Steagul Roşu, mai 1970 (Anul 25, nr. 5359-5383)

1970-05-28 / nr. 5380

A f > y > I Anul XXV Nr. 5.380 (6.859) 4 pagini 30 bani Joi 28 mai 1970 ESCU* IAȘ, j ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BACǍU AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN VIZITA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU in județele Botoșani, Suceava, Neamț și Bacău Miercuri dis-de-dimineață în Iași mai stăruia încă atmosfera sărbătorească în care capitala Moldovei îl întimpinase în ajun pe conducătorul partidului și statului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu. De-a lungul bulevardului mulțimea care murți după-amiază în întreprinderile vizitate, în piața Palatului vibrase la unison, aclamînd pentru partid, pentru politica sa marxist-leninistă se pregătește acum să-i conducă la plecare pe oaspeții dragi. Poate că mai bine decât vorbele imaginile vii surprinse de camerele de luat vederi ale Televiziunii, sunt în măsură să înfățișeze măcar o parte din fresca de neuitat a entuziasmului popular, a căldurii, a bucuriei exprimate prin gesturi, prin aclamații și, mai presus de orice, prin dorința firească a fiecăruia dintre zecile de mii de ieșeni de a fi cu mai aproape, de a oferi o floare, de a strînge mina tovarășului Nicolae Ceaușescu. In persoana sa, cei ce muncesc aduc un vibrant omagiu de dragoste și atașament forței conducătoare din patria noastră, nucleului de lumină și energie care condensează în el voința hotărîtă a națiunii de a înavnta spre viitorul luminos, stegar.Elicopterul trece peste dealurile domoale și câmpiile Țării de Sus ale Moldovei, care în această însorită dimineață de mai depun mărturie pentru hărnicia locuitorilor de pe aceste meleaguri. Botoșani. Străvechiul oraș moldovenesc care a dat patriei mulți oameni de seamă, luminoase figuri de cărturari și artiști, redimensionat în anii noștri, a îmbrăcat și el haine de sărbătoare. La sosire, oaspeții sunt întîmpinați de tovarășul Gheorghe Ghinea, prim-secretar al Comitetului județean de partid, de alți reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat. Intr-o mașină deschisă, secretarul general al partidului străbate orașul pe străzile căruia, cu mic, cu mare, aproape întreaga populație a orașului a ieșit să-l întîmpine. Conducătorii de partid și de stat vizitează Fabrica de confecții din oraș. Unitate puternică, cu o producție anuală de 200 de milioane de lei. Cei 1.300 de salariați, în mare majoritate femei, răspunzînd chemării partidului de a organiza mai bine activitatea de producție, vor obține în acest an un spor de producție în valoare de 3.000.000 lei față de 1969, exclusiv pe seama măririi productivității muncii. După studii sistematice, ei au trecut de la sistemul de lucru pe bandă la cel sincron. Oaspeții apreciază pozitiv calitatea produselor și îi felicită pentru succesele dobîndite. Este grăitor pentru spiritul de răspundere ce animă colectivul încercat al poporului, Partidului Comunist Român. Stadionul „23 August“ de pe dealul Copoului concentrează, în această însorită dimineață de mai, într-un unic chip, acela al însuflețirii, toate vîrstele, toate profesiile, toate categoriile sociale ale Iașului contemporan. Tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, Emil Bodnaraș, împreună cu tovarășii Virgil Trofin, Emil Drăgănescu, Dumitru Popescu, Vasile Patilineț, salută mulțimea care ovaționează. Comandantul gărzii de onoare prezintă raportul. Răsună acordurile solemne ale Imnului de Stat. După ce se înclină in fața tricolorului, președintele Consiliului de Stat, comandantul suprem al forțelor noastre armate, tovarășul Nicolae Ceaușescu trece în revistă garda de onoare formată