Szabad Szó, 1970. július-szeptember (27. évfolyam, 7887-7962. szám)

1970-08-04 / 7914. szám

Hét hónap üzenete: Hét hónap eltelte után szép eredményeket vehetünk szám­ba megyénk iparában. Az első félév végén, amikor 82 milliós értékű árutöbbletet könyvel­tek el megyénk iparában, ta­lán a túlzott derűlátók sem gondoltak arra, hogy egy hó­nap múlva már 132,3 millióra kerekedik a terven felüli ter­mékek értéke. És most, néhány héttel fel­­szabadulásunk 26. évfordulója előtt, jó érzés tudni azt, hogy az árvízkárok leküzdése érde­kében felújított, s kereken kétszeresére növelt évi fela­jánlásból, a 200 millióból oly tisztes részarányt letudtunk, hogy már csak 67,7 millió vár törlesztésre. A jó munkából fakadt elég­tétel örömével vesszük szám­ba ezt, a szép összteljesítmé­nyen belül pedig azt, hogy a Nadrági Ciocanul tezemben, a Temesvári Electromotorban, Solventusban, Electro-Banat­­ban, a Zsombolyai Ceramicá­­ban, a Lugosi Mondialban és Erdőgazdálkodási Vállalatban milyen kimagasló eredmények születnek augusztus 23. kö­szöntésére. Mert lámcsak, a Solventus munkaközössége is alaposan kitett magáért. Em­lékszem, jó hónappal ezelőtt még a tervlemaradás veszélyé­től tartottak ebben az üzem­ben. Szombaton pedig azt je­lentették a megyei pártbizott­ságnak, hogy közel négy mil­lióval szárnyalták túl hét hó­napi össztermelési tervüket, az árueladásnál és bevétele­zésnél meg hétmillió lej előny­re tettek szert. A Lugosi Erdőgazdálkodási Vállalatnál és a Nadrági Cio­canul Üzemben is lendületes munka folyt júliusban, s a termelés alapján már augusz­tus második felének naptár­lapjait téphetik. A lugosiak például 112,6 százalékos össz­termelési teljesítménnyel büsz­kélkedhetnek, a nadrágiak pe­dig azzal, hogy 4 646 000 lej értékű hengerelt árut, önt­vényt és háztartási cikket ad­tak terven felül a nemzet­­gazdaságnak. A májusi áradások óta úgy­szólván megállás nélkül dol­goznak megyénk építőanyago­kat gyártó két nagyvállalatá­ban: a Zsombolyai Ceramicá­­ban és a Lugosi Mondiálban. Mindkét helyen tudják, mi­lyen nagy szükség van most — amikor az újjáépítés mun­katelepévé vált az ország — téglára és cserépre. Nem vé­letlen tehát, hogy csak Zsom­bolyáról mintegy 1 800 000 da­rab tégla került terven felül a hajléktalanul maradt embe­rek új házainak mielőbbi fel­építéséhez. Sorolhatnék hosszasan to­vább az Electromotorral, a Javítóüzemmel, a Dermatiná­­val, a Dettai Furnérgyárral és több más vállalattal a két hónapi számvetés kimagasló eredményeit, a munkás-szoli­daritás szép mérlegét. Annál inkább, mivel nemcsak az össztermelés, hanem a többi mutatószám is kedvezően ala­kult. Mindenképpen örvende­tes az is, hogy a tervtúltelje­­sítéssel lépést tart az áruérté­kesítés. