Előre, 1971. december (25. évfolyam, 7485-7511. szám)

1971-12-01 / 7485. szám

ELŐRE 2. oldal A Hargita megyei művelő­dési szervek úgy készí­tették elő a Csíkszeredai színjátszás kétszázötven éves megünneplését, hogy az igazán dicséretükre válik. Az egyhetes ünnepségsorozat piűsora, melyet korábban már ismer­tettünk, csakugyan országos érdeklő­dést keltőnek ígérkezett és annak is bizonyult. Bánhatja minden meghívott színházi ember, kutató,­ vagy újságíró, ha nem volt jelen. Ezen a példán felbuzdulhat Enyed, Balázsfalva, de akár valamelyik nagy városunk is. Kiemelkedő esemény volt a tudomá­nyos ülésszak, amelynek egyik fontos, dokumentumokra alapozott tanulsága volt, hogy nagyon is széles körű, sok­oldalú és gazdag „vidéki" előzményei voltak kortársi színházi mozgalmunk­nak. A régi híres nagy kollégiumok nemcsak oktatással, de művészi önte­vékenységgel is szolgálták a hazai művelődést. - Mint dr. Kocziány László közleményéből kitűnik, a csíksomlyói iskola színjátszó tevékenységéről 1721- ből maradt fenn az első írott doku­mentum, az azonban arra enged kö­vetkeztetni, hogy egy, már évtizedek óta fejlett és népszerű mozgalomról volt szó. A felvilágosodás századában tulajdonképp megkésett reneszánsz­jelenség volt ez a virágzó iskoladráma, amely a különféle kollégiumokban, a nép fiai közül toborzott diákok egész­séges, paraszti életszemléletét, realiz­musát, sőt, társadalomkritikáját is közvetítette. Az ünnepség keretében bemutatott Rusticus imperans például mondanivalójában valamelyest a Dan­ávi Györggyel rokon, de élesebb an­nál ; nem az urak, hanem a szegény szolga nézőpontjáról marasztalja el az úrhatnám, részeges, zsarnokoskodó mesterembert. Az iskoladráma mozgal­mat végül is virágzása teljében, II. József császár cenzúrarendelete foj­totta el, s az első hivatásos társula­tok mintegy erre a tilalomra válaszul jöttek létre, s maguk az egykori diák­színészek alapították őket. Az elhang­zott közlemények sok új adattal gaz­dagították a kor szellemi életének ké­pét. Különösen érdekes az, ami a Shakespeare-darabok erdélyi elterjes­­ztéséről elhangzott. Sombori Sándor arról tudósít, hogy a Sepsiszentgyör­­gyön - és minden bizonnyal Csíksze­redán is - először megforduló hiva­tásos színtársulat 1827-ben, a Ham­lettán, az Otellóval, a Macbeth-szel mutatkozott be. Enyedi Sándor köz­lése szerint pedig, 1834-ben egy pesti újság ír, igen elismerőleg, a balázs­­falvi román diákok román nyelvű Lear király előadásáról - amiről a nemrég megjelent Istoria teatrului In Románia nem is tud. Kevesebb számú dolgozat foglal­kozott a színpadszerűség, az előadás­mód mikéntjével. Irodalmi folyóirataink színházi rovatainak felelősei, sajnos, nem voltak jelen az élő színház vá­laszútjainak kérdéseivel. A hat hazai magyar társulat irodalmi titkárai közül is csak kettő nevezett be a vitába, így, amilyen gazdag és sokoldalú volt új történeti adatokban az ülésszak, annyira leszűkült arányaiban az érde­mi, korszerű problémafelvetés. S nem az ülésszak rendezőin múlott ez az a­­ránytalanság, inkább azokon, akik nem válaszoltak a meghívásra. Minden­esetre, olyan szakelméleti eszmecserét indított el a műkedvelőik e városa, aminek okvetlenül tovább kell gyűrűz­nie. Érdemes lesz a