Szabad Föld, 1967. január-június (23. évfolyam, 1-26. szám)

1967-01-01 / 1. szám

4 Szabad föLD Az MSZMP Központi Bizottságának határozata nyomán Fellendült a melléküzemági tevékenység a bara­nyai temelőszérkezeteken Szinte bámulatos az a szelle­mes ötletesség, nagyszerű pezs­gés, alkotó találékonyság, ami az utóbbi hónapokban jó né­hány baranyai termelőszövetke­zetben tapasztalható. Egyik hétről a másikra új mellék­üzemágakat hoznak létre a tsz­­ek. Nagy mennyiségű, eddig hiánycikként számontartott anyagokat készítenek, ez ideig kihasználatlanul álló kő- és ho­mokbányákat üzemeltetnek, sa­vanyító- és szörpüzemeket léte­sítenek stb. Mint minden új dolog kezde­tén, most is akadnak aggodal­maskodók. Vajon jó lesz-e ez így, nem szorítja e háttérbe e sokféle tevékenység a legfonto­sabbakat, a növénytermesztést és állattenyésztést? Kétségte­len, hogy e megnyilvánuláso­kat jó szándék, eredményeink őszinte féltése vezeti, de úgy gondoljuk, a termel­őszövetkeze­teket most nem óvni kell a kez­deményezésektől, hanem ellen­kezőleg, buzdítani erre. Igaz, a dél-dunántúli tsz-ek­­ben, ahol jártunk, nincs szükség immár különösebb ösztönzésre, az MSZMP Központi Bizottsá­gának tavaly decemberi határo­zata óta nagyon sok helyen tö­rik a fejüket: mit is tehetnének, amivel jövedelmezőbbé vará­zsolhatnák a gazdálkodást, nö­velhetnék a tagok életszínvona­lát? Plusz két és fél millió körútunk során elsősorban arra voltunk kíváncsiak, hogy a már megvalósult melléküzem­­ágak, miképpen hatottak a gaz­dálkodásra, a jövedelmezőség­re, a munkafegyelemre, a tag­ságra, egyszóval a szövetkezeti élet egészére? Utunk első állomása Siklós. —­ Ezt a határozatot valóban az élet követelte — kezdte a be­szélgetést Roskó Zsigmond tsz­­elnök. — Bár már három évvel előbb meghozták volna, akkor kevesebb lenne most a mi ba­junk. — Hogy-hogy? A jól megtermett, határozott ember hátradőlt a széken, egy pillanatra lehunyta a szemét, mint aki pontosan emlékezetébe akar idézni valamit. — 1962-ben volt nekünk már sok részlegünk: lakatos, bog­nár, építő, meg más egyéb, de a központi szervek, azzal az in­doklással, hogy elaprózzuk ma­gunkat, megszüntették a műkö­dési engedélyeket, még a tíz gépjavítóműhelyt is be kellett zárnunk. Évi 300 000 forintot fi­zettünk csak a gépjavításért, aztán 1963-ban jött a bukfenc: mérleghiányunk lett Ez termé­szetes, hiszen kiesett a mellék­üzemágakra betervezett három­millió forint jövedelem. — És most hogyan állnak? — A decemberi párthatározat után, amilyen gyorsan csak le­hetett, visszaállítottunk min­dent, sőt annál többet is. Mert emberünk van bőven, köztük sok szakmunkás, de földünk csak 3000 hold. Asztalos-, bog­nár-, kovács-, gépjavító-, sze­relő- és építőrészlegeket szer­veztünk. — Mit jelent ez pénzben? — Két és fél milliót hozott az idén, de e műhelyek hatását az egész gazdálkodásra nem is le­het pénzben kifejezni. Biztonsá­gosabbá tette a havi előlegfize­tést. S amire az előbb utaltam, hogy pénzben nem lehet kife­jezni! Tessék csak elképzelni, ha csúcsidőben elromlik egy gépünk, akár öt szerelő is dol­gozhat rajta. Ráadásul a gaz­daságnak még hasznot is hoz­nak ezek a brigádok, mert csúcsidőn kívül a lakosságnak is dolgoznak. A borfeldolgozón­kat nem tudtuk volna üzembe helyezni, ha nincs ez a gépsze­relő-műhelyünk. Csak egy pél­dát. Félmillió forintot kértek volna a gépek beszereléséért, saját erőből viszont 30 000 fo­rintból megúszták. Társulás­i értékesítésre Drávasztárán az utolsó simí­tásokat végzik az új tsz-iroda­­házon. Október elején kezdte el a tsz építőbrigádja és két hó­nap múltán már egyik kelleme­sen berendezett helyiségében beszélgetünk Horváth Istváni párttitkárral. — Nagyon sokat jelent ez nekünk — mondotta a párttit­kár.