Sürgöny, 1863. szeptember (3. évfolyam, 198-222. szám)

1863-09-01 / 198. szám

Harmadik évi folyam. 198 - 1863. Hierkesitö-hivatal: Iratok-tere 7. ss. *. földsn­ol. Kiadó-hivatal: Harátok-tere 7. a*, h. földszint. Előfizethetni Budapesten a kiadó­­hivatalban, barátok-tere 7. szám, földszint. Vidéken bérmentes levelek hr«» minden posta-hivatalnél.SÜRGÖNY elófiz­etési árak austriai értékben. Budapesten házhozfhordva. ^ Vidékre, naponkint postán félévre n t .*) kr. Félévre 10 forin'. Mflpyi dévre 4 , Ó0 t N»*|(y«>dévre 5 , ! Előfizethetni a „SÜRGÖNY “-re. Angnstus—September 2 hóra 3 ft 50 kr. Angustus—October ‘/i évre 5 ft. Augustus— december 5 hóra 8 ft 40 kr. A „stirgföny“ kiadó hivatala. HIVATALOS KÉSZ A budai cs. k. országos pénzügy-igazgatósági osztály a helybeli országos főpénztárnál üresedésbe jött járulnoki állomásra Lazariacc­inie Gyu­lát, soproni cs. k. országos fiók­pénztári járulnokot ki­nevezte. A budai cs. k. országos pénzügyigazgatósági osztály a szolnoki cs. k. gyűjtőpénztárnál üresedésbe jött III. osztályú ideiglenes tiszti állomásra a budai or­szágos főpénztár járulnokát Haas Ferenczet kine­vezte.­ ­M1 HIVATALON RÉSZ. A februári pátens revisiója. IV. Politikában az illusiók igen veszélyesek, mert a kiábrándulás alkalmával a csalódott köz­érzület mélyen sértve érzi magát ; azért jó tisz­tán beszélni az érdekelt felekkel és e népszerű ph­rasis alatt: „A februári pátens revisiója“, (melyet minden párt Magyarországon perget) nem sejtetni olyan reményeket, melyeknek tel­jesülése most és minden időben lehetetlen. Jó tisztába jönni az iránt, mit értünk Magyarország autonómiája alatt, miben enged­het Austria a központi kormány gyengítése, a birodalom nagyhatalmi állásának koc­káztatása nélkül és miben nem engedhet, csak sa­ját lételének feláldozásával és az európai egyen­súly veszélyeztetésével. Nincs Austriában ál­lamférfi, ki Ő Felségének tiszta lelkiismerettel és az elszakadás háttéri gondolata nélkül a 48-ki dualistaust tanácsol­hatná.— Két státusfogalom , két ellenke­ző nemzeti érzület, két ministerium, két souverain parlament, talán két hadsereg (mint az ultrák kivánják) - mindez hova vezet ? — könnyű megmondani. Polgárháborúra és abso­­lutismusra. — Mindezeken már keresztül men­tünk, és furcsának tetszenek előttünk a dualis­­mus óhajtása, ha egy perczig azt hihetnők, hogy a dualismus eszméje és a 48­ ki alkotmány a magyar státusférfiak komoly szándéka. — Ez nem igy van. — A 48 ki alkotmány zászlója a legkülönbözőbb elemeket fedezi, me­lyek közül az egyik rész felénk hajlik, kik a birodalom egységes törekvéseit mozdítjuk elő, a másik rész pedig titokban a 49-et és oly ér­vényesnek tartja mint a 48-at.­­ Az utóbbiak­ra nem vesztegetjük a szót, egyedül az elsők véleménye­ érdekel, mert nem szeretnők, ha Ma­gyarország legtapasztaltabb és legértelmesebb politikusai Magyarország ügyeinek vezetésétől távol maradnának és daczból vagy ellenszenv­ből nem segítenék nagy tudományuk és talen­tumuk hozzájárulásával a transactió művének létrejöttét. — Austria 12 éven keresztül admi­nistratív egységre tört, mígnem meggyőződött, hogy törekvése (csak absolutizmus által lévén kivihető) a mostani században nem állhat meg és egyedül olyan törekvés sikerülhet, melynek alapja a szabadság.