színházi szakmai közvéleménynek az ülésszak kiadvá­nyára felfigyelnie, újrafelvennie — má­sutt, más alkalommal, vagy akár ugyanitt, de már szélesebb, átfogóbb kisugárzással - az elejtett szálat. Ter­mékeny talaj, érdeklődés várja Csík­szeredában az igényes, tartalmas esz­mecserét. Még egy gondolatot a helyi műked­velés tájékozódási lehetőségeiről : Csíkszeredát rendszeresen látogatja a marosvásárhelyi és a sepsiszentgyörgyi társulat. Az ünnepi hét egyes műked­velő előadásait talán épp ezért, mél­tatlanul mellőzte a közönség. Kár. Vi­szont a Művelődési Ház lelkes szín­játszóinak azon kellene gondolkod­niuk , mit is játsszanak, hogy műsor­választási szférájuk ne essen egybe a hivatásos együttesekével, ne nyomja őket az előnytelen konkurencia ? Úgy látszik, az iskolás színjátszóik találtak a maguk számára utat, egyrészt folklórfeldolgozásaikkal, amelyeket a tévé­­rendszeresen közvetít, másrészt mai irodalmi összeállításaikkal és az iskoladráma helyi hagyományainak felelevenítésével. Legjobb hitem szerint úttörő munkára biztatnám a „felnőtt" színjátszókat. Bátrabban próbálkoz­hatnának akár színjátszásunk népi gyökereinek feltárásával, akár mai drámairodalmunk parlagon - kötetben­­ fekvő érdekeinek, s a legújabb mű­veknek a bemutatásával. Reményteljes vetélytársaivá úgy válhatnak a mű­kedvelők a várost látogató hivatásos társulatoknak, ha némiképpen elébüik vágnak mozgékonyságukkal, a színház eredeti hivatásának, a közönség, a közvélemény tudatos alakításának cél­ját szem előtt tartva. Akciójukat eset­leg épp azokkal a darabokkal kezd­hetnék, amelyeket az általuk meghir­detett pályázatra küldtek be eddig. A pályaművek száma egyelőre ti­zenkilenc. A beküldési határidőt azonban december 31-ig meghosszab­bították. Érdeklődéssel várjuk az ered­ményhirdetést. Halász Anna GONDOLATOK EGY SZÍNHÁZI HÉT MARGÓJÁRA MŰVELŐDÉS LÁTOGATÓBAN GERGELY ISTVÁN szobrász MŰTERMÉBEN Annak az ünnepi országos tárlatnak, amelyet pártunk fennállása ötvenedik évfordulója alkalmából rendeztek, egyik díjazottja Ger­gely István, fiatal kolozsvári szobrász volt. HOREA című munkáját a legjobbak közé sorolta a zsűri. — Kezdjük talán azzal, hogyan született meg ez a szobor, mi ra­gadta meg az alkotóművészt Horea személyiségében ? — Néhány évvel ezelőtt az iskola igazgatója, ahol tanárkodom, meg­kért, készítsek egy Horea portrét, a kolozsvári 10. számú líceum ugyan­is a legnagyobb iskola — a Horea úton. Szívesen vállalkoztam rá. Kez­detben arra gondoltam, hogy a tan­könyvekben annyiszor reprodukált, jól ismert, konvencionális Horea-fe­­jet fogom megmintázni, de végül nem így történt. Időközben elolvas­tam két jelentős tanulmányt Horea­­ról, úgyszintén hiteles dokumentu­mokat, s ezek erősen lekötöttek, megfogott ennek a szikár, álmodo­zó, érdekes egyéniségű parasztve­zérnek az alakja. Több változat­ban : dombormű, plakett, mellszo­bor formájában mintáztam meg hő­sömet. Az utolsó változat,­ amelyre a díjat kaptam, egész alakos, két és félméteres álló figura . Ezek után kérnék egy rövid önátetrajzi beszámolót. — Ugyan ... Milyen életrajzom lehet nekem a magam harminckét évével ? Talán annyit, hogy Kolozs­váron élek, de csíki származásomat hangsúlyoznám mégis. Szüleim Csíkkozmáson élnek, ahol