­­ Amellett, hogy a lakosa­ságnak végzett építkezések ré­vén szép pénzt hoz a házhoz, a tsz-nek is felépítettek már egy 500 férőhelyes fiaztatót, kétszáz személyes süldőszállást és há­rom zöldség-gyümölcselárusí­­tót. Emellett most építik az 50 vagon áru feldolgozására alkal­mas savanyítóüzemet. A savanyítóüzem és az eláru­sítók milyen hatással vannak a tsz tagságára? — Ezt talán csak akkor ér­zékelhetjük igazán, ha tudjuk, hogy ez idáig a sztárainknak 30 százaléka kénytelen volt más­hol állást vállalni, mert na­gyon kevés a földünk, kevés volt a munkalehetőség. Most pedig már üzemel néhány bol­tunk Pécsett, Siklóson, Sziget­város, Sellyén, Vajszlón, s újabb öt boltot készülünk nyit­ni Pécsett A kertészetünket 60 holdról 106 holdra bővítjük, ez azt jelenti, hogy csaknem egész éven át 30—40 százalékkal több embert foglalkoztathatunk. Ezenkívül több tsz-szel társul­tunk zöldség- és gyümölcsérté­kesítésre. Hűségpénz — Nekünk még csak terveink vannak — fogadott Mareu­s József főkönyvelő Szentdéne­­sen. Panaszkodott hogy a szap­panfőző műhelyüket nem tud­ták üzembe helyezni, mert nem kaptak szappanfőző munkáso­kat.­­ Pedig ez nagyon jó lenne a hulladék feldolgozására, ugyanis sertésfeldolgozó üze­münk készül Szigetvár lakos­ságának ellátására, de ha már van ilyen feldolgozónk, miért ne legyen szappanfőző üzemünk is? Milyen igaza van a főkönyve­lőnek. Nem véletlen, hogy a világban egyre több helyen úgynevezett kombinatív üzeme­ket létesítenek, például ahol szőlőtermelés van, ott megtalál­ni a méhészetet, ahol répater­mesztés van, ott legtöbb esetben cukorgyár is működik, így fel­használják a különben hulla­dékba menő anyag egy részét, olcsóbb a szállítás, kevesebb a költség, stb. Pellérden Tálós László, tsz­­elnök bő kétórás beszélgetésünk alatt annyi mindent elmondott a decemberi párthatározat óta eltelt időről, s hatásáról a ter­melőszövetkezet tagságára vo­natkozólag, hogy alig győztük jegyezni. Fafeldolgozó- és fű­résztelepet létesítettek, ahol kü­lönböző épületfákat készítenek, a háztáji gazdaságokat is job­ban kihasználják. A két és fél évvel ezelőtti gyenge tsz-ben most egy szorgalmasan eltöltött nap után mintegy 70—75 forin­tot kapnak a tagok. A legérde­kesebbnek azonban mégis a módszerbeli változás mondható, amelyet a nagy politikai és szervezési tapasztalatokkal ren­delkező tsz-elnök az utóbbi hó­napokban bevezetett. Ilyen például a hűségpénz. Ezt a kifejezést eddig csak a bányász értelemben használták. A pel­­lérdi Új Barázdában viszont az a traktoros, aki egy hónapon át minden nap percre pontosan megjelenik a munkahelyén, plusz 13 forintot kap naponta. Ha teljesíti műszaktervét, ezért havonta külön száz forintot kap. Ha gépével nincs baj, naponta öt forint karbantartási pótlék is jár. A legelső hónapban még nem mutatkozott meg igazán e kitű­nő módszer hatása. Amikor azonban az igazolatlanul mu­lasztott, a gépüket elhanyago­lók, a műszaknom­át nem telje­sítők látták, hogy a szorgalmas, pontos traktorosok mennyivel több pénzt kapnak a következő hónapban, megváltozott a hely­zet. Ez az intézkedés azt jelen­tette, hogy egyszerűen megszűnt az igazolatlan mulasztás, s a karbantartó részlegnek igen le­csökkent a munkája, mert a traktorosok jobban vigyáznak gépükre. Az új módszerek hatása kár, hogy ebbe a máris túl terjedelmesre sikerült riportba nem fér bele a szederkényiek, babarciak, hímesháziak, bü­kkös­­diek, nagykozáriak, hetvenhe­­lyiek, mágocsiak nagyszerű kez­deményezése. Az ő tapasztala­taikat és az elmondottakkal