Laehne-féle gimnázium, Sopron, 1885

„Ha megteszed, kapsz . . . . !“, „Ha nem engedelmeskedsz, nem jöhetsz el !“ Hol itt a határozott parancs ! ! ! A legnagyobb hiba azonban a mienk, a tanítóké és nevelőké. Miként ezelőtt a gépi emlézése a kitűzött mennyiségnek nem volt elégséges, úgy a mód­szeres tanítás sem végezte be igazi munkáját ; a tanító ne csak tanító, hanem mindenek előtt nevelő legyen. És a tanító egyéni­sége sehol sem oly fontos mint ép a nevelési munkánál. Itt tűnik ki az igazi képzője az ifjúságnak ! Még mindig sokaknál hiány­zik, különösen a középiskolai tanárok közt, az­ alapos logikai és lélektani képzés, néha a növendékek iránt való szeretet, a nevelő erejű társalgás s az egyesekre gyakorolt jóakaratú befolyás. Igaz, hogy a személyes tulajdonok mintegy velünk születtek, de hiva­tását és munkakörét kiki megválaszthatja s a természetadta ké­pességeket és tehetségeket tovább képezheti. Ki kenyér kereset­nek tartja csupán e hivatást , nem fog sokat érni. Szeretet és lelkesedés ha nem vezeti e pályán a tanítót , úgy hivatása a leg­fárasztóbb lesz, melyet valaha csak választhatott volna. Az ilyen változtassa meg m­ég idején életpályáját ; ezzel használni fog az emberiségnek, de legtöbbet maga­ magának. Az ily tanító, ha már érzi, hogy nem tud szellemi befolyást gyakorolni a fiú aka­ratára, vagy gyakorlati működése alatt nem sikerült eltanulni a jó nevelők és tanítók eljárás­módját , úgy a büntetés a csudaszer a nagyon is különféle s e szerint más és más bánásmódot igénylő ifjak számára. Hogy különösen a mi intézetünk mikép szerez­hette meg és képezhette ki, vagy miként kellett volna megsze­reznie és kiképeznie nevelő erőit , talán valaki még el fogja mon­dani , bizonyára érdemes volna. Az én pedagógiai megfigyelő érzékemre egész működésem folyamán semmi sem hatott annyira mint az általános büntetésvágy, melynek mérséklete és kormány­zása kell, hogy főgondját képezze minden lelkiismeretes neve­lőnek. A büntetést közönségesen olyan mindennapi fegyelmi esz­köznek tartják, melynek segítségével szemtelen, részakaratu, kihívó és daczos gyermekeket szokás megzabolázni, pedig ennek is épugy, mint a tanítás anyagának és az erkölcsi fenyítéknek a gyermek kedélyét kell képeznie, azon korban, midőn a szabad elhatározás hiányzik s ott, hol a barátságos intés lehetetlen volt, vagy sem­mit sem használt. Ha a büntetés nem egyéb mint a megtorlás ténye, bünhődése az elkövetett bűnnek , úgy a nevelés lealacso­nyodik az idomitásig s a nevelő intézet a fegyházig. A ki ily felfogással sokat büntet, az csak hamar észreveheti, hogy vala-

Next