én is születtem. A képzőművészeti közép­iskolát Marosvásárhelyen, Izsák Márton tanítványaként végeztem. Kolozsváron, a Ion Andreescu főis­kolán, Vetró Arthur volt a tanárom. Kinevezésem a kolozsvári 10. szá­mú líceumba szólt mint rajztanár, azóta is ott „sanyargatom“ a sráco­kat... — Hogyan egyezteti össze az al­kotómunkát a tanítással ? — Nem tudom, honnan az a téves felfogás, hogy az alkotóművész egy­ben nem lehet líceumi tanár is ? Ezt­ a kérdést nem most hallom elő­ször és meg kell mondanom, hogy nem is riporter volt, aki ugyanígy feltette nekem, hanem egy fiatal képzőművész-jelölt, aki aggályosko­­­­dott, hogy mi lesz az ő művészi pá- ■ lyájával, ha majd őt is egy iskolá­­­­ba helyezik, firkálni tanítani a ne- , bálókat. Felhasználom az alkalmat , és ezúton is üzenem neki, valamint­­ a hasonló gondolkodásúaknak, hogy nagyon tévesen látják a dolgot. Hi­szen a gyermekrajzok világában él­ni külön élmény, sőt ihletője is le­het az embernek, az alkotóművész­nek .. . t — A főiskola elvégzése óta hány­­ szobra készült el ? Hol vannak­­ ezek, mi a sorsuk ?­­ „Jelenleg a székely tu­dós, szociográfus Orbán Balázs megmintázásán dolgozom" Gergely István a készülő szoborral, műtermében CSOMAFAY FERENC felvétele mind Bukarestben a megrendezett megyei csoportos, illetve országos jellegű kiállításokon. Eddig mintegy 18—20 rendezvényen, átlagban két szoborral. Talán a szerencsésebbek­hez tartozom, mert több megyei és országos tárlaton vásároltak tőlem, néhány munkámat pedig a Szocia­lista Művelődési és Nevelési Tanács, illetve a szakszervezetek, múzeumok vették meg, de ezeknek sorsáról nem sokat tudok. Általában intéz­ményekhez, múzeumokba kerül­tek ... — A Képzőművész Szövetség két­szer küldött tanulmányi kirándulás­ra. Előbb 1968-ban két hetet töltöt­tem a Lengyel Népköztársaságban, ebben az évben pedig ugyancsak kéthetes túrán vettem részt az NDK-ban. — A kolozsvári Béke téri Diák­­művelődési Ház előcsarnokának egyik, több mint 30 négyzetméte­res falát Gergely István fehér gipsz domborművé díszíti. Ezt a munkáját 1970-ben készítette a KISZ Központi Bizottságának meg­rendelésére. Ezen kívül volt-e még nagy állami megrendelése ? — A tavaly elkészült dombormű nem csak az én munkám. Alkotó­társam Florian Milan kollegám volt. Ezen kívül volt még egy megrende­lésem 67-ben : másfélméteres mell­szoborban egy, a második világhá­borúban elesett ifjúkommunista hős alakját mintáztam meg. — Milyen témához vonzódik leg­inkább ? — Nem zárkózom el semmilyen téma elől. Mindent témának tekin­tek, amit képzőművészetileg, szob­­rászatilag megközelíthetőnek, feldol­­gozhatónak találok. A témaválasz­tásnál kétféle megközelítést isme­rek : bizonyos témák a klasszikus értelemben vett szobor elvei szerint kell hogy testet öltsenek, másokat elsőrendűen a modern térplasztika követelményei szerint kell megol­dani. Az első esetben az eszmei mondanivaló elsődlegességét igény­lő, önmagukat meghatározó, fenn­tartó szobrokra gondolok, míg a másik esetben — ugyancsak bizo­nyos tartalommal bíró, de olyan művekre gondolok, amelyek az épí­tészet függvényei, tehát ornamen­­sek, optikai effektust keltő járulé­kok stb. Mindkét fajta feladatra szí­vesen vállalkozom. — A teljes művészi