Népujság, 1949. augusztus (6. évfolyam, 176-200. szám)

1949-08-01 / 176. szám

Dengryl László: Petőfi teljes tudatossággal bárta a polgári demokratikus forradalmat, amelyet nemzeti feladatán túl az európai forra­dalom részének is tekintett. s Petőfi éppúgy nemcsak a pa- t­rasztság felszabadítására gon­­­dolt, mint ahogy a marxizmus sem csak az ipari proletariá­­tust akarja felemelni. Petőfi összefoglalva érzi magában az egész nép felszabadulásának eszményét. Számára a nép nem eszköz, hanem minden idő­re érvényes tartalom. 1848 a döntések kora, a mindenek fö­lött fontos kor, amely mérhetet­len izgalomban találta a ma­gyar népet. Fázunk és éhezőnk S átlőve oldalunk Részünk minden nyomor, — kiáltja Petőfi. „Haza csak ott van, hol jog is van" — mond­ja másutt, — s a népnek nincs joga”. Aztán kimondhatatlan ereje lázzal fordul a kizsákmá­nyoló urakhoz: „Ide a rózsa néhány levelét S vegyétek vissza a tövis fe­lét.’ Mindez nem heroikus felna­gyítása egy lírai érzésnek. Pe­tőfi a valóság költői ellen­jegy­­zése. Mi a valóság? 1846-ban 617 ezer nemes és 12 millió jobbágy élt Magyarországon. A 617 ezer nemes 82 millió holdnak volt az ura. A 12 mil­ló jobbágy 13 millió holdon leste a „nép jogát". Az ő hang­*­jukból font költői ostort Pe­tőfi, hogy a költészet tökéletes ragyogása közben üsse arcul a kizsákmányoló nemességet. „A nemesség polgáriasult része a műveltség párisi fokán állt, — írja e kor egyik kutatója, — de a nép elnyomottabb és tu­datlanabb volt, mint az Árpá­dok korában. Elmaradottsága megdöbbentő. A nemzet most, amikor egyik napról a másikra megvilágosodott, adta meg az árát a nép évszázados szellemi elnyomatásának. A nemesség megtölt­atl­an bűneiért most a nemesség utolsó óráiban fize­tett egy összegben az ország. Még a reakció is így ír: „Mi magunkat igen hosszú ideig IKEMBELETE csaltuk. Azt hittük, hogy né­pünk van. Pedig nincs. Míg volt, nemességünk volt az. ” A földművelő szegény tömeg előtt ismeretlen volt a szó: haza. Még most is az. A kabá­tos embert gyűlöli. Neki addig a törvény sem törvény, míg a császár pecsétje alatta nincs a kétfejű sassal.” Az ország bel­ső helyzete: rabság és pattogó ostor, „melynek pattogása fáj’. A dolgozó tömeg reménytelen sorsban tengődő jobbágy, a né­metek gyarmattá iparosítanak, az elnyomott nemzetiségek hangjából kiérzik a feudális Magyarország halálos ítélete. Az ország külső helyzete: lánc és kétfejű sas. Az arisztokrá­cia összefogott Kossuth ellen a bécsi kamarillával. Csoda-e ha a haladás költője úgy egy­beforr a magáramaradt nép­pel, mint előtte és utána soha senki. Csodá e, ha csak az el­nyomottaktól várja a szabad­ságot ? „Habár fölül a gálya S alul a víznek árja Azért a víz az úr. S Petőfiben nemcsak az el­nyomott magyar nép, hanem minden elnyomott nép hang­ja félj­aj dúl. A segesvári tra­gédia elfojtja a világszabadság nagy költőjének hangját -De a hang nem hal el. Mint búvó patak bujkál a nép lelkében a sötét reakció idején is. És száz év múlva politikai cselekedet lesz belőle: a jognélküli osztá­lyok felszabadulnak, teljes mér­tékű népszabadságra érünk. Amit elvett a szabadságharc leverése 1849 ben annál sokkal többet adott vissza