Steagul Roşu, noiembrie 1973 (Anul 28, nr. 6444-6469)

1973-11-08 / nr. 6450

Sub semnul înaltei responsabilități comuniste Remarcabilă realizare a lucrătorilor din agricultura de stat a județului. Planul de producție pe primii trei ani ai cincinalului a fost îndeplinit mai devreme cu două luni și jumătate .La jumătatea lunii octombrie, a.c. — ne-a spus tovarășul ing. Valerian Negoiță, directorul Trustului județean I.A.S. — am realizat principalii indicatori de plan ce ne-au revenit pe primii trei ani ai cincinalului. De atunci, s-au realizat suplimentar la producția globală 30 milioane lei, la producția marfă 31 milioane lei și 14 milioane lei, în plus la beneficii. Spre exemplu, numai lapte de vacă s-a produs peste sarcinile de plan 20.000 hectolitri. Angajați plenar în eforturile întregii națiuni pentru realizarea cincinalului înainte de termen, lucrătorii din fermele de stat acționează cu străduință pentru sporirea producțiilor și creșterea eficienței activității lor. Deși anul acesta condițiile climatice au fost nefavorabile, în special pentru grîu și porumb, totuși în multe ferme producțiile sunt superioare mediei anilor trecuți. O atenție specială s-a dat accentuării procesului de specializare a producției, aplicării pe scară tot mai extinsă a tehnologiilor avansate, analizelor periodice a situațiilor economico-financiare, stabilirii unor soluții optime pentru perfecționarea activității. Trebuie neapărat să subliniem activitatea rodnică a organizațiilor de partid, a comitetelor și consiliilor oamenilor muncii, care au pus în centrul preocupărilor creșterea producțiilor, sporirea rentabilității. O contribuție hotărâtoare a avut-o îndrumarea și sprijinul eficient al Comitetului județean de partid. De relevat că, potrivit calculelor preliminare, pînă la sfîrșitul anului, vor mai fi produse 3.700 tone carne, 23.000 hectolitri lapte și alte bunuri agroalimentare. La beneficiile realizate se vor mai adăuga încă 4 milioane lei. Menționăm activitatea deosebită a lucrătorilor din ferhnele Sascut, Gheorghe Doja, Dămienești, Șerbănești, Scurta, Letea-semințe, Itești, Traian II și altele, subliniind în special aportul șefilor de ferme Marin Savu, Vitalie Cenușă, Florin Gruia, loan Diaconu, Grigore Duca, Vasile Zaiț, Mircea Nicolau și loan Achelăriții care au acționat cu perseverență pentru obținerea succeselor de pînă acum. Avem ferma convingere că la acest bilanț rodnic, lucrătorii fermelor de stat vor adăuga noi rezultate de prestigiu în patriotica întrecere pentru realizarea înainte de termen a cincinalului actual. Tudor STANCIU Fiecare comunist, la locul său de muncă, să vegheze atent asupra bunului mers al producției! Dacă în perioada parcursă din acest an, hotărîtor în devansarea cincinalului, pe agenda de lucru a comitetului de partid al combinatului, în programele de acțiune ale comitetelor uzinale de partid și organizațiilor de bază au fost înscrise o multitudine de probleme privind ridicarea eficienței muncii în toate sectoarele — asta nu înseamnă că „mersul producției“ nu ridică în continuare noi și noi aspecte care cer răspunsuri oportune, maximum de operativitate în înlăturarea oricăror tendințe dăunătoare ritmului dinamic al întregii activități economice. Nu de puține ori — recent și cu ocazia adunărilor generale ale organizațiilor de partid, sindicat și U.T.C. — comuniștii, reevaluînd rezervele pentru creșterea producției și a productivității muncii, ale folosirii integrale a fondului de timp afectat lucrului, au ajuns la concluzia că aportul colectivelor unor sectoare de activitate la îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan și, implicit, a prevederilor angajamentelor asumate, este inegal, unele rămînînd restanțiere. Indiferent de cauze, se cunoaște faptul că probleme deosebite s-au ivit în perimetrul Uzinei chimice, ceea ce a și condus la o analiză amănunțită a situației — efectuată la comitetul uzinal de partid, la revizuirea și elaborarea de către acesta a unui amplu program de acțiune. Era, prin urmare, de datoria comitetului de partid să intervină. Rămîne, ca prin organizațiile de bază, prin fiecare comunist, să se treacă la acțiuni concrete politico-educative spre a se asigura climatul unui avînt general, eficient. Din analiza măsurilor întreprinse de organele și organizațiile de partid, de organul de conducere colectivă al combinatului cu privire la