Sport-Világ, 1898. január-december (5. évfolyam, 1-46. szám)

1898-01-05 / 1. szám

1898. 1. sz. I. díj: ezüst-érem. II. díj : ezüst-érem, ha a megtett út 2000 kilo­métert meghalad, különben bronz-érem. III. díj : bronz-érem. A legtöbb egyleti kirándulásban résztvett tag részére 1 ezüst-érem. A­kik ezen díjakra pályáznak, felkéretnek sza­bályszerűen lezárt túrakönyveiket 1898. január­­ hó 15-ig a klub titkárához beküldeni. Meghívó. A január 8-án (szombat) este 7 órakor tartandó választmányi ülésre az összes választmányi tagok meghivatnak. Kankovszky, titkár. KERÉKPÁROZÁS. Kerékpár-kiállítások. Paris második kerékpár-kiállítása az »Exposi­tion du Cycle« dec­ember 31-én zárult. Mint már említettük, egyszerre két kerékpár-kiállítása volt Párisnak, a­­»Salon du Cycles és az »Exposition du Cycle«. Az utóbbi, melyet az ú. n. »Wagram«­­termekben helyeztek el, jóval nagyobb szabású az előbbinél. A nagyobb czegek pompás stand­jai erősen váltak ki, de leginkább csak díszí­tésükkel, míg a kiállított kerékpárok s egyéb tárgyak újdonságai nagyobbrészt csak Páris számára voltak újdonságok, mert a londoni két kiállítás, a Stanley- és a National­ Show után csak ismétlést képeztek. Sorjában említünk majd néhányat a kiválóbb gyártmányok közül s nem lesz talán érdektelen néhol az ottani árak megemlítése sem. Egy­néhány czég kivételével alig eladók azonban a kiállított újdonságok és egynémely stand­nál azzal tűntek ki, hogy a kiállított mintán tuc­atszám függesztették ki a vevők névjegyeit s volt 75- ször »eladott« gép is. A vevő természetesen vár, míg a kellő mennyiséget meggyártják s a nagyobb rész megelégszik a rendes modellel, míg az »újdonság« talán csak fél év múlva kerül igazán piaczra. Az »Exposition du Cycle« tulajdonkép a viszonteladók számára volt rendezve — ezek képezték a látogatók komolyan veendő részét, míg a nagy­közönség inkább csak szórakoztató szemlélésre jó el, miben a kiállítással kapcso­latos orpheumi előadás, zene és emléktárgy­kiosztás is közreműködik. Áttérünk a híresebb gyártmányok felsorolására. Cleveland (képviselője Jules Dubois a 100 km.-es úti-record birtokosa) 550, 450 és 350 fokos gépe, automatikus fék a hátulsó kerék csapágyában. Faperemek, aluminium - betétekkel, melyeket 1892 óta készít e gyár. Columbia ismert amerikai gyártmány, az idén nagy súlyt fektet fogaskerekű áttétellel ellátott gépeire. Crescent vázösszeillesztései láthatlan forrasz­tással. Freudenberg (»Monarch«) amerikai gépek, a modern gép minden kellékével 350 franktól 450 frankig. Gladiator, a legnépszerűbb franczia gyárt­mányok egyike, új fékje a hátulsó kerékre hat. Különösen sok a többü­lésű gép. Griffiths Co. 15 havi részlet fizetésre szállít bármily gyártmányt, főleg Ariel, Singer, Swift és Premier gépeket. Még az első részletet is, az ár egy tizenötödét, csak a szállítás után egy hónappal követeli. 1891 óta áll fenn — nálunk 7 év óta megbukott volna. Humber (Beeston) »Cantilever« állványú, szét­szedhető vázzal biró gépeit említettük már. Újak aluminium-vázai, aczél-kapcsolásokkal. 800 frankon felüli gépek. Külön megemlítendők mo­toros kerékpárjai és tricyclijei. Phebus franczia gyártmány, fékek a hátsó keréken. A láncznélküliek közül első helyen kell emlí­teni az Acalbie-t (»Metropole« és »Velleda«), melynek fogaskerekű áttétele mintául szolgált a legtöbb más gyártmánynak is. A­ fogaskerekű áttétel lassan, de biztosan hódít tért, kevésbé jó vélemény uralkodik az emeltyűs áttételekről, melyek mind kisebb számban tűnnek fel. Ilyen az »Omega«, mely megkísérli akkor, midőn már csak a lánczos és fogaskerekű áttétel küzd egy­mással, hogy újabb excentrikus áttétellel lép­jen fel. Néhány nevet ragadtunk ki az ismertebbek közül, hogy elég lajstrommá ne legyenek e sorok. A gépek általában a tavalyi váz