók ellen. Ez történt a mi tájainkon is. Bras­sóban már 1846-ban megtették az első lépéseket a kölcsönös segítség, az érdekvédelem megszervezéséért, bár ezek a lépések elég bátortala­nok voltak. A segélyegyesületeket és nyugdíjegyesületeket kezdetben a munkaadókkal közösen létesítet­ték. Később, az osztályöntudat nö­vekedésével, a kizsákmányolás fo­kozódásával párhuzamosan a mun­kások saját egyesületeket létesítet­tek érdekeik védelmében. Ezek az első munkásegyesületek az akkori társadalmi valóságot tükrözték. Eb­ben az időben inkább a gazdasági követelések álltak előtérben, s a megmozdulások csupán egy-egy műhelyre vagy gyárra korlátozód­tak. A cél az volt, hogy enyhítsék a kizsákmányolás következményeit pénzalapok, tagsági díjak, adomá­nyok gyűjtésével, betegség, baleset vagy halálozás esetére. Mint a dokumentumokból kitű­nik, a brassói nyomdászok már 1846-ban megvetették hazánkban az első hasonló egyesület alapját, „A nyomdász-munkások kölcsönös segélyegyesületét“. Az egyesület alapszabályzatát azonban csak 1861-ben hagyták jóvá. Ebben le­szögezik az egyesület célját és mű­ködési szabályzatát, amely főként alapok gyűjtésére korlátozódott a munka- és életkörülmények meg­javítása érdekében. 1860-ig más központokban is létesültek ilyen egyesületek : 1851-ben Temesváron és Bukarestben, később Resicán és Kolozsváron. Ezek az első segélyegyesületek igen jelentősek voltak a munkás­­mozgalom történetében, mert meg­vetették a munkásság szervezkedé­sének alapjait, harcra mozgósítot­tak a jobb munka- és életkörülmé­nyekért, segélyeket folyósítottak betegség esetén. Az erdélyi mun­kásosztály fejlődésében minőségi ugrás következett be a múlt szá­zad hetvenes éveiben, amikor ezek a segélyegyesületek szakmai, osz­tályérdekvédelmi egyesületekké, ké­sőbb a szakszervezeti mozgalom alapjaivá­ váltak. Itt már erőtelje­sen megnyilvánult az osztályöntu­dat Ezek az egyesületek már poli­tikai jellegűek voltak, a tudomá­nyos szocializmus és az I. Interna­­cionálé elvei alapján álltak. Ilyen általános munkásegyesület létesült 1868-ban Brassóban is, amelynek tagjai az I. Internacioná­­lé híveinek vallották r­agukat, és mint annak egyik fiókját tartották nyilván. Szerepe nagyjelentőségű volt a tudományos szocializmus és az­­ osztályharc eszméinek terjeszté­sében, a munkásosztály öntudatá­nak növelésében. Tagjai tevéke­nyen részt vettek a politikai és tár­sadalmi életben. Most, az évfor­duló kapcsán, említsük meg azt is, hogy 1867—1869 között megalakult Brassóban a román mesterlegények egyesülete is. Ezek a mestereket, segédeket és inasokat tömörítették. Ezen az évfordulón hálával gon­dolunk azokra, akik az első egyesü­leteket létrehozták, a munkásmoz­galom első lépéseit egyengették. Ha­zánk gazdag hagyományú munkás­mozgalmának értékes momentumai ezek. A proletariátus ereje, forra­dalmi öntudata­ fokozatosan fejlő­dött odáig, hogy hozzáértéssel irá­nyíthatta azt a harcot, amelyet né­pünk évszázadok során vívott a társadalmi és nemzeti szabad­ságért.