creșterea productivității muncii și folosirea integrală a fondului de timp — analiză efectuată și la nivelul Comitetului municipal de partid — s-a constatat că preocupări au existat, colectivele de oameni ai muncii sub conducerea organizațiilor de bază acționînd asupra acestui indicator economic ,prin sporirea producției pe seama introducerii unor noi procese tehnologice, îmbunătățirea calității produselor, folosirea capacităților de producție, perfecționarea organizării producției, ridicarea calificării salariaților ș.a.m.d. Direcțiile principale în care s-a acționat, analiza amănunțită, au reliefat și sarcinile de perspectivă în activitatea economică, drumul de eficiență politică ce trebuie parcure pentru ca productivitatea muncii să fie, de fapt, un țel bine atins, către care acționează atîtea cunoscute pîrghii. In acest consens, determinîndu-se gradul de folosire a capacităților prin gradul de utilizare a fondului de timp maxim Candiano PRICEPUTA (Continuare în pag. a IlI-a) La Combinatul petrochimic Borzetti Utilaje pentru noile instalații, realizate în secția mecanică După cum se știe, o bună parte din utilajele tehnologice necesare noilor instalații ce se construiesc in uzinele C.P. Borzești sunt realizate în atelierele secției mecanice. La atelierul mecanic al Uzinei de cauciuc, de pildă, de la începutul anului și pînă în prezent au fost confecționate numeroase utilaje de valori medii între 50.000—60.000 lei, printre care expandoare, containere și vase de dizolvare pentru instalația Gamacid, vase de maturare, vase decantoare și un generator de gaze pentru dezvoltarea instalațiilor de cauciuc, filtre, grinzi monorag și coloane pentru dezvoltarea unor instalații din cadrul secției. I.M.F.P., condensatoare și separatoare pentru instalația N— metilpirolidonă. Alte utilaje se află în diferite faze de execuție, colectivul atelierului depunînd eforturi deosebite pentru realizarea lor în termen și în cele mai bune condiții. Utilajele tehnologice sunt executate de echipe din brigăzile de cazangir conduse de maiștrii Constantin Merlușcă, Viorel Sita Ioan Hanca, în colaborare cu echipipele de la strungărie, forjă și sculărie din sectorul coordonat de maistrul Petre Alezi. S.M.A. din Municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej și-a realizat planul anual .Angajați în marea întrecere socialistă, lucrătorii Stațiunii pentru mecanizarea agriculturii din Municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej raportează îndeplinirea planului anual de venituri, cu două luni mai devreme. Succesele obținute se datorează hărniciei și priceperii de care a dat dovadă întregul colectiv de muncitori, în exploatarea bazei materiale pusă la dispoziție de către partidul și statul nostru. Evidențiind succesele obținute, nu pot fi trecute cu vederea dificultățile din acest an, greutăți create de condițiile climatice mai puțin favorabile lucrului în cîmp. Rezultate deosebite au obținut îndeosebi secțiile de mecanizare conduse de Vasilica Milea (C.A.P. Gura Văii), Teodor Trăistaru (C.A.P. din Municipifere Gheorghe Gheorghiu-Dej), și Ion Paraschiv (secția de transporturi). Totodată consemnăm și faptul că, pînă la 31 octombrie, centrul de reparații ce funcționează în cadrul unității și-a depășit sarcina anuală de venituri cu circa 100.000 lei. In prezent, toate eforturile sunt îndreptate în direcția încheierii grabnice a ogoarelor de toamnă, lucrare de maximă importanță pentru viitoarea recoltă. Bilanțul recoltei de struguri, în c ard Culesul viilor s-a încheiat. Potrivit evaluărilor, recolta de struguri din acest an este cu peste 50.000 vagoane superioară mediei din anii 1971-1972. Ea este, de asemenea, superioară anilor precedenți și sub raport calitativ. Piețele au fost astfel mai bine aprovizionate cu struguri, iar combinatele și centrele de vinificație au lucrat din plin, realizând o producție de vin cu peste 3.500 vagoane mai mare față de prevederi. Pentru a putea să valorifice și să conserve producția sporită de vinuri, anul acesta capacitatea de vinificare s-a mărit cu peste 7.000 vagoane, iar cea de depozitare cu 2800 vagoane. Semne bune se anunță pentru anii viitori, întrucît plantațiile de vii s-au extins, patrimoniul viticol depășind acum 293.700 ha, mai mult de jumătate fiind plantații tinere, cu soiuri valoroase, realizate în perioada ultimului deceniu. 