formáját mutatják s főleg az egyes alkatrészek tökélete­sítésén dolgoznak. Pormentes, olajban forgó kes­keny csapágyak, hidegen sajtolt vázösszekötések általánosak. A régi fék helyettesítésére általános a törekvés s feltűnő a sok szerkezet, mely a hátsó kerékre hat. A forrasztott vázkötés hátrá­nyait több újdonság igyekszik eltüntetni. Az aluminium-vázak részben öntöttek, részben aczél­­kapcsolásokkal ellátottak. A láncznélküli fogaskerekű áttétel már erősen terjed s bár nagyobb a lánczosok száma, sok szakértőnek az a véleménye, hogy néhány év múlva tényleg kiszorítja a lánczos áttételt. Általában meglepőt nem hozott az »Exposition du Cycle« sem, de elég feltűnő jelenség, hogy ott, hol közeli szomszéd a sok kiváló angol gyár, de nagyon sok az elsőrangú franczia gyár is, az amerikai gépek megtartják s nagyobbítják piaczukat. Az »Exposition du Cycle« szép anyagi siker­rel végződött s 16 napon át átlag 5000 láto­gatója volt naponként. Mindenesetre javára vált azoknak, kik a párisi kereskedő szindikátussal nem egyeztek meg abban, hogy kerékpár­kiállítást egyáltalán nem kell rendezni. Egy kiállítást sem akartak s íme két kiállítása volt Párisnak. , ne SPORT-VILÁG Kerékpár-világ. * A gödöllői vendégkönyv. Régebben, még a magas gépek korában, Gödöllő élelmes ven­déglőse könyvecskét tett egyszercsak a hozzá betérő kerékpáros elé, hogy az nevét és ott­létének dátumát oda bejegyezze. Lassanként hire futott a főváros akkor még kisszámú kerék­párosai közt a gödöllői korcsmáros ötletének és egyszerre csak egész formális verseny fejlő­dött ki — kiírás vagy megbeszélés nélkül — az iránt, hogy ki kerekezik legelsőnek vagy leg­utolsónak egyazon esztendőben Gödöllőre és ki jut legtöbbször egy év alatt erre a kies vidékre. Nagy dicsőség volt egy évtized előtt, ha valaki gépen elment Gödöllőre, hiszen meg kellett közbe mászni a »patkó «-t is (ha ugyan fel nem tolta, de ez is munka), a­mi magas­géppel nem volt a legkönnyebb kerékpáros­­bravúr. Ma már természetesen másként áll a dolog, hanem e helyett arra törekszenek nagy titokban az egymásra agyarkodó ellenfelek, hogy ki jut előbb ki az új esztendőben Gödöllőre. Tavaly történt először, hogy a gödöllői korcs­máros újév napján fogadhatta az első kerékpá­ros vendéget Pu­ch Márton, a Budapesti Kerék­pár-Egylet tagja, személyében. Átlapozván a könyvet, következő érdekes ada­tokat szolgáltatjuk olvasóink rendelkezésére . 1897-ben legtöbbször találjuk bejegyezve Buda­pest egyik legrégibb kerékpárosának, Haselhahn E.-nek, a Bp. K. E. tagjának nevét, a­ki látoga­tásának 15-ször adta írásban is nyomát; utána a vendéglős leghűbb tisztelőjeként ifj. Schweiger J. következik 13 bejegyzéssel, harmadik helyen végre egy ismert versenyzővel, Greiner Frigyessel találkozunk, a­ki 9-szer jegyezte be nevét a régi könyvbe. Utolsó társaskirándulást november 14-én tett Gödöllőre az Aquila B. C. 6 taggal, az utolsó látogatók az elmúlt rozzant esztendőben azonban idegenek valának. Ugyanis deczember 31-én dél­után 4 óra 10 perc­kor érkeztek oda E. Genti­­lome és S. Kobert, a »Touring­ Club Italiano« tagjai. Az idén sokan készültek elsők lenni. Egy részük elaludta a reggelt (így járt a legtöbb !) , más részük elindult, de hideg lévén, visszafordult; legrosszabbul azonban a harmadik rész járt, a­mely részhez tartozók kimentek Gödöllőre, de 3. oldal. S­T­YBI­A- KERÉKPÁROS PUCH JÁNOS és TÁRSA gráczi gyárából Állandóan nagy raktár a legújabb modellekből. Raktár 1898. február 15-éig VII., Erzsébet­ körút 48. sz. ugyanott nagy javítóműhely. . Raktár 1898. február 15-től VI., Teréz-körút 5. ,[LEGJ­OBBAK Téli kerékpápiskola VI. kép., Benap­irieza 14. -Training swaetierek, torna- és vívó­­ingek, Jaeger-féle alsó ruhák olcsón a legjobb ízlésselW­EINES MÁTYÁS-nai András 137--Út 3. sz.

Next