­­ Túlfelől Austria együttvalóságát valami me­gfogh­a­tó­nak kell képviselni; ez nem lehet alkotmá­nyos országban más, mint a képviselő­ház, hol a birodalom minden népet egye­sülve, előadhatják sérelmeiket és követelhetik azok orvoslását. — Austria administrativ egységét képvi­seleti egység váltotta fel és ez elvből engedni annyi volna mint a birodalmat kétfelé szakasz­­tani és megsemmisíteni. — Midőn tehát a feb­ruári pátens revisióját sürgetjük, teljességgel nem óhajtjuk a mondott elv megbukását, me­lyet még maga Kossuth és az emigratió is a du­nai confoederatió tervében kénytelen volt elis­merni. — Nekünk egyedül a m­ó­d ellen van kifogásunk, mely szerint a reichsrath össze van állítva, és aztán több szabadságot kérünk, sok­kal több szabadságot. — A szabadság minden sebet begyógyít, megvigasztalja a múlt dicső­ség­ért rajongó népeket, és nem sokára eljö­­vend az idő, midőn minden nemzet belátja, hogy a hol a szabadság, ott a haza. Gr. Bethlen Miklós: Lapsiemle. A „Tárogató“ Pestről következő értelmes czikket hozza: ,An. Károlyi értekezlet, melyről közelebbi leve­lemben némelyeket megjegyezte.­., egyetemesen nyilat­kozott a megye helyreállításának szükséges volta mel­lett, — ez tény, mely bizonyítást nem kiván. Elvben tehát teljes egyetértés u­algott, nem így azonban a ki­vitelben. Itt már, hogy a régi magyar nóta: „Átok fogta meg a magyart“ stb. örökre igaz marad­jon, szakadásra került a dolog. Felhasznált az ellenzék minden eszközt, hogy passivitási tanának sikert bizto­sítson : szólott ékesen és szenvedélyesen, manővíí­­rozott még a tanácsterem elhagyásával is, de köszönet a higgadtságnak — e manőver rosszul ütött ki. Én nem kétlem, hogy hazánk normális állapotát minden magyar szívéből üdvözölné, hogy ez utáni vá­gya őszinte, de már abban kétkedek, sőt önámitásnak tartom, hogy a passivitás tana hazai dolgaink rendbe hozására legkisebb befolyással is lenne; ennélfogva határozottan kárhoztatom. Furcsa dolog azt hinni, mi­kép a­nélkül, hogy magunk igyekeznénk rajta, mások­nak, vagy épen a véletlennek kedve jön rajtunk se­gíteni. Bajaink fő okát én azon körülményben találom különösen, hogy hazánkban igen sok a turista, míg stá­­tusférfiút, állambölcsészt alig lehet találni. E körül­mény szerit igen sok embert szegletbe, honnan kisza­badítani magát nem képes. Szokásban van nálunk, nem azt nézni, mit mondott valaki, de ki mondotta. Ezért történik aztán meg, hogy némely nevek egy vagy más után, egyik vagy másik ügyben jó hangzásunkká válván, utóbb minden tárgy­ban tekintélynek tartatnak, s kimondott szavaik min­den vizsgálat nélkül acceptáltatnak. Így lesz nálunk a turista, politikai tekintély, a derék katona, államfér­­fin első hazafi, ki előtt a valódi politikus és államférfin is tartozik meghajolni, és szégyenkedve visszavonulni. Hogy az igazi politikai tanmester hazánkban hal­hatlan Széchenyink volt; hogy az állambölcsészet elveit ő emelte legmagasb tökélyre s fejtette ki legczél­­ravezetőbb módon, ezt tagadni aligh­a megpróbálná va­laki. S mégis, látjuk-e követve elven? A mondá és állitá fel politikai működésünk sarkkövéül amaz el­vet: „a körülményeket utilizálni k­e­ll. “ S várjon, ha a passivitás mai napság divatos tavát, e nagy horderejű elvet egybevetjük, nem teljes ellentétet lá­­tunk-e a kettő között. Amaz, t. i. a legnagyobb ma­­gyar,é, általunk akarja a körülményeket, vagy még inkább az eshetőségek és véletlenségek által akar utilizáltatni bennünket. Ha meg akarunk menekülni bajainktól, ha ha­zánk törvényeken nyugvó és autonómiáját visszasze­rezni és megvédeni komoly szándékunk, és sem ma­gunkat, sem másokat ámítani nem akarunk, úgy utó­­végre is nem csak jogászoknak, de politikusoknak is kell lennünk, még­pedig józan politikusoknak, kik nem fogdosnak pillangót a levegőben; nem ringatják magukat és másokat illuszokban; de felismerik a hely­zetet, számot vetnek a hatalmukban lévő eszközökkel­­ minden alkalmas pillanatot, minden legkisebb tért fel­használnak ; szóval tudnánk kell mindig utilizálni a körülményeket. Mert különben lehet nagy hazafiaknak tartatni és