Szabad Föld, 2001. július-december (57. évfolyam, 27-52. szám)

2001-07-06 / 27. szám

2 2001. JÚLIUS 6. Lubác­föld HAZAI ÉLET A bugaci madzagvonat átszeli a pusztát Mentsük meg a kisvasutakat! A mozgalmat aggódó polgárok kezdeményezték, és sikerült megakadályozniuk a bugaci kispöfögő felszámolását. A madzagvonatot a jövőben tizenkét tagú közhasznú társaság üzemelteti. Munkatársaink a reggel nyolckor induló járatra szálltak fel, és a déli vonattal tértek vissza. BORZÁK TIBOR KECSKEMÉT ALSÓ - A Kecskemét és Kiskunmajsa kö­zött, gyönyörű természeti környezetben közlekedő keskeny nyomközű vasútvonal ötvenkét kilométer hosszúságú - mondja Tóth Sándor vonatvezető és jegyvizsgáló, miután kezelte menettérti jegyünket. -Ti­zenkilencszer állunk meg, a menetidő két óra harminchárom perc. Két éve dolgozom ezen a járaton. Ismerek minden utast, tu­dom, ki hová megy, honnan jön. Sok az idős ember, a fiatalok nemigen közleked­nek vonattal. Nyáron sok külföldi kirándu­ló utazik velünk Bugacra. Visszafelé jobb a hangulatuk, ami nem véletlen, hiszen a bográcsgulyás előtt nyilván egy kupica pá­linkával is megkínálják őket. A téli időszak nagyon kemény, főleg a nagy hóesések mi­att. A kocsikban lévő kályhát még indulás előtt felfutom, s kellemes melegbe szállnak be az utasok. MATKÓ FELSŐ - Két akácerdő között van a hobbitel­künk - mutat ki a vonatablakon a leszállás­hoz készülődő Csorba Istvánná. - A nyug­díjam éppen arra elég, hogy kifizessem a re­zsit. Szerencsére piacra nem kell járnom, mert itt, a három hold földemen megterme­lem a legszükségesebb zöldségeket. Van is munka bőven, mindennap jövök. El sem Az utasok már személyes ismerősök tudja képzelni, milyen jó kiszabadulni a kecskeméti lakótelepről. - Néha kinn is alszunk - folytatja a nyugdíjas asszony lánya, Paskó Lászlóné, akinek három csemetéje örül legjobban a ro-UJVÁRI SÁNDOR FELVÉTELE mantikus éjszakázásnak. - Biciklivel indu­lunk el otthonról, a járgányokat felrakjuk a vonatra, majd újra nyeregbe pattanunk. A közelben lovagolni is lehet, úgyhogy a moz­gásból bőven kijut a családnak. JAKABSZÁLLÁS - Ezt a keskeny vágányú vonalat 1928- ban építették - idézi a vasúttörténelmet Csúri Mihály, aki harminc évig szolgált állomásve­zetőként Jakabszálláson és Bugacon. - Haj­danán négy-öt kocsit húztak a gőzmozdony­ok, az emberek még a lépcsőkön is ültek. A kisvonat jelentette a futóhomokon az életet, a külvilággal való kapcsolatot. A tanyasiak terményeiket vonattal szállították, és dolgoz­ni is ezzel jártak. Aztán megszűntek a nagy kecskeméti vállalatok, sokan autót vásároltak, beindultak a buszjáratok. A vasúti utasfor­galom megcsappant, ráadásul a magas üzem­­anyagárak miatt ráfizetéses lett a fenntartás. De úgy hallom, mégsem szüntetik meg. - Én 1952-ben kerültem a vasúthoz, mozdonyvezető voltam - kapcsolódik be a beszélgetésbe a vasutasdinasztiából szárma­zó Karcsi bácsi, aki vezetéknevét nem árul­ja el, azt viszont igen, hogy családi örökség­ből származó szanki földjét hetente több­ször felkeresi Kecskemétről. A vasúthoz tartozó területeket jelző be­tonoszlopokon hárombetűs rövidítést látni. Ezt a vonalat régen KGV-nek, vagyis Kecs­keméti Gazdasági Vasútnak hívták, és ebből következően keréken Guruló Vacaknak csú­folták. S a jövő? Bugac kisvasút nélkül nem létezik, mint ahogyan a kisvasút sem létezik Bugac nélkül. BUGAC - A MÁV Rt. egy korábbi kormánydöntés értelmében a