Szabad Föld, 2003. január-június (59. évfolyam, 1-26. szám)

2003-01-03 / 1. szám

2 2003. JANUÁR 3. Szeretetotthon Kaposvárott Hatvan idős embert fogadott be a református egyház Kaposváron épített szeretetotthona. A csaknem háromszázmillió forint értékű beru­házáshoz a Széchenyi terv segítségével több mint százharmincmillió forint támogatást nyert el a kaposvári gyülekezet. A december közepén fölszentelt otthonhoz egy kis temp­lom is tartozik. Felújított fogorvosi rendelő Ezentúl a mozgássérültek is bejuthatnak a so­mogyi Kutason magánerőből, önkormányza­ti támogatással felújított fogorvosi rendelőbe. Bereg, Kisbajom, Kutas és Szabás önkor­mányzata csaknem félmillió forintot adott az összesen négymilliót igénylő renoválásra. A kutasi fogászat három és félezer környékbeli polgárt lát el. Tudáscentrum Szombathelyen A vasi megyeszékhely csillagdájában avatták fel azt a Java szakértői központot, amely a vi­lág egyik legelterjedtebb programnyelvét használja. A magas színvonalú tudományos centrum hatása a jövőben a nyugati régióra, így Ausztriára is kisugárzik. Korlenyomat a sikeres elődökről Érdekes kötet bemutatójára került sor Győrött Szakál Gyula, a Széchenyi István Egyetem okta­tója a Vállalkozó győri polgárok 1870-1940 cí­mű könyvében a kisalföldi megyeszékhely leg­tehetősebb polgárainak életét ismerteti meg az olvasóval. A szerző a hajdan virágzó kalmárvá­ros gazdasági elitjének élete mellett a vagyon felhalmozódásának útjá­t is végigköveti. Tanműhelyt vásárolt az iskola Mosonmagyaróváron a Mofém-gyár tanmű­helyét harmincötmillió forintért megvásárol­ta a helyi Hunyadi Mátyás Szakmunkásképző Intézet és Szakközépiskola. A kilencszáz diá­kot foglalkoztató intézmény 2004-ig részle­tekben, az évente esedékes húszmillió forintos képzési támogatásból fogja törleszteni a felújí­tásra szoruló ingatlan vételárát. Szabadföld HAZAI ÉLET Meddig marad Vecsés megkerülhetetlen? A vecsésiek megelégelték, hogy évtizede csak ígérgetik a politikusok, megépül az M0-s és a várost kettévágó négyes főút elkerülő szakasza. A forgalom pokollá teszi a helyiek életét, ezért nem régen figyelmeztető forgalomlassító demonstrációt tartottak. Ha a kampányígéretek ellenére sem lesz fedezet az útépítésre, hamarosan újabb nagyszabású akciót tartanak. _______SZARKA ÁGOTA_______ M­istiner Istvánné boltja a főút mellett van. Szerencsére nem itt lakik - de itt tölti egész napját. - Hogy lesz-e értelme ennek az egésznek, én nem tudom - mondja. - Az biztos, hogy el­viselhetetlen a forgalom ezen az útszakaszon, egyszerűen szörnyű. Nem különleges eset ez. A reggeli órákban, ha kinéz az ember az abla­kon, mindig azt hiszi, hogy valahol baleset tör­tént, áll a kocsisor. Pontosan úgy, mint most... A dübörgés, a bűz kibírhatatlan. - Még éjszaka sem lehet ablakot nyitni, mert akkor meg egyfolytában jönnek a kami­onok - kapcsolódik be a beszélgetésbe Mező­fényi Imréné. Az idős asszony éppen kenyé­rért szaladt át Misti neméhez. A boltajtóból együtt figyelik a demonstrációt. - Annyi mindent ígértek már, csak re­ménykedünk, de bizakodni nem nagyon biza­kodunk a változásban, így van ezzel a legtöbb vecsési - summázza a helyzetet Mistinemé. Több mint húsz kocsiból álló konvoj bé­nítja meg a forgalmat a Vecsésről kivezető 4- es