Állami főreáliskola - Széchenyi István gimnázium, Sopron, 1881

, melyben nem azt tanítják és tanulják, a­mi meg­ nem árt, hanem azt, a­mi hasznos és szükséges. Mivel ezt különösen az ipar sürgette, azért a létrejött „reáliskola“ nagyobbára a fokozott ipari célok elérésének felelt meg. De a géptan, vegytan, mértan és más rokon szakok fejlődésével magasabb fokú iskola szüksége is bekövetkezett s igy a polytechnikum alakult meg, minek folytán az eredeti reáliskola az ipar céljainak elő­mozdítását háttérbe szorítván, inkább tudományos célú középiskolává vált. Közben a nemzeti életnek, valamint a nemzetközi forgalom és közlekedés követelményeinek kielégítése elodázhatatlanná lett, a tudo­mányok szükségének érzete eláltalánosodott, a mi miatt a reáliskolának tananyagát megfelelően újból ki kellett bővíteni s éveinek számát annyira szaporítani, hogy ma már a gymnasiummal egyenlő ideig fog­lalkoztatja tanítványait. Alulírottak épen Nagyméltóságodnak tartoznak köszönettel azért, hogy hazai reáliskoláinkat fölemelte a modern civilisatio követelményei­nek megfelelő magaslatra. Épen ez okból fordulunk bizalommal Nagy­méltóságodhoz intézményünk további fejlődésének biztosítása végett is. Hogy intézetünkre oly jövő vár, a­minő megilleti, arról Nagy­méltóságodnak nemcsak legújabb nyilatkozata, hanem iskolánk érde­kében tett eddigi rendeletei s egyéb intézkedései is tanúskodnak. Ennélfogva, mielőtt kifejtenők, minek tartjuk a reáliskolát, legyen sza­bad e téren véghezvitt intézkedéseire vissza­pillantanunk, mert Nagy­méltóságodnak a reáliskola fejlődése érdekében foganatosított tettei messzeható jó­akaratára utalnak. Nagyméltóságod a közoktatás tárcáját átvevőn, kiadott rendeleteivel a reáliskolát a gymnasiummal egyenlő rangra emelte. Az 1873. évi junius hó 1-én 14.690. szám alatt kelt intézkedése a reáliskolai tanárok anyagi állását a gymnasiumokéval együtt egyenlően rendezte ; az 1875. évi junius hó 8-án 12.383. szám alatt kelt rendelete viszont az erkölcsi érték egy sarkfeltételét adta meg, t. i. az új tantervvel a tanulás idejének nyolc évre való kiterjesztését s az érettségi vizsgálat intézményét. Az új tanterv a reáliskolát gyökeresen átalakította. A régi inté­zetet, mely egy-két kézműiparhoz, továbbá a kisebb kereskedőnek szük­séges műveltséget s így épen az elhulladozó tanulók kívánalmait vette tekintetbe az intézetet befejezni akaró, magasabbra törő ifjak meg­terhelésével, megszüntette s egy újjal cserélte föl, melynek célját a föl­vett tárgyak minősége és mértéke a legjobban kitüntetik, t. i. az álta­lános műveltség elérését a modern nyelvek és természettudományok alapján. Az 1875. évi október hó 28-án 28.077. szám alatt kiadott szabályzat, mely az egységes „középtanodai tanár-vizsgáló bizottság“ szervezésével a két különnemű középiskolában működő tanárok minősítő különbségé­nek még színét is eltörölte, megvetette alakilag a két középiskola egyenjogosultságát. Ezen mozzanat még határozottabb kifejezést nyert az 1876. évi julius hó 22-én 12.787. szám alatt kiadott középiskolai rendtartásban, mely már

Next