gazdaságtalanul működő állami vasútvonalakat meg akarja szüntetni, mi pedig tizenkét alapítóval azért hoztunk létre köz­hasznú társaságot, hogy ne kelljen felszámol­ni a nagy hagyományokkal rendelkező bugaci kisvasutak Szerencsére a térség országgyűlési képviselője, Lezsák Sándor is mellénk állt - tá­jékoztat Csitári Tibor polgármester a község­házán. - Tény, hogy a menetrend szerinti utaz­tatás nem gazdaságos, viszont a Bugacra, Kiskunmajsára irányuló idegenforgalom be­kapcsolása óriási távlatokat nyit előttünk. De vannak dolgok, melyeket nem feltétlenül anya­gi szempontok alapján kell megközelíteni. A kispöfögő, túl azon, hogy ipartörténeti érde­kesség, sokak számára érzelmi kötődést is je­lent. Múltunk emlékeit féltő gonddal kell őriz­nünk és átmentenünk. Legközelebb akkor tu­dunk lépni, ha tisztázódnak a személyszállítás­ra vonatkozó koncessziós jogok, és változik a vasúti törvény. Ennek napirendre tűzése a köz­lekedési tárcán, illetve az országgyűlésen múlik. BUGACPUSZTA - Jól bírja magát ez a mozdony, holott 1955-ben gyártották - közli Bősze Árpád mozdonyvezető a vezetőfülkében felemelt han­gon, mivel a gyatra szigetelés miatt igencsak behallatszik a gépzúgás.­­ A pálya katasztro­fális állapotban van, pedig nemrég költöttek rá tízmillió forintot. A szerelvényekre is ráférne a felújítás. Harmincöt kilométeres sebesség a maximum, Bugac és Majsa között pedig húsz, így legalább lehet gyönyörködni a tájban. Las­san minden bokrot ismerek. Az utasok már messziről köszönnek, én pedig megállok nekik ott is, ahol egyébként nincs megállóhely. Mire használom a mobitelefont? Előfordult már, hogy rendkívüli segítséget kellett kérnem, mert eltört valamelyik alkatrésze a mozdony­nak. Vagy oda szoktam szólni a végállomásra, ha nincs átszálló utas, nem feltétlenül szüksé­ges megvárniuk a csatlakozással. KOCSIS-TANYA - Először ülünk a fapadoson, Kecskemétre megyünk kirándulni - újságolja Nagy Tiborné, aki családjával nemrég költözött Pátyról Szánkra, most pedig férjével, közeli rokonával, Mészáros Imrénével és négy unokájával döcög a megyeszékhely felé. - Jó érzés nosztalgiázni, csak egy kicsit kemény az ülés. - Pedig ki vagy párnázva! - veti oda so­molyogva a férj. - Ha jön a gőzös, kiszaladok megnézni - meséli a szanki sínek mellett lakó Mészárosné. - A masiniszta mindig integet. Amikor a férje­met a kecskeméti kórházban ápolták, minden­nap meglátogattam. Az éjszakai vonattal tér­tem vissza, és bizony féltem a randalírozó fia­taloktól. Elkelt volna egy biztonsági őr. Ábel Erdélyből jött Csömödérre BOZSÉR ERZSÉBET A­z ország leghosszabb kisvasútja Zalá­ban van. Eredetileg csak fát és erdei munkásokat szállítottak rajta a délnyugati végeken, ám az utóbbi időben mind több tu­rista is fölül a kisvonatra. Az igényeknek meg­felelően nemrég új pályaszakasz is épült. Megesett, hogy potyautasként utaztam a Zalaerdő Részvénytársaság kisvasútján. Le­szakadva a gombázóktól azon kaptam ma­gam: fogalmam sincs, melyik irányban érem el az erdőből kifelé vezető ösvényt. A kisvas­út mentén messziről hallatszott közeledése, s egyszer csak előbukkant a fát szállító vonat. Olyan lassan haladt, hogy nyugodtan szóba elegyedhettem a masinisztával, aki szívesen segített, felvett a szerelvényre. Az erdei mun­kások kocsijában értem ki az erdőszélre. Összesen 109 kilométer. Az ország leg­hosszabb erdei kisvasútját ma is farönkök szállítására használják, mindössze