Scînteia, ianuarie 1969 (Anul 38, nr. 7934-7962)

1969-01-14 / nr. 7945

ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Anul XXXVIII Nr. 7945 11 Mărfi 14 ianuarie 1969 ||6 PAGINI - 30 BANI Dezbătînd temeinic, cu spirit de răspundere, activitatea economică şi organizatorică, sarcinile de producţie, adunările generale vor asigura UN AN BUN IN TOATE COOPERATIVELE AGRICOLE! In curînd, In întreaga ţară vor avea loc adunările generale ale membrilor cooperativelor agricole de producţie. Potrivit drepturilor consfinţite în statutul acestor unităţi, adunarea generală, cu alte cuvinte masa largă a membrilor cooperatori, reprezintă organul suprem de conducee al cooperativei agricole, singurul in măsură să decidă asupra întregii activităţi economice, financiare şi organizatorice a unităţilor respective. Adunările generale constituie, totodată, cadrul cel mai propice pentru manifestarea plenară a democraţiei cooperatiste, a iniţiativei creatoare şi spiritului gospodăresc al ţărănimii, pentru participarea activă a maselor de cooperatori la dezbaterea şi soluţionarea treburilor obşteşti. în cazul actualelor adunări generale, acestor considerente de ordin general li se adaugă încă unul, care le sporeşte şi mai mult importanţa : ele sunt chemate să analizeze aprofundat modul cum s-a desfăşurat activitatea de producţie în 1968, munca depusă de consiliul de conducere, brigadieri, şefi de echipă, de toţi cooperatorii în vederea îndeplinirii sarcinilor de plan, rezultatele obţinute. De asemenea, vor îi analizaţi factorii care au frînat obţinerea în anumite unităţi, de către unele brigăzi şi echipe, a unor producţii şi venituri superioare. Menirea principală a acestor adunări este să stabilească măsuri care să asigure valorificarea tuturor rezervelor existente, astfel ca anul 1969 — an hotărîtor pentru îndeplinirea cincinalului — să marcheze un progres substanţial în fiecare cooperativă agricolă, în întreaga agricultură cooperatistă. Avînd în vedere importanţa acestor probleme, adunările generale trebuie pregătite exemplar, din vreme, în aşa fel încît să constituie, cu adevărat, un eveniment de seamă în viaţa fiecărei cooperative, să asigure condiţii pentru participarea largă a oamenilor la dezbaterea şi rezolvarea problemelor unităţii în care muncesc, propăşirea ei multilaterală. De felul cum se va acţiona în această direcţie depind în ultimă instanţă eficienţa adunărilor generale, perfecţionarea, în 1969, a întregii lor activităţi organizatorice, de producţie şi financiare. Sarcini deosebit de importante în această privinţă revin organizaţiilor de partid. Pregătirea temeinică a adunărilor generale, buna lor desfăşurare şi rezolvarea eficientă, în cadrul acestora, a tuturor problemelor economice şi organizatorice care se ridică în cooperativa respectivă trebuie să constituie, în aceste zile, una din cele mai importante preocupări ale organizaţiilor de partid din cooperativele agricole. Ele sunt chemate să analizeze cu simţ de răspundere, din timp, toate documentele care urmează să fie prezentate în adunarea generală, să asigure întocmirea lor în cele mai bune condiţii, să orienteze preocupările conducerii cooperativelor, ale cooperatorilor spre problemele esenţiale ale producţiei, spre rezolvarea lor. în acelaşi timp, perioada pregătirii adunărilor trebuie să se caracterizeze printr-o susţinută şi concretă muncă politică în măsură să suscite interesul masei largi a cooperatorilor pentru problemele ce vor constitui obiectul adunării generale, asigurînd astfel ca la dezbateri să ia parte activă un număr cît mai mare de țărani cooperatori — aceasta constituind garanţia stabilirii unor obiective cît mai