a kommu­nizmus fényében tündöklő di­csőséges Szovjet Hadsereg fel­szabadító győzelmével. Idézzük Petőfi megrendítő vallomását: „Én hiszem azt, hogy fokonként fejlődik a vi­­lágszellem. Most újra emeli a lábát, hogy egyet lépjen. Elé­be álljak, hogy szemrehányó tekintetével megátkozzon és megsemmisítsen? Nem. Lebo­rulok előtte, fölkelek megáld­va és követem dicsőséges nyomdokát..., íme ez Petőfi végrendelete. " FELTÁMADT a szabadsággal Irt­ ! Marosi Péter köd ülte meg a Nagyka- Milló Tölgyét Nedves, gomolygó sötétség terült el a dombok közé, lovasok, szekerek, gyalogosok vonultak a sűrű párában, m­iko­­lyogva törtek előre az éjszakában. A kerekek csikorgását, lőcsök pörgését patkók dobogása kísérte s az egyhangú zenét e£y­ egy ál­mos kiáltás, kocsisok negaté­n törte csak meg. Bean tábornok érkezett néhány­­ezer emberrel Keresztur felől. Valami házak között megtor­pant a menet. A lovak az előző szekér falának szaladtak, álmos gyalogosok nekimentek a szeke­­szeknek, lovaknak. Mindenki meg­ébredt. — Hol vagyunk, te? — kér­­­dezték­— Fene se ismeri ki zpagát ilyen sötétségben. Mégis az okosok hamar kisütötték, hogy Fehéregy­­hházára értek.­­ — Segesvár Matt vagyunk. — mondták. — Holnap megütközünk, ,— tudták mások. — Nem holnap, még ma, mert már holnap van, éjfél elmúlt, — tréfált az egyik. — Július 31-ét is megértük, — fohászkodott valaki álmosan. — Csak augusztust is megérhessük! Sokáig álldogáltak. Nagy zaj­jal tört elő valami apró kocsi és néhány lovas, nehezen nyitottak utat nekik. Talán Benn ment előre tisztjeivel az előőrsökhöz. Lassan virradni kezdett. Szür­kébe hajlott a feketeség s nem­sokára feh­ér díszletként villantak meg a ködben a házoldalak. Kivi­lágosodott, de nem derült ki. A pára felszállt és ólmos felhők terpeszkedtek a völgy felett. Egyszer azután minden meg­mozdult. Lovasok nyargalásztak, tisztek, tisztesek kiabáltak. A szekerek megfordultak , vissza­húzódtak a falu keres­ztúri kijá­ratához, a századok meg Seges­vár felé indultak. Előrementek egészen a Sárpatakig. Az apró ér a déli dombok felől szalad a Kü­­küllő felé. Füzesei, bokrai közé húzódtak a csapatok. Ahol az út elhagyta a falut, a patak hídja köré ágyúkat raktak. Nemsokára minden­­elcsendese­dett. Álmos emberek feküdtek a szekerek közé az udvarokra, vagy nyakukat nyújtogatva kémleltek a patak partjáról Segesvár felé. — Jobb időnk is lehetne, — mond­ák a tüzérek és Sárpatak hídjára ülve, pipájukat tömköd­­ték. Nemsokára három férfi jött ki a Sörházkorisma udvarára. Két tiszt és egy civil. Megálltak a hosszú, magastetejű épület előtt. — Bem haragudni fog, — szólt az egyik, egy köpenyes, nagy­­kardú őrnagy.. — Megparancsolta, Kereszturt várj rá! — aggodalmaskodott a fiatalabb tiszt. — Megparancsolta s mégis itt vagyok, — felelte a feketeruhás civil s hatalmas homlokáról hátra­­vetette lobogó haját. — Éjjel, az úton magyaráztátok, hogy most a leszámolás következik... A vég­ső..