­ Számunkra az értékes ta­pasztalatok kiapadhatatlan forrása ez a múlt, ösztönöz bennünket a sokoldalúan fejlett szocialista­ tár­­sadalom építésében. Mircea Balcescu, Brassó megye történelmi múzeumának igazgatója Munkásmozgalmunk történetének jelentős mozzanata SZÁZHUSZONÖT ÉVE ALAKULT MEG A BRASSÓI MUNKÁSSEGÉLY EGYESÜLET Az épület már áll, nemsokára a belső simítási munkálatokat is el­végzik és elkészül Slanic Moldo­va, a közismert üdülő- és gyógy­fürdőhely fedett tekepályája, a­­mit az üdülést és gyógyulást kereső dolgozók tízezrei rövide­sen birtokukba vehetnek. Négy pálya áll majd a tekézni óhajtók rendelkezésére, az érdeklődők számára pedig egy 300 férőhe­lyes lelátó, ahonnan kedvező ki­látás nyílik az egész teremre. Felvételünkön a modern épület homlokzata (N. TOKACEK felvétele) 1971. OKTÓBER 1., PÉNTEK ---------------------------!.......... AZ ÉRTELEM PRÓBÁI (Folytatás az 1. oldalról) mondja, a legnagyobb természe­tességgel. Ez a plusz tanulás az olvasáshoz is jól hozzászoktatta. Bármilyen fáradt is esténként, mindig előveszi a könyvet. Szak­könyveket olvas, de sok regényt is és történelmi munkákat. A történelem szerelmese. — Évente hány könyvet olvas el? — Számítgattam éppen a múlt­kor, hogy úgy négy-ötezer oldalt. Ha valaki a történelemre eny­­nyire kíváncsi, bizonyára saját családja történetét is számon tart­ja. Honnan került a Híró-család Cimpinára? Lemhényiek, onnan ered a csa­ládjuk. Édesapja még ebben a felsőháromszéki faluban született, aztán a kenyérkereset gondja el­hozta Brassóba. A derestyei sör­gyárban napszámoskodott egy i­­deig. — Ezen a helyen, éppen itt őriz­te a sörgyár állatait... — Itt, a traktorüzem helyén? — Akkoriban a sörgyár tanyá­ja volt itt. Apám sokszor mesél a­­zokról az időkről. Cimpinára is a sörgyár révén kerültek a szüleim. Sörlerakat nyílt, s apám úgy lát­szik, szemfüles és becsületes em­ber hírében állott, mert őt küld­ték oda. Tizenöt évig élt ott egy­folytában. Brassóba való visszakerülése u­­tán Híró Jakab ipari munkásnak állt a Schiel-gyárba, kovács lett. Brassóban él most is, nyugdíjas. Fiának az útja már egyenesen, kerülők nélkül vezetett az ipar­hoz. A negyvenes évek elején inaskodott, aztán a posztógyárba került. Katonaság következett, majd leszerelése után, 1949-ben nem régi munkahelyére ment visz­­sza, hanem a traktorüzembe jött. Ez volt akkoriban a szakemberek, fiatal munkások és a környező fa­lukból érkező falusi legények von­zóhelye, nagy embermágnes, a­­mely az­ egész környék ipari jö­vőjét munkálta. A posztógyárban talán köny­­nyebb lett volna neki, nem adód­nak olyan bonyolult feladatok, mint itt. De Híró Sándor örökös belső többretörekvése aligha ta­lált volna kielégülést. Munka és tanulás, ez töltötte ki fiatalsága esztendeit. 1958-ban mesterré ne­vezték ki és éppen erre a nehéz részlegre, az értelem próbáinak örökös színterére. És innen hová, tovább ? Azt hi­szem, nagyon meglepődne, ha i­­lyesmit kérdeznék tőle. Jól érzi magát a javítóműhelyben, elégté­telt és örömet ad számára ez a munka, éppen mert újra meg új­ra próbára teszi. Beosztásában nem rangot, emelkedést lát, ha­nem feladatot, kötelességet. Nem beszél erről, csak a tettei bizo­nyítják. Életelveit azonban elárul­ja az, ahogy a gyermekei jövőjét látja. Leánya, Edit az idén érett­ségizett az Egyesülés líceumban, jó tanuló volt, rajztechnikusnak ké­szül. Sándor fiát inasnak adta az egyik kisipari szövetkezetbe, az autómotorok javítását tanulja. Ezt is a legtermészetesebb dolognak tartja. M­indenki tanulja, minden­ki csinálja azt, amihez igazán megvannak a képességei, s jól megy a világ szekere. Akkor kezd el akadozni, döcögni, ha a tudat­lanság vagy lelkiismeretlenség kö­vei kerülnek alája. — Semmilyen munka nem szé­gyen, mindegyiknek egyforma a rangja. Csak a tudatlanság szé­gyen mindenütt, legyen bármilyen rangja az illetőnek . .. Huszonhat munkatársát