Szabad Szó, 1969. október-december (26. évfolyam, 7656-7734. szám)
1969-11-08 / 7689. szám
XXVI. évfolyam, 7689. szám és 4 oldal, ára 30 bani| Szombat, 1969. november 8. Magyarázgatás helyett rugalmasabb munkaszervezést Néhány fontos mutatónál lemaradást jelzett a Modern cipőgyár háromnegyedévi tervteljesítésének mérlege. Többek között az árutermelésnél is. Mi volt ennek az oka? A munkaszervezési és anyagbeszerzési szolgálat szakemberei, valamint a gyár más vezetői elsősorban azzal magyarázták a „kisiklást“, hogy egyes szállító vállalatok nem küldték el idejében vagy egyáltalán, a megrendelt nyersanyagot. Számokkal, konkrét példákkal bizonygatták a cipőgyáriak, mekkora nehézséget okozott a hiányzó anyag. Ha csak ezt a magyarázatot vesszük figyelembe, igazat kell adnunk nekik. Mert valóban, nyersanyag nélkül nehéz teljesíteni a tervfeladatot. Ugyanis nem tett eleget szerződésben kötelezettségének a Temesvári Ásványi Cserzővállalat sem, s csupán a harmadik negyedévben mintegy kétezer négyzetméter velyrbőrrel maradt adós, így aztán — állítják a cipőgyáriak — nem tudták legyártani teljes egészében a tervezett női csizmákat. Ellátogattunk az Ásványi Cserzővállalatba is, ahol az iránt érdeklődtünk, miként teljesítették az idei megrendeléseket? — Kilenc éve dolgozom a vállalatnál, de egyetlen egyszer sem késtünk a megrendelések leszállításával — fejtette ki véleményét Elena Pîrscoveanu, az eladási szolgálat vezetője. Előkerültek a kimutatások is. Ez a vállalat egyébként a Temes megyei cipőgyárakon kívül az országban több mint kétszáz vállalatnak, üzemnek és kisipari termelőszövetkezetnek szállít nyersanyagot. Sok helyen dolgozzák fel tehát az itt gyártott több mint hetven színárnyalatú bőrt. A vállalat két legnagyobb megrendelője a temesvári Banatul és a Modern cipőgyár. — Miért maradtak adósak a Modern cipőgyárnak? — kérdezzük. — Ez a cipőgyár az idén sok fejtörést okozott nekünk. Ugyanis az eltelt időszakban hét esetben módosítottak tervén. Meg kell azt is jegyezni, hogy az említett módosításokat a volt vezérigazgatóság a Modern cipőgyár tudtával végezte el... Ha alaposan megvizsgáljuk az említett tervmódosításokat, kiderül: az Ásványi Cserzővállalatnak legalább annyi nehézséget okoztak azok, mint a cipőgyáriaknak. Kétségtelen, hogy a cipőgyár termelését nagymértékben befolyásolja az idénycikkek gyártása és a divat. Ilyen esetekben — s ezt már évek óta tapasztaljuk —, a kereskedelem kérésére azonnal át kell állni a legkeresettebb termékek készítésére. Persze, új modell bevezetése a termelésbe nem mindig egyszerű. Épp ezért e szinte létfontosságú probléma megoldásában kell megmutatkozzék elsősorban cipőgyáraink vezetőinek és szakembereinek munkaszervezési képessége, hozzáértése. Amint az előállott helyzet, pontosabban a lemaradás is igazolja, a Modern cipőgyárban még nem sikerült eleget tenni ennek az időszerű követelménynek. És ilyenkor nem magyarázatokra, hanem rugalmasabb munkaszervezésre van szükség. Ahogy azt az Ásványi Cserzővállalatban is tették. Pedig hát náluk is sokszor komoly fejtörést okozott a lemondott bőr eladása. Az idei év utolsó negyedében más a helyzet. Egyazon kombinátba került az Ásványi Cserzővállalat és a Modern cipőgyár is. Az új szervezési forma pedig sokkal jobb feltételeket teremt a szállító és megrendelő egységek közötti kapcsolatok tökéletesítésére, az eddigi lemaradások sürgős törlesztésére. Raffai György n i. * AMIT A FRANCIA FILMESEK ELMULASZTOTTAK + DACOLUNK EGY SARKIGAZSÁGGAL + GIRBE-GÖRBE KITÉRŐKKEL A CÉL FELÉ Francia filmesek