Szabad Föld, 1961. január-június (17. évfolyam, 1-26. szám)

1961-01-01 / 1. szám

4 - Szabad Föld ÚJ MÉRTÉKKEL Ezekben a napokban az egyé­ni fev­.-jalkodókat felkeresik a népnevelők, hogy megnyerjék ők­et a szövetkezet gazdalkodás eszméjének. Fáradozásukat si­ker koronázza: ezt bizonyítja az egyre több kitöltött­ és aláírt be­lépési nyilatkozat is. A dolgozó parasztokkal folytatott beszélge­tés során a nagyobbrészt ter­melőszövetkezeti tag népnevelők leghatásosabb érve, a közös gazdaságok egyre növekvő, szá­­mos biztató eredménye.. A fel­világosító szó, a sok okos érv végül is azt eredményezi, hogy megvalósul az országgyűlés de­cemberi ülésszakának határoza­ta, a tél folyamán a termelőszö­vetkezeti mozgalom győzelemre juttatásával lényegében befejez­zük a mezőgazdaság szocialista átalakítását. A teljes átszervezés új hely­zetet teremt a mezőgazdaság­ban. Eddig millió és millió apró parcella gátolta, hogy felzárkóz­zunk a fejlett mezőgazdasági termelést folytató országok mel­lé, az új helyzetben viszont ez már nem tűnik olyan távolinak, ép­ ellenkezőleg: megvalósítha­tó, reális célkitűzés. De az is igaz, hongy miután az ország szántóterületének túlnyomó többségén termelőszövetkezetek gazdálkodnak az ország ellátásá­nak gondja is főként a szövet­kezeti­­parasztság vállain nyug­szik. A mezőgazdaság szocialista át­alakítása után a termelőszövet­kezetek gazdasági eredményei­nek értékelésénél egy új, eddig alig használt mérce kerül köz­­használatba; a holdankénti ter­melési érték. A termelőszövetke­zetek eredményeiket ezelőtt az egyéni parasztokéhoz hasonlítot­ták legtöbbször. „Búzából másfél mázsával többet takarítottunk be, mint az egyéniek” — mon­dották s ez a mérce — jóllehet, nem adott reális képet, elegen­dőnek bizonyult sokaknak a kö­zös gazdaság fölényének bizo­nyítására. Megnyugváshoz, sőt káros önelégültséghez vezethet­ne, ha a jövőben is ezt a „mér­tékegységet” használnák.. Mond­juk meg őszintén, ha csupán 1— 1,5 mázsával több gabonát ter­melt egy-egy tsz holdanként, mint községe egyéni parasztsága, ez az eredmény bizony nem túlságosan sok, hiszen a szántásnál, vetésnél alkal­mazott gépi munka, a mű­trágya-használat már magában biztosít ennyi különbözetet. Az egyéni parasztokénál csak vala­­mi­vel nocrmobb nem jelentik a nagyüzemi gazdál­kodás lehetőségeinek maradékta­lan felhasználását. A jövőben már nem az egyé­ni parasztokkal versenyeznek a termelőszövetkezetek, mert ez a verseny véglegesen eldőlt. Idő­szerű, ha új versenytársat vá­lasztanak, s erre nagyon, alkal­masak a kiváló termelőszövet­kezetek és az állami gazdaságok■ Ezektől a versenytársaktól sokat tanulhatnak a szövetkezetek. Az állami gazdaságok java része és tsz-eink egysége ugyanis el­jutott már a fejlődésnek arra a szintjére, amelyet elvárunk a korszerű mezőgazdasági­­ nagy­üzemektől. Néhány esztendő alatt a többi tsz-ek is elérhetik ezt a szintet. S­ minél rövidebb lesz ez az idő, annál előnyö­sebb­­ lesz mind a tagság, mind pedig a népgazdaság számára. A fő cél a termelőszövetke­­zetekben: egy-egy holdról minél nagyobb termést, közgazdász nyelven szólva termelési érté­ket „levenni”. A második ötéves terv öt esztendő alatt 30—32 százalékos termésnövekedést ha­tároz meg a mezőgazdaság szá­mára. Ez a célkitűzés reális, de nagy felelősségtudatot és ke­mény munkát követel a terme­lőszövetkezeti közösségektől. Kétségtelen, hogy a termelőszö­vetkezeti parasztság szocialista öntudatban, közösségi érzésben a nagyüzemi gazdálkodáshoz