út egyik sávjában. Van közöttük személy­autó, de teherkocsi és munkagép is. A de­monstráció fél háromtól ötig tart, akkortájt kezdődik a csúcsidő, ha tovább maradnak, könnyen elszabadulhat a pokol. Hompoth Zoltán, az Orbán Balázs Erdélyi Kör tagja fázósan igazgatja sálját a szürke, csí­pős hideg idő ugyancsak próbára teszi a tün­tetőket Mint mondja, a kilenc civil szervezet összefogásával megszervezett akciónak az a célja, hogy a politikusokat rászorítsa, tartsák be a szavukat végre.­­ Tíz éve ígéri minden kormány, hogy az MO-s körgyűrű építése tovább folytatódik, vá­lasztási kampányában Medgyessy Péter sze­mélyes garanciát is vállalt erre nézve. Most mégis azt halljuk, hogy a jövő évi költségvetés­ben erre még csak utalás sincs, és úgy áll a do­log, hogy a megkezdett beruházások sem fog­nak megvalósulni. Nyolcvanmlliárdot szán­nak az útépítésre, hol épülhet ebből négyszáz kilométer autópálya? - teszi fel a kérdést. A négy-öt férfi, aki vele együtt posztól a forga­­lomlassító konvoj Budapest felőli oldalán, egyetért abban, Vecsésen az életet elviselhe­tetlenné teszi a hatalmas átmenő forgalom. A zöld tárca mérései szerint a demonstráció helyszíne az egyik legforgalmasabb pontja az országnak, olyan mint az M0-s és az M7-es ta­lálkozási pontja. Pokoli a környezetszennye­zés. És nem csak a zaj és a kipufogógáz keserí­ti meg az itt élők életét. Megrendítő transzpa­rens hívja fel rá a figyelmet: tizenöt halálos ál­dozata volt a legutóbbi időszakban az útnak, köztük egy négy- és egy nyolcéves kisgyer­mek. Kiderült, hogy ennél sokkal többen vesz­tették itt életüket az évek során alig két busz­­megállónyi távolságon belül, a másfél kilomé­teres útszakaszon. A 4-es út mentén van isko­la, óvoda, és ott a temető. Az út úgy vágja ket­té Vecsést, mint a tenger, a két part között ba­jos az átjárás, egyetlen zebra szolgálja a gyalo­gos közlekedést Pedig szinte az egész város­nak erre az útra épül az élete. A szemben lakók is jószerével csak füstjelekkel érintkezhetnek egymással. - Állampolgári kötelességünk érthető vészjelzést adni arról, hogy az egészséges élet­hez fűződő alkotmányos jogainkat veszik semmibe. Sajnos nem látjuk a politikai haj­landóságot, hogy tenni akarnának valamit ez ellen - magyarázza Pável Béla, hozzátéve, hogy az Ipartestület meg a Lokálpatrióták Egyesülete, akiket ő is képvisel, már tizenkét éve követelték, tegyenek intézkedéseket a nö­vekvő forgalom megfékezésére. Az erre vo­natkozó határozatot megtalálták az önkor­mányzat archívumában. Azóta a viszonyok drámaian megváltoztak­­ a hátrányukra. In­tézkedés nem történt, csak az ígérgetés tart. - Elvégezték a lőszermentesítést, a földe­ket eladták, a Barátság kőolajvezetéket áthe­lyezték, mi csak azt szeretnénk, ha legalább megkezdődne az építkezés - mondja. Az út­­torlasz mellett egymás nyomában araszolnak a kamionmonstrumok.