realiste, care să valorifice din plin marile resurse ale fiecărei cooperative, participării efective, entuziaste a masei de cooperatori la înfăptuirea tuturor obiectivelor propuse. O primă măsură care se impune pentru ca adunările generale să-și atingă scopul este efectuarea concretă și la timp a tuturor lucrărilor care asigură încheierea anului gestionar , inventarierea bunurilor existente şi „punerea de acord“ a datelor rezultate cu cele aflate în evidenţa contabilă, întocmirea bilanţului, completarea dărilor de seamă statistice, definitivareasituaţiilor de repartizare a veniturilor, astfel încît cooperatorii să-şi primească drepturile ce li se cuvin pentru munca prestată etc. O asemenea preocupare există atît în cadrul cooperativelor agricole, cît şi al uniunilor cooperatiste judeţene. Ca urmare, în foarte multe unităţi lucrările respective sunt avansate, se desfăşoară în mod corespunzător. Pe alocuri însă, ca urmare a atenţiei insuficiente acordate acestor lucrări, continuă să se semnaleze tot felul de neajunsuri. Comisiile de inventariere, din unele cooperative agricole din judeţele Dolj, Sibiu, Argeş etc., şi-au început tîrziu activitatea, desfăşoară o muncă superficială, ceea ce, pe de o parte, conduce la întîrzierea lucrărilor, iar pe de altă parte, la inventarieri formale, care iau drept bune datele existente în evidenţă. Totodată, se semnalează situaţii cînd aducerea la zi a evidenţei contabile se face cu întîrziere şi cu greşeli, îngreunîndu-se, între altele. Împărţirea produselor şi a banilor ce se cuvin cooperatorilor pentru munca prestată. Or, asemenea întîrzieri pot micşora substanţial eficienta adunărilor generale. Nu o dată, în astfel de situaţii, discuţiile cooperatorilor s-au abătut tocmai spre asemenea probleme, în loc să abordeze chestiunile vitale ale unităţilor lor, care vizează dezvoltarea proprietăţii obşteşti, sporirea producţiei, creşterea valorii zilei-muncă. Pentru ca adunările generale să aducă din plin contribuţia necesară la perfecţionarea activităţii organizatorice. de producţie si financiare a ooiContinuare in pag. a V-a) IN PAGINA A ll-A IN SLUJBA ÎNFLORIRII LOCALITĂŢILOR PATRIEI Răspunsuri la chemarea Consiliului popular judeţean Galaţi TURDA pe treapta afirmării industriale reportaj de Vasile NICOROVICI Cine doreşte ca, printr-o imagine edificatoare, să surprindă trăsăturile majore ale Turdei angrenate in dinamica dezvoltare a actualului cincinal, ar trebui să străbată mai întîi de toate halele noi ale fabricii „Electroceramica", construcţii care prefigurează naşterea unei unităţi industriale moderne, ce se situează — printre întreprinderile de genul ei — la un nivel de dotare avansat, chiar pe plan european. Astfel, prin intermediul acestui modern avanpost, ca şi prin alte realizări remarcabile. Turda — vechi centru industrial, cu bogate tradiţii muncitoreşti — îşi aduce contribuţia sporită, reîntinerită, la realizarea importantelor prevederi ale cincinalului, la temelia economică a ţării. Referirea la tradiţii e necesară atît pentru a delimita, prin comparaţie, parametrii ridicaţi ai realizărilor actuale, cît şi pentru a explica posibilitatea ivirii aici a unor performanţe ieşite din comun. Turda de astăzi este etapa, mai înaltă, a unui proces evolutiv care cunoaşte o deosebită fervoare, o dată cu biruinţa socialismului, cînd iau naştere noi întreprinderi, altele se dezvoltă vertiginos pentru a face faţă (cu ciment, cărămizi refractare, izolatori pentru liniile electrice etc.), cerinţelor în creştere ale industrializării ţării. S-a realizat aici o creştere viguroasă, o revitalizare a îndeletnicirilor mai vechi, specifice acestui oraş, încă din perioada antebelică