0 profesiune care înseamnă mmOMENIE PĂUN BRATU, secretar al Comitetului județean Bacău al P.C.R., vicepreședinte Comitetului executiv al Consiliului popular județean al Este știut faptul că țara noastră înregistrează realizări deosebite in economie și în viața socială. Se asigură, în continuare, îmbunătățirea sistematică a condițiilor de muncă și de trai ale oamenilor muncii de la orașe și sate. Crește nivelul de civilizație materială și spirituală a întregii populații, în acest cadru se înscrie și preocuparea constantă a partidului și statului nostru pentru dezvoltarea asistenței medicale, pentru perfecționarea întregii activități sanitare. Societatea noastră consacră omul ca supremă valoare socială, iar Partidul Comunist Român situează ocrotirea sănătății publice la nivelul obiectivelor de bază ale programului de construire a noii orînduiri pe care o edificăm. Nu este cazul să insistăm asupra unor cifre care ilustrează creșterea pregnantă a bazei materiale, a ocrotirii sănătății, sporirea numărului de cadre calificate, toate măsurile luate pentru ca sănătatea oamenilor muncii, a întregului popor, să fie cit mai bună. Acestea sunt realități pe care le constatăm mereu, fiecare dintre noi. Cunoaștem efortul medicilor, asistenților, surorilor, al întregului corp de oameni în halate albe, care se străduiesc zi de zi să obțină rezultatele necesare, să realizeze indicatori de sănătate tot mai buni. Reușitele sunt remarcabile. Este spre lauda personalului medico-sanitar din județul nostru că, în multe privințe, rezultatele sunt la înălțimea sarcinilor pe care partidul le pune în fața acestui important sector. Dar, trebuie să avem permanent în vedere cuvintele tovarășului Nicolae Ceaușescu : „Medicina este intr-adevăr o profesiune, dar nu este o profesiune ca toate celelalte. Ea cere nu numai multă pricepere, ci și multă dragoste pentru om, multă omenie, pasiune de a te dedica sănătății semenilor“. Fără îndoială că majoritatea medicilor, mulți dintre cei care fac parte din corpul sanitar au o atitudine corespunzătoare cerințelor profesiunii, dau dovadă de solicitudine, de înțelegere față de semenii lor. Nu trebuie să trecem însă cu vederea faptul că se mai întîlnesc și cazuri care reprezintă reversul medaliei. Nu întotdeauna se vorbește civilizat, omenește cu bolnavii, nu intotdeauna ei sînt primiți cu atenția pe care omul suferind trebuie să o simtă ; îngrijirea nu este, de fiecare dată, la nivelul posibilităților și așteptărilor. Se mai întîlnesc aspecte de mercantilism, de condiționare a acordării asistenței medicale care, în societatea noastră, este concepută, firește, pe baza principiilor eticii și echității socialiste, ca un bun al întregului popor. Iată de ce organizațiile de partid trebuie să acționeze cu hotărîre in direcția promovării unei atitudini pline de solicitudine față de pacienți, față de toți aceia care solicită ajutorul personalului medico-sanitar. Medicina modernă este medicina profilactică și trebuie să existe mai multă atenție în supravegherea omului sănătos, în prevenirea îmbolnăvirilor. Nu putem admite limitarea asistenței medicale doar la caracterul ei exclusiv curativ. Iată de ce considerăm că trebuie acționat mai atent, mai energic și în această direcție. Se cere din partea tuturor cadrelor medicale seriozitate, competență, spirit de răspundere, o înaltă ținută deontologică. Trebuie întărit controlul, se cere mai multă îndrumare concretă. Este necesară, totodată, asigurarea unei munci de calitate în unitățile mai mici, periferice, care sunt subordonate spitalelor mai mari. Și, pentru că punem un accent mereu mai mare pe medicina preventivă, considerăm că organizațiile de partid din unitățile medicosanitare, toate cadrele medicale trebuie să folosească, in continuare, toate mijloacele existente, astfel încît educația sanitară în masă să fie vie, antrenantă, susținută și eficientă. Orice acțiune întreprinsă trebuie să aibă în vedere acest imperativ major al vremii noastre EFICIENȚA. Iar medicul nu trebuie să uite, nici o clipă, că în permanentă — indiferent de programul său de lucru — are datoria să respecte ființa umană. Tocmai pentru că aceste deziderate sunt, de cele mai multe ori, realități vii, îi apreciem și îi stimăm pe medici, pe toți cei care veghează pentru ocrotirea sănătății publice. In pagina a ll-a — rubrica La U. M. T. C. F. Bacău, o valoroasă inițiativă se extinde la toate