Szabad Föld, 1966. január-június (22. évfolyam, 1-26. szám)

1966-01-02 / 1. szám

4 Szabadföld BÉJA GÉZA: Dózsa György városában »1­2 k.. Itt hirdette meg „a törvé­nyek átvizsgálását, a szabad­ság megszerzését és a vagyon­közösséget”. Dózsa neve ösz­­szeforrott Cegléd nevével. Cegléd 1848-ban ismét or­szágos történelmet csinált. Kossuth Lajos szeptember vé­gén nagysikerű alföldi tobor­­zóútra indult, elsőnek Ceglé­det kereste fel. Hidvégi Lajos helytörténész kutatásai szerint Cegléden már jóval ennek előtte megindult a honvédek toborzása, és a ceglédiek híz­­ták le Kossuth Lajost. A hí­res nóta azt mondotta, hogy „ha még egyszer azt üzeni, mindnyájunknak el kell men­ni”. Nos, Ceglédre nem kel­lett üzennie, mert Cegléd üzent. Cegléden akkor, miként az egész országban, „két nép” keletkezett. A parasztságnak mintegy a felét telkes jobbá­gyok tették, ezek a forrada­lomtól szabad birtokként kap­ták meg jobbágytelküket. A parasztság másik fele, a zsel­­lérség azonban nem kapott földet. A telkes jobbágyok csak nemzetőrnek állottak be, csupán a várost, a határt, imént nyert földjüket voltak hajlandók védeni. A zsellérek fiai mentek hon­védnek, hosszú s véres had­járatra, harcolni a földért és egy emberibb országért. Most is a szegénység hozta a leg­nagyobb áldozatot. És ez a két paraszti réteg, a zselléreké meg a földes gazdáké egészen napjainkig szemben állott egymással, csupán most forr ús, egységes paraszti társada­lommá. Cegléd nem nyugodott bele egykönnyen a 48-as forrada­lom bukásába, itt szőttek ösz­­szeesküvést Noszlopy és tár­sai a török­ kocsmában, 1852- ben, hogy elfogják a hazánk­ba érkező Ferenc Józsefet, az ecsedi lápba rejtik, és mind­addig nem adják ki, míg hely­re nem állítja az alkotmányt. Még áll a csárda épülete, meg is szemléltem, ennek a falai között forralták ezt a regé­nyes, de az elnyomott ország lelki állapotát hűségesen tük­röző tervet. Vita folyt, vajon betyárnak, vagy huszárnak öl­tözzenek az elfogásra in­duló legények? A huszárdol­mány mellett döntöttek, mivel azt a hitet akarták kelteni a nagyvilágban, hogy hazánk­ban még mindig reguláris csa­patok küzdenek a szabadsá­gért. Elárulták az összeeskü­vést, Noszlopy életével fize­tett, társait hosszú börtönbün­tetésre ítélték, a császár út­ját nem háborgatta senki, Cegléden is megjelent. A nép összefutott, hadd lás­sa, a nagy tolongásban egy ceglédi pógár lábát törte, s ezért fáj­dalom­díjat kért a vá­ros elöljáróságától, azonban elutasították azzal az indoko­lással, hogy minek ment csá­szárt nézni, hiszen nem hívta senki. Egy ceglédi pecsovics pedig dicsőítő verset írt a csá­szárhoz, kinyomatta és ter­jesztette, utóbb pedig díjat kért fércművéért a várostól. Őt is hasonlóképpen fizették ki, minek írt verset, hisz nem kérte erre senki. Milyen jel­lemző ez a két eset a ceglé­diek érzületére! Cegléden gyönyörű emlékek lélegzenek felénk. 1867 után ide költöződ­ Földváry Károly honvéd ezredes, Damjanich kedvence, a „hősök hőse”, ti­zennégy esztendeig lakta a várost, és temetőjében talált végső nyugalomra. Ugyancsak ceglédi lakos lett Csutak Kál­mán, Bem ezredese, aki 1849- ben egyezséget kötött az el­lenünk kelt románok vezéré­vel, Avram Jankuval, meg­nyerte ügyünknek, és nem rajtuk múlott, hogy egyezsé­gükből nem lett valóság. Csu­tak emlékiratot is írt, tőle tud­juk, hogy a jobbágyfelszaba­dítás ellenére egyes földesurak még 1849-ben is robotoltatták jobbágyaikat. 1876-ban egy időre ceglédi lakos lett sze­gény Táncsics Mihály, láttam a régi iskola épületét, mely­ben tanított. K­ossuth Lajos kultuszá­ról sohasem feledke­zett meg a város. 1874- ben század küldöttség hívta haza a turini remetét, és ezt a lépést az egész nép helyesel­te. Ám Kossuth Lajos helyett fia, Ferenc jött haza, és csu­pán apjának a nevét hozta, nem pedig elveit és lángelmé­jét, s I. Ferenc József hűséges alattvalója lett. Ám halála után Cegléd azonnal megtalálta a kor hi­vatott magyar államférfiúját. 