kibontako­záshoz, az egyéni formanyelv meg­találásához gyakran szükséges a műfaji keretek átlépése. Műterme is arról tanúskodik, hogy szívesen tesz kirándulást a grafika, a pla­kettek, a domborművek világába. — Műtermem falán ezek a színes monotípiák csakugyan kész grafi­kának is vehetők, bár eredetileg vázlatoknak, gondolatrögzítőknek ké­szültek. Itt már a munkamódszer kérdéséről van szó ; vannak szobrá­szok, akik csak agyagban készítik el vázlataikat, én inkább rajzolok... De tévedés ne essék, nálam a gra­fika nem mint önálló műfaj jelent­kezik, hanem mint a szoborformá­­lás első fázisa, mint szükséges köz­beeső állomás. A plakettek és a domborművek már nyilván szobrá­sz­ munkám tartozékai. — A még nedves agyagban álló tanulmányokról ítélve jelen pilla­natban is egy történelmi személyi­ség ábrázolása foglalkoztatja... — Igen. A nyáron több tervet is készítettem — papíron. Jelenleg a székely tudós, szociográfus Orbán Balázs megmintázásán dolgozom. Tulajdonképpen régi tervem kerül most megvalósításra. Várom a Har­gita megyei illetékeseket és a len­gyelfalviakat, végső elbírálóimat. Ha minden jól megy, a szobrot ott fogják felállítani. Lakatos Miklós — 1964-től sikerült részt vennem mind rendszeresen Kolozsváron, — Külföldi Járt-e ? tanulmányúton A szarvasbika kora hajnalban ke­rült terítékre, fönt a Lakócán, és most itt fekszik a mátépáli vadászház mö­gött, a gyepen. A nyakán tenyérnyi sötét folt, kevés megalvadt vér, ahol a lövés érte. A szőre olyan barnás, mint arrébb a fák alatt az avar. A szeme üveges, nyelve kilóg a szájából, fogán zöldes, füves hab. A lába térdből megbicsak­lott, tehetetlenül meg-megráng, miköz­ben forgatják a nehéz testet. Mintha még utoljára megpróbálna fölugrani, szabadító szökelléssel végső, kétségbe­esett iramra... Az erdésztechniikus higgadt tekin­tettel becsüli meg, mit ér a vad... Az agancsa páratlan tizenkettes, megsaccolja a rózsatő és az agancs­­szár kerületét, meg a terpesztést, a­­ hosszát, súlyát, szemrevételezi a szí­nét, gyöngyözését, a mintázást, és máris kalkulálja hozzávetőlegesen az agancs pontértékét. Valaki közben megmérte az állat mar­magasságát, testhosszát. A szarvas cirka két mázsa lehet. Egyszóval : átlagos, közepes bika, egy-egy ajakrándítás és kész az íté­let , semmi különleges. Hiába, az én szememben mégis rendkívüli példány : tragikusan szép, ahogy itt fekszik kiszolgáltatva a ne­mes vad, és ahogy megsemmisül ke­zünk között a természet múlékony re­mekműve. Még holtában is, puszta fizikai létével a szabad erdőkre em­lékeztet mindnyájunkat. De kíméletlen, fénylő késpengék vé­geznek vele egykettőre. Mert szapo­rán, baljós szakszerűséggel, rutinos gyorsasággal készítik útra... Ingujjra vetkőzve dolgozik a vadőr és a kise­gítő két erdész. Micsoda ősi szertartás ez­­, olyan méltósággal végzik kötelességüket,­­ mint egykor a pogány isteneknek fe- s­hér lovat áldozó sámánok.­­ Legalább fölbontják, kizsigerelik, ki­dobják az összes belsőséget. Valami édeskés, fanyar, majd csípős, éles szag csap meg. Csupa vér a három férfi... Aztán a nyakán fejtik a bőrt, átmetszik rendre a vastag rostokat, hersegve hasít a húsba a kés. Végül előkerül a fejsze, néhány kemény csa­li­pás,­­ az agancsos fej elvált a törzs­­­­től.