locurile de muncă „Să lucrăm o zi pe lună cu benzină economisită“ La Unitatea de mecanizare, transporturi și construcții forestiere Bacău o valoroasă inițiativă a prins contur și se extinde la toate locurile de muncă : „Să lucrăm o zi pe lună cu benzină economisită“. Pornită de la Sectorul de exploatare auto Comănești, această inițiativă se include în contextul largilor acțiuni întreprinse pe planul continuei reduceri a consumului de carburanți. Aplicarea ei vizează, în principal, exploatarea rațională a fiecărui autovehicul, întreținerea și repararea lor corespunzătoare, menținerea în stare perfectă a drumurilor auto forestiere, în vederea micșorării eforturilor la înaintare, eliminarea cu desăvîrșire a pierderilor și a risipei de benzină, la alimentare, manipulare etc. Comitetul de partid al unității a urmărit dezbaterea și analiza posibilităților de realizare a obiectivelor chemării la întrecere în toate colectivele de muncă din sectoare, cu prilejul adunărilor recente pentru dări de seamă anuale în organizațiile de partid, în grupele sindicale și organizațiile U.T.C., cu ocazia cărora s-au formulat angajamente individuale și colective concrete, mobilizatoare. S-a luat, apoi, măsura ca chemarea la întrecere, răspunsurile date și realizările obținute să fie larg popularizate la gazetele de perete, la panourile de onoare, prin toate mijloacele agitației vizuale etc. De asemenea, pentru stimularea întrecerii și urmărirea rezultatelor obținute la nivelul unității, comitetul de partid va edita o foaie volantă care va fi difuzată la toate formațiile de lucru. Tot în scopul stimulării acțiunii, se va institui un Steag de fruntaș care va fi înmînat, trimestrial, conducătorilor auto care vor obține cele mai bune rezultate, lună de lună, iar anual, secției care va avea cea mai mare cantitate de benzină economisită. Conducătorii auto participanți la acțiunea „Să lucrăm o zi pe lună cu benzină economisită“ vor purta un ecuson distinctiv. Lansarea acestei valoroase inițiative conduce la creșterea spiritului de răspundere în gospodărirea carburanților și lubrifianților, la îmbunătățirea întreținerii autovehiculelor și, în final, la reducerea prețului de cost pe unitatea de produs. Ca urmare a acestei acțiuni, U.M.T.C.F. Bacău va realiza, în 1974, după calculele preliminare, o economie de peste 228.000 litri benzină, cu care se vor putea realiza 1.163.000 tone-km, ceea ce va însemna scăderea prețului de cost pe tona/km și totodată creșterea beneficiului unității. La C.P.L. Bacău Calculatorul electronicul sprijinul optimizării folosirii resurselor materiale Calculatoarele electronice își fac din ce în ce mai mult simțită prezența in activitatea unităților economice, sprijinindu-le în rezolvarea unor probleme diverse și unele deosebit de complexe, din toate domeniile. Intenționînd să prezentăm unele din aplicațiile introduse la unități din cadrul județului ne vom referi la un tip de lucrări executate pentru Complexul de prelucrare a lemnului Bacău. Este cunoscut că printre resursele folosite de această mare unitate băcăuană sunt și plăcile din așchii din lemn, P.A.L., care, in vederea regăsirii în produsele finite, suportă operațiunea de debitare în dimensiunile necesare procesului de producție din formatele, de regulă fixe, primite de la furnizori. Dacă în ce privește stabilirea formatelor individuale strict necesare problema este relativ simplă, aceasta devine mult mai complexă cînd se urmărește centralizarea formatelor de aceleași dimensiuni pentru optimizarea operațiunilor de croire și în special valorificarea cit mai completă a plăcilor avute la dispoziție, respectiv reducerea la minimum a supraplanurilor (ce se pot folosi în producția secundară) și a deșeurilor neutilizabile, în vederea găsirii unor soluții optime pentru aceste două operațiuni, la cererea factorilor de răspundere din unitate, centrul nostru, în colaborare cu Catedra de cibernetică economică de la Academia de Studii Economice București a stabilit procedurile de utilizare a pachetului de programe CROCODIE (Croirea și combinarea optimă a diagramelor pentru industria lemnului). Printre avantajele rezolvării problemei croirii elementelor dreptunghiulare din plăcile dreptunghiulare cu ajutorul calculatorului electronic, menționăm : ec. Gheorghe STAN, director al Centrului de calcul electronic Bacău (Continuare în pag. a III-a) Hai sunt