Laehne-féle gimnázium, Sopron, 1883
3 állapotában.) Ez által kétségen kívül álló tény, hogy Cicero a nevelés általános jellegét a philosophiai oldaltól várta, hogy azonban e mellett a rhetorikai oldalt sem akarta elhanyagolni, arról tanúskodik mindenekelőtt saját művelődése és pályája, de tanúskodik azon nagy jelentőség is, melyet a görög tanulmánynak és kivált a versekben való gyakorlásnak tulajdonít. Saját példájából kiindulva szigorúan megköveteli mindenkitől, aki magát művelt embernek tartani akarja, hogy a verselésben gyakorlottságot szerezzen, amitől különösen a kifejezésben való könnyűséget és a beszédnek rhythmikus oldalát teszi függővé.**) Térjünk most által Cicerónak személyes körülményeire, melyek őt félig tudatosan, félig öntudatlanul a nevelésügy felé vonzották. Ő barátainak gyermekeit különös figyelemmel kisérte, azoknak tanulmányait gondos szemmel nézte és minden eredményükről ugyancsak sietett szüleiket értesíteni. Különösen a kedélyességet, a szives arczot és modort szerette a gyermekeknél, mert saját modorában is ennek tulajdonított legtöbb értéket.***) Leveleiben saját leányán, Tullián kívül, akit „szemerenyé“-nek nevez****), kivált Atticusnak leányáról és Servius Sulpiciusnak fiáról*****) emlékezik meg, akiknek minden apró tulajdonságát érdemesnek tartja a megemlítésre, ami bizonyíték a mellett, hogy az ő paedagogiai világnézlete és egyéni ítélete detailokból alakultak. Atticusnak családi viszonyait érintve, mindig és mindenkor a gyermekek állanak előtérben és az anya mellől soha sem hiányzik a leány, kinek testi és szellemi fejlődéséről Cicero és legjobb barátja Atticus között, leveleik tanúsága szerint, élénken folyt az eszmecsere. Nagyon sajnálhatjuk, hogy Cicero épen saját leányának Tulliának miként intézendő neveléséről sehol sem emlékezik meg leveleiben és igy ép az apai szívnek az apai észszel való nevelői összehatását nem tanulmányozhatjuk e nagy embernél, kinek paedagogiai elveit a nőnevelésről szintén nem lenne érdektelen ismernünk. Általános nevelési elvei és kivált az emberi jellem alaptulajdonságairól táplált nézetei szorosan összefüggnek philosophiai ekCicero és barátainak gyermekei. Cicero mint gyermekbarát. *) Cic. Tuscul. Quaest. III., 1—3. Friedländer, Sittengeschichte3 Hí. pag. 574. **) l)e oratore L., 154 (KI.) ***) Ad Atticum XVI., 11 tinis. ****) „Tullia, lux nostra“ (Ep ad. Div. XIV,, 5. AV.) «.****) ^serving tuus a me sic diligitur, ut tibi uni concedam, praeterea nemini“ (Ep. ad Div. IV., 3. AV.) 1* Általános nevelési elvek.