­­ Az egyik erdész tovább csak a ko­­­­ponyával foglalkozik. Lefejti a bőrt­­ róla, takarítja, faragja a húst, az ing­­kat, hártyát, már előtűnik a fehéres csont. A koponya lassanként trófeává degradálódik. A csaptoxi testet ketten is adjusz­­tálják : s kitágítják a toroknyílást, jó mélyre benyúlnak, könyökig, törlik, s mindegyre kifacsarják a rongyot. Új­ra a hátára bengarítik, most az al­­j test teknőséből szalmacsutakkal márt- s jóik, itatják az alvadt, feketés vért, takarítják tisztára. Vigyáznak, nehogy a légy megszállja. Már varrják is a hasítékot, vastag durva spárgával öltik be a hasat, visszahajtják a lefejtett bőrt a lecson­­tolt nyakra és tűzik össze... Máskor törött fehér borssal is behintik a re­­sebet meg a vágatokat, hogy a le­gyektől óvják, most nem, tán a hűvös idő miatt fölösleges... Mindez, a szál­lításra készítés nem kis munka, mire végeztek, eltelt jó két és fél óra. Az emberek mosakodnak, fűcsomó­val takarítják a késeket, baltát, a vadőr felesége a májat veszi tálba. Közben megérkezik a teherautó, a meredek lejtőn visszakapcsol a sofőr, túrázik a motor, nehezen kapaszkodik. Ez a kocsi viszi le Kovásznára a szarvast, ahol „zsákmányra11 vár a tar­tálykocsi, estére tehát mélyhűtőbe ke­rül a vadhús... Valahány sofőr örökké tud mindent, a teherautó embere is nagy tájékozottsággal magyarázza, hogy már fölhozták a jankói erdész­háztól is a reggel elejtett másik bikát, az igen , az szarvasbika, annak tizen­hatos az agancsa... Lassan útra készülünk... Nagyokat hallgatok, a világért sem rukkolnék elő a magam lázadó véleményével, csak mulatnának rajtam, mit mon­dana rá ez a kurta parancsokat osz­togató mérnök meg a vadőr, ha hal­lana engem, miféle taragtikus szi­tuációt képzelek ide?, hiszen itt a leg­reálisabb, megfontolt dolog történik, kilövési­ tervet teljesítenek, felelősség­­teljes szelektálásról van szó, ivar­arány szabályozásról, a törzsállomány főjavításáról, és így tovább, ez a vadgazdálkodás, hát mit akarok !... Mindenki elégedett, minden rendben van, a hűtlen havas se gyászolja föl­­koncolt fiát. A patak, a fenyves, a tisz­tásra vezető szarvascsapás, a szaka­­dékos mart, fölöttünk a gerinc válla, a felhőszárnyaktól fátyolos ég - az egész világ a déli verőben sütkérezik. A vadászház sárgás gerendafalának támasztva a vértől szennyes, agan­csos koponya. Az még marad, hosszú napokig tart, amíg az erdészné pe­dánsan fehérre főzi, takarítja. A pa­kolás közben meg is feledkeztek a szo­morú trófeáról, a fumigált agancsról,­­ a lemeztelenített szarvaskoponyá­ban még helyén a két kidülledt szem­golyó, azzal bámul valkon, kísérte­tiesen az értelmetlen világba. A havast autóval járni , méltatlan kényelmesség. A havason gyalogolni kell. Háti­zsákkal, bottal. Megmászni kapasz­kodóit, beleizzadni meredekébe, este tüzet rakni, behúzódni valami kalyibá­ba, vagy éjszakázni a savanyú lehe­­letű esztenákon, és hajnalban indulni tovább... Azonban most másként alakult: „váltott lovakkal", azaz pontosabban, váltott gépkocsikkal, terepjárón szá­­guldottuk végig a hegyek karéját. És közben irigyen pillantottam ki a kocsiból az úttalan utakra, amikor nagyokat döccenve, bukdácsolva ke­reszteztünk nyaktörő vízmosásokat, keskeny