sau din perioade şi mai vechi, care, coborînd pe firul istoriei, ajung — în ceea ce priveşte meşteşugurile — vină în Evul Mediu, iar în ceea ce priveşte extragerea sării — pînă la antica Potaissa. Aceste obîrşii tradiţionale se împletesc la tot pasul cu cetăţile moderne ale industriei, dînd acel timbru specific oraşului, marcat de urmele castrului roman de pe „Dealul cetăţii", clădirile medievale in stil gotic, mormîntul lui Mihai Viteazul, casa memorandistului Ioan Raţiu, casa în care a poposit poetul Sándor Pettiffi, înainte de bătălia de la Sighişoara, monumentul ostaşilor români care au luptat pentru eliberarea Turdei de sub fascişti în 1044, precum şi de noile construcţii în care pulsează viaţa industrială a Turdei de astăzi. Pentru a reda amploarea şi efervescenţa acestui proces de adîncă semnificaţie istorică — culminînd în anii socialismului — se pot face nenumărate referiri edificatoare. Dintre multele posibile vom remarca, în primul rînd, creşterea producţiei de ciment — domeniu in care Turda se afirmă ca unul dintre producătorii cei mai importanţi, livrînd o pătrime din cimentul românesc. în cursul anului 1968, producţia fabricii de ciment turdene s-a ridicat la peste un milion şi jumătate de tone, ceea ce reprezintă o cantitate de zece ori mai mare decît cea produsă de aceeași fabrică in 1938, și o cantitate de trei ori mai mare decît în 1950. Concomitent, fabrica își diversifică sortimentele (var. (Continuare în pag. a IV-a) Telegramă Excelenţei Sale Domnului NICOLAE CEAUŞESCU Secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România Excelenţei Sale Domnului ION GHEORGHE MAURER Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România Excelenţei Sale Domnului ŞTEFAN VOITEC Preşedintele Marii Adunări Naţionale a Republicii Socialiste România BUCUREŞTI în numele poporului sud-vietnamez, Comitetului Central al Frontului Naţional de Eliberare din Vietnamul de sud şi al meu personal vă mulțumesc sincer Dumneavoastră, Partidului Comunist Român, Marii Adunări Naţionale, guvernului şi poporului român pentru urările calde adresate cu ocazia celei de-a 8-a aniversări a creării Frontului Naţional de Eliberare din Vietnamul de sud. Toate acestea le considerăm ca sprijin şi ajutor preţios pentru armata şi poporul din Vietnamul de sud care sînt hotărîte să învingă în războiul de agresiune al imperialiştilor americani pentru eliberarea sudului, apărarea nordului, spre reunificarea paşnică a patriei. Fie ca prietenia şi solidaritatea de luptă dintre poporul din Vietnamul de sud şi poporul român să se întărească continuu. NGUYEN HUU THO Preşedintele Prezidiului Comitetului Central al Frontului Naţional de Eliberare din Vietnamul de sud Pe tot cuprinsul ţarii ENTUZIASTE ÎNTRUNIRI PENTRU PROPUNEREA DE CANDIDAȚI Al FRONTULUI UNITĂȚII SOCIALISTE In alegerile de la 2 martie Ieri, într-o atmosferă de puternic entuziasm, au început în întreaga ţară propunerile de candidaţi ai Frontului Unităţii Socialiste in alegerile pentru Marea Adunare Naţională, marcînd deschiderea campaniei electorale pentru alegerea deputaţilor în forul suprem al ţării, precum şi în organele locale ale puterii de stat. Ca o expresie a încrederii neabătute a întregului popor faţă de conducătorul său încercat în opera de construcţie socialistă, Partidul Comunist Român, printre primii candidaţi ai Frontului Unităţii Socialiste, propuşi in insufleţitele adunări ale oamenilor muncii din diferite circumscripţii electorale, se află membrii Prezidiului Permanent, ai Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. şi alţi conducători ai partidului şi statului nostru. Totodată, participanţii la adunări au propus drept