tartani magunkat; ki is dőlhetünk mindnyájan pas­siv odaengedéssel. De e magatartás soha nem menti meg hazánkat, sőt halálát sietteti. A I. Károlyi értekezlet eszméjében mi egy szebb jövő hajnalát láttuk. Visszatérés volt ez azon józanság­hoz, mely annyiszor és annyi nehéz körülmények közt mentette meg hazánkat. Czélja volt a megyei közélet újrateremtése és biztosítása; mit ha egyszer elértünk, ha egyszer van tér, melyen eszméinket kicserélhetjük, csekély nehézséggel járónak hisszük magasabb poli­tikai kérdéseink megoldását is. Előbb mindenesetre a fundamentum , azután az épület többi része. A megyei közélet fontosságát nem is tagadta a szatmári ellenzék sem , de azért neki nem kell, ha csak­­ minden vágyát teljesülve, s egyszerre ingyen jó ked­véből meg nem adja Isten ; sőt nagyon valószínű, hogy mielőtt ezt elfogadná is, keresne valami módot, köteke­dő a­­gáncsaskodó természetét előtüntetni. Pedig van­­ időnk gáncsoskodás, kötelezködéssel késleltetni ügyeink fejlődését? Hazánk abnormis helyzete, a naponkint súlyos­bodó anyagi viszonyok — eszméletre, munkára intenek. Mert aludjunk csak nem évtizedig, de feléig, meglátjuk, mennyire nehezítettük, — ha teljesen el nem játszot­tuk dolgainkat. Oda fogunk jutni nagy valószínűség­gel, hol és alkotmányunk nem csak egészbeni vissza­szerzéséről, de foszlányainak megmentéséről is alig lehet szó többé. Felhozható volna ez állítás ellen, miszerint a kö­zelebbi decenniumban elég negatív szerepünk volt, még­is bekövetkezett az 1860 oct. 20 ika. Kik e boldog hitben ringatnák magokat, kik in­nen meritnék semmittevésük indokait, nem lehet nem figyelmeztetnünk a múlt és jelen közt létező ég és föld­­különbségre. A múlt idő ezen szakában ugyanazon okok szül­ték minden velünk kapcsolatban lévő tartományok és nemzetek magatartását, mely csak negatív lehetett. Ma már tér nyílt mindegyik előtt magát kifejezni; ma már a nemzetiségi elvek Európa szerte divatos tana szerint felébredt az is, ki 1000 év alatt tán álmodni se birt azokról, miket most könnyen elérhetőknek tart; ma már látjuk, mikép közöttünk és körülöttünk oly fa­jú mozgalom is sikert remél, mely legszentebb érde­keinket és jogainkat támadja meg s mely csak is a mi önkéntes félrevonulásunk következtében szervezheté magát. Itt a különbség a múlt és jelen között. Itt többé nem segít passiv magatartás, itt csak önámitás, azon hitben élni, hogy az Írott codexek betűi megmentenek bennünket; itt munka, cselekvés, az adott tér elfoglalása és eszélyes felhasználása az egyedüli mentő­szer. De hazánk anyagi helyzete is nem csekély indok­kal bír a passivitás felmondására. Látjuk hovatovább, miszerint az anyagi nyomás erőt tesz még a kebel meggyőződésén is. Existentiája kényszerít sok embert — talán pár év alatt a legnagyobb számot, hogy elveit is áruba bocsássa a napról napra elélhetés miatt. S talán ő lesz vétkes, ha bűnt követ el ? Szerintem azok, kik oly helyzetbe juttaták, hol mást tennie többé nem lehet. Nem kis kérdés az, midőn az életfentartás jő szóba, midőn családok existentiája támadtatik meg az életszükségtől. Nyúljon kebelébe mindenki s kérdezze magától: mit tenne ez esetben? Revolvere után nyal­na, hogy véget vessen nyomom életének ? Igen, ha egy tekintet, mely a kedves gyermek által reá vettet­nék, vagy egy gondolat, mely a kedves család egész jövőjének kínos voltát pillanat alatt forgatná fel — vissza nem riasztaná a cselekvéstől. Feláldozza magát kétségkívül, de az életnek, családjáért. Ism­­erjük: mindezen tekintetek a tér haladék­talan elfoglalását sürgetik. Meg is vagyunk győződve — és e meggyőződésünkben birjnk hitét fajunk meg­mentésének, hogy az illusiók, az ábrándok napjai megszámitvák, kezdi észrevenni mindenki, hogy csak virágos szavak, színes buborékok azok, mikkel idáig álomban riogattatok. Nem kétkedtünk soha a tömegek félrevezethető­­ségében, s e körülménynek szereplési viszketegből, vagy más czélból egyesek általi felhasználásában; de ugyanekkor meg voltunk győződve, hogy a józanság utóvégre is kiküzdi magát és diadalmaskodik,mely meg­győződésünket a n.