ösz­­szegezve azonban néhány dolgot általánosíthatunk. A termelőszö­vetkezetek melléküzemági tevé­kenységének kiszélesítése ked­vező hatással volt: 1. a szövetkezeti gazdaság egyenletes foglalkoztatására, 3. az üzemi jövedelmezőség és a tagság jövedelmére, 3. a magasabb szintű és egyen­letesebb előlegezésére, 4. a tsz-en belüli munkafegye­lem megszilárdítására, 5. a szövetkezetek demokratiz­musának politikai és társa­dalmi szerepük növelésében. E sok jót megállapítva azon­ban nem mehetünk el szó nélkül azok mellett a gondok­ mellett, melyek itt-ott fellelhetők. Egyes tsz-ek túlságosan az üzletelésre helyezik a hangsúlyt, például a túlzott törekedés a szabadkeres­kedelem bővítésére, nem párosul eléggé a termelés fejlesztéssel. A többletjövedelmet elsősorban a kereskedelemből remélik, nem pedig a többtermelésből. Másutt a tsz-építőbrigádok nem a tsz-beruházásokat része­sítik előnyben, hanem egyéb építkezéseket. Persze ez még a kezdeti bot­­ladozás, ami mindig vele jár az újjal — találkozni lehet még, sajnos, felsőbb állami szervek részéről is merevségekkel, féke­ző intézkedésekkel, féltékeny­séggel, főleg az élelmezésügyi, belkereskedelmi, építésügyi mi­nisztériumok részéről. Egy esztendeje, hogy nyilvá­nosságra került az MSZMP Köz­ponti Bizottságának határozata a gazdaságirányítás rendszeré­nek megváltoztatásáról, igaz, hogy 1968 januárjában kerül be­vezetésre, de a tsz-ek önállósá­gát növelő határozatok hatásá­ról már leírhattuk a fenti ta­pasztalatokat. Ez a nagyszerű pezsgés, szellemes ötletesség, amit körútunk során tapasztal­tunk, jólen­ően érinti meg az embert, napról napra születnek az új gondolatok, egyre többen törik a fejüket, miként csinál­hatják jobban, szebben, s talán ez a legfontosabb az egészben. Rapai Piroska 1967. JANUÁR 1. RENDEGETEK. Az 1966. évi zárszámadások előkészítése A földművelésügyi miniszter és a pénzügyminiszter együttes utasítással szabályozta a terme­lőszövetkezetek 1966. évi zár­számadását. A zárszámadást a termelőszö­vetkezetek úgy szervezték meg, hogy az előkészítő munka 1967. évi január 31-ig befejezést nyer­jen és a zárszámadást a tsz közgyűlése február 20-ig jóvá­hagyja. A zárszámadásnak a jogsza­bályoknak megfelelő előkészíté­sét — a jövedelem felhasználá­sát — a járási mezőgazdasági osztály minden tsz-nél köteles ellenőrizni. A gazdaságilag szi­lárd, megfelelő könyveléssel és nyilvántartással rendelkező ter­melőszövetkezetek zárszámadá­sát — a jövedelemfelhasználás ellenőrzésén túlmenően — nem kell felülvizsgálni. A termelőszövetkezetek ellen­őrző bizottságai kötelesek a lel­tározástól kezdődően folyamato­san a zárszámadási munkákat, továbbá az elszámolások helyes­ségét és valódiságát ellenőrizni, és ezek során különösen azt vizsgálni, hogy az állam iránti és egyéb kötelezettségek teljesí­tése, a közös vagyon előírás sze­rinti növelése, az alapok és tar­talékok biztosítása megtörtént-e, a jövedelem felhasználása, ille­tőleg felosztása megfelel-e a jogszabályok és az alapszabály rendelkezéseinek ? Az ellenőrző bizottság a zár­számadással kapcsolatban jelen­tést készít. Enélkül a közgyűlés a zárszámadás elfogadása, illet­ve jóváhagyása felől nem hatá­rozhat. A tsz vezetősége a zár­számadást a jövedelemfelhasz­nálás ellenőrzésétől számított nyolc napon belül közgyűlésen ismertesse, és azt a közgyűlés tárgyalja meg. A közgyűlés — az ellenőrző bizottság jelentése után — az észrevételek és a ja­vaslatok figyelembevételével ha­tároz a zárszámadás elfogadásá­ról. A termelőszövetkezeti hitelek rendezése A mezőgazdasági termelőszö­vetkezetek álló- és forgóeszköz hiteleinek rendezéséről most megjelent