candidaţi numeroşi muncitori, ţărani, intelectuali, oameni ai muncii din rîndurile naţionalităţilor conlocuitoare, bucurîndu-se de binemeritat prestigiu pentru aportul lor la construcţia socialistă, la Înfăptuirea sarcinilor trasate de partid. In cadrul adunărilor de propunere a candidaţilor în diferitele circumscripţii electorale, adunări care s-au ţinut în mari întreprinderi industriale, în unităţi socialiste din agricultură, în instituţii, numeroşi participanţi au relevat că perioada ultimilor patru ani a fost o perioadă de rodnice realizări, de progres în toate sectoarele construcţiei socialiste, subliniind că toate marile înfăptuiri care au făcut ca România să ofere imaginea unei ţări în plin proces de dezvoltare materială şi spirituală sunt rodul conducerii de către partid a poporului nostru pe calea construcţiei socialiste, al unităţii moral-politice a poporului în jurul Partidului Comunist Român. Zecile de mii de participanţi la aceste adunări au dat glas voinţei ferme a întregului popor de a-şi consacra capacitatea de muncă şi creaţie realizării măreţelor obiective stabilite de Congresul al IX-lea şi Conferinţa Naţională a P.C.R., de a sprijini cu toate forţele înfăptuirea politicii interne şi externe a partidului, pusă în slujba înfloririi României socialiste, apărării intereselor vitale ale poporului român, triumfului cauzei socialismului și păcii in lume. TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU propus candidat în circumscripţia electorală nr. 1 din Capitală Adunarea de la uzinele „23 August“ Una din cele mai mari citadele ale metalurgiei româneşti, uzinele „23 August“ din Capitală, pentru care ultimul sfert de veac a însemnat o impetuoasă şi multilaterală dezvoltare, a cunoscut ieri după-amiază însufleţirea proprie marilor întruniri populare. Aproximativ 5 000 de cetăţeni din circumscripţia electorală nr. 1 „23 August“ s-au întrunit aici pentru a propune candidatul Frontului Unităţii Socialiste în alegerile de deputaţi în Marea Adunare Naţională. In noua şi imensa hală de prelucrări mecanice, animată de o atmosferă de puternic entuziasm, erau prezenţi metalurgişti de la uzinele „23 August“, „Republica“. Fabrica de maşini-unelte şi agregate, muncitori,ingineri şi tehnicieni din întreprinderi chimice, electrotehnice şi de industrie uşoară, săteni din comunele Pantelimon şi Dobroieşti, cercetători ştiinţifici, medici şi profesori, pensionari, gospodine. In cadrul adunării a luat cuvîntul tovarăşul Dumitru Popa, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., primsecretar al Comitetului municipal Bucureşti al P.C.R., membru al Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste. Subliniind că alegerile constituie un prilej de adîncă reflecţie asupra realizărilor obţinute pînă acum în făurirea noii orînduiri, asupra sarcinilor care stau în faţa poporului nostru pentru înfăptuirea în continuare a programului înfloririi României socialiste, vorbitorul a spus printre altele : Suntem mîndri de succesele pe care le-am obţinut sub conducerea partidului comunist, de faptul că am reuşit, cu braţele şi mintea noastră, să punem temelii solide progresului multilateral al ţării, să sporim avuţia poporului, să asigurăm creşterea permanentă a bunăstării celor ce muncesc, să întărim independenţa şi suveranitatea patriei noastre. După ce s-a referit la grija permanentă pe care partidul o poartă ridicării bunăstării poporului, la prestigiul crescînd de care România se bucură peste hotare, ca factor activ în lupta pentru progresul şi pacea umanităţii, vorbitorul a spus : Apropiatele alegeri pentru Marea Adunare Naţională şi consiliile populare sunt întîmpinate cu entuziasm de