Sport-Világ, 1896. január-december (3. évfolyam, 1-50. szám)
1896-01-06 / 1. szám
Első Magyar Varrógépgyár-Részvény-Társaság Budapesten. ADRIAI KERÉKPÁROK ..........Mi A LEGJOBBAK iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Versenyeznek a legjobb külföldi gyártmányokkal. Kaphatók minden elsőrangú kerékpár-üzletben s oly helyekről, hol még nem találhatók, rendelések közvetlenül a gyárhoz intézendők. Árjegyzék ingyen és bérmentve. flip*- Árjegyzék ingyen és bér mentve. ( 2. oldal.SPORT-VILÁG 14 óráig az összes angol rekordokat megjavította, megjavította a 100 mértföldes világrekordot s végül az 50 és 100 mértföldes rekordokat javította meg 1 óra 55', illetve 4 óra 21' alatt. Ezen versenyző állt ki múlt hó 25-én Lintonnal egy 50 kilométeres mérkőzésben a kerékpáros világ legnagyobb érdeklődése közt. A küzdelemből, mint győztes négy és fél körrel Linton került ki, 1 óra 8' 25' alatt hajtván be a távot. Kerékpár-világ. — Wiegand Rezső nem megy ki Párisba az idén tavaszszal trainirozni mint annak híre járt, azért, mert az ottani kitűnő pályákon való trainirozás nem volna hasznára a mi rossz pályáinkon való versenyzéseinél. E helyett inkább Bécsbe megy trainirozni, ahol a pályák körülbelül olyanok, mint nálunk. Trainingje befejezte után Olaszországba megy versenyezni, hogy az ottani kifejlődött versenyzést tanulmányozza s az olasz kerékpárosok verseny-technikáját eltanulja. — Az állandó kerékpárpálya mégis csak meglesz. A »Hunnia« buzgó vezetői már megkötötték a várossal az új versenypálya iránti szerződést s ennélfogva a város által adott terület 1896. évtől kezdve a Hunnia használatába megy át. Az egylet nemcsak kerékpárpályát, hanem egy rendes athletapályát építtet ott. Az építkezést valószínűleg ez év végén kezdik meg, azért mert az egylet vezetősége bízik abban, hogy a kiállítási versenypálya tribünjeit, szerelvényeit a vállalkozótól mérsékelt áron megkaphatja majd őszszel, amikor azt a városligetből, a szerződésileg kikötött hat hónap után le kell bontania. Ezzel tehát elérjük végre-valahára, hogy a fővárosnak lesz egy modern versenypályája s mindezt a derék Hunniának köszönhetjük. — A M. Kerékpáros Szövetség czélja és haszna. Gyönyörű théma, mely hosszabb czikksorozatot érdemel s tényleg arra készültünk, hogy érdeme szerint megpendítsük ezen théma felett az eszmecserét. Lesznek, akik feleslegesnek fogják találni ezt a munkát, hisz nyilvánvaló dolog, hogy mi lehet egy kerékpáros szövetség czélja és haszna, de vannak olyanok is, kik a különböző czélok és hasznok közül egyiket előbbre valónak tartják a másiknál Ez utóbbiak közé tartozunk mi is, erős meggyőződésünk lévén p. o. az, hogy a versenyrendezés ne legyen első czélja a szövetségnek, mert tekintélyének veszélyeztetésével fog járni, ha előbbutóbb versenyszövetkezetek alakulnak, melyek csak versenyrendezéssel foglalkozván, haszonnal fogják értékesíteni munkájukat akkor, mikor a sokfélekép elfoglalt országos szövetség míg az amateur kérdésen vajúdik. Hogy mi a szövetség fő czéljának tekintjük az országos turisztikának a lehető legtökéletesebb módon való fejlesztését, a magyar kerékpáros világ reprezentálását hatóságokkal és a külfölddel szemben s egyéb hasonló dolgokat azt mégis csak a leendő czikksorozatban fogjuk elmondani. Ezúttal csak egy sajátságos