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy az ela­dott és bevételezett áruterme­lési feladatot 146 millió lejjel szárnyalta túl az elmúlt idő­szakban megyénk ipara. Ebben persze, jelentős szerepe volt a munka termelékenységének, mely legtöbb helyen fokozato­san ível felfelé. Híven bizo­nyítja ezt az is, hogy az első félévi százzal szemben most 100,6 százalékos teljesítményt könyvelhettek el a legfőbb mutatószámnál. Jól kezdődött tehát a máso­dik félév. A nyári kánikula ellenére sem lankadt, ellenke­zőleg, fokozódott a munka­üzem vállalatainkban. S a nagy feladatok teljesítésének fele­lősségteljes átérzéséből, a munkaidő és a gépek jó ki­használásából bizonyára to­vábbra is a többletértékek fakadnak Deme János VILÁG PROLETÁRJA!, EGYESÜLJ­ETEK! XXVII. évfolyam, 7914. szám , 4 oldal, ára 30 báni­g Kedd, 1970. augusztus 4. TAKARMÁNYNÖVÉNYEK UTÁN 45 hektáron kukoricát vetettek az újszentesi MTSZ-ben. Kedves Ferenc csoportja már kapálja a szépen fejlődő vetést MULL RUDOLF felvétele Ahol az utolsó HEKTÁROKON ARATNAK NAGYON MEGVÁLTOZOTT A HATÁR KÉPE. Tavasszal, ami­kor Dragsinán jártam, az elgyo­mosodott kukoricát két ember ka­pálta, s csak a cukorrépa táblá­ban dolgoztak valamivel többen. A hajnali órákban az elnök az­zal foglalkozott, hogy a szövetke­zeti tagokat munkára mozgósítsa, mert őszintén szólva a brigád- és csoportvezetők elhanyagolták ezt a feladatukat. A faluba vezető út baloldalán 37 hektáron gyönyörű búzatábla kalászolt. Akkor csak ez gyönyör­ködtette a szemet... Most már az utolsó szalmabá­­lákat hordták el gépkocsival, s a tarlót keskeny sáv kivételével szántás borította. A kukorica, mintha csoda történt volna, na­gyon szép és gyommentes. Úgy­ látszik a bírálatunknak volt fo­ganatja, megemberelték magukat a szövetkezeti tagok, s erőt meg­­feszítő munkájuk eredményeként jó termést igér a határ. Vajon hogyan haladnak az aratással — ez a kérdés foglalkoztatott az u­­ton, mert szembetűnt az­­ is, pél­dául a kertészetben, hogy a ke­vés munkáskéz miatt a zöldség­féléket gyom fojtogatja, s a pap­rika — híres paprikatermesztők — egyelőre keveset igér. Az ara­tókat a falun túli területen, a Temes gátja közelében találtuk. Közben utolértem az elnököt, a­­ki a határból jövő, szalmabálát szállító fogatosokat állította meg egy szóra. — Vasárnap a szénát hordjuk be — közölte velük. — Ez még az első kaszálásból van? — mutattam a lucerna bog­lyákra. — A másodikból — nyomta meg a szót. — Idén sok szénánk van, s jól haladunk a betakarítással. A LUCERNÁSON TÚL KUKO­RICAERDŐ ZOLDELL. Az is gyommentes. Hogyan sikerült ja­vítani a munkán? Úgy, hogy a szövetkezeti tagok legjobbjai ösz­­szefogtak, s példamutatásukkal is serkentették a többieket arra, hogy a megpróbáltatások tavasza után igyekezetből többet nyújt­sanak Bár még vannak fogyaté­kosságok, a látszat ezúttal nem csal. A dragsinai határ őszire szép termést ígér. Árpából pél­dául az előirányzotthoz viszonyít­va 145 kilóval többet takarítottak be hektáronként, s a tarló helyén zöldell a másodvetés. A már em­lített búzatáblán háromezer ki­lós volt az átlagtermés. Az igaz, hogy a többi terület egy részén gyengén fizet a kenyérgabona, s így nem érik el a tervezett hoza­mot, a vetőmagot azonban már elraktározták, s így a jövő évi kenyérnek való biztos helyen, van. DÉLELŐTT TÍZ ÓRA. A hat kombájn közül azonban csak há­rom köröz a búzában. Virág Ist­ván türelmetlenül járja körül az ezüsttestű gépet. A villanyhegesz­tőt várja. Fél órai munka volna, de