Sárospataki Lapok, 1882 (1. évfolyam, 1-53. szám)

1882-09-11 / 38. szám

Első évfolyam. 38. szám. Sárospatak, 1882. szept. 11. SÁROSPATAKI LAPOK S a==—=s? Előfizetési díj: Helyben és vidékre, postai szétküldéssel, egész évre 5 frt., félévre 2 frt. 50 kr. » =====* A protestáns egyházi és iskolai élet köréből. A SÁROSPATAKI IRODALMI KÖR KÖZLÖNYE. — :Lv£eg-i elem. minden la­ étfem. — ·= ff Hirdetések díja: 4 hasábos petit sor többször való közlésnél 5, egyszeriért 7 kr. sorra. Ezenkívül bélyegdíj 30 kr. $ =——==4 TARTALOM : „Hallgassa meg a zsinat megbízóit is.“ Görömbei P. „Még egy szó a miniszteri leiratra és a zsinathoz.“ Zombori G. „A felső-szabolcsi egyházmegye közgyűlése.“ Vas M. „Az alsó-zempléni egyházmegye őszi gyűlése.“ s.a. „Vegyes közlemények. Hallgassa meg a zsinat megbízóit is. 1882. szeptember 10. A fejsze a református autonómia fájának a gyö­kerére vettetett s vége lesz annak, ha a miniszteri leiratban kijelölt „pontozatok“ a „szervezetbe“ be­­illesztetnek. Íme­ az idő mily hamar igazat adott Török Pálnak és a tiszáninneni kerület zsinatolni nem akaró „kisebbségének.“ Magam is több ízben nyilatkoztam a zsinatolás ellen , de midőn láttam, hogy hiába min­den ellenzés, azt mondtam: „én a zsinatban panaceat bajaink orvoslására nézve nem látok. . . . De vannak, kik azt látnak . . . tehát ám legyen“ sat. (Prot. Egyh. Isk. Lap, 1881. évi 25. sz. 796. 1.). Az előmunkála­tokról pedig általánosságban ezt mondottam: „Látva az ügyek menetét, megfigyelvén a helyzetet s viszo­nyokat, ismerve a tényezőket s vizsgálva a konvent által készített munkálatokat: én részemről félek, na­gyon félek, hogy a mi vérrel szerzett önkormányza­tunk maholnap csak üres hanggá, puszta szóvá, a rövidlátók szemeinek kápráztatása végett hangoz­tatott formasággá lesz, az önkormányzat sarkalatos elveinek megtartása nélkül. Az egyes egyházak és egyházmegyék helyett beszélnek már is és nyilatkoznak majd a küldöttségek, bizottságok és zsinati képvise­­­­lők.“ (Prot. Egyh. Isk. Lap, 1881. 36. sz. 1140. 1.). Ezeket akkor írtam, midőn láttam, hogy oly komoly tárgyban, mint a ref. segélyalap felállítása, az egyes egyházakat, sőt az egyházmegyéket sem kérdezték meg , hanem csak küldöttségek nyilatkozatára alapí­tották eljárásukat a kerületek. De nem hittem, hogy a tények alapjára fektetett ezen beszédem oly ha­mar beteljesedjék. íme beteljesült ezen igénytelen szavaimban, hogy: „a logikai következtetés nem jóslat,­ hanem természeti törvényszerű fejlődés. De ne rekrimináljunk. Vegyük szemügyre a tényeket s a helyzetet ma. Nézzük a miniszteri (vagy királyi?) leiratot; mert ezt is nehéz volna megmon­dani, hogy melyik szóval jelezhetjük tehát: minisz­teri-e vagy királyi? S alkotmányos érzelmű ember el nem gondolhatja, hogy mire való volt a leiratba a királyi felség nevét belehozni; mikor úgy is min­denki tudja, hogy a miniszter a királynak is felelős s annak nevében is cselekszik. De nézzük, mondom, a helyzetet és a leiratot. Tudjuk, hogy a zsinatolók rendezni akarták­­ a zsinatban az iskolaügyet, a zsinati munkálatok megerősíttetése által el akarták érni azt, hogy­ az állam a közigazgatási közegek kötelezése által segéd­kezet nyújtson határozataink végrehajtásához , és az egyetemes magyar reform, egyház egyesítését. Nos?!? Látjuk a leiratból, hogy a középisko­lák ügyében alkotott rész egyszerűen „félretétetni“ rendeltetik. Határozatainkhoz a segédkéz nyújtása, a leiratban kereken megtagadtatik. Az öt ref. egy­házkerület egyesülésének örülnek odafent, de ami­nek ott örülnek, nekünk az afféle dolgoknak már éo ipse nem mindenkor lehet örvendezni, ide alant. Mit nyertünk tehát eddig a zsinatolás által ?! Semmit, éppen semmit. Nyertünk egy leiratot, mely autonómiánkat nem megnyirbálni, megcsonkítani, hanem teljesen megsemmisíteni akarja. Mert ha a­ ref. hitfelekezet akármily sérelmes rendelet végre­hajtására magát önalkotta szabályokban kötelezi, akkor önkormányzati jogát már feladta. Pedig a le­irat ezt köti ki, hogy a szabályzatba bele kell illesz­tenie a zsinatnak. Felhagyja ugyan „kegyelmesen“ a „felirati“ jogot, de kérdheti bárki, hogy mi értel­me van a panasznak, a feliratnak akkor, ha egy­szer én rajtam vagy valamely testületen elverték a port ?! . . . Mi szükség volna ily kötelezettség a ref. egyház részéről, önalkotta szabályaiban ? Hiszen a miniszternek joga van megkívánni a haza területén létező minden nyilvános társulat, testület­ és fele­kezetiül, hogy az állam érdekeit veszélyeztető hatá­rozatokat ne hozzon, nemzetellenes intézkedéseket ne tegyen, mert ha tesz, a felelős miniszter a tár­sulatot feloszlatja, működését beszünteti, az egyház­­megyei vagy kerületi gyűlést betiltja, az iskolát bezáratja (mint talán Turóc-Szentmártonban ?) sat. Nekünk ezt nem kell önalkotta szabályainkban ki­kötni. Az alkotmányos, felelős miniszternek ezen joga a felügyeleti jog fogalmában gyökerezik. Akkor pedig, mikor mi hazafias, nemzeti szel­lemben s a parlament által hozott törvények értel­mében működünk és teljesítjük kötelességeinket, val­lás-erkölcsi, közmívelődési, közerkölcsiségi tekintet­ben, hogy, mondom, ekkor is kitegyük magunkat, szabad önelhatározásunkból annak, hogy a minisz­ter velünk tetszése, belátása szerint rendelkezhessék, ez a legkönnyelműbb öngyilkosság, vérrel szerzett alkotmányunk sarkelveinek szétrombolása lenne. Ezt egy református zsinat nem teheti. És ha teszi , az ősök lelke kiált fel ellene az igazságos Istenhez.

Next