oly szükséges tapasztalatok tekinte­tében ma­r­em áll azon a fokon, amelyen például a leg­jobb tsz-ek és állami gazda­ságok képzett gárdája, de szorgalma, munk­aszeretete átse­gíti a kezdeti nehézségeken Az állami gazdaságokban a holdankénti termelési érték je­lenleg 6—7 ezer forint körül van. Számos olyan termelőszövetke­zet gazdálkodik az országban, amelynél a holdankénti­ terme­lési érték a 7—8—9 ezer forintot is eléri. A nagykátai ,.Magyar —koreai barátság’’ Tsz-ben az idén több mint 7 ezer forint ér­tékű termést adott a föld min­den holdja. Ennél is nagyobbak a péceli Zöld mező Termelőszö­vetkezet eredményei. A termelő­­szövetkezetek egy r­észénél azon­ban sajnos, ma még jóval ala­csonyabb az egy holdra jutó ter­melési érték. Nem csoda hát, ha ezek a termelőszövetkezetek ke­vesebb jövedelmet biztosítanak tagjaiknak. Pedig a lehetőség a holdanként­ 6—7 ezer forintos eredmény elérése valamennyi termelőszövetkezetben — régi­ben és újban — egyaránt adva van. A kormányzat olyan gazdaság­­politikát folytat, amely segíti a szövetkezeti gazdaságok gyors fejlődését, a tagság boldogulá­sát. Ez nemcsak abban mutat­kozik meg, hogy anyagilag is segíti a­­közös gazdaságokat, hanem — és ez nem ki­sebb jelentőségű — megfelelő kö­rülményeket biztosít az eredmé­nyes gazdálkodáshoz. A termelő­­szövetkezetek vezetősége és tag­sága nyugodtan érvényesítheti elgondolásait. Segítik — nem pe­dig „irányítják” — a szövetke­zet vezetőségének munkáját a felsőbb szervek. A vezetők ke­zét nem kötik a szövetkezetek érdekeivel ellentétes rendeletek, intézkedések, s mindez együtt biztosítékot jelent a gyors elő­rehaladásra. A termelés növelése érdekében végzett munka nem a földeken veszi kezdetét, hanem már jóval előbb, a téli napokon a tervké­szítéssel. A vezetőség ilyenkor beszéli meg a tagsággal a szö­vetkezet következő évi gazdál­kodási tervét. A szövetkezeti élet fontos mozzanata ez. Így érvé-­­nyesül a tagság akarata a szö-­ vetkezet gazdálkodásában. Sok­­­okos javaslat hangzik el a tag-,­ság részéről, aminek az egész­ szövetkezet hasznát veheti. Ha a­­ vezetőség megfogadja ezeket a­ javaslataidat, már egymagában is­­ sóldat tett a termelés és a holdon- a kém­i termelési érték növelése­­ érdekében. Elengedhetetlen ii. tagság bevonása a termelőszövet-­­kezet termelési és pénzügyi ter-­­­vének elkészítésébe. A sok okosi javaslat azonban önmagában­ még nem terv. Hátra van a­ rendszerezés munkája, amelynél a legfontosabb, hogy a vezetőség­­ kísérje figyelemmel a legfonto-­ sabb mutatót: a holdankénti tér-e melési érték alakulását. Ezért a be’i-es — amint ezt a Pest ma­ 3 gyében kialakult gyakorlat is bi- - zonyítja — ha a párt és tanácsig szervek termelési tájonként mi-­­ nimumot állapítanak meg a ter-­­melőszövetkezeti vezetőségek­ számára, az elérendő holdankénti­­ termelési értékre vonatkozóan.­ Ez, az irányszám olyan legyen,­ ami ösztönzi a vezetőségeket a­­ legtöbb jövedelmet adó növé-­é nyek termelésére, s az állatte-í­nyésztés fejlesztésére is, de ne­, légyen menniennzatlan célkitű-­ zés, amit lehetetlen megvalósítani.