a mozgóműhely egyre késik. Dudás Illés a buziási MGV itteni gépesítési részlegének vezetője bosszúsan jegyzi meg: — Reggel öttől hétig mind próbáltam tele­fonon beszélni a gépesítési válla­lattal, de úgy látszik a posta nincs kampányban, így mire kap­csolatba­ jutottam a mieinkkel, a hegesztők már eltávoztak. Most várhatunk. — Eddig jól haladtunk, csak ki­sebb géphibák voltak. Az MTSZ vezetősége ugyanis igen helyesen úgy intézkedett, hogy előbb a ke­vésbé gyomos búzát vágjuk. Az idő is kedvező volt, s így a 313 hektárból már csak negyvenen maradt vágni való. De ez most­­már olyan gyomos terület, hogy a mi jó öreg gépeink bizony ne­hezen birkóznak meg vele. VALÓBAN, A TRAKTORO­SOKAT NEM LEHET HIBÁZ­TATNI. Radakó Mihály, Vucovan Petra, Győri István és a többiek reggel ötkor már a határban van­nak. Virág István például az e­­gyik napon egy vagon búzát csé­pelt ki, s Vucovan Petra is meg­közelítette ezt a teljesítményt 200 kiló hiányzott a tízezer kiló­ból. S azon a napon a hajnali ó­­rákban szántottak is. A 155 hek­tárból, ahol másodvetésű szemes­kukorica termesztését irányozták elő, 120-on a mag már a földben van. S a zöldtakarmánynak való kukorica vetését befejezték. Itt mindegyik traktoros nemcsak a­­rat, hanem szánt is. Ha valame­lyik kombájn, vagy szalmaprés meghibásodik, s a rendbehozása sokáig tart, a gépkezelő kifog és eket akaszt a tarlóba. Szombaton például két traktor helyett három szántott, s egy vetett, mert az e­­gyik szalmaprés kidőlt a sorból. Vasárnap, amíg nem szikkadt fel a gabona, mindannyian a tar­lót forgatták alá, s később foly­tatták az aratást. Hétfőn ugyan­így tettek. S bár az asszonyok, mint Ferenczik Mária, Vucovan Mica, Brestin Eugenia, Fehér E­­telka és a többiek nehezményez­ték, hogy géphiba miatt sok az állás, egytől-egyig kitartottak. Ha az MGV vezetősége egy kicsit is többet törődik a dragsinai gépek­kel, idejében elküldi a mozgómű­­helyt, kevesebb gondot jelentett volna a gyomos búza betakarítá­sa... KÖRÖZNEK A KOMBÁJNOK. Egy-egy ugyan kiáll a sorból, Dudás Illés azonban ott terem és Guriţă Ion karbantartó gépésszel rövid időn belül útjára indítják. Mondja is az elnök: — Nélkülük nem jelenthetnénk, hogy már csak néhány hektáron kell aratni. Szombaton például a részlegve­zető úgy szétszedte az egyik kom­­bájt, hogy azt hittem sohasem fog azzal csépelni. S délután azzal is arattak. Nagyszerű emberek, sze­retik a dragsinai földet, szülő­falujukat, ezt a határt amely ne­künk és az országnak kenyeret ad. Mingesz József Pihenőszabadság -„önerőből" Az alkalmazottak pihenősza­­badságát törvényes rendelkezé­sek szabályozzák. Méltányosan. Hosszabb szolgálati időért több szabadság jár. Még arról is gon­doskodnak — intézményesen — hogy minél többen üdülőhelye­ken töltsék ezeket a napokat, így van ez rendjén és így lesz ezután is. Egyesek azonban nem elégsze­nek meg a nekik hivatalosan já­ró pihenőszabadsággal. Kerülő u­­takon, többet akarnak kicsikar­ni. De úgy, hogy az állam erre az időre is folyósítsa fizetésüket. Hivatalosan ez nem lehetséges, így hát egy „jószivü“, hiszékeny orvoshoz fordulnak, holmi