Szabad Művészet, 1952 (6. évfolyam, 1-12. szám)

1952-01-01 / 1. szám

tirikus grafikánk egészének jelen pro­blémáinkhoz, mai életünkhöz való ele­ven viszonyát. A kiállított művek leg­nagyobb része a Békeharc nagyjelentő­ségű kérdésével foglalkozott. A nagy­sikerű kiállítást öt hét alatt 60.000 lá­togató nézte végig. Az év jelentős képzőművészeti ese­ménye volt a szeptember 29-én a Ma­gyar Néphadsereg Napján megnyitott „A Magyar Katona a Szabadságért’­ című kiállítás. Ez volt az újjászületett magyar képzőművészet első nagysza­bású tematikus kiállítása. 127 művész 177 művét mutatta be a kiállítás, köz­tük a XVIII. századi török hódítók el­leni harcok néhány egykorú ábrázolását, a XIX. századi történelmi festészetünk klasszikus remekműveit és mai képző­művészetünk új történelmi tárgyi­ al­kotásait. A kiállítás több termét töltöt­ték be azok az új alkotások, amelyek Néphadseregünk életét, a magyar nép­nek a hazáját megvédő magyar katoná­val való testvéri kapcsolatát mutatták be. A kiállítás számos műve foglalko­zott a hazánkat felszabadító Szovjet Hadsereg magyarországi hősi harcaival és a magyar népnek felszabadítói iránti szeretőte és hálája kifejezésével. Ez a kiállítás szemléltette először a forma­lizmusból kibontakozott, élő képzőmű­vészetünk nemzeti hagyományainkkal való kapcsolatainak egyre tartalma­sabbá váló elevenségét. Az 1951. év eredményei közé tarto­zik plakátművészetünk korszerű, szo­cialista-realista megújulása is. Ez évben készültek el Konecsni György úttörő jelentőségű, újszellemű­ plakátjai, s ma már számos plakáttervező művészünk járul hozzá jelentős plakátművek alko­tásával új, szocialista-realista plakát­­művészetünk kifejlesztéséhez. Kiállításaink látogatottsága, képző­művészeti rendezvényeink növekvő si­kere azt bizonyítja, hogy hazánkban is létrejött már „a művészet és az élet szövetsége”. Dolgozó népünk már ér­deklődéssel figyeli és a maga ügyének tekinti a néphez szóló s legfontosabb problémáinkról a művészet nyelvén, közérthetően beszélni tudó szocialista művészetünk ügyét. Meg kell azonban állapítanunk azt, hogy még mindig nem sikerült megteremtenünk a dolgozó tö­megek segítő kritikájának, a képző­művészet kérdéseihez, eredményeihez való hozzászólásának szélesebb körök­ben való bátrabb kibontakozását. A képzőművészet ügyéhez, problémáihoz hozzászóló munkáslevelek nem, vagy úgyszólván nem kerültek nyilvános­ságra. Pedig az egészséges fejlődés szempontjából igen nagy szükség volna rájuk. Az év folyamán több külföldön ren­dezett kiállításon is bemutatták a ma­gyar képzőművészet eredményeit. Leg­nagyobb jelentősége a Moszkvában ren­dezett, 1951 áprilisában megnyílt ma­gyar képzőművészeti kiállításnak volt. 268 művet mutattunk be, a XIX. szá­zad mesterei legkiválóbb alkotásainak és élő művészeink munkáinak váloga­tott gyűjteményét. A szovjet nép baráti szeretettel fogadta képzőművészetünk bemutatkozását, s a szovjet művészeti írók értékes, építő kritikáikkal is hozzá­járultak képzőművészetünk egészséges fejlődésének előmozdításához. Magyar képzőművészeti kiállítást rendeztünk Varsóban, Berlinben és Lipcsében is. Fiatal művészeink 20 művel részt vettek a VIT berlini világkiállításán. Magyarországon reprezentáns román, lengyel, kínai és koreai művészeti kiállí­tásokat rendeztünk az év folyamán, a baráti országok kultúrszerveinek segít­ségével. A Szépművészeti Múzeumban rendeztük meg a „Kommunizmus épít­kezései” című nagyszabású dokumentá­ciós kiállítást. A magyar múzeumok korszerű újjá­­rendezése terén eredményes munkát végzett a Múzeumok és Műemlékek Országos Központja. 1951-ben megnyitt a Nemzeti Múzeum újjárendezett tör­téneti gyűjteménye. Ugyanez évben nyi­tották meg a szekszárdi, bajai és nyír­egyházi múzeumokat, hogy csak a leg­jelentősebb intézményeket említsük. 1951-ben vidéken 34 állandó múzeumi kiállítás nyílt meg. Az újjár­endezés a múzeumi gyűjteményeket valóban a ne­velés nagyszerű intézményeivé tette. Míg a múltban az volt múzeumaink hibája, hogy nem a nagy tömegekhez szóltak és sokszor csak raktárszerűen halmozták össze a begyűjtött múzeumi anyagot­­ 4

Next