­károlyi értekezlet túlnyomó józan hangulata fényesen igazolta.“ Bécs, aug. 28. (Az italmérési és vend­églési iparjog­o­­sítvány engedélyezése körüli eljárás ideiglenes szabályozásáról.) A szeszes italoknak kisebb, de törvényes és igaz mértékekbeni folytonos kimérése s árulkalása és ezzel kapcsolatban ételek kiszolgáltatása és átkelőknek szállással­ ellátása, tehát a korcsmatartási és vendéglősi jog, mely törvényből, kiváltságból vagy elévitésből eredhetvén, a föld­esurakat rendesen mri jogaiknál fogva, e tekintetben a sz. kir. városokat is, sőt bormérés tekintetében a jobbágyközségeket is il­lette, — mint tudjuk, — az úgynevezett kisebb haszon­vételeknek egy olyan, százados törvények által iga­zolt tekintélyes részét képezte, hogy még az 1853. mártius 2-diki úrbéri viszonyokat rendező legf­ hatá­rozatok által is a földesúri italmérési jogra nézve an­­nakelőtte fennálló törvények, ezen jogok szabályozá­sának fenntartása mellett, hatályban hagyattak; a községi italmérések szabályozása iránti kérdések el­döntései a politikai hatóságokra bízattak ; az egykori jobbágyok italmérési joga is, a korábbi úrbéri törvé­nyek mértéke szerint, fenntartatván. De mind a kir. kisebb haszonvételeket átalában, mind az uradalmi italmérési jog szabályozására néz­ve eddig elő fennállott törvényeket és rendeleteket a hazánkra nézve is érvényben lévő 1859-dik évi de­cember 20-diki osztrák iparrend is bevezetési VIII- dik pontja szerint, érintetlenül hagyja. Ugyanezen ipar­rendben pedig a vendéglősi s italmérési iparüzlet­ágai következőleg soroltatnak fel: a) idegenek elszálláso­lása ; b) étkek kiszolgáltatása; c) szeszes italok kimé­rése, kivéve a pálinkát; d) pálinka mérés ; e) kávé és más meleg italok, úgy frissítők kiszolgáltatása; f) tiltatlan játékok tartása. Mindezen üzletek jogozatai egyenként, vagy egymással kapcsolatban engedélyez­­hetők lévén, de úgy, hogy az engedélyben mindig vilá­gosan megneveztessenek. Azon határozatok, melyek a földesúri italmérési jog gyakorlatának szabályozására vonatkoznak, utób­­bi hazai törvényeinken s különösen az 1836: VI. t. ez. 2 §, s az 1840: VII. t. ez. 2. § án kívül a többek közt 1855 től — egész 1860-ig kibocsátott több rend­beli miniszteri rendelvényekben foglaltatván, mellőz­zük ezúttal felidézni eme törvények és rendelvények azon részeit, melyek az úrbéri korcsmáltatás iránt fennálló s napjainkig érintetlenül hagyott szabályokat tartalmazzák s azon határt, mely egyfelől a saját ter­melések eladása és a szabad kereskedés, másfelől pe­dig az italmérési jog közt megtartandó, szabják ki — az ezek körül fölmerült kétes kérdések, a magyar kir. helytartótanács által — mennyire tudjuk, — a legu­tóbbi időkben már úgy is jobbára megoldatván és rendeltetvén, hanem ezen rendeleteknek csak azon határozatait emeljük ki, melyek a törvényesen fennál­ló kb­. kisebb haszonvételi jogok mellett, a különféle vendéglősi iparüzleti ágak hatósági engedélyezését s a magánosok ily engedélyen alapuló üzleteinek gyakor­lását megengedhetővé teszik. Ilyenek a következők: 1) A sörfőző és pálinka-égetés, úgy­szintén a szesz (spiritus, azaz 30 Beaumar-fokon felüli folyadék) készítése és kisebb mértékbeli árulása nem tartozik a regale jogokhoz. 