ösvényeket... Messze, a há­borítatlan vadonba vezethettek azok a csapások ! Kis tisztásokra, rejtett cserjésekbe, bozótosba, ahol majd késő délután, szürkületkor fölhördül az első bika, felel neki túlról egy má­sik, és egész éjszaka hörögnek, bőg­nek, fojtott morgással keresik párju­kat a szarvasbikák. A hatalmas tüdők vad, orgonás muzsikájától reszket haj­nalig a csönd és az erdő... Miért lesz valaki erdész? A pályaválasztást, mindnyájan jól tudjuk, nem föltétlenül a tehetség, hajlam, adottság, a szenvedély dönti el, hanem néha a szerencse, nagyon sokszor pedig egész egyszerűen a le­hetőségen múlik minden, Így történt ez Csirkós Tiborral. Aki Kovásznán született, ott is nőtt fel, Kézdivásárhelyen végezte az alsó osz­tályokat, s mikor a továbbtanulásról kellett dönteni, a pályaválasztás eny­­nyiből állott: mehetett fémipariba vagy erdészeti szakiskolába. Az erdé­szeti volt közelebb, rögtön Kézdin. Tehát ezt választotta. Erdésztechnikus lett. Szerencséjére, a diploma megszerzése után, még 53- ban fölkerült a fővárosba, az Erdésze­ti Tervező Intézetbe. Az intézeti mun­kacsoportokkal bebarangolhatta a Kárpátokat, gyakorolhatta a térképé­szetet, részt vehetett mindenféle fej­lesztési távlati program, alapfölmé­rés, végrehajtási részletterv előkészí­tésében vagy véglegesítésében, vagyis a tapasztalat s a gyakorlat olyan „főiskoláját" járta itt ki, ami több volt, mint akármilyen magasabb stúdium. Évek múltán, már főtechnikusként, mégis hazaköltözött. A Kovászna me­gyei Erdészeti Felügyelőséghez kérte magát. Otthon telepedett le Kovász­nán, a család : két gyermek, egy fiú , egy lány. A Kálvin téren, szép, ker­tes telken, állami kölcsönnel három­szobás házat épített, körültekintően fölszerelve minden szükségessel. Ma 35 éves , kiegyensúlyozott, más szó­val, „konszolidált" ember. A kovásznái erdőkerület székházá­ban találkoztunk Csikós Tiborral, és amikor elmondtuk, hogy mi járatban vagyunk, megcsóválta a fejét : — Egyetlen rövid nap alatt látni akarnak mindent ! A rosszalló mozdulat azt jelentette, hogyha valaki mindent meg akar néz­ni, végeredményben semmit se lát. Úgy is történt. Pedig soha készségesebb­ szakem­berrel és kalauzzal nem keltünk útra, kedvünk szerint alakult minden, végig­­száguldottunk fél megye hatalmas ha­vasát, egyetlen nap alatt egy egész rengeteg erdőkerületet... Kovásznától föl Komondora, onnan neki a Nagy- Baszka völgyének, végig a mátépáli erdőrészen, ki a Lakóca oldalára, majdnem föl a forrásokig. Alig órá­nyira lehettünk a gerinctől, a meteo­rológiai megfigyelő állomástól... Az­tán megfordultunk és le Gyulára, Jankóra, Darnóra, Miskapatakára. A fenyvesek puha csöndjében mindvégig zúgó motorral, egy lépést se gyalog... Jó darabon sínautóval utaztunk a vi­harvert iparvasúton, egy öreg, lehur­­colt Skodával, amelynek neve persze itt is drezina, örökölve azt az öreg vasúti hajtánytól. Furcsa világ a Lakóca : mintha ezen a tájon helyet cserélt volna a magas­ság és a mélység, mert többnyire lent él a fenyő és fönt a bükk s az égerfa, az elegyes erdő. Az egykori vágások és telepítések, meg a kes­keny harántvölgyek huzatos, fagyos éghajlata okozta, hogy fordított rend­ben honosodtak az erdőfajták. Alól a mélyzöld fenyvesek és fölöttük a vörös