A világ vasútjai címmel filmsorozatot készítettek a tv részére. Rendkívül értékes vasúttörténeti dokumentum ez; elénk gördülnek Stephenson első, döcögő játékmozdonyai, végtelenbe kígyózó sínpárokon dübörögnek át napjaink luxusvonatai; képzeletben mi is felszállunk és végigröpülünk időn téren. Átrobogunk Brazília zöld poklán, Ausztrália vörös homokján, felkapaszkodunk a Kordillerák szédítő csúcsaira, borzongva siklunk át az alpesi alagutakon, s vadcsordák nyomát cserkésszük az afrikai szavannákon. Valami merész, kiszámíthatatlan fordulat mindig társul szegődik : egy-egy briliáns építői megoldás, mely a világot beágazó sínpár utjából elhárítja a természet emelte akadályokat. ... Szívből sajnálom, hogy a mi oravica—aninai vasútvonalunkról nem készítettek felvételeket a film alkotói. Nem, nem vagyok híján a szerénységnek, amikor ezt állítom. Igaz, ezen az útszakaszon nem tárulkoznak fel exotikus varázsutájak, olyasmi sincs erre, ami világviszonylatban különösebb gazdasági jelentőségre tarthatna számot, vagy turisztikai szenzációkat kínálna — mégis, a maga nemében páratlan ez a vasút. Azzá avatja a vidék festői szépsége, s maga a kor, melyben megépült. De hadd ismerjük meg részletesebben. Hányan tudják vajon, hogy a mi, viszonylag ismeretlen és jelentéktelen kis Oravicánk a vasútépítés egyik úttörője volt? Hiszen Stephenson híres Rakétája 1829-ben tette meg első útját Liverpool — Manchester között, s 18 évre rá, 1847-ben már megépült ez a vasútvonal is, amely «a Rolului lábánál elterülő várost a Duna-menti Báziással összeköti. Pedig ekkor még alig vagyunk 30 évvel a Bánátot Európa gazdasági vérkeringésébe bekapcsoló passarovitzi békekötés után! Az oravicai, ciclovai hegyekásványa, a kincset érő erdőrengeteg, a szinte ingyen kínálkozó jobbágyi munkaerő idevonzza a bécsi érdekeltségeket. Ebben rejlik az első vasútvonal beindításának magyarázata. A második megépítését a frissen felfedezett aninai kőszén sürgeti. 1860-at írunk ekkor. S most érkeztünk el riportunk tulajdonképpeni hőséhez is. Szó, ami szó, abszurd hős ez — legalábbis látszatra Mert hiszen mi más, mint abszurdum, fitytyet hányni annak a sarkigazságnak, mely szerint két pont között mindig az egyenes a legrövidebb út. Pedig a mi riportalanyunk éppen ezt teszi: ahhoz, hogy 15 kilométer távolságra eljusson, pontosan 340 kilométert halad. Mégpedig egyenes vonalban legkevésbé. Igen, mert Oravica 218, Anina pedig 558 méter magasan fekszik a tenger szintje felett. 340 méteres meredeken kellene felkaptatnia a vonatnak! S még a Brădetul-csúcs is útját állja. Marillán túl 851 méter magasságot jelez egy határkő. S ugyan hány lóerősek voltak az akkori mozdonyocskák? A nevezetes Rakéta mindössze 12 lóerővel vontatott. Ezért tehát — a magasság ellensúlyozására — a pályát kellett meghosszabbítani, méghozzá jócskán. Itt van előttem egy 1884-es térkép. Léptéke: 1:75 000. Izgalmas így felmérni az egész pályát. Na, innen az állomásról fut ki a vonat, északi irányba. Aztán keletnek kanyarodik. Emelkedik, magasodik a töltés, jobboldalt már egész falat képez , baloldali szakadék sötétlik, megborzongat a mélység. De ... keletet mondottam az előbb? Nem, nyugatnak tartunk most... azaz — elnézést — északnak. Valahogy összezavarodtak az égtájak, tán visszafordulunk Oravica felé, pedig már fél után járunk, Maidant is elhagytuk. Itt kanyarog, kígyózik a vasútvonal, hegyen-völgyön át, sziklák közt és valahogy igazán mindenfelé inkább halad, csak éppen Anina irányába nem. Megállunk a gerlistei állomáson. Moghilán túl feltűnik