tizen­nyolc kilométeres szakaszon tartanak fenn személyszállítást. Bármelyik irányból érkezünk Csömödér­­be, a minap felszerelt jelzőtáblák elvezetnek az erdei kisvasút állomására a Csömödéri Vasút­üzemhez, amelyet tavaly hozott létre a rész­vénytársaság az összekapcsolt, korszerűsödő erdei vasút irányítására. Cselenkó Ferenc mű­szaki vezető éppen egy százhatvan tagú kirán­dulócsoport fogadását tárgyalta telefonon. - Egyszerre háromszáz utas mozgatását tudjuk vállalni - mondta. - Három szerelvé­nyünk jár május elsejétől szeptember végéig, és évente tizenötezer turistával számolunk Csömödér és Kistolmács között. Ennek az útvonalnak egy része is beletartozik az ipari szállításba. A zalai adottságok olyanok, hogy esős időben az agyagos talajon nem lehetne vasút nélkül kihozni az erdőből a rönköket. Tavaly például több mint harminchatezer köbméter faanyagot mozgattunk meg, az idén még több, majdnem negyvenháromezer köb­méter szerepel a tervben. A másfél éve önál­lóan működő vasútüzem feladata a szállítás, a fenntartás, a fejlesztés. Térképen mutatja a kisvasút elágazásait, amelyek az erdőrengeteg mélyére hatolnak. Eredetleg két különálló szárnyvonal műkö­dött, ám a közelmúltban - elsősorban a gaz­daságos működés céljából - összekapcsolták őket. De nem csak az erdőgazdálkodás szem­pontjai vezérelték a vasút gazdáját. A Lenti­ben lévő gyógyfürdő kiépülése, valamint a térség turisztikai fejlődése eredményeként az utóbbi években ugrásszerűen megnőtt a terü­let idegenforgalma. Ki is dolgozták a kisvas­út közjóléti fejlesztési tervét. 1997 és 2000 között megépült a Csömödér állomást és a Lenti-Szilvágy vonal doboskerti pontját összekötő 6,6 kilométernyi, személyszállí­tásra is alkalmas pályaszakasz, ezzel egy idő­ben négy vasszerkezetű híd került a kis teher­bírású fahidak helyére. Az idén is folytatódik a pályakorszerűsítés, minek folytán 37,8 kilomé­ter vasútvonal válik alkalmassá személyszállí­tásra, s jövőre Lenti és Kistolmács között me­netrendszerűvé válhat közlekedés. A tervek szerint Lentiben nosztalgiaállomás létesül ide­genforgalmi épületegyüttessel. A zalai erdőket reprezentáló erdészeti és vadászati bemutató­terem, valamint a fafeldolgozást bemutató ipartörténeti kiállítás is helyet kap benne. A kocsiparkot szintén korszerűsítik, bővítik. A csömödéri erdei vasút története 1916- ra nyúlik vissza, amikor Mayer Miksa zágrá­bi és Schaffer Rezső Csáktornyai fakereskedő lábon megvásárolta az Esterházy hercegi hit­­bizomány szentpéterföldei és bánokszent­­györgyi erdeit. A faanyag normál nyomtávú vasúthoz való juttatása miatt épült az első kisvasút a térségben. Gőzmozdonyok vontat­ták a kocsikat, az egyik híres, Orenstein és Kopper által gyártott mozdony, a Hány Istók ma Nagycenken, a múzeumparkban látható. Utóbb száműzték a pöfögőket, modern gépek váltották föl a fekete masinákat. Mígnem a gazda ráébredt, a turisták szívesebben ülnek föl arra a vonatra, amelynek elején nem dízel­­mozdony berreg. Alkalmas gőzösért azonban el kellett zarándokolni Erdélybe, ott vannak még eladó régi masinák. A rengetegből hozott mozdonyt - stílszerűen - Ábelnek keresztel­ték. A kiselejtezett jószág a MÁV nagykani­zsai szerelőműhelyében született újjá.