1914-ben képviselőjévé vá­lasztotta Károlyi Mihályt, és ebben a gyönyörű tüntetés­ben ismét egy volt a nép. Ki­fogták kocsijából a lovakat, és parasztlegények húzták; már­cius 15-én Károlyi Mihály ne­vével díszített zászlók kerül­tek a házakra. 1916-ban a vá­ros díszpolgárságával tisztel­ték meg. Károlyi Mihály már az első világháború előtt az ország demokratikus átalaku­lását sürgette, ez pedig meg­felelt a még mindig lenézett, háttérbe szorított kisgazda társadalom érdekeinek. De a földreform ügyét is magáévá tette, tehát emberi reménysé­get ébresztett a kétkeziekben. Ismét átlapoztam Károlyi em­lékiratát, lapjain egyre feltű­nik Cegléd és Cegléd. Károlyi is üzent, és Cegléd is üzent. Károlyi 1918 szeptemberé­ben, a közelgő nemzeti tragé­dia előestéjén Parádról nyílt levelet intézett ceglédi válasz­tóihoz a béke és a demokrácia ügyében, nemsokára pedig né­pes ceglédi küldöttség kereste fel Budapesten, és biztosítot­ta, hogy mellette állnak élet­­re-halálra. Mennyiszer eszembe jutott itt, Cegléden Károlyi Mihály! Érette lelkesedtem diákko­romban, az első világháború éveiben, tőle vártam új ország teremtését. Cegléd utcáin és határában bolyongva szinte láttam szikár alakját, nemes metszésű fejét. Elindult, az első lépéseknél talán még nem is sejtette, hogy milyen végső cél felé, de ment töretlenül a legtágasabb közösségi érzéssel szívében, és mégis mind­végig magányos maradt, sohasem kapott méltó teret képességei­nél­, szabad futására. A­z első világháború után Cegléd városa mintha megfeledkezett volna kötelező történelmi hagyo­mányairól, jobboldali képvi­selőiket küldött a parlament­be. Ebben döntő része lehe­tett a város akkori, többnyi­re híg értelmiségének, ez az értelmiség azelőtt sod­ródott a néppel, most azonban nyeregbe segítette a „keresztény-nemzeti politi­ka”, és ő terelte a népet, eb­ben pedig segítségére voltak a basa-parasztok is. A kétkeziek azonban bizonyára másként gondolkodtak — erre nézve szeretnék adatokat szerezni. Taposom a sarat Újváros felé, a hajdani „szegény fer­tályba”, Gyarmati János bá­csit keresem, mivel nála ta­lálható az öreg Olvasókör jegyzőkönyve. Sejtelmeim nem csalnak, az 1918—19-es forradalmak bukása után az első közgyűlésen befurakodott értelmiségi gyalázta a forra­dalmakat, és terelgette a ka­landorpolitika karámjába a népet. A ceglédi tűz azonban most is fölparázslott a hamu alól. Forgatom az öreg könyv lapjait, többnyire kisparasz­­tok írták szálkás betűkkel. Az 1919. november 19-én tartott ülésen az elnök beje­lentette, hogy Horthy Miklós fővezér „megszálló hadserege” a városba vonul. „Megszálló hadseregnek” tekintették Hor­thy darutollasait, és igazuk volt. Három esztendő múltán pedig már arról panaszkodik a jegyzőkönyv, hogy rongyos gyerekek járnak az iskolába, ezért, aki leül kártyázni, fizes­sen egy koronát felruházásuk­ra. Íme, ilyen kicsinyke parázs lett a hajdani nagy tűzből... A­kadtak a városban értelmiségiek, akik mélyre szívták a két világháború közötti korszak minden fertőzetét. Így, „ős­magyar táltos” is élt itten, a Gyuszi bácsi. Különben földibe vert apró emberke volt, s mint „táltos”, hosszú hajzatot vi­selt. Midőn nyilatkozott, faze­kat tett a fejére, úgy nyírták körül vadul növekedő fürt­jeit. Gyuszi bácsi és társai a szőlőben még fehér lovat is áldoztak a Hadúrnak. Vásá­roltak egy kimustrált gebét, kivezették, szűgyön szúrták, azután nagy áldomást csaptak, bizony tökrészegek lettek, bár nem a fehér ló vérétől, hanem a hegy levétől. Végül szeke­rekbe fektették őket, úgy szál­lították haza, a fehér ló tete­me pedig a kóbor kutyák zsákmánya lett... Cegléd hagyományai döntő többségükben feledhetetlen forradalmi hagyományok, nagyszív­ű, áldozatos, bátor cselekedetekre kész nép hagyta örökbe. Vajon ápol­juk-e eléggé s méltó módon ezeket a hagyományokat? Hűségesen beplántáljuk-e az új nemzedékek lelkébe? És milyen emberi értékekre lel­tem ma a ceglédi földmíves nép körében? Eze­kre a kér­désekre igyekszem választ adná.