halált haló lombok. ... Bejártuk a tíz év előtti emléke­zetes szélroham csapásterületének egy sávját is, ahol száz- és százezer köb­méternyi fát pusztított el az orkán. Még ma is feketén meredeznek­ az égre tövestől kicsavart, mohás törzsek, csupasz gyökerek, szálkás csonkok... Megfordultunk az erdőkerület neveze­tesebb vadász- és erdészházaiban, csemeteiskolákban, út- és hídépítés­nél, újraerdősítésnél... Az erdészeti térképeken elmagyarázták, hogy „üzemtervezik" a negyvenezer hektá­ros birodalomban a munkát, mi az úgynevezett „értékbe­tevés", a kiter­melés előkészítése, a lábon álló fa kimérése, költözése, a vágás előtti fa­bélyegzés, a „megírás", vagyis a vág­terület átadása a kitermelőnek... Szinte fölleltároztuk az erdőkerület vagyonát, miközben az erdőmesterek­kel beszélgettünk. Mindenütt nagy a panasz a szakemberhiányra. Iskolá­zott, terepbíró, fiatal férfi „nehezen állapodik meg", ritkán marad vissza, a magányos élet nem vonzó. Csak aki valóban szereti ezt az életmódot, a havast, az vállalkozik a maradásra. .. .Elvetődtü­nk gyümölcsátvevő-köz­­pontba, gombagyűjtőkhöz, pisztrángos­­telepre. Egy-egy bongoros oldalnál hirtelen lefékezett a kocsi, kiszálltunk és kísérőnk töviről hegyire demonstrál­ta, milyen fontos az állandó erdő­figyelés, hogy előzhetik meg a bogár­kárt vagy a gombásodást. ... Mutattak vadászlest, kilövést, lediktálták a törzsállományt, hogy megközelítőleg hány medve, szarvas, őz, fajdkakas, hiúz, farkas, vaddisznó, nyest, vidra, róka meg más minden állat élhet a Lakócán és a szomszéd havasokban. A fölös szaporulatot ter­mészetesen kilövik ősszel és telente... Különben a kovásznai vadvédelem és vadgazdálkodás kiváló eredményeit igazolta a nemrég megrendezett bu­dapesti Vadászati Világkiállítás is, ahol Románia pavilonjának 499 arany­érmes trófeája közül innen került ki 3 aranyérmes szarvasagancs, 1 medve­bőr, 2 medvekoponya és 2 hiúz­­koponya. Nyugodt lélekkel mondhatjuk : a benzinpárás úton majdnem mindent láttunk. Mindent - ami „üzem" a havason. De mindketten tudtuk, az erdész­technikus is és az újságíró is, hogy ez alkalommal semmit se láttunk az igazi havasból, abból a rejtelmes vadonból, amelyik a maga nyelvén csak kivéte­les pillanatokban szólal meg. Szürkületkor indultunk a Lakócáról vissza, le Kovásznára. A teherautó nyitott rakterén a­­„foltozott irhájú" szarvasok utaztak. A. lefejezett agan­­csosok. Itt volt a rekorder tizenhatos teteme Jankóról, itt a fumigált pá­ratlan tizenkettes Mátépálról, meg a többi. Lekötve valamennyi, hogy ne hánykolódjanak a mostoha úton. Az édeskés vérszagot messze sodorhatta nyomunkban a szél... Kétségtelen, a havas ősi rendje szerint, tolvajokat vitt a teherautó, lopva, illetéktelenül ragadtuk el ezt a drága tizedet, ezt a véres dézsmát. Tán még az erdő­lakó farkasoknak, medvéknek is inkább lett volna jussa erre a prédára, mint nekünk. A SZÉLJÁRTA HÁROMSZÉK 5. Szarvascsapás Lakóca havasán MAROSI BARNA riportja MARX JÓZSEF felvétele (Folytatás az 1. oldalról) Pedig éppen ez az a vidék, ahol hatványozottan érezteti terméscsök­kentő hatását az őszi szántás elmu­lasztása, márpedig a kedvező talaj­­adottságok megyei viszonylatban maximális hozamszint elérését in­dokolják. A gavozsdiai