nem is kell biztatnia a tanulásra. Tudják, hogy az itt éppen­­olyan kötelező, mint a pontosság és a szorgalom. De Híró Sándor, a szakma mes­­­tere és tanítója azt is rég felis­merte, hogy a műszaki ismeretek­­csak egymagukban még nem elég­ségesek, nem tehetnek igazán jó munkássá valakit. Az emberben élnie kell, de gondolkodása­­részé­vé kell válnia annak is, hogy mi­ért dolgozik s mi az ő része, am ő szerepe az egész társadalom­ban. Mint ahogy paraszt ősei min­den mozdulatukban benne érez­ték a célt s az eredmény­ remény­­ségét. Ő maga még­ 1946-ban, a posztógyárban megérezte, ho­gy a kommunisták között a helye. Édes­apja is párttag, a Híró-család ha­gyománya lett ez a tudatos oda­­kötődés az egész dolgozó nép ü­­gyéhez. S ezt az érzést és köte­lességtudatot ébresztgeti a köz­ponti javítóműhely mestere beosz­tottjaiban is. Éppen azért, hogy jobb munkás és teljesebb ember válhasson belőlük. — Huszonhat ember van, azt mondja. Mióta velük dolgozik, hány lett közülük kommunistává? — Várjon Csak, számoljam ösz­­sze: Stinge, Toureau, Tone, Vasas és Nagy. Egyikért sem kell szé­gyenkeznem soha. • SPORT 9 SPORT 9 SPORT 9 SPORT 9 SPORT • SPORT 9 HÁROMBÓL HÁROM... A KONTINENTÁLIS TORNÁK SZERDAI EREDMÉNYEIS­zorongva vártuk ezt a szerdát, a Steauát nem számítva, fél­tettük csapatainkat. Emberi számítások szerint ugyanis csak az UTA biztosította be továbbjutását, a Dinamo esélyei minimálisak voltak. Még Adamec szavait is, mármint, hogy bajnokunk képes nagy megle­petésre, udvariaskodásnak vettük. S íme, a nagy meglepetés bekövet­kezett : a Dinamo a trnavai kat­lanban, ott, ahol — vendéglátóink szavai szerint — híresebb, nagyobb klubok is zászlót hajtottak már, Doru Popescu két góljával, kiharcol­ta a 2:2 arányú döntetlent, s ezzel együtt a továbbjutást . A mérkőzés részleteiről felesleges beszámolnunk, hisz a tévé helyszíni közvetítéssel kedveskedett, azt azonban el kell mondanunk, hogy a Feyenoord ara­di szereplése óta nem láttunk ily idegtépő találkozót. A­ mérkőzés már az első pillana­toktól fogva feszült légkörben zaj­lott. A II. percben Kuna idegei mondták fel a szolgálatot, s ke­rült ki a partvonalon túlra, hogy az elkövetkező percekben Sötmöreanu II.-t figyelmeztesse a játékvezető. A trnavai támadások végül meghozták eredményüket: Kabát a 40. percben ügyesen csúsztatta a labdát Andrei mellett a hálóba. A második félidő a Dinamónak kezdődött rosszul: a játékvezető Sötmereanut küldi le a gyepszőnyeg­ről. A bukarestieknek ennek ellené­re van energiájuk egyenlíteni, min­ BEK : Moszkvai CSZKA — Ga­latasaray 3:0 (1:1), Linfield Bel­­fas — Standard Liege 2:3 (0:2), Cel­tic — BK Koppenhága 3:0 (1:2), Athéni AEK — Inter 3:2 (1:4), FF Malmö — Újpesti Dózsa 1:0 (0:4), Borussia Mönche — Cork Hiber­nians 2:1 (5:0), Gornik — Olym­­pique 1:1 (1:2), Drezdai Dynamo — Ajax 0:0 (0:2), Tiranai Partizan — Szófiai CSZKA 0:1 (0:3), Haj­duk — Valencia 1:1 (0:0), Arsenal — Stromgosef 1:1 (3:1), Grassho­­pers —■ Reipas Lahti 8:0 (1:1), Siei­­ma Wanderers — Akranes 4:0 (4:0). KEK: FC Liverpool —• Servette 2:0 (2:1), Cardiff City — Dynamo Berlin 4:5 (1:1), Chelsea — Jeu­­nesse Hautcharage 13:0 (8:0), Lyn Oslo — Sporting 0:3 (0:4), Bayern MUnchen — Skoda Plzen 6:1 (1:0), Crvena Zvezda — Komlói Bá­nyász 1:2 (7:2), Rangers — Rennes 1:0 (1:1), Bécsi Austria — Tiranai Dinamo 1:0 (1:1), Atvidaberg — Zaglebie Sosnowiec 1:1 (4:3), Eshisehir — Mikkeli 4:0 (0:0). fán két-három ízben is kedvező