Sălăjeanul, august 2006 (Anul 3, nr. 589-614)

2006-08-01 / nr. 589

Fonduri FRDS pentru comunitățile miniere A Cristian DEBRECZ Agenția Națională pentru Dezvoltarea Zonelor Miniere (ANDZM) a lansat o rundă de finanțare, prin Fondul Român de Dezvoltare Socială (FRDS), pentru 99 de localități miniere din 19 județe ale țării. Președintele Consiliului Județean (CJ) Sălaj, Tiberiu Marc, a declarat în cadrul conferinței de presă de ieri că județul Sălaj este prins cu tinci localități și anume Bobota, Chieșd, Ip, Sărmășag și Hida. Conform lui Marc, vor avea loc două runde de finanțare: „în prima rundă nu pot aplica decât localitățile din patru județe, iar pentru Sălaj nu sunt eligibile decât proiectele care vizează activități generatoare de venituri și cele privind serviciile sociale comunitare”, a afirmat Marc. Tipurile de proiecte pentru serviciile sociale comunitare sunt cele privind înființarea de centre de zi, servicii de promovare a sănătății, servicii de îngrijire la domiciliu, adăposturi tip azil de noapte, temporare, pentru copii și adulți fără locuință, centre comunitare de informare și consiliere și centre sociale multifuncționale. Potrivit lui Marc, suma maximă pentru un proiect este de 40.000 USD, din care contribuția comunității trebuie să fie de minim 10 la sută, aceasta putând fi atât în bani, cât și în natură. Solicitanții pot fi organizațiile nonguvernamentale (persoane juridice de drept privat, fără scop lucrativ) sau autorități ale administrației publice locale aflate obligatoriu în raporturi contractuale de parteneriat cu organizații neguvernamentale. în ceea ce privește activitățile generatoare de venituri, sunt finanțate proiectele care vizează colectarea, depozitarea, prelucrarea și comercializarea materiilor prime existente pe plan local (fructe, legume, semințe de floarea soarelui, cereale, plante tehnice, lână, lemn etc), producerea și comercializarea produselor de panificație, sere, solarii, piețe agroalimentare, târguri, ateliere de artizanat și meșteșugărești, turism la scară mică, organizarea serviciilor de transport local de persoane, colectarea și sortarea deșeurilor, precum și alte tipuri de proiecte prin care pot fi valorificate resursele materiale și umane și prin care se prestează servicii în folosul comunității locale. Tiberiu Marc a precizat că în acest caz solicitanții eligibili sunt grupurile productive formate din cel puțin 10 persoane dintr-o comunitate minieră a unei localități cu mai puțin de 50.000 de locuitori. Membrii grupului productiv trebuie să îndeplinească, cumulativ, câteva criterii, cum ar fi: cel puțin 40 la sută din membrii grupului nu au loc de muncă, cel puțin 20 la sută din membrii grupului sunt foști mineri disponibilizați sau membri ai familiilor de mineri disponibilizați și care nu dețin controlul asupra resurselor locale și nu pot influența procese decizionale la nivel local. Și în acest caz, suma maximă care poate fi solicitată pentru un proiect este 40.000 USD. Grupul productiv din comunitatea minieră trebuie să contribuie cu cel puțin 15 la sută din suma cerută ca finanțare de la FRDS, din care minimum 5 la sută în bani, diferența putând fi în natură. Tiberiu Marc a mai declarat că în județul Sălaj există un proiect finanțat de FRDS pentru colectarea și sortarea deșeurilor la Chieșd. „Este vorba de un proiect pilot, primul în țară de acest gen și care este aproape finalizat”, a declarat sursa citată. Potrivit acesteia, proiectul de la Chieșd constă în principal în achiziționarea de pubele și contruirea unei platforme pentru depozitarea și sortarea deșeurilor. încă un pas spre circuitul castrelor romane Consilierii județeni au votat în cadrul ședinței de săptămâna trecută proiectul de hotărâre privind