Steagul Roşu, ianuarie 1971 (Anul 26, nr. 5566-5590)

1971-01-13 / nr. 5574

A ANUL XXVI — NR. 5.574 (7.053) MIERCURI 13 IANUARIE 1971 4 PAGINI — 30 BANI IN NOUL CINCINAL N unea de fiecare zi ridicată la cele mai inalte cote ale eficienței Flux continuu Deși in extracții țițeiului nu se poate trage o linie care sa despartă două momente situate în timp, ritmul înregistrat prima zi a anului din în schelele de la Moinești, Zemeș și Modîrzău este amplificat de elanul cu care petroliștii au ținut să atace sarcinile acestui prim an al actualului cincinal. Este un lucru constatat — acela că în anotimpul rece activitatea de extracție a țițeiului este mult îngreunată. Cu toate acestea, depășirile de plan însumau ieri — 12 ianuarie — cîteva sute de tone, din rîndul celor evidențiați desprinzîndu-se secțiile schelelor Modîrzău și Zemeș. Aceeași activitate intensă o întîlnim la parcurile de separatoare, la dezbenzinare, la stațiile de pompare etc. economice I O primă săptămînă de lucru din acest an de debut al noului cincinal a fost încheiată. De pretutindeni, veștile ne demonstrează unul și același lucru : în chimie sau metalurgie, în industria lemnului ori cea petrolieră, în construcții sau extracția de sare, cărbune — realizările sunt mari, la fel de semnificative. Rezultatele ne apar ca fiind cit se poate de firești. Pregătită temeinic, încă din cursul anului trecut, activitatea s-a declanșat la parametrii optimi ai sarcinilor, ridicîndu-se la cota marilor performanțe. Depășirile de plan se întregesc cu aplicarea unor noi procedee de lucru, lărgirea gamei de sortimente, îmbunătățirea calității produselor. Sintem, așadar, in fata unui amplu tablou, în continuă mișcare. Un tablou al muncii, al succeselor, al perspectivei. Temelii ale tradiției artistice Secole de-a rîndul, producțiile creatorilor populari, formați la școala tradiției îndeletnicirilor artistice, au constituit singurele contribuții de seamă la formarea tezaurului artei noastre naționale. Iscusiții meșteri din Moldova veacului al XVI-lea, de pildă, deși înlănțuiți de canoanele iconografice au știut să pună în frescele de la Voroneț, Vatra Moldoviței, Sucevița ș.a. — al căror renume a trecut demult hotarele țării — dorul de libertate al poporului, concepția despre viață a omului harnic și cinstit, prețuirea acordată voievozilor... Apar aici, îndeosebi în scenele de-a dreptul dantești ale „Judecății din urmă", pe lângă o anume preocupare de a umaniza figurile și episoadele, și elemente de critică socială. După înființarea primelor „clasul de zugrăvie" la Iași și București, din inițiativele a doi mari animatori ai culturii noastre — Gh. Asachi și Eliade Rădulescu — unde, din rațiuni evident patriotice, se punea un accent deosebit pe „zugrăvitura istorică", după înjghebarea întîilor pinacoteci, pasul hotărîtor în direcția angajării artei la exprimarea marilor idei care frămîntau poporul, l-a făcut generația de pictori revoluționari de la 1848. Ei își exprimau regretul că „artele frumoase și măiestroase s-au înstrăinat din sînul poporului românilor", afirmînd că „a sosit timpul" să creăm o artă cu adevărat originală, „ca să nu ne îndulcim tot numai cu fructuri străine". Asemenea artiștilor revoluției franceze, I. Negulici, C. D. Rosenthal și B. Iscovescu au participat direct la pregătirea și desfășurările revoluției românești, trăind — alături de N. Bălcescu, Avram Iancu, V. Alecsandri ș. a. — atît entuziasmul, cît și decepțiile acestui moment istoric. Prin ei, arta noastră urcă pentru prima oară Pe baricadele luptei maselor asuprite, ca factor militant și mobilizator. Speranțele poporului — emanciparea socială și natul Prof. Constantin CUCOȘ (Continuare în pagina a H-a) Un fapt notabil La Complexul de prelucrare a lemnului din municipiul Bacău, asimilarea și introducerea în producția de serie a primelor tipuri de case și baracamente din elemente prefabrice din lemn riși ju1 împTmtril la finele anului 1968 și începutul lui 1969. In tot