pa­nasszal s már meg is kapják a betegszabadságra jogosító cédu­lát. — Május 5-én — mesélte Ke­rekes Edith, a Gyapjúipar fésűs­­fonodája szakszervezeti bizottsá­gának tagja — egyik segédmes­terünk, Mihály V., családi ü­­gyekre való hivatkozással, 3 órai távolmaradási engedélyt kért. Meg is kapta. De aznap már nem jött munkába. Másnap, lát­va, hogy nem írták be mint a munkában jelenlevőt, meghara­gudott és haza ment. Illetve előbb... egy italmérésbe. Ott né­hány munkatársa előtt fenyege-­ tőzött, hogy ezért majd... beteg­­szabadságot kap. És nem is akár­mennyit. Hetedikén kapott, de még előző napra is... — Négy nap múlva­ — emlékszik vissza Kalapis Domnica — Kere­­kesnével elmentünk beteglátoga­tóba. Már csak azért is, mert a segédmester beosztottjai közül többen is méltatlankodtak, hogy hát ő teheti... betegcédulával a zsebében ott segít felszolgálni a Cluj utca sarkán levő büfében, ahol­ a felesége dolgozik. Többen is látták ott pincérkedni. Mi is az italmérésben találtunk rá. Megkérdeztük, ha „ennyire“ be­teg, miért nem jön dolgozni? — Betegszabadságom van — volt a válasz. Megmagyaráztuk neki, hogy kénytelenek leszünk java­solni igazolványának semmissé nyilvánítását. Erre meg akart hívni bennünket egy korsó sör­re... Hiába mondták neki, hogy i­lyen „szabadságért“ nem jár fize­tés, ő még pontosan 17 napot maradt otthon. Ráadásul pedig haragból, még egyet. Rosszul számított, amikor azt hitte, hogy ez, ,„jó­ üzlet“, hogy jár a fizetés -és közben pincérkedhet, és Bacc­husnak is zavartalanul hódolhat, régi szokása szerint. A felmentő cédulát a gyárban semmisnek tekintették és így elmaradt az erre az időre remélt pénzjáran­dóság. Sőt. Még fegyelmi eljárás is volt. Mert megengedhetetlen, hogy egy segédmester mutasson rossz példát!... Elbeszélgettem az „önszabadsá­­golóval“ is. — Tudja — mondotta — az úgy volt, hogy közel lakom és éppen ebédet vittem a büfébe a feleségemnek, amikor felkeres­tek... Kicsit sok az, hogy 21 nap­ra nem kaptam semmit... mond­hatták volna­ már akkor is, hogy ez lesz a vége. — Tudtommal, figyelmeztet­ték erre. Megmondták nyíltan, hogy minél többet hiányzik a munkából, annál többet veszít a fizetésnél. — Így van, de én mégsem gondoltam, hogy... — Ha beteg, miért a poliklini­­kára és nem az üzemi orvosi rendelőhöz fordul? Eddig még mindig elkerülte, noha ott egész nap, sőt éjszaka is tartanak ü­­gyeletet. És közelebb is van. — Nem szeretek az üzemi or­voshoz járni... A Szalaggyárban is volt hason­ló eset. Az egyik munkásnő ki­maradt,­­ majd pár nap múlva egy munkabalesetet feltüntető orvosi igazolványt küldött be. A poliklinikán kapta. A kisebb sé­rülés nem a gyárban történt. Legalábbis nem tudnak róla, mert az állítólagos megtörténte után még három napig dolgozott és senki sem­ vett rajta észre semmit. Amikor a gyárbeliek be­teglátogatóba mentek, nem talál­ták otthon. Biztos információk útján azonban megtalálták... a strandon. A betegcédulát ez eset­ben is semmisnek nyilvánították. Az esetek kapcsán jogosan ve­tődik fel a kérdés: egyes orvo­sok nem adnak túl könnyen be­tegszabadságot ? ».Takács