illusztrácziót akarunk közölni arról, hogy mi mindenre hasznos egy fiatal szövetség. Kedves kollegánk a Magyar Kerékpáros vagy a mi ugyanaz dr. Korchmáros Kálmán, az elmúlt év folyamán erősen hangoztatott »professionel« vészkiáltásaival szerencsésen keresztülvitte, hogy a kerékpáros szövetségben ma azok dominálnak, kik őszinte (vagy nem őszinte — és ma nem vizsgálandó) aggodalmaskodására segítségül jöttek. A M. K. utóbbi előfizetési felhívásában nem mulasztotta el, hogy erre a tényre ne hivatkozzék, ami különös ízlés, de jogos. Múlt hó 17-én tartotta a regenerált szövetség első tanácsülését, melyről hallomás után referáltunk már. Dr. Korchmáros keresztülvitte ezen az ülésen azt, hogy úgy a Magyar Kerékpáros, mint a Sport- Világ kapják meg a hivatalos dolgokat közlés végett addig, míg a szövetség saját hivatalos lapját kiadhatja. Az ülést megelőzőleg a Sp.V. jelen volt képviselője ugyan azt tanácsolta, hogy a Herkules-t és a Magyar Sportlapot is jó volna ebben részesíteni, de úgy látszik , különös kegyben állunk. Múltkori magánértesítésünk után kérdés-ostrom alatt álltunk, hogy »mi történt az első tanácsülésen«? Nem azért vagyunk hivatalos lap, hogy ezt tudjuk! Szerkesztőségünk ezúttal igazán érdeklődéssel várta a M. K.-t, abban csak benne lesz! Keserűen csalódtunk, csak a szövetség kevésbbé sürgős hasznaiból láttunk egyet. A M. Kerékpáros felvette a »Magyar Kerékpáros Szövetség hivatalos lapja« czímét (amiben mi nem merjük őt utánozni), de a várva-várt »jegyzőkönyv« ott sem jelent meg. Szegény kollegánk térszűke miatt nem közölhette az első hivatalos közlendőt, pedig ennyit csak megtehetett volna az új hivatal első napján ? Mi kellemetlenebb helyzetben vagyunk, mi nem kaptuk meg a közlendőket, de ha megkaptuk volna, bizony nem mérnök valamelyik munkatársunk sikerült tárczája kedvéért — még ha dr. Korchmárosnak hínált is — a térszűkét kimondani. Avagy a M. K. sem kapta meg a hivatalos adatokat? Lehetséges. De akkor miért sietett annyira, hogy az új »hivatalos« köntöst magára vegye ? Íme kedves olvasóink: a M. K. Szövetség egyik czélja és haszna in praxi. Irigykedve nézzük a térszűkében szenvedő M. K.-t és csak az vigasztal, hogy régóta tudtuk, hogy a szövetség első haszna az övé lesz. Boldog czélokat és szép hasznokat kívánunk neki az új esztendőben. — A hölgykerékpárversenyek igen divatba jöttek Angliában, most már nemcsak a londoni Aquariumban tartanak nap-nap után jóformán meetingeket, hanem a vidéki városokban is, így Birminghamban, Sheffieldben. — Molte Fanoche Vautre, franczia kerékpáros hölgy, a múlt hóban a londoni Aquariumban megtartott 11 napos verseny ötödik napján verseny közben oly szerencsétlenül bukott el, hogy számos zúzódáson felül kulcscsontját törte s kórházba kellett szállítani. A Hunt- és Linton-féle matchból nem lett semmi, azért, mert Hunt a Bordeauxban szenvedett bukása óta nem tudta magát összeszedni s kénytelen volt lemondani a mérkőzésről. — A T. C. F. e hó 12-dikén tartotta évi rendes közgyűlését. Az évi jelentésben sok érdekes adat van, mely élénk világítást nyújt a franczia kerékpározás fejlettségéről. Az egyesületnek 1895-ben 25,000 tagja volt. Bevételei 178,871 frankot, kiadásai 155,831-92 frankot tettek; jövő évi bevételei 236,17717 frankra, kiadásai pedig 207,800 frankra vannak