acest timp, s-a extins gama sortimentală, iar calitatea produselor a cunoscut creșteri apreciabile. Dar, 1971 se detașează de ceilalți ani printr-un fapt notabil: producția de case din panouri de lemn prefabricate va crește de aproape trei ori, paralel cu îmbunătățirea concepției și a caracteristicilor funcționale. Această creștere se datorează cerințelor din ce în ce mai mari pe piața internă, dar mai ales pee cea externă, produsele realizate de fabrica de case din cadrul complexului băcăuan întrunind sufragiile unanime ale beneficiarilor. î" k pag. î CIOB Contemporani cu epoca de piatră CIOB Calitate superioară gasirea unei soluții eficiente de uscare a hexasloranulai TMâi api pă de multă vreme pe chimiștii de la secția insectofungicide a Uzinei chimice Borzești. Faptul că produsul avea o umiditate între 8 și 12 la sută (apă și benzen) îi îngreuia desfacerea. Momentul critic a fost, însă, depășit. Soluția de uscare propusă de chimiști a prins viață : hexacloranul se obține acum în bună parte cu o umiditate sub 5 la sută. Aceasta a permis ca în ultima parte a anului 1970 să crească cantitățile livrate, la export, la produsul amintit. De asemenea, s-a creat posibilitatea contractării cu partenerii externi, pentru anul 1971, a unei însemnate cantități de hexacloran. Un debut, deci, cît se poate de lăudabil. Astăzi in pagina ANCHETA ECONOMICĂ3 O Răspunde loan ANDREI O Nicolae JECHILĂ o Mircea BRUMA o președinți de comitete de direcție eutați la Sport Club Bacău Apropierea deschiderii noului sezon fotbalistic stârnește un interes deosebit printre iubitorii sportului cu balonul rotund. O activitate febrilă se desfășoară și la Sport Club Bacău în vederea accelerării startului pregătirii. Aseară, sub conducerea tovarășului Aurel Ilie Galimandric, vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, președinte de onoare al Clubului a avut loc ședința secției de fotbal a Sport Clubului Bacău la care a participat și conducerea clubului. Printre hotărîrile adoptate amintim faptul că începerea pregătirilor lotului la Slănic-Moldova va avea loc la data de 14 ianuarie sub conducerea lui Costică Rădulescu, în calitate de antrenor principal, întrucît antrenorul Valeriu Neagu și-a exprimat dorința de a părăsi echipa Sport Club. El va continua totuși în funcția de antrenor secund, să sprijine pe tânărul și apreciatul antrenor băcăuan în pregătirea formației Sport Club Bacău. Vizita de lucru a tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU la întreprinderi industriale din județul Prahova După cum este cunoscut, încă în primele zile de lucru ale anului în curs, tovarășul Nicolae Ceaușescu a întreprins o suită de vizite în întreprinderi industriale din județele Brașov și Sibiu, întîlniri de lucru în cadrul cărora au avut loc largi schimburi de opinii cu factorii de răspundere din unitățile vizitate, din ministerele de resort, de la județ. Marți, 12 ianuarie, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU împreună cu tovarășii GHEORGHE PANĂ, MAXIM BERGHIANU, MANEA MANESCU, PETRE BLAJOVICI și VASILE PATILINEȚ, s-a întîlnit din nou cu factorii de conducere și colectivele de salariați, la locul lor de producție, la Uzina de mecanică fină din Sinaia, Uzina mecanică „Neptun”, întreprinderea pentru reparații de utilaj electric (IRUE) și Uzina mecanică din Cîmpina, Uzina mecanică—Plopeni, Uzina de utilaj chimic și Uzina „1 MAI” din Ploiești. Sinaia este cunoscută nu numai ca stațiune de odihnă, ci și prin una dintre cele mai importante întreprinderi constructoare de mașini — Uzina de mecanică ■ fină, producătoare de pompe de injecție. Locuitorii Sinaiei au venit cu mic cu mare în întîmpinarea tovarășului Nicolae Ceaușescu și a celorlalți conducători de partid și de stat. Este, de altfel, o prelungire a atmosferei însuflețite ce a domnit pe întreg traseul de la Predeal spre Sinaia, o prelungire a vibrantei primiri făcute secretarului general al partidului la Azuga, Bușteni, Poiana Țapului de mii și mii de cetățeni. Sosirea conducătorilor de partid și de stat în fața noului pavilion ternico-administrativ al Uzinei de mecanică fină din Sinaia a fost întîmpinată cu ropote de aplauze. Se „P.C.R.