­­ Senki sem passzióból jött ide ki. Már két hónapja felvettük a kapcsolatot a térség or­szággyűlési képviselőivel, Gál Zoltán volt ház­elnökkel az MSZP-ből és Pogácsás Tiborral, aki a Fidesz listájáról került be a parlamentbe. Kétszer is kértük őket levélben, terjesszenek be önálló indítványt, hogy különítsen el a kor­mány pénzt a költségvetésben erre a célra. Gál válaszra sem méltatott minket, pedig kampá­nyában nem fukarkodott az ígéretekkel. Po­gácsás Tibor legalább előterjesztett egy tör­vénymódosítást, de azt nem is tárgyalta a par­lament. Maradt a demonstráció. Sajnáljuk azokat az autósokat, akiknek kellemellenséget okozunk, de reméljük, hogy legalább a Kálvin térig állni fog a sor... Jó lenne, ha még a költ­ségvetés végszavazása előtt az akció hatására az illetékesek megtalálnák a módját, hogy le­gyen pénz az áldatlan helyzet rendezésére. Ha nem, januártól a környékbeli településekkel közösen Üllőn, Gyálon, Ecseren is nagyszabá­sú, egyidejű forgalomlassító demonstrációkat tartunk, amíg csak ki nem kényszerítjük a megoldást - magyarázza Hompoth Zoltán. Szavaiból érezhető, hogy betelt a pohár, és tényleg mindenre elszántak. A konvoj közepe táján egy kisbusz áll, a motor alapgázon jár, hogy legyen egy kis me­leg a sofőrfülkében, ahol három férfi ücsörög. A rádiót hallgatják. - Nem fog megépülni az M0-s, nem fog megépülni a 4-es elkerülő szakasza, és ne­künk egyre elviselhetetlenebb az életünk - mondja Matejsz József, aki két társához ha­sonlóan tősgyökeres vecsési. Szerintük a vi­szonyok azóta romlottak jelentősen, mióta fi­zetős lett az M5-öS. A sofőrök Gyálnál tudnak rákanyarodni az ingyenes részre. Addig csak Vecsésen át jöhetnek. És ami itt van, azt már nem lehet kibírni, a takarékoskodás az itt élők bőrére megy. A csigatempóban araszoló autósok arcán látszik az ingerültség: péntek délután van, mindenki szeretne végre hazaérni. Valószínű­­leg így vannak ezzel a demonstrálók is. „Ezen az úton nem jutunk Európába” - hirdeti a transzparens az útlezárás elején. Az elkerülő utak építéséről elfelejtkezett a kormány Kohanek miklós felvétele Siófok rosszabbul járhat az autópályával ________LOTHÁR PÉTER________ A­z első magyar autópálya, az M7-es a hat­vanas évek elejétől a hetvenes évek kö­zepéig épült. Nem kapkodott a szocialista út­­ipar. 1970-től kezdve a Budapest felé vezető két sáv autóútként már használatos volt, 1975-ben átadták a Balatonhoz vivő útszalag Székesfehérvár és Balatonvilágos közötti sza­kaszát, és azóta hiába várták, hogy a sztráda elkészüljön legalább Zamárdiig, ahonnan a fővárost célozza. Az elvtársak kitehették volna az ötágú vö­rös elakadásjelzőt az autópálya-építés végére. De nem tették ki, hanem úgy évente megígér­ték, majd folytatják a dolgot. Ehelyett a csonka M7-es szép lassan tönkrement, s végül már úgy lázott, hogy a rossz nyelvek szerint a Tra­bantokból, mire Budapestre értek, kipotyogott az alkatrészek egy része. A pálya továbbépítése és teljes felújítása - körülbelül negyven évvel az első kapavágás után - az Orbán-kormány érdeme. A déli Balaton-part hatalmas teher- és személyautó-forgalmától szenvedő települé­sein a helybeliek előtt felcsillant a remény, hogy nemcsak Zamárdiig készül el gyorsan a pálya, hanem folytatódik a munka iziben, de az építkezés egyelőre elakadt. A tóparti emberek meg a még délebbre élők, akik gyakran kelnek útra keleti irányba, ez­zel együtt persze örülnek a felújított M7-esnek, hiszen a magyar cégek által elvégzett jó minősé­gű munkának hála, megszűnt a zötykölődés, és sokkal rövidebb idő alatt lehet célba érni. Az úthasználati díj bevezetése miatt sem berzenkedtek az itt élők, tudomásul vették, hogy - mivel most