János A TENGERÉSZNAP -a román tengerészet impozáns seregszemléje Augusztus első vasárnapja Románia szocialista krónikájá­nak egyik jelentős határköve: a tengerészek hagyományos ünnepe. Jelképként hat, mint annyi más ünnep, mindennapi életünk fon­tos momentuma. Ezen a napon forró szeretettel, mély hálával gondolunk a kereskedelmi és ka­tonai tengerészek, a hajógyártók áldozatteljes munkájára. A Tengerésznapon az összes katonai és kereskedelmi hajók fel­­öltötték a nagy zászlódíszt. A tengerészek művészi rendezvé­nyei, sportversenyei, a fantázia­­dús tengerészjátékok sajátos szín­foltot hoztak, ünnepivé varázsol­ták a dunai, a belvízi, a tengeri kikötők szorgos hétköznapjait. A legnagyobb ünnepség azonban Mangálián, a tengerésznapi ren­dezvények hagyományos színhe­lyén zajlott le. A katonai hajók már hajnal­ban felsorakoztak az előkikötő­­ben, s a kikötőmedencét védő hatalmas hullámtörőgát is ünnepi köntösbe öltözött. A nemzeti szí­nű és vörös zászlókkal díszített, a Román Kommunista Párt cí­merét és nevének kezdőbetűit vi­selő vezérhajó a rakpart mellett horgonyozva várta jeles vendé­geit. Az ünnepségen részt vett Nicolae Ceauşescu elvtárs, a párt főtitkára, az Államtanács elnöke, Románia Szocialista Köz­társaság fegyveres erőinek fő­parancsnoka. Úgyszintén ott vol­tak más párt- és államvezetők, tisztségviselők, külföldi vendégek, más országok tengerészeti attaséi. A várakozás, a nyugodt és egy­ben lázas várakozás légköre ez. Mangália utcáin, a partsétányon, a partra és az előkikötőre nyíló impozáns tömbházak erkélyein e­­zer meg ezer helybeli lakos, nap­fényes tengerpartunkon üd­ülő ro­mán és külföldi turista, a kör­nyékbeli falvakból jött parasztok várják az ünnepség kezdetét. Eb­ben, az egész útvonal mentén megnyilvánuló tömeges jelenlét­ben élénken kifejezésre jut az ó­­haj és az öröm, hogy láthassák Nicolae Ceauşescu elvtársat, a párt főtitkárát, akinek buzdító jelenléte a tömegek körében, mindig alkalmat nyújt arra, hogy kifejezésre jusson a párt és a nép megbonthatatlan egysége. A tengerésznapi ünnepségeken meghívott vendégként részt vett Mitja Ribicsics, Jugoszlávia SZSZK Szövetségi­­ Végrehajtó Tanácsának elnöke, Dmitrij Pol­­­janszkij, az SZKP KB Politbüró­­jának tagja, a Szovjetunió Mi­nisztertanácsának első alelnöke, Eugeniusz Szyr, a LEMP KB tag­ja, a Lengyel NK Minisztertaná­csának alelnöke, Jean Vincent, a Svájci Munkapárt Kollektív Tit­kárságának tagja, Adalberto Mi­­nucci, az Olasz Kommunista Párt Igazgatóságának tagja, Karl Heinz Netzel, a Német Kommu­nista Párt Szövetségi Bizottsága Elnökségének tagja, Kurt Erle­­bach, a Német Kommunista Párt Szövetségi Bizottsága Elnökségé­nek tagja, Gustavo Espimosa Montesimos, a Perui KP KB Po­litikai Bizottságának tagja, a Pe­rui Általános Munkásszövetség főtitkára, Harry Nicholas, Nagy- Britannia Laburista Pártjának fő­titkára, James Stewart, az íror­szági KP Országos Végrehajtó Bizottságának és Titkárságának tagja. 