a hegyszoros, aztán Caraşova kopár fennsíkja. Merre lehet vajon Anina? Most éppen a pálya legészakibb — és legtávolabbi — pontján vagyunk. Aztán újra neki az alagutaknak, viaduktoknak... most már délnek ereszkedünk... és végre szemünk elé tárul az aninai szénmedence. A központi akna... a szénmosó... a villanyközpont. A város. Megérkeztünk! Mennyi lélegzetállítóan izgalmas mozzanatot kínált volna a francia filmeseknek ez a 21 kilométeren sziklákra épült pályaszakasz! Képzeljünk el egy földgátat, nem szélesebbet, mint amilyenen óvatosan áthaladhat a szerelvény. Egyik oldalán magas sziklafal a másikon a tátongó mélység. Egyszerre vaksötét lesz minden... aztán újra szemkápráztató világosság... Tizennégyszer zúdul ránk a sötétség, tizennégy alagúton dübörög át a vonat. S ha már a számoknál tartunk, hadd mondjuk el, hogy 10 kilométer hosszú völgyszakaszt kellett feltölteni, 10 viaduktot megépíteni, a rendes hidakról nem is beszélve. „A Természetnek a Gazdasággal folytatott harcából a Szépség került ki győztesen“... — olvastam egy, a 40-es években írott riportban. Úgy érzem, ebben minden benne foglaltatik , ezért is kíséreltem meg — filmkockák helyett legalább néhány képben — felvillantani a vasútépítésnek ezt, a maga nemében páratlan alkotását. SZÖLLÖSI PÁL riportja VILÁG PROLETÁRJAI,EGYESÜLJETEK! A termelésszakosítás mintapéldányának is tekinthető a Temesvári Állami Mezőgazdasági Vállalat nyolcas számú, szakálházi farmja. A nagyüzemi tejtermelést 774 fejőstehén biztosítja. A terv szerint is több mint két és fél millió liter tejet kell hogy termeljen a farm, s ennek közel 70 százalékát az árutermelés képezi. Az ismerkedés után vessünk egy pillantást az eltelt tíz hónap tevékenységére, de vizsgáljuk meg a folytatás útját is. Már elöljáróban leszögezhetjük, hogy az utóbbi években haladás tapasztalható a tejtermelés egyre magasabb színvonala felé. Idén is következetesek akarnak maradni. Október 31-ig 175 hektoliterrel haladták túl az időszakra tervezett tejtermelési szintet, s ami még ennél is fontosabb: többletet adtak az árutermelésben is. Hogy honnan ? Itt érdemes külön megállni néhány mondat erejéig. Itt van mindjárt az előirányzott termelési színvonal túlszárnyalása. Ahhoz, hogy több lehessen az árutermelés, több kell hogy legyen a termelés is — s amint láttuk itt közel 17 000 liter a terven felüli mennyiség. Ennek egyik magyarázata az ellési terv túlteljesítése — október 31-ig 632 borjút nyertek, az előirányzott 630 helyett. Különben év végére minden tehén után egy borjút könyvelhetnek el. — Egy tehén — egy borjú — Többlet az árutermelésben — A takarmányellátást még javítani kell — Nemcsak a terv, a vállalás is teljesül Be ne maradjunk az ellési tervnél, hiszen nem kevésbé fontos a belső fogyasztás csökkentése sem, amely adott esetben az árutermelés-többlet forrása lehet. S a szakálházi farm esetében ez fenn is áll. Tíz hónap alatt a borjúnevelésre szánt tejnek csupán 78 százalékát használták el, pontosabban 34 000 litert takarítottak meg. íme a fogyasztónak küldött többlettel egy másik igen bőven buzogó forrása. ■ Ha a mennyiségi vonatkozáson túlmenően a termelés gazdaságossági oldalát vizsgáljuk, itt még fellelhető buktató. Annak ellenére, hogy az önköltség eddigi alakulása — ideiglenes adatok szerint — nem rossz, a tej minden literjénél pedig 0,10 lejes megtakarítást értek el, a termelési költségek egy részénél előirányzat-túllépést tartanak nyilván. A legnagyobb fajsúlyú túlköltekezés a takarmánynál vann. S ebben az esetben elsősorban nem is a farmbeliek