din militari, membri ai gărzilor patriotice și ai detașamentelor de pregătire a tineretului pentru apărarea patriei. Adresându-se celor de față, tovarășul Nicolae Ceaușescu aduce mulțumiri pentru manifestarea călduroasă făcută pentru conducerea partidului, pentru partid și urează cetățenilor municipiului și județului Iași noi succese în activitatea lor, var, pentru maturitatea sa, faptul că în întreprindere a fost organizată o expoziție cu fotografii și confecții necorespunzătoare. Gazdele nu s-au sfiit să-i invite pe oaspeți să viziteze această expoziție. Inginerul Ioan Floareș, directorul general al Combinatului textil, îi informează pe conducătorii de partid și de stat că muncitorii Fabricii de confecții au hotărît să suplimenteze angajamentul anual cu, 1,5 milioane lei, astfel încît pînă la sfîrșitul anului să dea peste plan o producție de 3,5 milioane lei. Este aportul pe care ei înțeleg să-l aducă, în consens cu întreaga noastră clasă muncitoare la efortul sporit pe care, în aceste zile, țara ni-l cere nouă, tuturor. El se înscrie în hotărîrea fermă, generată de profund patriotism al muncitorilor din întreprinderile industriale ale județului Botoșani timpului normal de a realiza, în afara de lucru, peste 700.000 oe/om, ceea ce va face ca ei să obțină peste plan și peste angajamentele inițiale o producție de 14 milioane lei. O altă dovadă grăitoare a conștiinței civice ridicate la parametrii cei mai înalți o reprezintă faptul că datorită greutăților pe care le întîmpină colectivul Uzinei de reparații din Galați, din cauza inundațiilor, Uzina de reparații din Botoșani a preluat executarea, în această perioadă, a unui număr de 11 sortimente de piese de schimb pentru tractorul U" 650, în valoare de 4,3 milioane lei. Producția va fi executată în afara planului întreprinderii, îndeosebi în duminicile de pînă la sfîrșitul anului. In drum spre locul de decolare a elicopterului, în repetate rînduri, mașina deschisă în care luase loc tovarășul Nicolae Ceaușescu este înconjurată de mulțimea celor care îl aclamă, care mulțumește și în acest chip, partidului pentru grija permanentă ce o poartă dezvoltării acestui județ tînăr care înaintează, cu toate pînzele sus, spre înflorirea sa. Înainte de plecare, adresîndu-se celor prezenți, secretarul general al partidului le-a transmis un călduros salut din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat și a guvernului Republicii Socialiste România, „în scurta vizită pe care am făcut-o — a spus tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU — am văzut una din întreprinderile orașului. In cincinalul următor se vor mai construi multe alte întreprinderi industriale, ceea ce va duce la dezvoltarea vieții economice și sociale, la ridicarea nivelului de viață al locuitorilor județului, îmi exprim convingerea că toți comuniștii, toți oamenii muncii vor depune eforturi sporite pentru a realiza planul pe acest an, că vor face totul pentru a înfăptui sarcinile ce le revin din programul elaborat de Congresul al X- lea al partidului nostru. Vă doresc noi succese, multă sănătate, viață fericită tuturor“. Cuvintele tovarășului Nicolae Ceaușescu sunt primite cu puternice ovații, cu urale. Se scandează „P.C.R.Ceaușescu". Vizita în județul Botoșani continuă. Elicopterul aterizează pe o pajiște de lângă comuna Bucecea. Sute de țărani cooperatori, intelectualitatea comunei, bucuroși de oaspeți, îi înconjoară cu dragoste pe conducătorii de partid și de stat, îi aclamă îndelung. Președintele cooperativei, Gheorghe Alexa, îi conduce pe oaspeți într-unul din sectoarele de bază, cel zootehnic, în prezent, cooperativa are 820 de bovine, iar pînă la sfîrșitul anului va