Sport-Világ, 1896. január-december (3. évfolyam, 1-50. szám)

1896-01-06 / 1. szám

­ Első Magyar Varrógépgyár-Részvény-Társaság Budapesten. ADRIAI KERÉKPÁROK ..........­Mi A LEGJOBBAK iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Versenyeznek a legjobb külföldi gyártmányokkal. Kaphatók minden elsőrangú kerékpár-üzletben s oly helyekről, hol még nem talál­hatók, rendelések közvetlenül a gyárhoz intézendők. Árjegyzék ingyen és bérmentve. flip*- Árjegyzék ingyen és bér mentve. ( 2. oldal.SPORT-VILÁG 14 óráig az összes angol rekordokat megjavította, megjavította a 100 mértföldes világrekordot s végül az 50 és 100 mértföldes rekordokat javí­totta meg 1 óra 55', illetve 4 óra 21' alatt. Ezen versenyző állt ki múlt hó 25-én Lintonnal egy 50 kilométeres mérkőzésben a kerékpáros világ legnagyobb érdeklődése közt. A küzdelem­ből, mint győztes négy és fél körrel Linton került ki, 1 óra 8' 25' alatt hajtván be a távot. Kerékpár-világ. — Wiegand Rezső nem megy ki Párisba az idén tavaszszal trainirozni mint annak híre járt, azért, mert az ottani kitűnő pályákon való trainirozás nem volna hasznára a mi rossz pályáin­kon való versenyzéseinél. E helyett inkább Bécsbe megy trainirozni, a­hol a pályák körül­belül olyanok, mint nálunk. Trainingje befejezte után Olaszországba megy versenyezni, hogy az ottani kifejlődött versenyzést tanulmányozza s az olasz kerékpárosok verseny-technikáját el­tanulja. — Az állandó kerékpárpálya mégis csak meglesz. A »Hunnia« buzgó vezetői már meg­kötötték a várossal az új versenypálya iránti szerződést s ennélfogva a város által adott terület 1896. évtől kezdve a Hunnia használatába megy át. Az egylet nemcsak kerékpárpályát, hanem egy rendes athletapályát építtet ott. Az építke­zést valószínűleg ez év végén kezdik meg, azért mert az egylet vezetősége bízik abban, hogy a kiállítási versenypálya tribünjeit, szerelvényeit a vállalkozó­tól mérsékelt áron megkaphatja majd őszszel, a­mikor azt a városligetből, a szerződésileg kikö­tött hat hónap után le kell bontania. Ezzel tehát elérjük végre-valahára, hogy a fővárosnak lesz egy modern versenypályája s mindezt a derék Hunniának köszönhetjük. — A M. Kerékpáros Szövetség czélja és haszna. Gyönyörű théma, mely hosszabb czikksorozatot érdemel s tényleg arra készültünk, hogy érdeme szerint megpendítsük ezen théma felett az eszmecserét. Lesznek, a­kik feleslegesnek fogják találni ezt a munkát, hisz nyilvánvaló dolog, hogy mi lehet egy kerékpáros szövetség czélja és haszna, de vannak olyanok is, kik a különböző czélok és hasznok közül egyiket előbbre valónak tartják a másiknál Ez utóbbiak közé tartozunk mi is, erős meggyőződésünk lévén p. o. az, hogy a versenyrendezés ne le­gyen első czélja a szövetségnek, mert tekin­télyének veszélyeztetésével fog járni, ha előbb­­utóbb versenyszövetkezetek alakulnak, melyek csak versenyrendezéssel foglalkozván, haszonnal fogják értékesíteni munkájukat akkor, mikor a sokféle­kép elfoglalt országos szövetség míg az amateur kérdésen vajúdik. Hogy mi a szövetség fő czél­­jának tekintjük az országos turisztikának a lehető legtökéletesebb módon való fejlesztését, a magyar kerékpáros világ reprezentálását hatóságokkal és­­ a külfölddel szemben s egyéb hasonló dolgokat azt mégis csak a leendő czikksorozatban fogjuk elmondani. Ezúttal csak egy sajátságos illusztrácziót