­­ Bár ráppuntra sem szabadt szem elől tévesztenünk, hogy a­­ termelőszövetkezetek tagságának­­ jóléte csak a termelékenység nö- - vek­edésével emelkedik. A ter- e­melőszövetkezetek vezetői te-­­ hát már most a téli időszakban­­ erre irányítsák a tagság figyel-l­mét. Az új, a magasabb mérce 3 előre lendíti az egész magyar­­ mezőgazdaságot, jó lesz tehát­­ már most a téli hónapokban ala- t posan számba venni, mi a teen-i­dő ennek elérése érdekében. (­ Mihók Sándor ) A termelőszövetkezeti tagok a sajátjukban dolgoznak, a közös gazdálkodás eredményét feloszt­ják egymás között. Ennek a fel­osztásnak igazságosnak kell len­ni. Az igazságos felosztás könnyű lenne, ha a termelőszövetkezeti gazdaságban minden munka ha­sonló erőkifejtést, szakértelmet stb. — igényelne. Ha a munkák hasonlóak lenné­nek, akkor az elvégzett munkát munkanapban is lehetne mérni. Ez esetben a felosztás aszerint történne, hogy egész évben ki mennyi munkanapot dolgozott. A munkák azonban különbö­zőek. Helytelen lenne ugyanis, ha egyenlőnek vennénk annak a munkáját, aki egész nap kaszált, annak a munkájával, aki pl. egész nap adatolt. A gazdaságnak a sokféle mun­káját valamilyen közös nevezőre át kell számolni. Ezt a célt szol­gálja a munkaegység. A munka­egység-számolással kétféle dolgot érünk el. Az­ egyik az, hogy egy nap alatt végzett különböző munkát jöve­delemelosztás érdekében értékel­jük, tehát az egy napi nehezebb munkáért több, a könnyebb mun­káért kevesebb munkaegységet írunk jóvá. A másik pedig az, hogy az egész évben végzett munka így kiszámítható. Ha ugyanis összeadjuk az egyes mun­kanapokon szerzett munkaegysé­gek számát, akkor már megálla­pítottuk, hogy az egyes termelő­szövetkezeti tagok egész évben mennyit dolgoztak és így igazsá­gosan szétosztható a termelőszö­vetkezet felosztható jövedelme. Hogy ezeket a számítási mun­kákat elvégezhessük, minden gaz­dasági munkát a szükséges erőki­fejtés, szakértelem, gyakorlott­ság, figyelem, a munka fontossá­ga, esetleg az egészségre való ve­szélyessége szerint (pl. permete­zés, cséplőgép etetése st.) I—VII. osztályba soroljuk. Az egyes osz­tályokba sorolt munkákért a kö­vetkező munkaegységeket írják jóvá, és az egyes munkáknak az osztályokba való sorolása a követ­­kezőő. Nem volna igazságos a jövede­lem felosztása, ha csak azt néz­nénk, hogy ki milyen munkát végzett és hány napig végezte. Azt is­ meg kell nézni, hogy az egyes munkákból ki mennyit tel­jesített. Szükséges tehát meghatározni, h­ogy egy munkanap alatt a kü­lönböző munkákból mennyit kell elvégezni. Ezt nevezik általáno­san teljesítménynek. Csak azok­nak lehet jóváírni az előbb már felsorolt munkaegységeket, akik az egyes munkákra az előírt mun­kamennyiségeket, azaz a teljesít­ményeket elvégezték. A továbbiakban nézzünk meg három kérdést. Először azt, hogy mit értünk teljesítmény alatt, má­sodszor a várható teljesítménye­ket hogyan kell meghatározni és harmadszor az elért teljesítmény alapján hogyan kell a jóváírható munkaegységek számát kiszámí­tani. Először nézzük meg tehát, hogy mit értünk teljesítmény alatt Teljesítmény alatt azt a munkamennyiséget értjük, amit egy átlagos munkaerejű és ügyes­ségű, a munk­ához megkívánt jár­tassággal rendelkező dolgozó nap­ról napra kifogástalan minőség­ben, szorgalmas munkával, mun­kaerejének leromlása nélkül egy nap alatt teljesíthet. Ha pedig összehasonlítást tennénk, hogy ugyanabból a munkából több gaz­daságban milyen teljesítménye­ket lehet elérni, akkor megálla­píthatnánk, hogy ezek több eset­ben eltérnek egymástól. Ez érthe­tő, mert a gazdaságok adottságai mások lehetnek. Pl. növényterme­lési munkáknál lehet a talaj kö­tött­, laza, tömődött, vagy morzsa­­lékos szerkezetű, lehet gyomos vagy gyomtalan, a növények sor­távolsága is más lehet. Vagy az állattenyésztési munkáknál pl. a tehenészet, az itatás történhet bent az istállóban önitató­ csészék­­ből, de történhet az istálló köze­lében levő gémeskútból. Szüksé­ges tehát, hogy a teljesítményeket minden munkánál a helyi adott­ságok alapján határozzuk meg. A teljesítménymeghatározás szerepe az igazságos jövedelemelosztásban Az I. osztályba a major körüli egyszerű munkák tartoznak. Pl. udvar­takarítás, épület- és szérű takarít­ás stb. A 11. osztályba azokat az egyszerű munkákat soroljuk, amelyeknek az ■elvégzése nem kíván különösebb erőkifejtést és szaktudást. Ilyen pl. acato­­lás, lóvezetés, kukoricafattya­zás stb.