2) Bor, sör, pálinka és egyéb szeszes italok (rum, liqueur, rosoglio, slivovitz) kimérése a királyi kisebb haszonvételek jogkörébe tartozik azon megjegyzés­sel, hogy: o) Szilvoriumot és édesített szeszes italokat a kávésok és czukrászoknak is szabadságokban áll ven­dégeik részére pohárszámra kiszolgáltatni, s hogy 4) Étkezde-tulajdonosok feljogositvák álló és ülő vendégeiket bárhonnan vett mindennemű italokkal is ellátni. 5) Szeszes italok kimérésére a helyi szükséghez képest és a regale-tulajdonos megkérdezése után má­soknak is adathatik engedély, s az ily iparosok a sze­szes italokat bárhonnan megszerezhetik. 6) Vendéglők, szállodák felállítására a hatóság részéről adathatik iparengedély azon esetben, ha ezt a helyi szükség igényli és ha a regále tulajdonos bizo­nyos kiszabott határidő alatt a szükség igényeinek maga részéről meg nem felelne, az így engedélyezett vendégfogadó tulajdonosa az italokat kimérés végett bárhonnan megszerezheti. Leginkább ezen szabályok figyelemben tartása mellett engedélyeztettek a múlt rendszer hatóságai által vendéglési és italmérési jogosítványok, egész 1860-ig, a midőn a Magyarországba is behozott — fö­­lőbb már idézett iparrendszabályoknak, melyek az italmérési és vendéglési jogot minden önálló iparáz­ Kedd s septemberi, lé­tre képes egyén résr­ére hatóságilag engedélyezhető iparágat nyilvánítok — nem mindig egyértelmű és kellő felfogása és alkalmazása következtetie­n a kirá­lyi kisebb haszonvétel jogok körét többé kevésbé korlátozó esetek is fordultak elő. Az ilyen esetek arra inditák az időközben visszaállított magyar kormányt, miszerint némely hatóságokat mindjárt 1861. elején a regale jogoknak a hazai törvények értelmében­ szi­gorúbb megóvására alkalmilag figyelmeztessen. Ezen figyelmeztetést azonban többfelé a hatóságok talán félreértvén, vagy pedig a törvényes szabályoknak más felfogásából indulván ki, egész megyékben megtörtént, miszerint nemcsak, hogy újabb vendéglősi és italmé­rési üzletek egyátalán nem engedélyeztettek, de még a múlt kormányzati rendszer alatt a politikai hatóságok által, az akkor fennállott szabályok értelmében, minden kellékeknek, különösen pedig a helyi szükségnek ki­mutatása mellett kiadott vendéglési, étkezési és ital­mérési jogérvényre emelkedett összes engedélyek is, minden előleges vizsgálat vagy por mellőzésével, pusz­tán körlevelek által egyszerűen betiltattak. Eltekintve attól, hogy ezen eljárás miatt az ország különböző vi­dékein és községeiben a közlekedési és élelmezési vi­szonyok mennyiben vesztettek , elegendő, ha elgondol­juk azon roppan károkat, melyeket egyes iparosok számos év óta jóhiszemüleg s legkisebb panasz vagy háboritás nélkül folytatott üzleteiknek ilyes rögtöni betiltása által szenvedtek — s elegendő, ha elképzel­jük, hogy ezen zavaros körülmény annyi sérelmekre és panaszokra szolgáltatott alkalmat, melyek közül némelyek még legf. helyig is eljuthattak. . . . Miután tehát nyilvánvalóvá lön, hogy a földelúri italmérési jog megóvását illető rendeletek, a változott viszonyok folytán oly magyarázatokra szolgáltattak alkalmat, melyek sem a magyar kir. udvari kanczel­­lárhoz intézett 1860. okt. 26-diki legfel, kéziratban tartalmazott határozatoknál, sem az általános jogel­vekkel, sem pedig a fennálló iparszabályokkal össz­hangban lenni nem látszottak és mivel az italmérési s vendéglősi jogosítványok engedé­yezésént­ követendő eljárásnak szabályozása, tekintettel a kir. kisebb ha­szonvételi italulérési földesúri jogra, addig is, míg ezen ügy a törvényhozás útján véglegesen rendezgethetik, egyátalán czélirányosnak és szükségesnek mutatko­zott: ezeknél fogva ő cs. és Apóst. kir. Felsége — mint értesültünk,­­ még a múlt év október haváb­an legk­­elrendelel