hibájáról van szó, inkább a vállalat beszerzési osztálya vagy a szállítók dolgoztak felelőtlenül. Olyan fontos takarmányféleségek, mint a korpa és a különböző darakeverékek 136—272 tonnás hiánnyal érkeztek az egységbe, amit mással kellett helyettesíteni. A legkézenfekvőbb megoldást a kukorica képezte — ezt termesztették a szomszédos farmok, könnyen, be lehetett szerezni. Ez azonban két okból sem felelt meg a célnak: egyrészt inkább a súlygyarapodást segítette, mint a tejtermelést, másrészt viszont szinte kétszer olyan ára van, mint a helyettesített és hiányzó takarmánynak. A következtetés magától adódik: az eddiginél sokkal körültekintőbben kell megszervezni a takarmányellátást — főleg ahol behozatalra szorul a farm — különösen a téliidőszakra biztosítani kell bizonyos tartalékot is, hogy áthidalják az esetleges szállítási nehézségeket. Az eddigi erőfeszítések meghozták a várt eredményeket s azok már valamelyes bizalmat előlegeznek a még hátralévő két hónapra. Tíz hónap alatt 81000 lejjel tetézték a jövedelmi előirányzatot, de sok még a tennivaló is. Nemcsak a terv, a kongresszusi vállalás is kötelez. 123 ezer lej tervezett veszteséget kell hogy ledolgozzanak a farmbeliek, illetve ennél jóval többet, hiszen 215 000 lej tiszta jövedelmet akarnak elérni. Ezt vállalták a kettős ünnepre s adott szavukat meg is akarják tartani. Ami ebből a fogyasztókat illeti, az több mint 100 000 liter terven felül küldött fej. Gödör Károly A nőbizottságok tevékenységének fokozásáért A Temes megyebeli municipiumi, városi és községi nőbizottságok elnökei és titkárai kétnapos felkészítő ülésen vettek részt Temesváron. Az első napon előadásokat tartottak számukra az EKP X. kongresszusának jelentőségéről, valamint munkásmozgalmunk harcos forradalmi nőalakjairól, majd meglátogatták a Junius gyárat, új városnegyedeket, az Egyetemet, este pedig előadáson vettek részt a zenei líceumban. Tegnap ismertetőket terjesztettek elő a temesvári, nagyszentmiklósi és kisbecskereki nőbizottságok munkájáról, majd pedig Maria Bradea elvtársnő, az RKP Temes megyei bizottsága bürójának tagja, a megyei nőbizottság elnöke szólalt fel. Az ülésen záróbeszédet mondott MIHAI TELESCU elvtárs, az RKP KB tagja, az RKP Temes megyei bizottságának első titkára, aki taglalta a nőbizottságok előtt álló jelentős feladatokat. r MAI NEMUNKBAJ - NAPRÓL NAPRA — Nyilvános tárgyalás Keresztesen — Regényrészlet (2. oldal) MINDENRŐL MINDENKINEK (3. oldal) Szép a községünk, de szebb is lehet, ha mindannyian akarjuk! Ujszentes kellős közepén halad át a Temesvár és Lippa közötti új turisztikai út. Egyetlen újszentesi lakosnak sem lehet közömbös, hogy az átutazó turisták milyen benyomást szereznek helységükről, a benne lakók szorgalmáról. Ezért nem véletlen, hogy a községi néptanácsi pártalapszervezetnek a közelmúltban megtartott beszámológyűlésén sokat foglalkoztak a falu rendezésével és szépítésével, amiben a pártszerv irányításával, a néptanácsi végrehajtó bizottság (elnöke Ocskó Péter elvtárs) eredményeket mutathat fel. A faluszépítési hazafias verseny már az év első negyedében kibontakozott, a választókerületenkénti gyűléseken elhangzott felajánlások, valamint néptanácsi ülésszakon elfogadott akcióterv alapján. A községi pártalapszervezet bárója, amellett, hogy kezdeményezője volt az akciótervnek, felhívta az összes párttagokat: saját példájukkal mozdítsák elő a tervezett munkálatok valóra váltását, segítsék a néptanácsi képviselőket az emberek mozgósításában. A község mai, mind tetszetősebb arculata bizonyítja, hogy