întregul nostru popor. îmi revine cinstea deosebită ca, în numele Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste, să propun drept candidat în circumscripţia dv. pentru alegerile de deputaţi în Marea Adunare Naţională pe tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat, preşedintele Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste. Propunerea a fost primită de cei prezenţi cu deosebită bucurie. Minute în şir, în uriaşa hală au răsunat puternice aplauze şi ovaţii pentru conducătorul încercat al poporului — Partidul Comunist Român, pentru tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Cu emoţie, cu bucurie şi mîndrie, vorbitorii au susţinut călduros candidatura tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Ei au relevat, în cuvinte calde, personalitatea secretarului general al C.C. a P . P . viaţa şi munca sa închinate, fără precupeţire, prosperităţii patriei şi poporului, înalta sa pildă de abnegaţie şi devotament pentru cauza socialismului şi comunismului, pentru cauza păcii şi prieteniei între popoarele lumii. Vorbitorii au subliniat că entuziasmul sub semnul căruia este întîmpinat evenimentul de la 2 martie de oamenii muncii de la oraşe şi sate îşi află rădăcina în faptul că întregul popor, strîns unit în jurul partidului, este angajat cu toate forţele la realizarea amplului program de dezvoltare a economiei naţionale, de perfecţionare a relaţiilor socialiste, de transpunere în fapt a hotărîrilor luate de Congresul al IX- lea şi de Conferinţa Naţională a Partidului Comunist Român. Cicerone Gorunescu, directorul general al uzinelor „23 August“, Ion Badea, laminorist la uzina „Republica“, Ion Dragu, secretarul comitetului U.T.C. de la F.M.U.A.B., Dumitru Săvulescu, maistru la fabrica de încălţăminte „Progresul“, Marius Stoicovici, strungar la F.M.U.A.B., şi Moise Tudor, turnător la uzinele „23 August", au relevat importantele succese obţinute în ultimii ani în întreprinderile lor, însufleţirea cu care colectivele de muncitori, tehnicieni şi ingineri au răspuns chemării organizaţiei de partid a municipiului Bucureşti pentru realizarea şi depăşirea planului de dezvoltare a economiei naţionale pe 1969, an hotărîtor al cincinalului. Profesoara Aurelia Sasu de la Liceul nr. 29, pensionarul Gheorghe Georgescu, Ion Roman, directorul Institutului de cercetări tehnologice pentru construcţii de maşini, şi Tiberiu Cioroianu, medic primar la spitalul TBC Pantelimon, au subliniat că, dezvoltînd necontenit economia, sporind acumulările socialiste, politica partidului urmăreşte crearea condiţiilor materiale tot mai bune pentru creşterea nivelului de trai al poporului, pentru dezvoltarea ştiinţei şi culturii, pentru afirmarea deplină a personalităţii omului epocii socialiste. Pentru prezentul fericit, pentru viitorul luminos, toţi vorbitorii şi-au exprimat hotărîrea de a susţine din toată inima candidatura tovarăşului Nicolae Ceauşescu în alegerile pentru Marea Adunare Naţională. In încheierea adunării, miile de participanţi au adoptat o scrisoare prin care tovarăşul Nicolae Ceauşescu este rugat să accepte propunerea de a fi candidat al Frontului Unităţii Socialiste în circumscripţia electorală nr. 1 „23 August“. In scrisoare se exprimă încrederea deplină în politica partidului, care corespunde într totul intereselor naţiunii noastre socialiste, hotărîrea de e. munci cu şi mai mult elan şi abnegaţie pentru realizarea şi depăşirea planului de stat pe anul 1969, a angajamentelor asumate în cinstea celei de-a 25-a aniversări a eliberării patriei de sub jugul fascist și în întîmpinarea Congresului al X-lea al partidului, pentru înfăptuirea exemplară a sarcinilor ce le revin