méltóztatott, hogy ezen ügyben legf. elhatá­rozása alá javaslat terjesztessék fel, mi iránt aztán a tárgyalások azonnal meg is indíttattak. S igy következett be, miszerint ő császári és Ap. kir. Felsége, folyó évi július 24-én kelt legf. határoza­tával, a végre, hogy a kir. kisebb haszonvételek , ne­vezetesen az italmérés (educillum) törvényeinkben gyö­kerezett s legt. rendele­tek által is ismételve erejében fenntartott joga az 1859-dik évi iparrenddel s különö­sen annak 28 dik­­­ával, va­amint a kö szükségesség igényeivel, addig is, m­ig ez az országgyűlés által ren­dezetnek, öszhangba hozassék , az italuférési és ven­déglősi üzletek engedélyezése körül követendő eljárás tekintetéből következő ideiglenes szabályokat méltóz­­tatott legk. helybenhagyni : 1) A szeszes italok — bor, sör, pálinka, szilvo­­tium, rum, liqueur és rosoglio — álló és ülő vendégek részére, úgyszintén nyitott edényekben az utezára ki­mérése, az úrbéri korcsmáltatás épségben tartása és a következő pontokban elősorolt módozatok tekintetbe vétele mellett, a regale tulajdonos kizárólagos jogá­hoz tartozik (iparrend : 28. §. c. d. és 29. §.) 2) A regale tulajdonosnak szabadságában áll, idegenek befogadását, ételek és meleg italok s frissí­tők kiszolgáltatását, valamint engedett játékok tar­tását is (iparrend: 28. §. a) b) e) l) a fennáló ren­dészeti szabályok megtartása mellett eszközölni, a­nél­kül, hogy ezekre nézve hatósági engedélyre szük­sége lenne. 3) Az italmérési jogot hatósági engedély mel­lett a regale-tulajdonoson kívül mások is gyakorol­hatják azon esetben, ha az előbbi, hivatalos felszólítás mellett nyert kellő határidő alatt az e részben elke­­rülhetlen és hivatalos atápjárás folytán bebizonyult helyi szükségességnek maga részéről megfelelni nem akarna, vagy képes nem volna. 4) Idegeneknek Üzletszerű szállásadás (vendég­­fogadó, szálloda, botét, Gasthaus stb.) meleg- és hideg ételek kiszolgáltatása (étkezde, traiteurie, restaura­­tion), kávé és más meleg italok mérése, valamint a nem szeszes frissítők kiszolgáltatása (kávéházi­ czukrá­­szat stb.), végül engedett játékok tartása (fekézés, tár­sas kártyajátékok stb.) a királyi kisebb haszonvéte­lek kizárólagos jogához nem tartozván , ezekre nézve a helyi szükséghez képest (az iparrend 28 dik­­ a a) b) e) f) pontjai szerint) adandó engedélyeknél a regale­­tulajdonos előleges meghallgatása nem kivántatik. 5) ’A fennebbi negyedik pont alatt felsorolt ipar­ágakra szóló engedélylyel a vendégeknek szeszes ita­lokkal bármi szín alatt való ellátása összekötve n­i­n­­csen, kivéve egyedül a kávésok és c­ukrászok azon jogát, hogy vendégeiknek édesített szeszes italokat pohárszámra kiszolgáltathatnak, — hogy tehát az ezen pont alatt felsorolt iparosok az italmérést is gyakorol­hassák, erre nézve a harmadik pont alatti eljárás sze­rint külön engedélylyel kell bírniük, vagy a regale­­tulajdonossal ez iránt kiegyezkedniök. Végül magától értetik, hogy az eddigi rendsza­bályok alapán adott s jogérvényre emelkedett ható­sági ipar­engedélyek , illetőleg ezen engedélyezett ipar­­üzleteknek az engedélyben kimért határokon belüli folytatásai a tölebbiek által érintetlenül hagyatnak. A vendéglősi és italmérési üzletek engedélyezése körüli eljárás ezen ideiglenes szabályozása nem csak, hogy egy égető­s mindennapi szükséget pótol, de köz­gazdászati tekintetben is nevezetes fontossággal bír, s egyik újabb tanúsága annak, hogy mennyi még ná­lunk a rendezni való! Országgyűlési tudósítás Erdély­ből, I­agy-Sieben, aug. 27. Ismerik olvasóink a román nemzet és annak vallá­si egyenjogúságának kiviteléről szóló­­- előterjesztést,*­ *­lapunk f. é. aug­ytus 2-div Ul­ik Máriát.

Next