ezek a törekvések eredménnyel jártak, az előirányzott munkálatok legnagyobb részét befejezték, sőt több vonatkozásban túl is haladták, így az elvégzett munkálatoknál a megtakarítás értéke 361 000 lej, ami több mint kétszerese az eredetileg vállalt összegnek, az önkéntes munka hozzájárulás tervét pedig elsősorban a helybeli MTSZ haladta túl. A tervbe vett munkálatok közül megvalósultak a következők: 3 kutat fúrtak, betonlapokkal borították teljes egészében a József Attila és Fónagy János utcák járdáit, cementhabarccsal öntötték ki a járdákat a Horia, Nicolae Balcescu és Ocskó Teréz utcákban , ugyanez a művelet befejezéshez közeledik a Bobilna és Szabó Árpád utcákban is; útkereszteződéseknél 6 átjáró hidacskát, autóbuszmegállóhoz váróhelyiséget építettek; vízlevezető csatornákat ástak, fákat ültettek stb. A beszámológyűlésen sorra megemlítették azon párttagok nevét, akik személyes példamutatásukkal, a különféle akciókban való részvételükkel hozzájárultak az említett sikerekhez s a munkákba bevonták szomszédaikat is. Közéjük tartoznak Mint Pál, Gödör Lajos, Juhász Mária és még mások. A község általános képe azonban még nem kielégítő — állapították meg a gyűlésen. Rendezett, szép virágágyások csupán a község közepén találhatók, a néptanács, az általános iskola, meg néhány magánház előtt; ezt általánosítani kell a helység egyik végétől a másikig, valamint a többi utcában is. Azt is szóvá tették, hogy a szövetkezeti bolt előtti „csomagolóanyag lerakat“ nagyon „lerontja“ az utcaképet. A pártalapszervezet a közgyűlésen intézkedési tervet fogadott el, e előirányzatainak valóra váltásáért egy-egy párttag felel, hogy tovább szépüljön Újszentes község arculata. Sánta Márton tanár Beszámológyíjtések pártszervezetekben a2 3Hírliginsségek jelent TŰZOLTÁS 150 FOKOS HŐSÉGBEN Moszkva (Agerpres) A Szovjetunióban megkezdték a föld alatti tüzek oltásánál használt különleges búvárruha sorozatgyártását. A mentőcsoportok tagjai ebben a ruhában behatolhatnak a mérgesgázzal elárasztott tárnákba még akkor is, ha a hőmérséklet eléri a 150 Celsius fokot. A búvárruha viselője a hátán visz magával egy tízliteres, 180 mínusz fokra lehűtött, cseppfolyósított levegővel töltött tartályt. A készülék szükség szerint önműködően szabályozza a hőmérsékletet. A búvárruha feltalálója, Viktor Karpekin elmondotta, hogy a régebbi ruháktól eltérően, amelyekben mindössze három percig lehetett kibírni 100 fokos hőmérsékletet, ebben a ruhában egy teljes órán át lehet dolgozni. A HÁRMAS SZÁMÚ KÖZELLENSÉG! Párizs "(Agerpres) Franciaországban a szív- és érbántalmak és a rák után az alkoholizmus a legjelentősebb okozója a haláleseteknek — írja a L'Express párizsi hetilap. A közlekedési balesetek 40—45 százalékát és a munkabalesetek 15—20 százalékát az iszákosság okozza. A májsorvadást 75 százalékban az alkoholfogyasztás idézi elő. A májsorvadásos betegek száma az 1956. évi 2736-ról 17158-ra emelkedett jelenleg. AKCIÓBAN A „HALÁLOSZTAG” Rio de Janeiro (Agerpres) Rio de Janeiro egyik üres telkén egy halottra bukkantak. Az ismeretlent minden valószínűség szerint a hirhedt „halálosztag“ tette el láb alól. Az áldozatot megfojtották, majd többször belelőttek. A halálosztag körülbelül 1000 embert ölt meg 1958 óta. SÚLYOS HIMLŐ- ÉS KOLERAJÁRVÁNY Dzsakarta (Agerpres) Dzsakartai hivatalos jelentés szerint az indonéziai súlyos himlő- és kolerajárvány következtében több mint 230 ember halt meg. Még most is 900 beteget kezelnek a kórházakban, annak ellenére, hogy az orvosok mindent elkövetnek a járvány megfékezéséért.