aka­runk közölni arról, hogy mi mindenre hasznos egy fiatal szövetség. Kedves kollegánk a Magyar Kerékpáros vagy a mi ugyanaz dr. Korchmáros Kálmán, az elmúlt év folyamán erősen hangoztatott »professionel« vészkiáltásaival szerencsésen keresztülvitte, hogy a kerékpáros szövetségben ma azok dominálnak, kik őszinte (vagy nem őszinte — és ma nem vizsgálandó) aggodalmaskodására segítségül jöttek. A M. K. utóbbi előfizetési felhívásában nem mu­lasztotta el, hogy erre a tényre ne hivatkozzék, a­mi különös ízlés, de jogos. Múlt hó 17-én tartotta a regenerált szövetség első tanácsülését, melyről hallomás után referál­tunk már. Dr. Korchmáros keresztülvitte ezen az ülésen azt, hogy úgy a Magyar Kerékpáros, mint a Sport- Világ kapják meg a hivatalos dol­gokat közlés végett addig, míg a szövetség saját hivatalos lapját kiadhatja. Az ülést megelőzőleg a Sp.­V. jelen volt képviselője ugyan azt taná­csolta, hogy a Herkules-t és a Magyar Sportlapot is jó volna ebben részesíteni, de úgy látszik , különös kegyben állunk. Múltkori magánértesítésünk után kérdés-ostrom alatt álltunk, hogy »mi történt az első tanácsülésen«? Nem azért vagyunk hivatalos lap, hogy ezt tudjuk! Szerkesztőségünk ezúttal igazán érdeklődéssel várta a M. K.-t, abban csak benne lesz! Kese­rűen csalódtunk, csak a szövetség kevésbbé sürgős hasznaiból láttunk egyet. A M. Kerékpáros felvette a »Magyar Kerékpáros­ Szövetség hiva­­­­talos lapja« czímét (a­miben mi nem merjük őt utánozni), de a várva-várt »jegyzőkönyv« ott­­ sem jelent meg. Szegény kollegánk térszűke miatt nem közöl­hette az első hivatalos közlendőt, pedig ennyit csak megtehetett volna az új hivatal első nap­ján ? Mi kellemetlenebb helyzetben vagyunk, mi nem kaptuk meg a közlendőket, de ha meg­kaptuk volna, bizony nem mérnök valamelyik munkatársunk sikerült tárczája kedvéért — még ha dr. Korchmárosnak hínált is — a térszűkét kimondani. Avagy a M. K. sem kapta meg a hivatalos adatokat? Lehetséges. De akkor miért sietett annyira, hogy az új »hivatalos« köntöst magára vegye ? Íme kedves olvasóink: a M. K. Szövetség egyik czélja és haszna in praxi. Irigykedve néz­zük a térszűkében szenvedő M. K.-t és csak az vigasztal, hogy régóta tudtuk, hogy a szövetség első haszna az övé lesz. Boldog czélokat és szép hasznokat kívánunk neki az új esztendőben. — A hölgykerékpárversenyek igen di­vatba jöttek Angliában, most már nemcsak a londoni Aquariumban tartanak nap-nap után jóformán meetingeket, hanem a vidéki városok­ban is, így Birminghamban, Sheffieldben. — Molte Fanoche Vautre, franczia kerék­páros hölgy, a múlt hóban a londoni Aquarium­ban megtartott 11 napos verseny ötödik napján verseny közben oly szerencsétlenül bukott el, hogy számos zúzódáson felül kulcscsontját törte s kórházba kellett szállítani.­­ A Hunt- és Linton-féle matchból nem lett semmi, azért, mert Hunt a Bordeauxban szenvedett bukása óta nem tudta magát össze­szedni s kénytelen volt lemondani a mérkő­zésről. — A T. C. F. e hó 12-dikén tartotta évi rendes közgyűlését. Az évi jelentésben sok ér­dekes adat van, mely élénk világítást nyújt a franczia kerékpározás fejlettségéről. Az egyesület­nek 1895-ben 25,000 tagja volt. Bevételei 178,871 frankot, kiadásai 155,831-92 frankot tettek; jövő évi bevételei 236,17717 frankra, kiadásai pedig 207,800 frankra vannak előirányozva. Az