« Nem barátaim, innen Pe­tőfi nem hiányozhatik. S állt felvetett fővel, hegyes szakálla és szurós tekintete élesen vágott a tisztek felé. Az őrnagy karonragadta: — Gyere, Sándor! Menjünk Bemhez, apádhoz. — Hiszen megbocsát, — kacag­ta el magát a tisztecske is. — Ha meglát, ismét megölel és fiá­nak nevez. A háza­k közt, a dombok felé mentek. Kiértek a kukoricatáblák közé, lassan baktattak az ember­magasságú szárak közt tört ös­­vényen. Az őrnagy kardja végé­vel fűszálakat csapdosott, a fia­talabbik fütyürészett. Azután ki­értek az első síkon húzódó lege­lőre. Megfordultak, némán tekin­tettek visszafelé. Alattuk a falu, mögötte Széles völgy s szemben a sárgás, szakadozott erdélyi dom­bok. A délelőtti nap nem törte át a felhőket, de melege áttüzelt rajtuk e langyos, bágyadt derű ülte meg a tájat. A feketeruhás tűzbe jött. — Nézzétek, barátaim, nézzé­tek, milyen békés a természet! Érzitek, meleg párát lehelnek a felhők s a dombok! Milyen ígé­retes, milyen nagyszerű lehetne a világi — eh, természet, érc dicső ter­mészet. Mely nyelv merne verse­nyezni veled! — d­e­klamálta hir­telen a fiatalabb tiszt. — Hagyd, elhallgass! — riadt rá a feketeruhás. — Azt máskor­ra írtam, ide nem talál. Most a világ minden nagyszerűsége jaj- Szót csal a kebelből. Ott, túl, Se­gesvár előtt a cár serege, a Zsar­nokig ellen , mi itt alig néhány..­­ Néhány ezer­en... ás senki több. Egész Európában leverték azokat, kik szabadságért, respublikáért harcoltak. Az őrnagy felmondóan legyük tett: — Éretlen még a világ sas asm­­ékre. Az embereket nevelni kellene. — Elhallgass! — rikoltott a feketeruhás. — Elhallgass, lm mondom) Ilyen gondolatokkal mennél a döntő csatába? Nem a Világ éretlen, hanem a zsarnokok, igen hatalmasak még. A cár, a császár és rettenetes szolgáik, a butaság, kapzsiság, gonoszág fe­jedelmei hitetik annyira a vilá­got, hogy egy honvédőrnagy is a nép éretlenségéről beszél. Pedig ms a nép tudna, szeretne élni. Bará­taim, látom a világ Szépségét , ezerszeresen gyűlölöm azokat, akik maguknak érzik a szép­et- tu­mism Vf.9. sopuezim 1/ s Petőfiről beszélnek az UNITATEA cipőkészítő szövetkezet munkásai (Marosvásárludy.) Az alacsony munkaasztalt hatan ülik közül, An­­talfi­ Károly térdei kö­zé szorítja a kaptafát Késével méret után for­málja a felszegelt aljat. Munka közben Petőfi­ről beszélgetünk. — Az iskolában egy szót sem tanultam Pe­tőfiről .— kezdi a be­szélgetést Antalfi Ká­­roly, az „Unitatea“ ci­­pés­­szövetkezet mun­kája. — Mondhatnám, hogy román nyelvű iskolába jártam és azért nem ta­nultunk ott Petőfiről. De erre bárki megkér­dezhetné, hogy a Szov­jetunióban miért adtak ki százezres példány­­számú Petőfi-kötete­­ket ? Tehát máshol volt itt a hiba. Egyetlen ki­zsákmányoló rendszer urai sem szerették meg­ismertetni a dolgozók­kal azokat a haladé gon­dolkodókat, akik a nép szabadságáért harcol­tak. Jöhettek azok bár­milyen nemzetiségűek, így csak az iskola el­végzése után ismerhet­tem meg Petőfit és köl­tészetét. — De amit a® iskolá­ban tanultunk, az nem volt pok — veszi át a szót Szilágyi Ferenc. — Tud­tuk, hogy Kiskőrö­sön született, hogy édes­apja hentes, édesanyja szlovák cselédlány volt. Az „Anyám tyúkja“ és t­ég vagy három ha­sonló versét tanították, meg azt is, hogy „nagy költő“ volt Ezt a mult­iján magyar nyelvű is­kolában tanultam. Ugye nem sok különbség volt a két kizsákmányoló rendszer nevelési mód­szere között? — Valóban