­A III. osztályba azok a munkák tartoznak, amelyek elvégzéséhez köze­pes erőkifejtés* szükséges, de különösebb gyakorlatot vagy szaktudást nem igényelnek, ilyenek pl. a trágyateregetés, a kézi kapálás, a gyűjtés stb. A IV. osztályba azokat a munkák­at soroljuk, amelyek közepes erőkifej­tést és begyakorlottságot kívánnak, azonban még nem igényelnek különö­sebb nlaktudást. Ilyen pl. a fogatos kapálás, a traktorvontatású vetőgép ke­zelése stb. Az V. osztályba tartoznak azok a munkák, amelyek közepesnél nagyobb erőkifejtést, vagy szakképzettséget igényelnek. Ilyenek pl. a műtrágyaszórás kézzel, egyelés, marokszedés stb. A VI. osztályba azokat a munkákat soroljuk, amelyek fokozott erőkifej­tést, vagy szakképzettséget kívánnak. Ilyen pl. a rizs kézi aratása, takar­mánykeverék kaszálás, cséplésnél az etető munkája stb. A VII. osztályba a fokozott erőkifejtést, begyakorlottságot, vagy az át­lagosnál nagyobb szakképzettséget igény­lő* munkákat soroljuk. Ilyenek pl. az aratás kézi kaszával, rézkaszálás stb. Ezek szerint a napi nom­aeláírás teljesítéséért: az I. osztályban tartozó munkában », 5 munkaegységet II. ”­­ ” ” »,75 III. ■* » ” 1,00 ” IV. ” ” 1 1,25 * “ V. ” " ’’ 1,50 *' VI. ” “ ** 1,75 VII. ” u ·’ Z.»() ” kapnak a termelőszövetkezeti tagok 1961. JANUÁR 1. O­LVASÓINKteH 2 JOGlAjVIÁÍSOSUNK-uá£a6zo6 6 Jogviták a termelőszövetkezetek keretében­ ­ legutóbb a kártérítési jogvitákkal­­foglalkoztunk. Ezúttal az egyéb jog­ii vitákról lesz szó.­­ A vonatkozó­­törvényerejű rendelet­­szerint a szervezeti és közigazgatási­­ jellegű ügyeken kívül kizárólag közgyűlés hatáskörébe tartozik a­­döntés a tagok felvetőiről, kilépé­sének elfogadásáról és kizárásáról, a­­tagok által bevitt vagyontárgyak át­tételéről és ellenértékének megálla­­­pításáról, a földjáradék mértéké­­­­nek megállapításáról és általában a­­ tagsági viszonnyal kapcsolatban fel­­­merült vitákról, ha a követelés ér­­­téke a 300 forintot meghaladja. A Bíróság előtt lehet keresetet in­­­dítani az egy éven belül okozott, és­­háromszáz forintot meghaladó kár­térítés, valamint a termelőszövet ré­szet által a tagjának okozott kár­­megtérítése tárgyában hozott köz­gyűlési határozat ellen.­­ Ugyancsak a bíróság előtt lehet­­ keresetet indítani: a) A lakásbérletből, vagy a lakás-­­ használatból származó vitáról döntő­­határozat ellen; b) A kilépéssel, átlépéssel, a tag­sági viszony szüneteltetésével, vagy a kizárással kapcsolatos vagyonjo­gi igényről döntő határozat ellen, ki­véve a föld"­kijelölésse tárgyában ho­zott határozatot. A járási tanács végrehajtó bizott­ságához­ lehet fordulni: a) A közgyűlésnek a felvételi ké­relem, a kilépés elfogadása és a ki­zárás tárgyában hozott határozata el­len (kivéve a felvételi kérelmet el­utasító határozatot), továbbá b) A tag átlépésének elfogadása, illetőleg a tagsági viszony szünet­el­tetése tárgyában hozott határozat el­len; c) minden olyan vagyoni jogvita tárgyában hozott határozat ellen — kivéve a földjáradékkal kapcsolatos