Sălăjeanul, ianuarie 2005 (Anul 2, nr. 101-125)

2005-01-03 / nr. 101

daniel.sauca@salajeanul.ro Descoperiri Descoperirea de urme de apă pe Marte de către doi roboti NASA (care ar fi furnizat dovezi clare de existență, în trecutul planetei, de apă sărată și acidulată) a fost cel mai important eveniment științific al anului 2004, conform clasamentului anual întocmit de revista americană „Science”. Pe locul doi, descoperirea unei noi specii de oameni, „hobbitul indonezian”, care aveau doar un metru înălțime și au trăit în urmă cu 18.000 de ani pe insula indoneziană Flores. Ultimul loc pe podium este ocupat de anunțul făcut de cercetători sud-coreeni cum că au reușit să doneze în premieră embrioni umani. în top mai figurează progresele înregistrate în înțelegerea felului în care se comportă gazele foarte reci („condensatele”), descoperirea primei perechi cunoscute de pulsari, veștile legate de declinul diversității speciilor sau descoperirea unei noi modalități de a depista, în apă, forme de viață invizibile. Mi-aduc aminte, de parcă a fost ieri, de vremurile când îmi scriam articolele pe coală de hârtie, le dădeam la cules la mașina de scris, după care erau culese și în tipografie. Aia „pe plumb”, între timp, a apărut și rotativa offset și tehnoredactarea computerizată, am învățat și eu să bat la mașină și să scriu la calculator. Și să mă „zbengui” pe Internet. Și să ajung la concluzia, nu știu dacă tristă sau optimistă, că nu mai pot să scriu decât pe calculator, în zece ani modul meu de luau, și a majorității gazetarilor români, s-a schimbat fundamental (nu mai punem la socoteală telefonia mobilă, fotografia digitală ș.a.). Am încercat, și cred că am și reușit, să țin pasul cu diversele „descoperiri” ajunse în România, într-un județ care, totuși, nu-i atât de „racordat” la „civilizație” precum alte zone postmioritice. La început de an 2005 sper, pe un ton calm, că Sălajul va avea parte în acest an de „binefacerile” cât mai multor „descoperiri”. Poate că se va descoperi și mai multă competență, mai mult bun simț ș.a. Să fie într-o „descoperire” bună! Fondat 2004 Anul I, Nr. 101 luni, 3 ianuarie 2005 Preț 6.000 lei Pentru abonați: 3.800 lei Unificarea recentă a Grupului de Pompieri „Porolissum“ Sălaj și a Inspectoratului Județean de Protecție Civilă Sălaj a dus la apariția Inspectoratul Județean pentru Situații de Urgență „Porolissum“ Sălaj. Inspectorul șef al acestei instituții va fi actualul comandant al Grupului de Pompieri „Porolissum“ Sălaj, colonelul Gheorghe Arsenie. Șeful pompierilor și-a adjudecat acest post în urma unui concurs desfășurat în data de 30 decembrie 2004 la București, singurul contracandidat pentru acest post fiind colonelul Neculai Pavăl, actualmente comandant al Protecției Civile Sălaj. Potrivit lui Gheorghe Ursenie, acest nou serviciu funcționează deja din data de 15 decembrie 2004, urmând ca până în anul 2007, data integrării în Uniunea Europeană, serviciul să fie demilitarizat. Cei doi concurenți, Gheorghe Ursenie, respectiv Neculai Pavăl au declarat că Inspectoratul pentru Situații de Urgență Porolissum Sălaj va prelua atribuțiile celor două servicii existente acum, gestionând situațiile de criză la nivelul județului și anume incendii, alunecări de teren, inundații, asanare, precum și decontaminări. Totodată, colonelul Neculai Pavăl a spus că, în perioada următoare, urmează să se facă încadrarea și să se numească adjuncții inspectoratului. Radu MARTON Gheorghe Arsenie, șeful situațiilor de urgență RADIO «T» TRANSILVANIA ZALAU 93,1 FM ,13s ------------* tgf Ifi Cere vineri SUPLIMENTUL TV GRATUIT tirea zilei Pestă porcină la Bocșa Directorul Direcției Sanitar- Veterinare Sălaj, dr. Gavrilă Cuc, a declarat că în localitatea Bocșa au apărut suspiciuni de pestă porcină în cazul a trei animale din gospodăria unui localnic. La fața locului s-a deplasat o comisie formată din reprezentanți ai DSV care au prelevat probe pentru a fi trimise la analize în București. Directorul DSV a mai spus că în laboratorul instituției s-a confirmat că cele trei animale sunt bolnave de pestă porcină, iar acum se așteaptă rezultatul de la București. Animalele infestate au fost sacrificate și îngropate și au fost luate măsuri pentru dezinfecția gospodăriei. Găvrilă Cuc a subliniat că proprietarul celor trei animale le-a achiziționat din județul Bihor fără să țină seama că nu erau însoțite de documente care să ateste starea de sănătate, în scurt timp după ce le-a cumpărat, localnicul și-a dat seama că de fapt animalele sunt bolnave. Conducerea DSV a atras atenția că cei care cumpără animale din alte județe trebuie să solicite și documentele care atestă starea de sănătate a acestora și să anunțe medicii veterinari din teritoriu pentru efectuarea unor examene în care se va stabili dacă animalele sunt sau nu bolnave. Pentru că în Bocșa au fost depistate cazuri de pestă porcină, în zonă vor fi luate măsuri de restricționare a comerțului cu animale. Pe de altă parte, Gavrilă Cuc a declarat că deocamdată nu au fost depistate unități în care vor fi organizate mese de Revelion și în care să existe nereguli în ceea ce privește condițiile igienico-sanitare sau calitatea alimentelor. (A.L.)