Sălăjeanul, ianuarie-decembrie 2020 (Anul 17, nr. 3633-3692)

2020-09-16 / nr. 3679

Sălăjeanul www.salajeanul.ro 16-22 septembrie 2020 ACTUALITATE/EVENIMENT Sprijin Zile libere plătite pentru părinți Părinții ai căror copii nu mai pot merge la școală din cauza epidemiei de Coronavirus vor primi zile libere plătite. Pentru a beneficia de acest sprijin, părinții trebuie completeze o cerere și o declarație pe proprie răspundere, pe care le vor depune la angajator. Modelul cererii și al declarației pe propria răspundere de care părinții au nevoie pentru a beneficia de zile libere plătite, în situația în care se închid unitățile de învățământ din cauza epidemiei de coronavirus, pot fi descărcate de pe site-ul Inspectoratului Teritorial de Muncă Sălaj, la secțiunea “Formulare contract individual de muncă - Alte formulare”. Legislația în vigoare prevede acordarea de zile libere unuia dintre părinți pentru supravegherea copiilor, în situația limitării sau suspendării activităților didactice care presupun prezența efectivă a copiilor, în unitățile de învățământ și în unitățile de educație timpurie antepreșcolară, unde aceștia sunt înscriși, ca urmare a rezultatului anchetei epidemiologice determinată de răspândirea coronavirusului efectuată de direcția de sănătate publică județeană și având în vedere hotărârile comitetului județean pentru situații de urgență . Aceste zile libere plătite se vor acorda părinților care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții: • au copii cu vârsta de până la 12 ani sau au copii cu dizabilități cu vârsta de până la 26 de ani, înscriși în cadrul unei unități de învățământ sau de educație antepreșcolară; • celălalt părinte nu beneficiază, la rândul său, de zile libere. Părintele va depune o cerere la angajatorul său, care va fi însoțită de o declarație pe propria răspundere a celuilalt părinte, de o copie a certificatului/ certificatelor de naștere al/ale copilului/ copiilor precum și, dacă este cazul, de o copie a certificatului de încadrare în grad de handicap al copilului ori adultului în vârstă de până la 26 de ani. Angajatorul este obligat să acorde zilele libere dacă angajatul solicită acest drept. Pentru fiecare zi liberă, părintelui i se acordă o indemnizație în cuantum de 75% din salariul de bază corespunzător unei zile lucrătoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat. Indemnizația este în sumă brută fiind supusă impozitării și plății contribuțiilor sociale, în condițiile Codului Fiscal. Prevederile ordonanței de urgență se aplică tuturor angajaților din sectorul public și privat, pe toată perioada de limitare sau suspendare a cursurilor în unitatea de învățământ sau a activității serviciilor de zi destinate persoanelor cu handicap, pe perioada stării de alertă și după încetarea acesteia, dar nu mai târziu de finalizarea cursurilor anului școlar 2020-2021. A. V. 10 angajați “la negru” descoperiți In Sălaj 10 persoane care munceau la negru în județul Sălaj au fost depistate în urma controalelor făcute de inspectorii de muncă în cursul lunii august. De asemenea, au fost aplicate amenzi de peste 200.000 de lei. Controalele efectuate de către reprezentanții Inspectoratului Teritorial de Muncă Sălaj pe parcursul lunii august au avut ca obiectiv principal identificarea angajatorilor care folosesc munca nedeclarată, dar și a celor care încalcă alte prevederi ale legislației din domeniul relațiilor de muncă referitoare la timpul de muncă și de odihnă, ore suplimentare, munca în repaus săptămânal și în sărbători legale. Au fost luați în vizor 61 de agenți economici, din care 36 au fost sancționați cu 17 amenzi în valoare de 218.000 lei, și 52 avertismente. în urma controalelor, au fost depistate 10 persoane care munceau fără a avea întocmit contract individual de muncă, angajatorii fiind sancționați contravențional. S-au mai aplicat amenzi pentru nerespectarea dispozițiilor privind garantarea în plată a salariului minim brut pe țară, repausul săptămânal ori obligația de eliberare a adeverinței de vechime în muncă la încetarea activității salariatului. S-au ales cu avertismente acei angajatori care nu au respectat dispozițiile legale privind sărbătorile legale și munca suplimentară, dar și cei care anterior începerii activității, nu au înmânat salariatului un exemplar