de arat 12.000 nectare VREMEA INSTABILA IMPUNE URGENTAREA ÎNCHEIERII OGOARELOR DE TOAMNA! Executarea ogoarelor de toamnă este o lucrare ce continuă să polarizeze întreaga activitate a lucrătorilor din agricultură, îndeosebi a mecanizatorilor. Mai peste tot, terenurile ocupate de culturile tîrzii au fost eliberate, încît secțiile de mecanizare pot lucra la întreaga lor capacitate. Este adevărat că pămîntul uscat solicită eforturi deosebite atît din partea tractoarelor cît și a tractoriștilor. Cu toate acestea se muncește din zori și pînă noaptea tîrziu, în schimburi prelungite. Raidul organizat alaltăieri, pe această temă a scos în evidență preocupările ce există în direcția amintită, realizări și minusuri în activitatea desfășurată. C.A.P. Scorțeni, unitate situată într-o zonă deluroasă și care dispune de grele condiții in efectuarea arăturilor de toamnă. Totuși, pînă în prezent lucrarea s-a efectuat pe aproximativ 370 hectare din cele 410 hectare planificate. în continuare, mecanizatorii depun eeforturi sporite pentru ca în cel mai scurt timp să poată raporta încheierea acțiunii de ogorîre a terenurilor. Președintele unității, Ion Scorțanu, s-a arătat satisfăcut de modul în care se preocupă mecanizatorii pentru a termina cu succes lucrările din actuala campanie. Și la C.A.P. Măgirești se constată interes pentru executarea arăturilor de toamnă. Aici, pînă la această dată lucrarea se efectuase pe 220 hectare din cele 340 hectare prevăzute. Că se putea realiza mai mult, rezultă din însăși declarația președintelui de unitate, Nicolae Gabor : „Rezultatele nu sînt la nivelul posibilităților. Spun acest lucru întrucît din cele 10 tractoare de care dispune secția de mecanizare, nu lucrează decît 6, restul fiind defecte“. Iată, așadar, că nu doar condițiile de lucru — terenul uscat — sînt singurele motive pentru care executarea arăturilor este rămasă în urmă, ci și deficiențele ce se mai întîlnesc în cadrul secției de mecanizare ! Rămînem în urmă la executarea ogoarelor de toamnă se constată și la cooperativa agricolă din Urechești, unitate în care realizările de pînă acum reprezintă doar 68 la sută din plan, cu aproximativ 10 procente mai puțin decît media județului. .Se lucrează greu, ne spunea Valeriu Beahu, inginerul șef al unității, dar mai avem unele probleme și cu tractoarele, întrucît nu toate sînt menținute într-o perfectă stare de funcționare“. De fapt, la cooperativa agricolă din Urechești, după aprecierea noastră, se poate trage și o altă concluzie : tractoarele nu sînt utilizate în modul cel mai judicios, în ziua de 6 noiembrie, bunăoară, din cele 16 tractoare de care dispune secția de mecanizare, nu lucrau în brazdă decît 8, restul fiind utilizate la alte lucrări ? Vremea a devenit iarăși instabilă, iar timpul înaintat, ne îndreptățește să credem că într-un viitor apropiat condițiile de lucru în cîmp vor fi mult mai grele. De altfel însăși prognoza pentru luna noiembrie — chiar dacă zilele trecute mercurul termometrelor a urcat mult peste zero grade — indică temperaturi mai scăzute. Ca urmare, este de datoria tuturor lucrătorilor din agricultură — mecanizatorii fiind în primele rînduri — să urgenteze la maximum încheierea activităților de sezon, ogoarele de toamnă fiind acțiunea ce trebuie să preocupe în cel mai înalt grad conducerile de unități, pe toți factorii responsabili. Atenție sporită să fie acordată ogorîrii terenurilor în grădinile de legume, apoi în viticultură și pomicultură. Prin utilizarea la întreaga capacitate de lucru a forțelor și mijloacelor existente, ogoarele de toamnă, trebuie să fie încheiate în cel mai scurt timp ! Legume și zarzavaturi timpurii La Ferma de legume Letea, în fruntea căreia se găsește maistrul Gh. Luchian, se acționează acum din plin pentru pregătirea producției anului viitor. Un prim pas s-a făcut prin plantarea și semănatul a 6 hectare ceapă verde, 1 hectar salată și 1 hectar spanac, care vor fi valorificate devreme, în primăvara anului viitor. Un accent deosebit se pune pe încheierea arăturilor de toamnă, realizarea planului de fertilizări, alte acțiuni. Șeful fermei a apreciat ca rodnică activitatea desfășurată de lucrătorii Ștefan Pamfil, Emil Lăcătușu, N. Petcu, I. Sandu și C. Vereș. De menționat că la executarea ogoarelor de toamnă se lucrează în două schimburi. In pagina a III-a j FEMEIA prezență activă în viata societății noastre I