10 óra. A hivatalos gépkocsisor Nep­­tunról, a nemrégiben épült észak­­mangáliai fürdőtelepről érkezik, bekanyarodik az előkikötőbe, s végighalad a hullámtörő gáton, csokoládébarnára sült, egészség­től kicsattanó emberek eleven sorfala között. A tömeg lelkes tapssal, szűnni nem akaró éljen­zéssel köszönti a nyitott gépkocsi­ban elhaladó Nicolae Ceauşescu elvtársat, Ion Gheorghe Maurer elvtársat és Emil Bodnaraş elv­társat. Ütemesen kiáltja a párt vezetőjének nevét, s a pártvezető és a párt megbonthatatlan kap­csolatát, szerves szimbiózisát jel­képező, mindenütt ismert, oly szimbolikus RKP-t. Nicolae Ceauşescu elvtársat Ion Coman altábornagy, a fegyveres erők helyettes minisztere fogadja. Grigore Marteş mérnök, alten­­gernagy, a katonai tengerészeti e­­rők parancsnoka jelentést tesz Nicolae Ceauşescu elvtársnak, a fegyveres erők főparancsnokának. Miután ellép a díszszázad előtt, Nicolae Ceauşescu elvtárs fel­megy a vezérhajó fedélzetére, üdvözli az összes tengerészeket a Tengerésznap alkalmából és ú­­jabb sikereket kíván harci és po­litikai felkészültségükben. Izgalomtól kipirult arcú pioní­rok szép piros rózsa- és szekfa­­csokrokat nyújtanak át Nicolae Ceauşescu elvtársnak és feleségé­nek, Elena Ceauşescunak, Ion Gheorghe Maurer elvtársnak, va­lamint a többi hivatalos személy­nek és meghívottnak. Jelen vol­tak az emelvényen a kö­vetkező elvtársak: Gheorghe Pană, Ilie Verdeţ, Maxim Ber­­ghianu, Florian Dănălache, Va­sile Vilcu, Iosif Banc, Miron Constantinescu, Ion Iliescu, Va­sile Patilineţ, Ion Păţan, Cor­­neliu Mănescu, Petre Ionescu, az RKP Konstanca megyei bizott­ságának első titkára, a megyei néptanács elnöke, az RKP KB több osztályvezetője, miniszterek, tábornokok és törzstisztek. Kezdetét veszi a tengerészün­nepség. Másfél órára a vezérhajó, a többi hajó fedélzete, a hullám­törő gát és lépcsői, a parti sé­tány, az előkikötőre néző tömb­házak ablakai és balkonjai ha­talmas amfiteátrumot­­ képeznek. Másfél órán át ezer és ezer em­ber gyönyörködhetett a virtuóz tengerészmutatványokban,­­ a pél­dátlan­­ sportteljesítményekben. Kezdve attól, hogy ágyudörgés közepette, bálnaháton megjelent Neptun, a tenger szigorú istene és teljhatalmú ura, egészen a hu­moros tengerészjátékokig az ün­nepség minden mozzanata, min­den részlete kimeríthetetlen fan­táziára, leleményességre és nem kevésbé alapos előkészítésre val­lott. Kezdve a farkasfejet viselő, dák bárkától, a Traianus légióit Dacia tájaira­ szállító római gá­lyától, a Mircea cel Bătrîn és Ștefan cel Mare korából szárma­zó vitorlásoktól egészen a felvo­nulást záró rakétahordozó hajó­kig az egész parádé híven tanú­sította a román hajózás és hajó­gyártás hosszú és dicsőséges út­ját. Románia ma erős folyami és még erősebb tengeri flottával rendelkezik. Az ország ipari és mezőgazdasági termékeivel meg­rakott román hajók széltében­­hosszában járják a tengereket és óceánokat, tartós kapcsolatokat teremtve a világgal, messze hor­dozva népünk konstruktív géniu­szának békeüzenetét, hozzájárul­va az anyagi értékek cseréjének bővítéséhez Románia és a világ más országai között. A X. pártkongresszus tekintet­be véve mindezeket a tényezőket, feladatként jelölte ki, hogy ten­geri flottánk kapacitását meg kell kétszerezni, nagy