így volt — kapcsolódik a beszél­getésbe Császár Fü­rnnc. — A nép szabadságáért harcoló forradalmáro­kat vagy „agyonhallgat­ták“, vagy elferdítve, valóságellenesen állítot­ták be. Mint a Petőfi példája is igazolja. Egyik rendszer­skólá­jában ne® is emlékez­tek meg róla, a másik­ban meg azt tanítot­ták, hogy „nagy költő“ volt, ő írta az „Anyám tyúkját“. — Petőfi példaképpen áll ma is előttünk, mert a nép költője volt Har­cos forradalmár, aki meghalt meggyőződé­sáért, * szabadságárt. Amit Petőfitől tanulha­tunk, az * nép igazi sze­retete, az ellenség gyű­­lölete és az önfeláldozó harc. a népek szabad­ságáért Ezt akarták át­hallgatni, vagy félrearta gyalázni a múlt remi­­szer urat, hogy a dol­gozók ne tanulhassa­nak tőle. — De munkái meg­maradtak és ma is út­at mutatnak a fejlődésért vívott harcban, a népi­nek kiszipolyozói ellen. Sokszor olvasom a ver­set és a legkedvesebb sorait elissmételgetetters «kik * nm&efe •frmk­T tel« éveiben világító fáklyát találtat Petőfi költészetében, ) * 9WI Fejét a «zera.w ismét fölömé& «S ak­kor megint éld kell kemosni' Hiába lenne annyi ál­dósat ! —, Akasszátok föl a kir­ályokatt, így beszélnek Petőfi­ről, a forradalom a vi­lágszabadság nagy köl­tőjéről a munkások. EGY SZÓ — Petőfi emlékének —­Vitái akkor felébredt nem egy ország, csak egy szó dol —­­ egy új kor jött vele. Szájról-szájra ez az egyetlen szó járt, nem volt s zónáik eddig ily ereje. S­e azó, melyet formáltak, megértettek a századok, bátran seárnyalt tovább, s hogy megtelitek vele szívek és lelkek,­­e társadtak parasztok, katonák. S ami történt, minden e szó nevében — s nem véletlen, hogy ez a pillanat volt az, midőn, ki fent fürdött a fényben, megre-mlített és bátrabb lett a rab. E szó hangzott a térben és időben, hangzik ma is s gátat tör, mint az ár: vele szemben az ellenség erőtlen, s ki gyűlöli, az is rég hallja már. SZABADSÁGI Igen, e­z nőről beszélek, melyért a költő száz éve halott, e szóról, mely a hajain­ál is mélyebb s amelyért én ma élni akarok. Akarsz te is! A költő ki­hűlt vére felszáradt már, de műve frissen él s a nép, mely e szó ér­elmét elérte,­­ többé soha, senkivel nem cseréli 1949. július. . A. HORVÁTH IMRE Ünnepi Petőf-műsorok a moszkvai rádióban A moszkvai rádió a közeljö­vőben a következő magyar vo­natkozású műsorszámokat su­gározza magyarországi időszá­mítás szerint: Moszkva L: Július 30-án dél­előtt 10.15-kor: Petőfi-emlék­­ünnep (Ifjúsági adás). Moszkva I­: július 31-én va­sárnap 18.80-kor: Petőfi-emlék­­ünnep. Moszkva Hr Julija; Sl­édé vasárnap 20.00-kor: Petőfi em­lékünnep. Moszkva I.; au­gusztus 3-á­n, 12.15-kor: Magyar zene. Petőfi-emlék­műsort sugároz a kievi és a minszki rádió is A moszkvai rádió Petőfi-ün­nepségeihez csatlakozott a kla­­wi rádió is. Petőfi halálának 100. évfordulója alkalmából a ukrán rádió szombaton este fél 8-kor sugároz Petőfi-amlék-­ műsort. Az adást a kiesi rádió állomás 1209 méteres hossza, és a 49,83 méteres rövidhul­lám hosszon közvetíti. Ugyancsak Petőfi-emlékműsort ad a bielo­­rusz rádió is, ezt az adást augusztus elsején, héfőn este fél 8-kor a minszki rádióálló állomás sugározza az 1115 mé­teres hosszú­ hullámon. ,,, .

Next