din contractul individual de muncă. Tot în luna august, inspectorii de muncă au verificat și modul în care sunt respectate normele pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, respectiv cele de sănătate și securitate în muncă. Au fost luați la paricat 72 de agenți economici, fiind aplicată o singură amendă, de 4.000 de lei, pentru exercitarea meseriei de stivuitorist fără autorizarea prevăzută de legislația specifică. De asemenea, au mai fost date 32 de avertismente pentru motive precum neasigurarea echipamentului individual de protecție pentru toți lucrătorii, neefectuarea controlului medical la angajare sau periodic sau pentru cazurile când măștile de protecție nu erau purtate pe toată durata programului de lucru. Pentru deficiențele constatate în ambele domenii de competență au fost dispuse măsuri de remediere. AV. Hotărâre de Guvern pentru concediile medicale COVID-19 Executivul pregătește o hotărâre de guvern pentru acoperirea concediilor medicale care nu au fost date în perioada celor două săptămâni de vid legislativ din timpul pandemiei de COVID-19, a anunțat ministrul Sănătății, Nelu Tătaru. Ministrul Sănătății, Nelu Tătaru, a declarat că se află în pregătire o hotărâre de guvern pentru acoperirea concediilor medicale care nu au fost date în perioada celor două săptămâni de vid legislativ din timpul pandemiei de COVID-19. „Se pregătește o hotărâre de guvern în acest sens. Casa de Asigurări de Sănătate a efectuat o evaluare a acelor cazuri care, în perioada de vid legislativ, nu au fost în spital sau s-au externat la cerere și atunci când au mers la lucru nu au primit concediu medical. Reevaluarea acestora pentru a le putea da concediu medical revine medicului specialist, medicului infecționist, care va da o recomandare către medicul de familie", a declarat Tătaru. Potrivit informațiilor prezentate de Ministerul Sănătății, în cele două săptămâni de vid legislativ, au cerut externarea peste 900 de pacienți infectați cu COVID-19, iar alte peste 3.000 de persoane diagnosticate cu noul tip de coronavirus au refuzat internarea. Curtea Constituțională a declarat, pe 25 iunie, neconstituțională starea de carantină instituită prin ordin de ministru și internarea obligatorie a pacienților cu COVID-19. Astfel, conform motivării deciziei CCR, publicate pe 1 iulie, articolele de acte normative privind internarea obligatorie și carantina în timpul epidemiei sunt neconstituționale pentru că sunt lipsite de claritate și previzibilitate, au caracter incert și dificil de anticipat și nu oferă garanții privind respectarea unor drepturi și libertăți fundamentale. Curtea Constituțională a precizat, cu această ocazie, că instituirea carantinei prin ordin de ministru reprezintă o „veritabilă privare de libertate” și o „restrângere a drepturilor fundamental. Ulterior, pe 6 iulie, Guvernul a elaborat un proiect de lege în concordanță cu decizia CCR, însă în cele două săptămâni de vid legislativ, medicii de familie nu au putut da concedii medicale pacienților cu COVID care deciseseră să plece din spital. LH »PUBLICITATE Cabinet Individual de Insolvență Petrușan V.Ana, cu sediul în Zalău, str.A. Șaguna, nr.8, ap.1, Jud.Sălaj, telefon mobil 0742137363 email: petrusanexp@yahoo.com Notific creditorii că prin Sentința Civilă 69/2020 din 07.09.2020 pronunțată de Tribunalul Sălaj în dosarul 909/84/2020 s-a dispus deschidearea procedurii simplificate a insolvenței si intrarea in faliment, dizolvarea societății debitoare și ridicarea dreptului de administrare, în conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014 împotriva SC Global Freight SRL, J31/290/2016, CUI 36076751, cu sediul social în oraș Zalau, b-dul Mihai Viteazu, nr. 100/F, Județul Sălaj. Termenul limită pentru înregistrarea cererilor de admitere a creanțelor însoțită de acte doveditoare: 22.10.2020. Termenul limită de verificare a creanțelor, de întocmire, afișare și comunicare a tabelului preliminar de creanțe: 30.10.2020. Termenul limită pentru depunerea contestațiilor la Tabelul preliminar este de 7 zile de la publicarea în Buletinul Procedurilor de Insolvență a acestuia. Termen de definitivare a tabelului creanțelor: 24.11.2020. Prima ședință a adunării creditorilor 04.11.2020.Termen judecată: 14.12.2020. Relații suplimentare la telefon: 0742/137363.