előirányozva. Az egyesület, melynek czélja a túrázások fejlesztése és előmozdítása, az idén igen sokat tett annak fejlesztése érdekében. Utakat javíttatott, jelzőtáblákat állíttatott fel, kerékpárjavító mechanikusokat szerződtetett, olcsó vendéglőket és szállodákat stb. stb. szerzett az ország minden részében. Jövő évre pedig keresztül akarja vinni, hogy tagjai igazolványaik mellett háborítatlanul mehessenek át a határokon is. Szóval ezen egylet áldásos működése megfizethetlen hasznára van a franczia kerékpárosoknak. Brazíliában is fejlődik a biciklisport. December 1-én Rióban nagy, egy órás verseny volt, melyben 1000 frank volt a győztes díja. San Pauloban pedig egy modern követelményeknek teljesen megfelelő 420 méteres velodrom építése van készülőben. — Sapuenza és Lozano, a két legjobb spanyol kerékpáros Párisba érkezett, ahol kétségtelenül igen nemzetközi jellegű a kerékpárosvilág. — Wokurka ismert osztrák kerékpárost, mint hírlik, egy franczia kerékpáros cég szerződtette. Jaquelin még mindig szenved balesete alkalmával szerzett sérülések miatt, azonban javulása állandóan tart. Azt állítja, hogy a bajt könnyen elkerülhette volna, ha kerékpáron ül és nem pedig triciklin. — A Salon du Cyclet Faure elnök meglátogatta. A kerékpár-kiállítás fényesen sikerült, a kiállított tárgyak azonban alig különböznek a londoni Stanley Show és National Show-ban kiállítottaktól. — 2500 frank kártérítés megfizetésében marasztalta el a párisi bíróság egy párisi kerékpárgyárost egy kerékpáros javára, aki nyeregtörés következtében testi sérülést szenvedett. A gyáros avval védte magát, hogy a nyereg nem az ő, hanem egy más gyáros gyártmánya, azonban a bíróság nem vette figyelembe védekezését, kimondván, hogy a vevő csakis az eladóra támaszkodhatik, aki a gépet vagy alkatrészeit neki mint jót eladja. Veszélyes bukás történt a napokban az amerikai kerékpáros Bérlő egy rekordkísérleténél. A vezető ötös hátsó pneumatikja kipukkadt, mire a rajta levők mind lebuktak, a nyomukba levő Bérlő pedig, nem lévén ideje már őket kikerülni, keresztül bukott rajtuk. A kerékpárosok szerencsére csak erős rázkódással menekültek meg az egy Saunders kivételével, aki erős zúzódásokat szenvedett. Valóságos csoda, hogy a gyorsvonat sebességével repülő kerékpár egy embert se tett szerencsétlenné a baleset alkalmával. A francziák végre helyesen, behozták a kerékpárversenyeken a kötelező versenyszín használatát, ugyanarra az álláspontra helyezkedve, melyet mi annyiszor hangoztattunk hazai versenyeinken, hogy a sok egyféle szín és a programmon jelzettől elütő színek viselése lehetetlenné teszi a nézőközönségre nézve, de sőt a sportférfiakra is a versenyek élvezését, mert soha sincs tisztában azzal, ki hol fekszik a versenyben, nem lehetvén megkülönböztetni őket az egyfajta dressekben. A franczia kerékpárosok most előre kötelesek versenyszíneiket bejelenteni egyrészt azért, hogy azt az egyletek minden baj nélkül rendesen kinyomathassák, másrészt, hogy az egyes versenyzők előjogait megóvják a bejelentett színekre vonatkozólag. Nem ártana nálunk is nemcsak, a kerékpár, de összes más versenyeinken ezt az üdvös újítást végre behozni. — Hunt, hires angol kerékpáros, ki e hő elején Bordeauxba ment, hogy az ottani pályán a franczia rekordokat megjavítsa, eredményre , 1896. 1. sz.