ajunge la 930. Tovarășul Ceaușescu se interesează de măsurile luate pentru asigurarea bazei furajere, de perspectivele introducerii mecanizării în sectorul zootehnic. Discutând cu factorii responsabili ai comunei, secretarul general al partidului le atrage atenția că terenul comunei nu este judicios noile construcții ocupînd gospodării, suprafețe mult mai mari decât ar fi fost necesar și recomandă consiliului să dezbată cu răspundere această problemă de mare importanță, știut fiind că pămîntul este avuția întregului popor. înainte de a se despărți de locuitorii comunei Bucecea, secretarul general al partidului le-a spus : „Am vizitat ferma zootehnică a cooperativei dumneavoastră, am luat cunoștință de rezultatele bune, satisfăcătoare pe care le-ați obținut. Sper — de altfel și președintele cooperativei și șeful fermei au spus acest lucru — că producțiile viitoare vor fi mai mari. Două mii de litri de lapte, cu prevedeți, e bine ; dar trei mii e și mai bine. Cînd veți obține atît, vor crește și mai mult veniturile dumneavoastră. Vă felicit pentru rezultatele obținute în creșterea producției, a averii obștești, a bunăstării. Vă doresc ca în acest an, ca și în anii viitori, să obțineți rezultate și mai bune în dezvoltarea, în înflorirea cooperativei dumneavoastră. Vă doresc multă sănătate și multă fericire" (Aplauze puternice, orale, se scandează „Ceaușescu-P.C.R.!“). ...Suceava. Străvechea cetate de scaun a Moldovei îl primește astăzi pe secretarul general al partidului, infățișîndu-se privirilor ca un oraș modern, puternic, crescut falnic pe temelia puternică a industrializării socialiste. Rol direct al politicii partidului de ridicare economico-socială a tuturor regiunilor patriei, de repartizare judicioasă a forțelor de producție, Suceava cunoaște în anii noștri o ascensiune impetuoasă, odinioară greu de conceput. Numai în 1969 s-au investit pentru dezvoltarea județului fonduri de aproape 830 milioane lei. Intrată pe orbita industrializării, Suceava a devenit în ultimii ani un centru cu o producție diversificată, începînd de la minereuri și prefabricate de beton și terminind cu confecțiile și produsele industriei lemnului. La sosire, oaspeții sunt salutați de Emil Bobu, prim-secretar al Comitetului județean de partid. Mii și mii de oameni, aclamă îndelung, scandează numele secretarului general al partidului. Cu zîmbete și flori, bucovinenii spun un emoționant bun venit iubitului conducător al poporului român. Ca și la locul aterizării elicopterului, și in oraș primirea poartă pecetea dragostei și atașamentului fată de partid, a încrederii depline în politica sa internă și externă. Poate că expresia cea mai grăitoare a sentimentelor ce animă pe cetățenii județului este inscripția ce străjuiește intrarea în oraș: „întregul nostru popor — o mnică familie, o singură voință !“. Se vizitează Fabrica de tricotaje „Zimbrul“ — unitate modernă, înzestrată cu utilaje de înaltă tehnicitate. Inginerul șef, Mihai Iordache, arată că în cursul anului 1970 s-a trecut la extinderea întreprinderii urmînd ca pînă la 30 august, deci cu o lună mai devreme față de plan, să se mărească actuala capacitate cu încă un milion bucăți tricotaje. Este demn de consemnat că aici, îndeplinindu-se neabătut indicațiile date de Congresul al X-lea, se acordă o atenție deosebită reducerii consumurilor specifice : prin perfecționarea procedeelor tehnologice, in 1970 se vor economisi 100 de tone de fire. In ultimele zile, răspunzînd chemării de a ne înzeci eforturile pentru a depăși greutățile pricinuite economiei naționale de calamități, muncitorii de la „Zimbrul“ — Suceava au hotărît să lucreze cu o capacitate zilnică de 38.000 de bucăți în loc de 24.000. Vizitînd fabrica, conducătorii de partid și de stat sînt aclamați îndelung. Lăsînd pentru o clipă mașinile, muncitorii fac o vibrantă manifestație, expresie a legăturii indestructibile dintre popor și partid, a fermității cu care întregul popor face zid în jurul partidului, a Comitetului său Central. „Pentru prima dată în istoria ei, Suceava produce fontă și oțel!