egye­sület, melynek czélja a túrázások fejlesztése és előmozdítása, az idén igen sokat tett annak fej­lesztése érdekében. Utakat javíttatott, jelzőtáb­lákat állíttatott fel, kerékpárjavító mechanikusokat szerződtetett, olcsó vendéglőket és szállodákat stb. stb. szerzett az ország minden részében. Jövő évre pedig keresztül akarja vinni, hogy tagjai igazolványaik mellett háborítatlanul mehessenek át a határokon is. Szóval ezen egylet áldásos működése megfizethetlen hasznára van a franczia kerékpárosoknak.­­ Brazíliában is fejlődik a biciklisport. Dec­ember 1-én Rióban nagy, egy órás verseny volt, melyben 1000 frank volt a győztes díja. San­ Pauloban pedig egy modern követelmények­nek teljesen megfelelő 420 méteres velodrom épí­tése van készülőben. — Sapuenza és Lozano, a két legjobb spanyol kerékpáros Párisba érkezett, a­hol két­ségtelenül igen nemzetközi jellegű a kerékpáros­világ. — Wokurka ismert osztrák kerékpárost, mint hírlik, egy franczia kerékpáros c­ég szer­ződtette.­­ Jaquelin még mindig szenved balesete alkalmával szerzett sérülések miatt, azonban javu­lása állandóan tart. Azt állítja, hogy a bajt könnyen elkerülhette volna, ha kerékpáron ül és nem pedig triciklin. — A Salon du Cyclet Faure elnök meg­látogatta. A kerékpár-kiállítás fényesen sikerült, a kiállított tárgyak azonban alig különböznek a londoni Stanley Show és National Show-ban kiállítottaktól. — 2500 frank kártérítés megfizetésében marasztalta el a párisi bíróság egy párisi kerék­párgyárost egy kerékpáros javára, a­ki nyereg­törés következtében testi sérülést szenvedett. A gyáros avval védte magát, hogy a nyereg nem az ő, hanem egy más gyáros gyártmánya, azonban a bíróság nem vette figyelembe véde­kezését, kimondván, hogy a vevő csakis az el­adóra támaszkodhatik, a­ki a gépet vagy alkat­részeit neki mint jót eladja.­­ Veszélyes bukás történt a napokban az amerikai kerékpáros Bérlő egy rekord­kísér­­leténél. A vezető ötös hátsó pneumatikja kipuk­kadt, mire a rajta levők mind lebuktak, a nyo­mukba levő Bérlő pedig, nem lévén ideje már őket kikerülni, keresztül bukott rajtuk. A kerék­párosok szerencsére csak erős rázkódással mene­kültek meg az egy Saunders kivételével, a­ki erős zúzódásokat szenvedett. Valóságos csoda, hogy a gyorsvonat sebességével repülő kerékpár egy embert se tett szerencsétlenné a baleset alkalmával.­­ A francziák végre helyesen, behozták a kerékpárversenyeken a kötelező versenyszín hasz­nálatát, ugyanarra az álláspontra helyezkedve, melyet mi annyiszor hangoztattunk hazai ver­senyeinken, hogy a sok egyféle szín és a pro­­grammon jelzettől elütő színek viselése lehetetlenné teszi a nézőközönségre nézve, de sőt a sport­férfiakra is a versenyek élvezését, mert soha sincs tisztában azzal, ki hol fekszik a verseny­ben, nem lehetvén megkülönböztetni őket az­­ egyfajta dressekben. A franczia kerékpárosok most előre kötelesek versenyszíneiket bejelenteni egyrészt azért, hogy azt az egyletek minden baj nélkül rendesen kinyomathassák, másrészt, hogy az egyes versenyzők előjogait megóvják a beje­lentett színekre vonatkozólag. Nem ártana nálunk is nemcsak, a kerékpár, de összes más verse­nyeinken ezt az üdvös újítást végre behozni. — Hunt, hires angol kerékpáros, ki e hő elején Bordeauxba ment, hogy az ottani pályán a franczia rekordokat megjavítsa, eredményre , 1896. 1. sz.

Next