—P.C.R.“, „Ceaușescu și scanda poporul", „P.C.R. — Ceaușescu". Se fluturau stegulețe roșii și tricolore. Pe o mare pancartă era înscrisă urarea „Bine ați venit, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu !“. Primul secretar al Comitetului județean — Prahova al P.C.R., președintele Consiliului popular județean, Ilie Gîșu, rostește un cuvînt de bun sosit. Directorul uzinei, inginerul Aurel Boghici, prezintă oaspeților o expoziție unde sînt înfățișate principalele produse ale întreprinderii — aproximativ 30 de tipuri de pompe de injecție necesare echipării tuturor tipurilor de motoare Diesel fabricate în țara noastră, pompe de ulei și distribuitoare hidraulice pentru instalații de mecanizări și automatizări. Vizitând hala de automate și semifabricate pentru aparatura de precizile, secretarul general al partidului se interesează de desfășurarea procesului de producție, de modul de organizare a fluxului tehnologic. In hala prelucrărilor mecanice, la locurile de muncă ale lăcătușului Stan Mihălcioiu, care lucrează de aproximativ 32 de ani în această uzină, controlorului tehnic de calitate Ion Monta, lăcătușului ajustor Georgeta Voiculescu, tovarășul Nicolae Ceaușescu se oprește și discută cu muncitori despre preocupările lor pentru creșterea producției și productivității muncii, se interesează de condițiile de lucru și de viață ale acestora. Muncitorii, tehnicienii și inginerii, întreg colectivul uzinei aflat la acea oră la locurile de producție, întrerup cîteva clipe activitatea și fac oaspeților o caldă primire. „Bine ați venit în mijlocul Nicolae Ceaușescu!“, nostru, tovarășe „Să ne trăiți ani mulți« tovarășe secretar general al partidului!“ — sunt urări ce se fac pretutindeni auzite, expresie a sentimentelor de prețuire și dragoste pe care colectivul acestei moderne întreprinderi industriale, ca întregul nostru popor, le nutrește față de tovarășul Nicolae Ceaușescu. Uzina mecanică din Sinaia, care în ultimii ani a cunoscut o dezvoltare deosebită, va înregistra înnoiri și mai importante în actualul plan cincinal. Se află în construcție aripa nouă actualei hale unde se execută pomapele de injecție și o aparatură de precizie. înainte de încheierea vizitei în această uzină, secretarul general al partidului felicită pe muncitorii, tehnicienii și inginerii acestei unități pentru succesele obținute pînă în prezent și le urează noi victorii în actualul plan cincinal, care, încă din primele zile, a început sub semne de bun augur. Pe parcursul vizitei, constatând că în unitate există încă multe resurse pentru mărirea volumului și ridicarea necontenită a calității producției, tovarășul Nicolae Ceaușescu recomandă conducerii întreprinderii și ministerului de resort să analizeze toate posibilitățile pentru depășirea prevederilor inițiale ale planului. Dialogul între oaspeți și gazde pe această temă se soldează cu recomandarea ca la sfîrșitul actualului cincinal să se ajungă la o producție de aproximativ 600.000 pompe de injecție, în unități conventionale, fată de 510.000 cît era prevăzut initial. De asemenea, secre ... , _ _ taror nerural adresează ■» colectivului uzinei îndemnul mobilizator de a depune eforturi stăruitoare pe tărîmul concepției și realizării de mașini, atît pentru necesități proprii, cit și pentru înzestrarea altor întreprinderi. Intrarea în orașul Cîmpina este străjuită de o mare arcadă deasupra căreia stă înscrisă cu litere mari urarea: „Bine ați venit, iubiți conducători de partid și de stat“. O mare și entuziastă mulțime de oameni — practic întreaga urbe Cîmpina — este adunată de o parte și de alta a principalei artere, de comunicație. Prima întâlnire cu oamenii muncii din Cîmpina are loc la Uzina mecanică „Neptun“. O dată cu grupul de tinere ce ies ministerului de