☆ C­egléd határának jelen­tős része homok. Fü­ves részeit valami­kor birka­legelőnek hasz­nálták, ám a birka a fű­vel együtt gyökerét is ki­tépte, a homok a szél szab­ad zsákmánya lett, és már-már elöntéssel fenyegette a vá­rost. Ezért még a XIX. szá­zad elején 1100 négyszögöles darabkákat osztottak ki a zselléreknek, és 10 esztendőre fölmentették őket a dézsma alól. Huszonhét „dűlő” kelet­kezett ekként, a zsellérség kötötte meg a síró homokot, és létesített fejlett szőlő- meg gyümölcskultúrát a pusztasá­gon. Valóban, orcájuk verejté­kével öntözték a homokot, és varázsolták kertté. Természe­tesen, segítségük is akadt, mégpedig közvetve Széche­nyi István személyében. Széchenyi alapította 1835- ben a Magyar Gazdasági Egyesületet földmí­velésünk korszerű fejlesztése érdeké­ben, az egyesület „titoknoka”­­Török János pedig eladta in­gatlan javait, és 1845-ben Cegléd egyik pusztáján, Szé­­kehalmon gazdaképző intéze­tet létesített. Mire tanítottak ebben az intézetben? Többek között kertészetre, törzsgyümölcsös és faiskola létesült, azután zö­ldségkertészetre, szőlőmí­­velésre, a legjobb bortermő fajtákat honosították meg. Tantárgy volt a méhészet, a növények elkészítése a piac­ra, tárolásuk, a selyemhernyó tenyésztése. Török János megvetette Cegléden a bel­terjes termelés alapjait. 1852-ben a habsburgi ön-,­kényuralom ezt az intézetet is szétkergette. Egyik tanára, Kránitz Ferenc, azonban, amit lehetett, Ceglédre men­tette, itt létesített városi fa­iskolát. A ceglédi iskolák ta­nulóit ide hozták a nevelők mezőgazdasági órákat tarta­ni, itt tanulták, sőt meg is szerették a szőlő és a gyü­mölcs termelését. Kránitz ké­sőbb polgármester lett, de a szőkehalmi nagy hagyomány ápolását sohasem feledte el. A dűlőkön gazdálkodó haj­dani zsellérek arra töreked­tek, hogy öregségükre 3 vá­rosban is házikórt szerezze­nek. Oda mentek, ahol hely és olcsó telek akadt, elsősor­ban ők népesítették be az Újvárost. Valóban ketté sza­kadt a ceglédi nép: a belvá­ros és az Újváros között bel­vizes területen liget nőtt, a „tilos”. Ebben leselkedtek a felvégi, meg az újvárosi le­gények, és jaj vol­t annak, aki az egyik „világból” a má­sikba ment szeretőt keresni. Mindenekelőtt Újvárost járom be, mielőtt szót válta­nék bárkivel is, azonnal meg­ismerem ennek a fertálynak társadalmi jellegét az ablak­ba helyezett hirdetésekről. A belső területen is hirdet­nek eladó holmit, motorke­rékpárt, férfi kabátot, női ru­hát, itt künn azonban rögtön tudomásul kell vennem, hogy mezővárosban járok. Ajánla­nak itt mindennemű földön termett sót: savanyú káposz­tát, kelt, tököt (bár minde­nütt ilyen buzgón túladnának rajta, népgazdaságunk egy­szerre föllendülne), krumplit* füstölt és fehér szalonnát* kukoricát, a legbűbájosabb hirdetés azonban a követke­ző: „Menyasszonyi ruhát köl­­csönzünk és takarmány­répát eladunk”. S hol termelik mindezt? Künn a dűlőkön és itt benn a ház megötti kis­kertekben. A­zután betérek az ap­ró házakba, bizony alig találok valakit otthon, tegnap szakadt az eső, mára elállt ugyan, de ködguba borult a tájra, mégis künn van minden­ki, a homokban azért le­het dolgozni. A város szélén bekopogok Anti bácsihozs hetvenkét esztendős, de ép­pen most fogja a lovát, megy szőlőt fedni. Gyönyörű szür­kéje van, jól táplálja, fényes­re keféli a szőrét, s magya­rázza, hogy messzire fekszik a szőlő, mehetne autóbuszon, de akkor még három kilomé­tert kellene gyalogolnia. Azért bejön a házba, s amit hallok, annyira meghat, hogy nehezen bírom visszatartani könnyeimet. Ez a hetvennyolc esztendős ember műveli háztáji szőle­jét, a szövetkezeti szőlőből megmunkál egy darabot, va­lamint 1000 négyszögöl ku­koricaföldet, kaszálót bérel, hogy a lovát táplálhassa. És így megy ez házról házra, ál­talában csak késő este talá­lom otthon az öregeket, egyik a szövetkezetben dolgozik, másik az állami gazdaságban, itt nem számítanak az esz­tendők, amíg emelni bírják a karjukat, addig helyt álla­nak. Munkaszeretet ez? Azt hiszem, jóval több, a munka mámora. Egyik nénike beteg, a hátát fájlalja, kérdem, hogy miért nem megy orvos­hoz? A fejét rázza: »— Dehogy megyek, már hogy mennék? Esetleg arra ítélne, hogy ágyba feküdjem* JS akkor nem dolgozhatnék. (Folytatjuk) 1966. JANUÁR *.

Next