“ — au fost primele cuvinte, pronunțate cu mîndrie, ce s-au auzit la întreprinderea de piese de schimb. Aici se realizează piese turnate din fontă și Continuare în pag. a III-a „ întregul nostru popor - o unică familie, o singură voință!”( Locuitorii municipiului Bacău fac o caldă primire tovarășului Nicolae Ceaușescu și celorlalți conducători de partid. A,i întreprinderile județului și-au majorat substanțial angajamentul anual NOUL ANGAJAMENT AL INDUSTRIEI: O 137.286.000 lei producția marfă; O Creșterea productivității muncii cu 1,4 la sută; O 37.989.000 lei economii prin reducerea cheltuielilor de producție; O 57.039.000 lei beneficii suplimentare. Toată energia și puterea de muncă a întregului popor sunt astăzi concentrate în marea bătălie pentru refacerea zonelor atinse de calamități, pentru grabnica reintrare a vieții și muncii în pulsul normal, pentru diminuarea pagubelor produse de apele dezlănțuite. Strîns unit în jurul partidului, poporul român trece cu fruntea sus, mai dîrz decît oricînd, peste greaua încercare. Pierderile sînt imense, dar imensă este și hotărîrea oamenilor munciD de la orașe și sate, din întreprinderi și instituții, de a iniția cele mai energice acțiuni în vederea înlăturării rapide a urmelor marelui dezastru și a ajutorării sinistraților. La înălțimea misiunii sale, clasa muncitoare și-a dovedit încă o dată puterea, hotărîrea, abnegația, eroismul. în județul Bacău, muncitorii, inginerii și tehnicienii din industrie, care desfășoară cu eforturi lăudabile întrecerea socialistă în cadrul căreia se fac pași însemnați pe drumul îndeplinirii angajamentului organizației județene de partid pentru anul 1970, au hotărît în aceste zile, să-și suplimenteze considerabil angajamentele inițiale. Ziarul nostru își face un titlu de mîndrie din a consemna astăzi noul angajament, substanțial îmbunătățit, oglindă vie a hotărîrii colectivelor din întreprinderile județului de a contribui cu toată capacitatea lor la obținerea unor rezultate strălucite în acest ultim an al cincinalului. Industria județului Bacău va realiza peste prevederile sarcinilor de plan o PRODUCȚIE MARFA în valoare de 137.286.000 lei. Inițial, angajamentul prevedea un plus la producția marfă de 60.745.000 lei. Suplimentarea cu 76.541.000 lei este rodul depistării unor noi și însemnate rezerve interne în mai toate întreprinderile, este urmarea firească a angajării colectivelor în acțiuni mult mai fructuoase generate de dorința unanimă de a face ca meleagurile băcăuane să aibă prezență activă, consistentă în eforturile generale ale economiei naționale. Grupul industrial de petrochimie din Borzești, Grupul industrial pentru forajul și extracția țițeiului, Fabrica de postav Buhuși, Fabrica de șuruburi și Fabrica de celuloză și hîrtie „Letea“ din Bacău au contribuția cea mai valoroasă la acest capitol al noului angajament. Angajamentul suplimentar al industriei județului Bacău reliefează printre altele, o creștere însemnată a PRODUCTIVITĂȚII MUNCII: de la 0,5 la sută cit era prevăzut inițial la 1,4 la sută. Va fi folosit mai judicios timpul de lucru, pe(Continuare in pag. a II-a) ACEST POPOR MINUNAT Radu CÂRNECI in clipele de restriște, de grele încercări, oamenii acestui pămîrnt s-au dovedit mai mult decit oricînd uniți în cuget și-n simțiri, invingind