már valóban sztráda az M7-es - megszűnik a kivételezettség. A vár­ható összegekről szóló hírek azonban megri­asztották a helybelieket, s az sem nyugtatta meg őket, hogy a kormány tavaly karácsony előtt bejelentette: januárban még nem lesz pá­lyahasználati díj az M7-esen. Legjobban a Siófokon élőkkel fordult meg a vitág. Olyannyira, hogy Balázs Árpád, a vá­ros polgármestere - miután a kérdésről a saj­tóban és egyéb fórumokon kialakult vita, üzengetés nem sok jót sejtetett - tavaly de­cember 16-án levelet írt Csillag István közle­kedési miniszternek, amelyben azt szorgal­mazza, hogy Balatonvilágos és Zamárdi kö­zött ne kelljen fizetni az autópálya használatá­ért A polgármester elmondta: - A felújítás kezdetén, az előző kormány idejében jeleztük, baj lesz, ha bevezetik a díjat. Az M7-esnek ez a szakasza ugyanis egyben Siófok mentesítő útja is. A délről észak felé igyekvők csak ezt a nem egészen húsz kiomé­­tert használják. Már akkor kértük, hogy elke­rülő szakaszként funkcionáljon a pályának ez a része. Ám először azt a választ kaptuk, hogy ez csak megyei jogú városoknak jár. Utóbb mégiscsak változott a jogszabály, s például Ta­ta és Hatvan is megkapta a kedvezményt. Ha Siófok nem kapja meg, akkor a nyári csúcsfor­galom rázúdul a régi hetes útra, a gépjármű­vek átdübörögnek a városon, és elviselhetet­len lesz a zaj, a levegőszennyezés. Mérési ada­tokon alapuló, szakmailag alátámasztott ké­réssel fordultam a miniszterhez, s ameddig csak lehet, nem szeretnék politikai vitákba bo­nyolódni e tekintetben. A tiltakozni szándéko­zó civil szervezeteket is türelemre intettem, bízván benne, hogy a közlekedési kormányzat elfogadja érveinket, Zamárditól Balatonvilá­­gosig nem lesz matricaellenőrzés. Balázs Árpád tehát még bizakodik. A lab­da a kormány térfelén van. Az M3-as bővült, a Miskolcot elkerülő út átadása késhet Átlépte a Tiszát az M3-aS autópálya, amikor nemrégiben felavatták a legújabb, Füzesabony és Polgár közötti hatvan kilométeres szakaszát. Szakemberek szerint a több évtizedes terv egy része valósult meg a borsodi, hajdúsági és szabolcsi megyéknek az ország gyorsforgalmi úthálózatába való bekapcsolásával. KERESZTÉNY GABRIELLA I­ mmáron 174 kilométerre bővült az észak­keleti régiót a fővárossal összekötő, hőn áhított sztráda az új szakasszal (rajta 47 kis­­híddal, meteorológiai rendszerrel és zöldfo­lyosókkal). Az M30-as öt és fél kilométerrel, s ez utóbbit a 3-as főközlekedési úttal összekötő része néggyel. Az első tanulmányterv 1963-ban készült az M3-asról, majd felülvizsgálták, vitatták, és nehezen, mint a Luca székét, építgetni kezd­ték A mostani avatást követő folytatás sem ígérkezik könnyű menetnek. A kormánynak­­számba kell venni azokat a lehetőségeket, amelyek révén három fejlődő nagyváros, Mis­kolc, Debrecen és Nyíregyháza bekapcsolód­hat az ország gazdasági vérkeringésébe, hi­szen az úthálózat további fejlesztésén múlik az ország nyugati és keleti térfelének esélyegyen­lősége. A fejlesztés részeként az elkövetkező évek feladatai az M3-as, az M30-as és az M35- ös, vagyis a Nyíregyháza, Miskolc és Debrecen felé irányuló autópályák és a kapcsolódó autó-, illetve elkerülő utak kiépítései lesznek. (Ami ebből a borsodiakat közvetlenül érinti: 2004 második negyedévére tervezett