aprobarea realizării unui parteneriat între Consiliul Local al municipiului Turda, consiliile locale ale comunelor Mirșid, Buciumi și Românași și Consiliul Local al orașului Șimleu Silvaniei pentru pregătirea și promovarea proiectului „Circuitul castrelor romane și a cetăților dacice în Nord-Vestul Transilvaniei”, în vederea finanțării din fonduri structurale, în proiectul de hotărâre se mai prevede ca CJ Sălaj să contribuie financiar, împreună și solitar cu celelalte consilii locale partenere, la elaborarea studiului de fezabilitate pentru acest proiect. în expunerea de motive anexată proiectului se arată că obiectivele proiectului „Circuitul castrelor romane și a cetăților dacice în Nord-Vestul Transilvaniei” constau în introducerea în circuitul turistic național și internațional a unei zone cu un mare potențial turistic. în Sălaj au fost identificate următoarele locații: Castrul Roman de la Porolissum-Moigrad, Castrul Roman de la Romita, Cetatea dacică de la Șimleu Silvaniei și Castrul Roman de la Buciumi, iar la Cluj, Castrul de la Potaissa-Turda. Proiectul a fost propus spre finanțare în cadrul Programului Operațional Regional POR 2007-2013 - Dezvoltarea Turismului Local și Regional. Din rezultatele așteptate pot fi amintite realizarea a 4.850 de metri de drum de acces și a unei poteci montane rustice din trepte de lemn, realizarea a 20 de locuri de cazare cu funcțiuni specifice la Castrul Roman de la Porolissum, spații de promovare (chioșcuri turistice) la Potaisa, Buciumi, Romita și Șimleu Silvaniei, sau realizarea unui sistem de transport pe cablu (telecabină) la situl de la Șimleu Silvaniei. Silvia PRODAN e scurt Sărbătoare la Guruslău Vasile Păcală, primarul comunei Hereclean, a declarat că duminică la Guruslău vor fi sărbătoriți 30 de ani de la dezvelirea monumentului lui Mihai Viteazul, precum și 405 ani de la bătălia de la Guruslău. Manifestările dedicate celor două evenimente vor începe la ora 14,00 la monumentul lui Mihai Viteazul cu o slujbă religioasă susținută de un sobor de preoți, urmată de depunerea de coroane, cuvântări și defilarea gărzii de onoare. Pe scena amplasată în apropierea monumentului va avea loc un spectacol cultural-artistic la care va participa Ansamblul „Meseșul”, precum și mai mulți soliști din Zalău, Baia Mare și Marghita. Evenimentul va fi încheiat cu o discotecă în aer liber. Vasile Păcală a mai spus că are promisiuni din partea SC Transurbis SA Zalău și că începând cu ora 12,00 transportul pe ruta Zalău- Guruslău se va face regulat. Tâlhărie la Ip In data de 30 iulie, ora 12,00, polițiștii postului comunal Ip au fost sesizați de către Gavril Marius, de 18 ani, din comuna Ip, care a reclamat că în noaptea de 29 spre 30 iulie, în jurul orei 1,00, a fost deposedat, prin violență și amenințări de un telefon mobil, 50 de euro, un tricou și o curea, în timp ce se afla pe strada Gării din localitate. Potrivit IPJ Sălaj autorul a fost imediat identificat și reținut de către polițiști, acesta fiind B. Zoltan Constantin, de 20 de ani, cu domiciliul în aceeași localitate, fără antecedente penale și fără ocupație, prejudiciul fiind recuperat în proporție de 90 la sută. Tânărul urmează a fi prezentat instanței de judecată, cu propunere de arestare preventivă, informează IPJ Sălaj. (C.P.) Uși deblocate Două echipaje de pompieri din cadrul Inspectoratului Județean pentru Situații de Urgență „Porolissum” Sălaj au fost solicitate duminică să intervină pentru deblocarea ușilor de la intrarea în două apartamente din Zalău. Ofițerul de serviciu din cadrul ISU ne-a declarat că intr-unul dintre apartamente a rămas închisă o fetiță. Ușile au fost deblocate după ce pompierii au intrat în cele două apartamente pe balcon. (A.L.) PUBLICITATE