resort, colectivului de conducere al întreprinderii să acorde în continuare o atenție sporită acestei unități. Aici, la Cîmpina — precizează tovarășul Nicolae Ceaușescu — sunt muncitori cu o bogată experiență, cu o veche tradiție, potențial ce se cere valorificat pe trepte mai înalte. Luîndu-se în discuție necesitățile pe ansamblu ale industriei metalurgice și constructoare de mașini din Cîmpina, se emite ideea construirii unei turnătorii unice cu o capacitate de 35.000 tone, realizabilă prin colaborarea tuturor beneficiarilor. (Continuare în pag. a IV-a) cu florinn întîmpinarea secretarului general al partidului, a celorlalți oaspeți, vine și Ana Telegescu, cel mai vîrstnic cetățean al Cîmpinei, care, cu emoția firească a momentului, rostește : „Bine-ați venit în mijlocul nostru, tovarășe Ceaușescu. Am 88 de ani ,dar în viața mea n-am cunoscut alt conducător mai popular și mai iubit decit dumneavoastră. Bine ați venit!“. Directorul uzinei, Ferdinand Iancu, conduce pe oaspeți prin această importantă întreprindere producătoare de reductoare de viteză — piesă componentă la o gamă largă de agregate și instalații pentru industria constructoare de mașini — și de trolii pentru ascensoare. Se trece mai întîi prin secția mecanică-montaj. Numeroși muncitori ies în calea tovarășului Nicolae Ceaușescu, adresîndu-i cuvinte de bun venit, precum și mulțumiri de a-l avea ca oaspete în aceste zile de început de an, de început de cincinal, cînd în fața lor stau sarcini deosebit de importante pentru materializarea perspectivelor de dezvoltare ale unității în care lucrează. O oprire la locul de muncă al maistrului Vasile Enache prilejuiește un dialog între secretarul general al partidului și muncitorii adunați în jurul său despre felul în care muncitorii își îndeplinesc sarcinile de producție, despre condițiile lor de muncă și de viață. Gazdele informează pe oaspeți că an de an întreprinderea a fost întregită cu noi suprafețe de producție. Dezvoltarea uzinei, arată secretarul general la partidului, poate cunoaște un ritm mai In pagina 2 CARNET cm mi O Ieri, a fost dată publicității chemarea la întrecere patriotică adresată de Consiliul popular al județului Neamț tuturor consiliilor populare, tuturor oamenilor muncii din municipiile, orașele și comunele patriei noastre. CHEMARE către toate consiliile populare, către toți oamenii muncii din municipiile, orașele și comunele Republicii Socialiste România Consiliul popular al județului Neamț întrunit în cea de-a VIII-a sesiune ordinară pentru a dezbate și adopta planul economic și bugetul local pe anul 1971, analizînd activitatea desfășurată în anul care a trecut, constată că au fost obținute realizări însemnate în toate domeniile vieții economice și social-culturale a județului. Consiliul popular județean, analizînd in spiritul indicațiilor date de tovarășul Nicolae Ceaușescu, la ședința Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. și a guvernului din noiembrie și la plenara Comitetului Central din decembrie 1970, precum și în lumina legii prin care Marea Adunare Națională a adoptat planul de stat pe 1971, a scos în evidență posibilitățile de care dispune județul și care, puse mai bine în valoare, pot contribui la sporirea aportului județului Neamț la măreața operă de edificare a societății socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră, însuflețiți de perspectivele luminoase ale patriei noastre socialiste, stabilite de Congresul al-X-lea al partidului și în întîmpinarea celei de-a 50-a aniversări a Partidului Comunist Român, Consiliul popular al județului Neamț, exprimînd voința unanimă a cetățenilor din județ — muncitori, țărani și intelectuali — adresează consiliilor populare județene, municipale, orășenești și comunale, tuturor oamenilor muncii, CHEMAREA LA ÎNTRECERE PATRIOTICĂ, ANGAJÂNDU-SE SA REALIZEZE IN MOD EXEMPLAR SARCINILE PE 1971 ȘI SA ÎNDEPLINEASCĂ PESTE PREVEDERILE PLANULUI URMĂTOARELE OBIECTIVE : (Continuare în pag. • Ili-ai