­­ Nosztalgiautazásokon indítjuk el, fü­tyül, pöfékel - magyarázta a műszakvezető. - Egyelőre a MÁV-tól kérünk mozdonyvezetőt, de magunk is képezünk ki hozzáértő szakem­bert. A vonat tizenöt kilométeres sebességgel halad át az erdős dombvidéken. A megállóhe­lyek közelében a szécsiszigeti Szapáry-kas­­tély, Pákánál a vétyemi ősbükkös, Bázake­­rettyénél az arborétum, Kistolmácsnál a tavas szabadidőközpont a látványosság. Az új, sza­kasz elkészültével elérhető lett a csömödéri horgásztó és a lenti gyógyfürdő is. KECSKEMÉT ALSÓ - Nos, jól érezték magukat? Mikor jön­nek legközelebb? - vár bennünket kérdései­vel a végállomáson Filus Ferenc üzemvezető. Mit válaszolhatnánk erre? Majd jövünk. Ha a vonat is megy. Emlékek zakatolnak BÓDISZ ATTILA A hegyközi kisvasúttal nagymamám­hoz jártam. Alig tízéves gyerekfejjel óriási élményt jelentett az utazás. Igaz, az autóval ma alig néhány perc alatt lefutható Sátoraljaújhely-Mikóháza útszakaszt kö­zel félóra alatt tettük meg a kisvonattal, s a fából ácsolt ülés is nyomot hagyott az em­ber húsában, de azért volt abban az utazás­ban valami különleges. Ahogyan zakatolt, s nagyokat ugrott-rántott a váltóknál. Ezer­szer végigolvastam a „Kihajolni veszélyes!” táblát az ablak tövében, s a lassúság miatt akár a fűszálakat is megszámolhattam a sínpár mellett. Számtalanszor nyomtam az orrom az ablakhoz, majd az üvegre tapadt lehelet párájába rajzoltam fejet, mosolygó szájat vagy a nevem kezdőbetűit. Nem lehet semmihez sem hasonlítani azt a családias légkört, ami az apró vagonokban uralko­dott. A kisvonatnak köszönhették a hegy­közi emberek, hogy szinte mindenki ismert mindenkit. Volt, aki az újhelyi piacra igye­kezett, mások munkába siettek. Hallottam, egy időben létezett leány- és fiúvagon is. Az akkori fiatalok mindent elkövettek, hogy az elzárás ellenére kapcsolatba kerüljenek egy­mással. Legtöbben emiatt a „koedukált” peronon utaztak, s nem szálltak be a zárdá­vá változtatott vagonokba. Emellett a kis­vasút sokaknak kenyérkeresetet is jelen­tett, s fát, perlitet szállított. Ráadásul nem tartotta fel a téli hófúvás sem. Aztán egyik nap - több mint húsz éve - a döntéshozók valamiért úgy határoztak, a kisvonat nem kell tovább. A döntés való­di hátteréről azóta sem tudni igazán sem­mit. Csak annyit lehetett látni, hogy munka­gépek sokasága tépte, ráncigálta fel a vé­konyka sínpárt. A brutálisan megtépázott, felszaggatott fémdarabok az ég felé mered­tek. Mintha segítséget váró kezek nyúltak volna ki a földből - hiába. Sátoraljaújhely főutcája a háborús időket idézte. Az akkori illetékesek azt ígérték, sűrű buszjárat lesz a kisvonat helyett. Meg hogy jó utakat építe­nek a környék falvaiban. A közúti személy- és áruszállítás egyébként is „modernebb”, kényelmesebb és gyorsabb a dízelfüstöt eregető, cammogó síncsigánál. Ma ugyanitt a buszjáratok egyre ritkáb­bak, az utazás drága, és az utak helyenként minősíthetetlenül rosszak. A másik közeli kistérség, a Bodrogköz ugyanígy járt, csak még a hetvenes évek előtt. A hirtelen megdrágult szállítás szám­talan cég csődjéhez járult hozzá. A két ne­héz sorsú térség lakóiban talán ezért is él még mindig a nosztalgia a keskeny vágányú vasút iránt. Az akkori élet részese volt a tá­jon naponta végigdöcögő mozdony az utá­naakasztott kocsikkal. Mindez csak arról jutott eszembe, hogy nemrégiben egy sátoraljaújhelyi kiállításon láttam az egykori hegyközi kisvasút néhány lámpáját, síndarabját, tábláját, menetrendjét és ülését. Ez utóbbit ki is próbáltam. Be­hunytam a szemem. Sajnos nem döcögött, nem ugrott és nem rángatott a váltóknál.

Next