helyzetbe kerültek csatáraik. Már-­ már azt hittük mindennek vége, a­ UEFA Kupa : Leeds United — SK Lierse 0:4 (2:0), Eissborg Boras — Hertha 1:4 (1 :3), Koppenhágai Akademik — FC Dundee 0:1 (2:4), IFK Helsinki — Rosembor Trod­­heim 0:1 (0:3), Shelborne — Va­sas 1:1 (0:1), Eintracht — Glento­­ran Belfast 6:1 (1:0), Tottenham — Keflavik 9:0 (6:1), FC Aberdeen — Celta Vigo 1:0 (2:0), Aris Bon­­neweg — ADÓ 2:2 (5.0), FC Köln — Saint Etienne 2:1 (V:1J, Legia — FC Lugano 0:0 (3:1), St. Johns­tone — Hamburger SV 3:0 (1:2), SC Anderlecht — AC Bologna 0:2 [1:1), Plovdivi. Lokomotiv — FC Kari Zeiss Jena — 3:1 (0:3), Ju­ventus — Marsa Malta 5:0 (6:0), Vracai Botev — Zágrábi Dinamo 1:2 (1:6), Ferencváros — Fener­­bahee 3:1 (1:1), VSS Kosice — Moszkvai Szpartak 2:1 (0:2), Djur­­garden — Belgrádi OFK 2:2 (1:4), Bécsi Rapid — Vlasnia Albánia 34) (3:0). Fc Bruges — Szarajevói Zelez 3:1. (0:3), Union Teplice — Walbrzych 2:3 (0:1). (Zárójelben az első mérkőzések eredményei, kiemelve a tovább­jutók), mikor Welland büntetőt ítélt a Spar­tak javára, de két perccel­ a befeje­zés előtt Doru Popescu a kapufáról kicsapódó labdát szelidítette meg és lőtte a hálóba. 2:2 tehát)..,s az­ ide­genben lőtt megduplázódó góloknak köszönhetően bajnokunk bekerült a következő fordulóba. A meglepetés csaknem ott ugrott be, ahol nem­ is számítottunk rá. A Steaua a La Valletta-t, Flibernianst fogadta, amiről mindenki azt mond­ta, hogy nem­ jobb egy C-­osztályú csapatnál. S ebben igazuk is volt ! Csakhogy a Steaua ez alkalommal még olyan sem volt mint az emlí­tett — s ne sértődjenek meg a C- osztályúak ... Hogy, hogy­ nem, a katonacsapat tagjai ... elfelejtették még a labdarúgás ábécéjét is, így történt meg, hogy a St­eaua egy sze­rencsés öngólnak köszönheti tovább­jutását, amit a szaklap krónikása hét bukójeggyel „jutalmazott". A ta­lálkozó példás figyelmeztető a ka­tonaklubnak, hisz a következő el­lenfél már nem Máltából kerül ki... Az UTA továbbjutására számítot­tunk, de az aradiak­­három perc iz­galmat mégis okoztak. Brillírozó já­tékkal, 1:0-ás vezetéssel, fejezték be ugyanis az első félidőt, s hogy 3:1 lett az Austria javára az talán annak is köszönhető, hogy a továb­biakban már nem volt tétje a ta­lálkozónak. Az osztrák gólok az aradiak lanyhuló játékának kö­szönhetően is ütemesen követték ugyan egymást, de a sorozat túl ké­­­sőn kezdődött ahhoz, hogy igazán veszélyessé váljon. Szerdán, amelyet piros betűkkel­ kell beírni labdarúgásunk nagyköny­­vébe, három csapatunkból három jutott tovább. Nagyszerű teljesít­mény, mindmáig példanélküli ! Bihari János © TELEX »TELEX ©­­ • A Milanóban zajló férfi röplab-­­da Európa-bajnokságon szerda éjsza­ka válogatottunk, a legnagyobb meg­lepetésre, 3:0 (13, 14, 5) arányban múlta felül a mindaddig kirobbanó formában játszó csehszlovák csap­­a­­tot. Más eredmények: NDK — Ma­­gyarország 3:0, Szovjetunió — Len­­­gyelország 3:1, Románia — Izrael (nők) 3:0 — a 7—12. helyért . A ju­goszláviai Hvar szigetén zajló Jad­­ram Kupa vízilabda-torna ötöddik napján válogatottunk 6:4 (0:2, 2:1, 3:0, 1:1) arányú vereséget szenvedett a jó képességű magyar csapattól. T­­­­vábbi eredmények: Szovjetunió — Hollandia 4:4 (!), Olaszország — Egyesült Államok 7:6, Jugoszlávia —­ NSZK 6:2. A tornán továbbra is a veretlen házigazdák vezetnek. Bűk­ö­­dik Magyarország, harmadik a Szov­jetunió Hazánk rs’fa farija ma át ez él -­~­é nyben, és a 1."gye.:k helyet, foglalja el.

Next