kormányhatározat a többi között megállapítja, hogy a harmadik ötéves terv idején tovább növelik a tsz-gazdálko­­dás hatékonyságát. Olyan gaz­dasági feltételeket teremtenek, amelyek mellett fokozni lehet a termelőszövetkezetek gazdasági önállóságát, hogy ennek ered­ményeként a mezőgazdasági ter­melés tovább fejlődjön. Ezért csökkentik a termelőszövetkeze­tek hitelterheit. A rendelkezés szerint a terme­lőszövetkezetek 1965. december 31-i hitelállományából törlik a korábban felfüggesztett álló- és forgóeszköz hiteleket; a felosz­latott termelőszövetkezetek miatt különféle címen fennálló tartozást; az 1966. évben végre­hajtott hitelrendezés összegét, a termelőszövetkezeteket terhelő álló- és forgóeszköz hitelekből azt a részt, amelynek az újra­értékelés után nincs fedezete. A hitelelengedést az egyes termelőszövetkezetek vagyoni és jövedelmi helyzete alapján hajt­ják végre. Kivételesen, szintén esetenkénti mérlegelés alapján egyes termelőszövetkezeti cso­portoknál jelentkező túlzott hi­­telteher egy része is elenged­hető. Az elengedés után megmara­dó, a befejezett beruházásokat terhelő hitelekre és a középlejá­ratú forgóeszköz hitelekre új le­járatokat állapítanak meg — az egyes termelőszövetkezetek jövedelmi helyzetének várható alakulására figyelemmel úgy, hogy ezek a hitelek 1973-ig visz­­szafizetésre kerüljenek. A befe­jezetlen beruházások miatt meg­maradó hiteleket az eredeti üte­mezés szerint kell visszafizetni. Minthogy a hitelrendezéssel 1967-re biztosítani lehet az amortizáció teljes pénzügyi fe­dezetét, ezért 1967. január 1-től az összes állóeszközökre kötele­zővé válik az amortizációkép­zés. Érdemre­nd-alapítás A Népköztársaság Elnöki Ta­nácsa törvényerejű rendeletet adot ki a Szocialista Hazáért Érdemrend alapításáról. Ezt az érdemrendet a Népköztársaság Elnöki Tanácsa egy ízben, 1967. május 1-én adományozza. A Szocialista Hazáért Érdem­rend kitüntetés tulajdonosának saját jogú nyugdíját legalább havi 1600 forintban kell megál­lapítani, tekintet nélkül arra, hogy nyugdíjjogosultságát mely nyugdíjrendszer szabályai sze­rint szerezte meg. Ezt a ren­delkezést alkalmazzák akkor is, ha az érdemrend tulajdonosa mezőgazdasági termelőszövet­kezeti, öregségi, illetőleg mun­kaképtelenségi járadékra válik jogosulttá. Az érdemrend tulajdonosa öz­­vegyének (szülőjének) járó öz­vegyi, illetve szülői nyugdíjat legalább havi ezer forintban kell megállapítani. Ezután intézke­dik a rendelet az érdemrend tulajdonos árváinak ellátásáról és egyéb kedvezményekről. Mire terjed ki a nemzeti gondoskodás? Kormányrendelet nemzeti gondozottakká nyilvánítja azo­kat, akik az ország demokrati­kus átalakulása, a szocialista társadalmi rend építése érdeké­ben kifejtett munkásmozgalmi tevékenységük során megrok­kantak. E tevékenység során meghalt személyek hátramaradt hozzátartozói szintén nemzeti gondozásba kerülnek. Nemzeti gondozottként­ ellá­tásban részesítik azokat, akik a Magyar Tanácsköztársaság alat­ti tevékenységük miatt megtor­lásban részesültek és megrok­kantak, a két világháború kö­zött, illetve a második világhá­ború időszakában a fasiszta­ellenes tevékenységük vagy a nemzeti ellenállási mozgalom­ban való aktív részvételük kö­vetkeztében, valamint az 1956. évi ellenforradalom elleni harc­ban megrokkantak, továbbá azoknak a személyeknek a hoz­zátartozóit, akik az említett te­vékenységük során mártírhalált haltak. A nemzeti gondozási díj össze­ge a rokkant részére havi 1400 forint, házastárs részére havi 1000 forint, félárva részére ha­vi 500 forint, teljes árva részé­re havi 1000 forint, szülők és nagyszülőíz részére havi 1000 fo­rint.

Next