kezdéssel négysávossá szélesítik a Felsőzsolca-Szerencs között a 37-es, Miskolc-Kazinbarcika között a 26-os számú főutat.) A kormány tervei szerint 2006-ig az or­szágban nyolcszáz kilométerrel bővül a gyors­­forgalmi úthálózat, elérve ezzel az említett há­rom megyeszékhelyet is. Csillag István gazda­sági és közlekedési miniszter szerint erre több forrásból teremtik elő a pénzt: részben adó- és privatizációs bevételekből, másrészt az Euró­pai Unió kohéziós alapjaiból, illetve hosszú le­járatú kedvezményes hitelekből. Maradva az északkeleti megyék szem­pontjából nagy jelentőségű M3-asnál, az emődi, pontosabban már a település előtti rá­csatlakozással a sztráda végre átlépte a borso­di megyehatárt is. A Miskolcról Budapestre autózó százötven kilométert már autópályán tehet meg, Em­ődig pedig húsz kilométert kell „lavíroznia” a túlzsúfolt, veszélyes 3-as úton. Vagyis idő és távolság egyaránt lerövidül, nö­vekszik az autózók biztonsága, s a jobb meg­közelíthetőség néhány éven belül nagyobb vonzerőt jelenthet a befektetőknek is. Érthető, hogy a miskolciak és Borsodban élők most csupa „m”-betűvel emlegetik az M3-as bővülését „Mérföldkő” a hazai autó­pálya építésben, „mérhetetlen” előny a fővá­ros „megközelíthetősége” szempontjából. Ami egyelőre „üröm lehet az örömben”, hogy ezután vélhetően megnövekszik a Mályi- Nyékládháza-Emőd közötti útszakasz forgal­ma. Miskolcról ugyanis eddig sokan a kanyar­gós úton Harsány felé vették az irányt, hogy Füzesabonynál csatlakozzanak a pályára. Em­őd azonban (és a 3-as főút által szintén kettészelt Vatta, illetve Bükkábrányi kedve­zőbb helyzetre számíthat, tudniillik a Miskolc irányából érkezők még Em­őd előtt ráhajthat­nak a sztrádára, ami hatalmas megkönnyeb­bülést ígér az átmenő forgalomtól szenvedők­nek. Ellenben Mezőkövesd egy részén az észa­ki régiók felől érkezők miatt (a Széche­­nyi-Lövői út vasúti átjáróval amúgy is lassí­tott szakaszán) áldatlan állapotok alakulhat­nak ki, egy majdani elterelő út megépítéséig akár a forgalom megduplázódására is számít­hatnak. Az M3-as folytatásának jelenlegi örömét az autópálya borsodi megyeszékhelyet elkerü­lő szakaszának, az M30-asnak a Miskolcra el­érése teheti felhőtlenné. Ennek tervezett át­adási határideje, a 2003. november 30-i idő­pont azonban egyelőre csúszni látszik. Mint arról korábban beszámoltunk, az M30-as épí­tése a Nyékládháza-Kistokaj közötti mintegy nyolc kilométeres szakaszon egyelőre leállt, mert az állam nevében a földek felvásárlását végző cégnek nem sikerült az árban meg­egyezni több száz földtulajdonossal. Nyár óta egyetlen kapavágás sem történt a vitatott terü­leten, amelyért az állam négyzetméterenként 180-200 forintot ajánlott fel, ezzel szemben gazdáik ennek a többszörösét, de legalább a dupláját szeretnék megkapni. Az útépítés ta­vaszi megkezdéséhez (szinte függetlenül az ilyenkor államérdekből szokásos kisajátítás­tól) mindenképpen szükséges a megegyezés, de az már sejthető, hogy ez a fejlemény épp­úgy megdrágíthatja az építkezést, mint az esetleges határidőcsúszás. Az elkerülő szakasz egyébként létfontosságú a borsodi gazdaság, az ide áramló működő tőke szempontjából. Nem véletlen, hogy az építkezéshez szükséges forrás az első helyen szerepel a megye költség­­vetésében.

Next