és fácsádi gépesítők példája meggyőzően bizonyítja, hogy a jó gépkihasználás és az ész­szerű munkaszervezés döntően be­folyásolhatja a teljesítményt. Az említett két mezőgazdasággépesítési állomás tevékenységi körzetéhez tartozó termelőszövetkezetekben e­­gyetlen talpalatnyi föld se maradt szántatlan. Ezzel szemben a rékási gépesítők az év utolsó, de nagyon is fontos kampányában sem tagad­ják meg önmagukat. Mert a való­ság az, hogy főleg a rékási termelő­­szövetkezetben az egész év folya­mán baj volt a gépesítők munká­jával, de mindenekelőtt a gépesítési állomás vezetőségének magatartá­sával. Ezért fejezték be ezen a vi­déken az utolsók között a búza ve­tését és ezért van még jócskán szántanivaló a termelőszövetkezet határában. Az elmúlt hetek kedvező időjárása sem ösztönözte munkára a gépesítőket, hiszen az előirányzott ütemterv egyetlen napon sem telje­sült, legjobb körülmények között is csak 50 százalékban. A nyilván­való miértre csakis azt a választ adhatjuk, hogy a gépesítési osztály munkaközösségének többsége ér­dektelenül végezte feladatát. A ré­kási téeszben dolgozó 26 traktor közül néhányat főjavításba vontak be, s ezeken kívül naponta 6—7 apró-cseprő üzemzavarok miatt vesztegelt a gépesítési osztály ud­varán. Ilyen körülmények között még az állami vállalatokból és gé­pesítési állomásokból érkező segít­ség is kevésnek bizonyult ahhoz, hogy az 1130 hektár őszi szántást a hó és fagy megérkezése előtt el­végezzék. S most itt a télies idő és a határ egy része még szántásra vár. Tehát a munkakörülmények na­gyon is megnehezedtek, a megye termelőszövetkezeteiben viszont még közel 12 000 hektár szántásra vár. Ez tény, amelyet el kell fo­gadnunk, függetlenül az okoktól. De ugyanakkor azt is tudja min­denki, hogy az őszi mélyszántás nem helyettesíthető tavaszi szán­tással, s hogy ennek megkockázta­­tása tetemes termésveszteséget von maga után. Ezek szerint, függetle­nül az időjárástól és munkakörül­ményektől, az említett terület szán­tását el kell végezni. Ez viszont na­gyon nehéz feladat elé állítja a traktorosokat, mert a hideg szélben, fagyban nemcsak hogy nehéz tíz órát a kormánykerék mellett tölte­ni, de alacsonyabb a teljesítmény is, s ez nyilvánvalóan mérsékli a munkakedvet. Éppen ezért a ter­melőszövetkezetek vezetőtanácsaira hárul az a feladat, hogy minden le­hető támogatást megadjanak a gép­kezelőknek, hiszen olyan munkáról van szó, amelynek elmulasztása többvagonos veszteséggel terheli a közöst, elvégzése viszont az egész gazdaság hasznát növeli. Ilyen idő­járási körülmények között termé­szetesen jól esik a traktorosnak, hogy ha délben meleg ebédet kap, napközben esetleg egy-egy csésze forró teát. Ez csak növeli a munka­kedvet, a teljesítményt. S ezenkí­vül az emberségesség is megkí­vánja. Másrészt viszont most már na­gyon is sürget az idő, hogy a határ­ból minden a megfelelő helyre ke­rüljön : a kukoricaszár a szérüs­­kertbe, a cukorrépa pedig a vasút­állomásra, vagy a cukorgyárba. Különben is ez a feltétele annak, hogy a traktorok akadálytalanul dolgozzanak, maximálisan kihasz­nálják a munkára alkalmas napo­kat, órákat, hogy egyetlen gazda­ságban se maradjon szántatlan föld tavaszra. AZ ŐSZI SZÁNTÁS 1971. DECEMBER 1. SZERDA

Next