közgyűlési határozatot —, amelyet a t­örvény, törvényerejű rendelő­­kormányrendelet nem utal bírósági hatáskörbe. A járási tanács végrehajtó bizott­sága a termelőszövetkezeti tag be­jelentése alapján, az ügyész óvásá­vá, illetőleg hivatalból is megsem­­­misítheti a közgyűlés határozatát, ha az jogszabályt vagy alapszabályt sért. Nincs helye az olyan határo­zat megsemmisítésének, amely ellen a bíróság előtt lehet keresetet in­dítani. A vezetőség hatáskörébe tartozik a tagsági viszonyból származó vita eldöntése. Ez vonatkozik azok­ra az esetekre, amikor a jogvita a mun­karend­ és a munkafegyelem meg­tartásából, a munkabeosztásból, ille­tőleg a termelőszövetkezet belső igazgatásából származik, továbbá a munkaegységre, valamint a mun­kán alapuló jövedelemrészes­­lésre, vagy a szociális segélyre vonatkozó, s általában a tagsági viszonnyal kapcsolatban felmerülő vita eldönté­se, ha a követelés értéke a három­száz forintot nem haladja meg. A vezetőség határozata ellen a közgyű­léshez lehet fordulni. A közgyűlés határozata ellen további jogorvoslat­nak nincs helye. Kimondja a törvényerejű rendelet, hogy a vezetőség és az ellenőrző bi­zottság tagjai felelősek a termelő-, szövetkezetnek azért a kárért, ame­lyet működésük körében a jogsza­bályok, vagy az alapszabály meg­szegésével okoztak. Mentesül a fe­lelősség alól az, aki a károkozó ha­tározat meghozatalában, vagy a kárt okozó intézkedés megtételében nem vett részt, továbbá ak­i részt vett ugyan, de a határozat ellen sza­vazott, vagy tiltakozott az intézke­dés­­ ellen. Az itt szabályozott kártérítési igény — szándékos károkozás kivé­telével — a megbízatás megszűntétől számított egy év alatt elévül. A termelőszövetkezet és tagjai között a tagsági viszonyból szárma­zó vitás ügyek eldöntése akkor is a jogvita eldöntésére egyébként jo­gosult szervek (— vezetőség, köz­gyűlés, járási tanács VB, illetve bí­róság —) hatáskörébe tartozik, ha a jogvita a tagsági viszony megszűné­se után merül fel, illetőleg akkor kerül elbírálásra. A nem tagsági viszonyból szár­mazó vitás ügyek eldöntése mindig bírósági útra tartozik. A termelőszövetkezetek egymás közötti vitás vagyoni ügyei (a föld használatával kapcsolatos viták ki­vételével) általában a bíróság, míg egyéb vitás ügyek a járási tanács VB-nak hatáskörébe tartoznak. Kiemelendőnek tartjuk még annak megemlítését,, hogy a termelőszövet­­kezeti tagsági viszonyból származó követelés, valamint a termelő­szövetkezeteknek egymással szem­ben támasztott bármely követelése két év alatt elévül. Dr. Perl Mvát Új termelőszövetkezetek Zala megyében Az őszi szántás-vetés, beta­karítás után újabb lépéssel ha­ladt előre a termelőszövetke­zeti mozgalom Zalában. Az új paraszti közösségek tagjai az alakuló közgyűlést követően azonnal dologhoz láttak, számba vették, hogy a kisparaszti gaz­daságok egyesítésével milyen le­hetőségek nyílnak meg előttük. Igen jelentős az új zalai terme­lőszövetkezetek vezetőségeinek és tagságának az a közgyűlési határozata, amely szerint saját erejükre támaszkodva, hoznak létre 25—30 férőhelyes istállókat a közös állatállomány elhelyezé­sére. Káváson, Vaspörön, Or­­mánybükkön, Galambokon, Kis­­komáromban és másutt a ter­melőszövetkezeti tagok portáin álló nagyobb istállókat és pajtá­kat építik egybe, s majd csak akkor emelnek korszerű gazda­sági épületeket, ha gazdasági­lag megerősödtek. Az új ter­melőszövetkezetek úgy határoz­tak, hogy csak a legszükségesebb esetekben fordulnak az államhoz kölcsönért.

Next