Szabad Művészet, 1947 (1. évfolyam, 1-12. szám)

1947-02-03 / 1-2. szám

MŰVÉSZET ÉS HALADÁS A magyar demokrácia nagy súlyt helyez rá, hogy a művelődést minél szélesebb rétegek közkincsévé tegye. Hatóságok, pártok, társa­dalmi szervezetek nap mint nap kezdeményeznek akciókat, hogy a kultúra és a tömegek kapcsolatát kimélyítsék, hogy a színjáték, az irodalom, a zene és a tudományok ügyét minden magyar dolgozó sa­ját ügyének érezze. Ugyanakkor a képzőművészetről alig-alig esik szó. A modern tár­sadalomnak erről a mostohagyermekéről a legtöbb ember máig is csak annyit tud, hogy néhány, lehetőleg olcsó képpel — akár a di­­ványpárnákkal vagy hangulatlámpával — szépen felcicomázhatja a lakását és hogy a szobrok — mégpedig többnyire igen ormótlan szob­rok — őrzik a köztereken a levitézlett politikusok emlékét. Hogy a festészet, a szobrászat igazi nagy alkotásai ugyanolyan elválasztha­tatlan szellemi alkotórészei a társadalmi fejlődést mozgató erőknek, mint Shakespeare drámái, Beethoven zenéje, Petőfi költeményei, vagy akár Einstein relativitáselmélete — azt csak igen kevesen veszik észre. Vájjon a képzőművészet természetéből folyik, hogy ennyivel ne­hezebben talál megértésre? Nem valószínű. Legalábbis nem erre mu­tat az, hogy a régebbi korokban nagyon is eleven kapcsolat állott fenn a művészet és a társadalom széles rétegei közt. A középkorban képzőművészeti alkotásokon keresztül értette meg a — többnyire írás­­tudatlan — átlagember a kor vezérlő eszméjét, a kereszténységet. S az újkor hajnalán, a reneszánsz századaiban, ha egy-egy szobrot ál­lítottak fel valamelyik templomban, vagy köztéren, akkor heteken hónapokon át naponta helyezték el a művész ismeretlen tisztelői a szobor lábainál szonettjeiket, amelyekben boldog hálával ünnepelték a művészi teremtőerő új ajándékát. De megtaláljuk a művészettör­ténetben a képzőművészet iránti érzékeny reagálásnak a példáját el­lenkező előjellel is: amikor Savonarola a középkor eszményeinek vé­delmében mozgalmat indított a feltörő polgárság új szelleme ellen, egyik legfontosabb teendőnek tekintette, hogy máglyára hurcolja azokat a képeket és szobrokat, amelyeket az új szellem oly veszedel­mes hirdetőinek vallott. Hiszen a művészet és a haladó társadalmi erők összefüggése néha nagyon szembetűnő is. Delacroix 1831-ben festett barrikádos kompo­zíciója — „A Szabadság vezeti a népet“ — félreérthetetlenül kapcso­lódik a júliusi forradalomhoz, amely megszabadította Franciaorszá­got a Bourbon-restauráció reakciós uralmától. És Holbein Haláltánc-

Next