Szabad Művészet, 1952 (6. évfolyam, 1-12. szám)

1952-01-01 / 1. szám

Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Tanács végrehajtó bizottsága által kiírt Kos­­suth-pályázatot. Ezekről, az egész ma­gyar képzőművészet szinte minden dol­gozóját megmozgató feladatokkal kap­csolatos munkákról, természetszerűleg nem adhattak képet kiállításaink. Az elért eredmények összefoglalása szempontjából mégis az említett három kiállítás tudott legátfogóbb képet adni. A december 3-án megnyitott II. Magyar Képzőművészeti Kiállítás volt a haladó, a szocialista-realista fejlődés útján biz­tos lépésekkel, következetesen előbbre­jutó magyar képzőművészet legnagyobb­­szabású eredményösszefoglalása. 1848 művet küldtek be a kiállításra művé­szeink, melyből 241 művész 346 legjobb alkotását válogatta ki a Szövetség 25 tagból álló zsűrije. A kiállítás előkészí­tésének munkálatai már az év elején megindultak. A konzultációs bizottság­hoz 260 művész 290 művének vázlatát küldte be és a bizottság a művészek kérésére 60 alkalommal műteremlátoga­­tások kapcsán beszélte meg művé­szeinkkel munka közben felmerült problémáikat. A konzultációk és a mű­­teremlátogatások több esetben tudtak hasznos, kortársi, elvtársi segítséget nyújtani a ma már egyre nagyobb fel­adatok megoldását maga elé tűző képzőművészek jórészének. A II. Magyar Képzőművészeti Kiállí­tás eredményeit az egy évvel korábban rendezett I. Magyar Képzőművészeti Kiállítás eredményeihez hasonlítva mér­hetjük fel. Megállapíthatjuk, hogy az I. Magyar Képzőművészeti Kiállításon talán nagyobb átütő ereje volt az új mondanivaló első határozott kimon­dásának, de művészeink egy része ak­kor még a frissen, lendületesen felvetett reális mondanivalóknak nem hatott eléggé mélyére. Révai József ,elvtárs az első kiállítás megnyitó beszédében rá­mutatott arra, hogy hosszú időnek kel­lett elmúlni, „amíg ez a termés meg­érett”. A megújuló korszerű magyar képzőművészet az 1950 augusztus 20-án megnyílt első kiállításon tudta csak összefoglalni első eredményeit. De Révai elvtárs rámutatott arra is, hogy „van ennek az elkésésnek bizonyos értelemben pozitív oldala is: azt az eredményt, ami az első Magyar Képzőművészeti Kiállí­táson előttünk áll, képzőművészetünk kiharcolta, kivívta, kiküszködte magá­nak —­ és ezért a termés, ha talán késői is, de értékesebb, mert szerves fejlődés eredménye.” Képzőművészeinknek a for­malizmus burzsoá csökevényeivel szem­beni harca, az 1951. évi II. Magyar Képzőművészeti Kiállítás tanúsága sze­rint újabb eredményeket hozott. Művé­szeink egyre kevésbbé érik be a nagy korszerű feladatok megoldásával, igaz, tartalmas és gazdag művészi életábrá­zolásra törekszenek. Minden becsületes művész harcot folytat a sematizmus, a felületesség veszélye ellen. A II. Magyar Képzőművészeti Kiállí­tás nagy eredményei közé kell sorol­nunk a magyar történelmi fes­észet megújulását. Kádár György és Konecsni György „Vihar előtt” c. nagyszabású Dózsa-kompozíciója a legértékesebb do­kumentuma az ezen a téren elért jelen­tős eredményeinek. 1951-ben készültek el a MÉMOSZ székháza dísztermének, az országos kiállításon bemutatott, nagyméretű festményei. Bán Béla, Bernáth Aurél és Szentiványi Lajos 2­2 műve a ma­gyar munkásmozgalom történetének egy-egy fontos, történelmi jelentőségű eseményét ábrázolja. Megújuló törté­neti festészetünkben tehát az új fel­adat, a munkásmozgalom történetének monumentális képekben való megörökí­tése is növekvő mértékben foglalkoz­tatta művészeinket. A II. Magyar Képzőművészeti Kiállításon értékes eredményeket mutatott fel portrészob­­rászatunk és port­réfestészetünk is. Meg­mutatkoztak már jelei annak is, hogy a tájkép-feladatok megoldásának jelen­tőségét is kezdik érteni művészeink. Grafikus művészeink közül még nem elegen, de egyre többen foglalkoznak a rajz, a grafika eleven s legmaibb pro­blémáinkhoz leggyorsabban és legköz­vetlenebbül hozzászólni tudó műfajaival. Külön kiállításon, a Nemzeti Szalon­ban, október 27-én megnyitott 3. Ma­gyar Karikatúra Kiállításon kellett be­mutatni a magyar szatirikus rajz fej­lődő művészetének legújabb termését. Harminc művész 200 műve szerepelt a kiállításon. A kiállítás megmutatta sza­

Next