de fiecare dată vitregiile vremurilor. Istoria noastră este plină, de asemenea fapte de eroism, de totală dăruite pentru izbînda năzuințelor, pentru depășirea cu tărie a vicisitudinilor de orice fel». In aceste zile de durere românească, acum cind stihiile naturii dezlănțuite au distrus așezări omenești — orașe sate —, risipind vieți și bașinuri, acoperind cu tristețe și spaimă bogatele și frumoasele noastre ogoare, acum mai mult decît oricînd unitatea de sentimente patriotice și umanitare s-a dovedit principala trăsătură a sufletului poporului nostru. Sub conducerea Partidului, muncitori și țărani, ostași și membri ai gărzilor patriotice, studenți și elevi, au luptat cu totală dăruire, cu spirit de sacrificiu, pentru salvarea a tot ceea ce se putea salva din calea apelor distrugătoare! Curaj, dăruire, dragoste față de devotament, înfăptuirile de ieri și de azi, spirit de sacrificiu ! Minunate calități ale minunatului nostru popor! Și iată, învingem și această nemaiintilnită dezlănțuire formelor oarbe ale naturii. Dar a cite jertfe, cite pierderi, pentru care sufletele și inimile noastre pling și singerează ! Acum însă, peste toate, puterea și curajul, încrederea In noi înșine, în tăria noastră, în prietenii de pretutindeni ai poporului nostru, acestea înving, și Soarele nădejdii se înalță iarăși deasupra ! Vom munci, vom lupta cu toată dăruirea, nu ne vom precupeți nici un efort și nici un sentiment, pentru ca rănile provocate de silnicia naturii să fie cit mai repede vindecate, pentru ca poporul nostru să-și poată afirma din plin și cu generozitate marile sale virtuți, de care de atîtea ori, de-a lungul istoriei sale, a dat dovadă! Intervenția promptă a oamenilor pentru refacerea șoselei ce leagă Municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej de Bacău a făcut ca acum circulația rutieră să fie restabilită. In foto . Aspect din timpul lucrărilor. Ín centrul preocupării lucrătorilor agricultură. Terminarea grabnică a însămînțărilor Din nou e timp frumos și bun de lucru în cîmp, timp prețios pentru toată lumea și, în special, pentru agricultori, care au o sumedenie de treburi de făcut. Ultima situație operativă întocmită de Direcția agricolă arată că, pînă ieri dimineață, mai era de însămînțat o însemnată suprafață de porumb (cîteva mii de hectare) și de reînsămînțat cîteva sute de hectare cu porumb, sfeclă, floarea-soarelui, plante furajere și altele. Pînă acum au și fost reînsămînțate 121 hectare cu porumb, 63 hectare sfeclă de zahăr și 35 hectare cu alte culturi. Ținem să subliniem că la ora actuală nu există altă lucrare mai urgentă decît însămînțatul — timpul pentru această lucrare fiind mult întîrziat. Trebuie făcut totul pentru ca în cîteva zile porumbul și celelalte culturi de pe suprafețele calamitate să fie grabnic însămînțate, folosind fiecare oră, fiecare clipă, fiecare semănătoare și atelaj. Acolo unde patul germinativ nu poate fi pregătit mecanizat sau cu atelajele și, îndeosebi, acolo unde terenul prezintă exces de umiditate, porumbul să fie pus cu sapa. Se înțelege, în același timp se cer mobilizate toate forțele la întreținerea culturilor, trebuie terminată prima prașilă la sfeclă, floarea-soarelui și porumb pe suprafețele însămînțate mai de timpuriu. De asemenea, o lucrare ce s-a desfășurat pînă acum anevoios și care se cere întețită, este recoltatul trifolienelor. La această lucrare realizările sînt de numai 17,2 la sută, în timp ce în unitățile de stat prima coasă se apropie de sfîrșit. TIMPUL ÎNAINTAT. SITUAȚIA DEOSEBITĂ DIN AGRICULTURĂ — datorată ploilor — IMPUN FOLOSIREA CU MAXIMĂ EFICIENȚA ȘI RESPONSABILITATEA TIMPULUI PRIELNIC, A TUTUROR MIJLOACELOR! 1