tonnatar­­talmú tartály- és ércszállító ha­jókkal, valamint különböző kapa­citású feherhajókkal kell ellátni. A folyami flotta újtípusú áru- és utasszállító hajókat kapott. Korszerűsítjük a kikötőket, s e tekintetben igen jelentősen fej­lődött országunk első és legfon­tosabb tengeri kapuja — a kons­­tancai kikötő —, amelynek ki­kötőhelyein évente sokmillió ton­na árut raknak ki és be. A műszaki-tudományos fejlő­déssel, a harci technika fejlődé­sével lépést tartva, jelentős mi­nőségi ugrás történt a katonai tengerészetnél, s erre ékesszóló példa a rakétahordozó hajóraj, a­­mely lezárta az őrnaszádok és a torpedónaszád rajok felvonulá­sát. Hasonlóképpen példát szol­gáltatott a tengerészet és a légi­erők együttműködésére a köny­­nyűbúvárok ledobása a helikop­terekből, s a szuperszonikus va­dászgéprajok fergeteges suhaná­­sa a víz fölött. Nyugodtak lehe­tünk, országunk a tenger felől is védve van. A Ialomita hajó fedélzetén vasárnap, a Tengerésznap alkal­mából a többi honpolgár szá­zaival és ezreivel együtt a művé­szi képzelőerőnek, a szépségnek, a virtuozitásnak páratlan de­monstrációján, a román tengeré­szet történetének impozáns és tanulságos bemutatásán vettünk részt. És mindenek előtt tanúi voltunk annak a ragaszkodásnak, amely kitörő erővel nyilvánult meg tengerészeti erőink katonái részéről a­ haza iránt, a Román Kommunista Párt iránt, a szocia­lista Románia hadseregének fő­­parancsnoka iránt. N. Popescu-Bogdaneşti ­ bucsuszertartás A brit tengerészet megvált egy évszázados hagyománytól, a min­dennapi ingyen kiosztott pohár rumtól. A királyi tengerészet portsmouthi laktanyájában folyt le a „bucsuszertartás” egy gyász­lepellel letakart hordó körül. A brit admiralitás december­ben hozott rendelete alapján a tengerészek többé nem kapják meg a hagyományos rumadagot, amely a britek nagy tengeri csa­táinak emlékét idézte fel és „Nel­son vére“ néven vált közismertté. A portsmouthi ceremónián a tengerészek lehajtották az utolsó porció rumot, majd az admirali­tás rendelkezéseinek megfelelően a poharakat a tengerbe hajítot­ták. SAJNOS, DE VALÓ../ Az Eiffel tornyot előbb-utóbb le kell bontani, mert megeszi a rozsda — jelentette be nemrég Marcel Diebelt, Párizs prefektusa. Határidőt nem mondott, de sejte­ni engedte, hogy nem ő lesz az, aki erre kiadja az utasítást. Meg­jegyezte, hogy nem szeretne an­nak az utódának a bőrében len­ni, aki kénytelen lesz ezt a lépést megtenni. MŰTERME A SZÁRSOMLÓI HEGY Bocz Gyula, fiatal pécsi szob­rászművész minden valószínűség szerint európai viszonylatban is a legnagyobb képzőművészeti alko­táson dolgozik. Műterme a Dráva völgyében levő Szársomlói hegy. Alkotását egy 442 méter magas sziklába faragja, s az emberi élet bonyolult folyamatát kívánja áb­rázolni. Az egyik sziklában bar­langokat alakít ki, s ezek falát domborművekkel díszíti. MÁSODSZOR IS SIKERÜLT Ray Cossom, a londonderryi (Észak-Írország) posta 37 éves tisztviselője szombaton — az idén másodszor — átúszta a La Man­che-csatornát. Cossom a francia partról indult el és 13 óra 41 per­ces úszás után szombat reggel érkezett meg Folkestone-ba.

Next