în opera de edificare a României socialiste. Adunarea a luat sfîrșit intr-o atmosferă de entuziasm general. Asistenţa a ovaţionat îndelung pentru Partidul Comunist Român, pentru patria noastră socialistă. În timpul adunării de la uzinele „23 August“ din Capitală Tovarăşi din conducerea de partid şi de stat propuşi candidaţi in alegerile de deputaţi pentru Marea Adunare Naţională Numeroşi muncitori, ingineri, tehnicieni, cadre didactice, cercetători ştiinţifici au luat parte la marea adunare din frumoasa Sală a sporturilor din Cluj în cadrul căreia, într-o atmosferă de puternică însufleţire, tovarăşul ION GHEORGHE MAURER, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., preşedintele Consiliului de Miniştri, a fost desemnat candidat al Frontului Unităţii Socialiste în circumscripţia electorală nr. 1 „Universităţii“ Cluj în alegerile de deputaţi pentru Marea Adunare Naţională. In cuvîntul lor, prin care au sprijinit cu căldură propunerea făcută de tovarăşul Aurel Duca, prim-secretar al comitetului judeţean de partid, preşedintele consiliului judeţean al Frontului Unităţii Socialiste, prof. dr. docent Octavian Fodor, membru corespondent al Academiei, rectorul Institutului de medicină şi farmacie, prof. dr. docent Victor Preda, membru corespondent al Academiei, secretarul filialei Cluj a Academiei, muncitoarea Kiss Rozalia de la fabrica „Someşul“ au evocat bogatul bilanţ de realizări cu care oamenii muncii din judeţul Cluj întîmpină alegerile. Ritmul mediu anual de creştere a producţiei industriale este de circa 14 la sută, produse ale întreprinderilor clujene sunt exportate în 50 de ţări. Instituţiile de învăţămînt de toate gradele cuprind peste 140 000 de elevi şi studenţi. Se află în construcţie un complex şcolar şi un al doilea orăşel studenţesc. In unităţile de cercetare ştiinţifică ale filialei Academiei, institutele departamentale şi laboratoarele uzinale lucrează peste 500 de cercetători. Justeţea politicii marxist-leniniste a partidului, confirmată de întreaga dezvoltare social-economică a României, a fost subliniată pregnant de prof. dr. docent Ştefan Pascu, membru corespondent al Academiei, rectorul Universităţii „Babeş-Bolyai“, conf. univ. Kovács Iosif, Szász Karol, directorul Liceului nr. 3, care s-au referit la însemnătatea vastului ansamblu de măsuri iniţiat de Congresul al IX- lea al P.C.R. privind perfecţionarea conducerii întregii activităţi economice şi sociale, dezvoltarea democraţiei socialiste, la continua întărire a prieteniei frăţeşti dintre poporul român şi naţionalităţile conlocuitoare, bazată pe deplina egalitate in drepturi a oamenilor muncii români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi. Alţi vorbitori, printre care Liviu Archindean, directorul Întreprinderii comerciale „Metalochimica“, şi studenta Maria Negru au evocat fapte şi date sugestive reflected progresele obţinute în îmbunătăţirea condiţiilor de trai ale oamenilor muncii de la oraşe şi sate, perseverenţa cu care partidul asigură — printr-un ritm rapid de dezvoltare a economiei naţionale — o bază trainică progresului multilateral al ţării, creşterii bunăstării populaţiei. Vorbitorii au evocat personalitatea tovarăşului Ion Gheorghe Maurer, munca sa neobosită în conducerea partidului şi a statului, susţinînd cu căldură candidatura sa în Marea Adunare Naţională. Adunarea cetăţenească din circumscripţia electorală nr. 1 „Universităţii“ Cluj a constituit o manifestare entuziastă a hotărîrii populaţiei clujene de a-şi înzeci eforturile pentru a da viaţă politicii înţelepte a partidului, urmărind ridicarea României pe cele mai înalte culmi ale civilizaţiei socialiste. (Continuare în pag. a IlI-a)