Szabad Szó, 1970. október-december (27. évfolyam, 7963-8041. szám)

1970-10-25 / 7984. szám

Zenekultúránk fejlesztéséért Október, a művészeti intézmé­nyek évadnyitásának hónapja, már végefelé jár. A zenét és az operát kedvelő közönség már részt vett néhány előadáson, be­mutatón. Most, amikor már el­hangzottak az első hangverse­nyek, operaelőadások, s a városunk zenei életét irányító két művé­szeti intézmény, az Opera és a Banatul Állami Filharmónia é­­vadjának eseményeit figyelem­mel kíséri a zenét kedvelő kö­zönség, felmerül a kérdés: milyen szempontok figyelembe vételével alakult ki e két zenei központ műsorterve, milyen célok, törek­vések érvényesülnek tevékenysé­gükben? Zenei intézményeink gazdag, sokrétű feladatok végrehajtására vállalkoztak, amely komoly erő­­bedobást, felkészülést igényel az együttesektől. Mindkét zenei in­tézmény műsorában elsőrendű helyet foglal el a BEETHOVEN EV keretében megtartandó előadások megszervezése. A Beethoven bi­­centenárium alkalmából a Bana­tul Állami Filharmónia folytatja a hónaponként megtartandó em­lékhangversenyek sorát. E ciklus keretében szerepel az elhangzot­takon kívül még a nagy zeneköl­­tő III., II. és IX. szimfóniája, a zongorára, zenekarra és kórusra írt Fantázia, hegedűversenye és nyitányai. Az Opera az egyetlen Beethoven operatria, a Fidelio bemutatásával adózik a Titán emlékének. A Fidelio, az elnyo­más ellen lázadó, a hitvesi hű­ség és szeretet jelképévé vált al­kotás, december 16-án elevenedik meg a temesvári színpadon. Állandó kis­évadok VIDÉKEN Az idei évad fontos szervezési és népszerűsítési feladatát külön­böző állandó és félállandó kis­­évadok megszervezésével oldot­ták meg több vidéki városban. Így a Filharmónia állandó zenei évadot indított Zsombolyán, ahol minden hónap második vasár­napján tart hangversenyt a ze­nekar vagy a kórus. Az utóbbi években Zsombolya zenei élete érezhetően fellendült: kamara­­zenekar, kamarakórus alakult, a Filharmónia együtteseit pedig 200 állandó bérletét váltott hall­gató várja. Félállandó — 2—3 hón­apon­kénti előadással — évad alakult Nagyszentmiklóson, Dettán, Lu­goson, valamint különböző für­dőhelyeken. Az Opera szintén kis­ évadot szervezett, havonkénti egy előa­dásra szerződött Aradon, Resi­­cán és Lugoson. E tevékenység sikeresen egészíti ki két fontos zenei intézményünk munkáját, s lényegesen nagyobb közönséget von be az előadások és hangver­senyek megtekintésére, meghall­gatására. NEVELŐ JELLEGŰ AKCIÓK Nagyobb figyelemmel készül­tek fel az ifjúság zenei nevelését Gondolatok évadnyitás után szolgáló előadások megszervezésé­re is. A vasárnap délelőtti ifjúsági hangversenyek (matinék) mellett a Filharmónia állandó diák­ éva­dot létesített. A havonta sorra kerülő egy-egy zeneszerzőt, vagy zenei irányzatot ismertető hang­versenysorozatok és kórus­estek célja, felkelteni és fejleszteni a diákság érdeklődését a komoly­zene iránt, általános műveltségü­ket gyarapítani. Az Opera ebben az évadban is az iskolások számára rendezett előadásokkal tesz eleget nevelő, ismeretbővítő feladatának. VÁLTOZATOS, színvonalas ELŐADÁSOK várnak a Filharmónia és Opera temesvári törzsközönségére is. Az első évharmad szimfonikus hang­versenyeinek színvonalát olyan neves művészek fellépése bizto­sítja, mint: Corneliu Gheo­rghiu, Ion Voicu, Ion Baciu, Peter Ro­set (NDK) zongoraművész, Ma­riana Sirbu, Valerij Zsuk (Szov­jetunzió), Alexander Szlobogya­­nyik (Szovjetunió) zongoramű­vész, Günter Blumhagen német karmester és mások. A kamarazene kedvelőinek ö­­römére újból megalakult a Ba­natul Filharmónia kamarazene­­kara, ezúttal Remus Georgescu karnagy irányításával. A főleg fiatalokból álló kisegyüttes még ebben az évharmadban színre lép, műsorán főleg preklasszikus és modern művek bemutatása sze­repel. Még e hónap folyamán Mozart kamaraestet tartanak a zenekar hangszerszólistái, majd különböző kamaraestek kereté­ben léphetnek fel fiatal színé­szeink. Az operai újdonságok közül megemlíthetjük Ovidiu Manole bánáti zeneszerző „Măiastră“ cí­mű operájának bemutatását. Az RKP megalakulása 50. évfordu­lója tiszteletére Tudor Jard­a Pădurea vulturilor című operáját tűzte műsorra a temesvári Ope­ra. Szerepel a tervben egy új o­­perett színrevitele, ezenkívül fel­újítják Filaret Barbu nagysikerű operettjét, az Ana Lugojana-t. Az Opera keretében a balettkar is kiegészíti modern stílusú műso­rát. FIATAL ÉNEKESEINK Sikerei Az Opera együttese nem bő­vült új szólistákkal, viszont fia­tal énekesei közül többen jelent­keztek nemzetközi versenyeken, ahol jó eredményeket értek el. Gondolunk itt a fiatal Elena Dumara, aki az V. Nemzetközi Enescu fesztiválon IV. díjat nyert, Iulia Ivanov pedig a bu­dapesti Nemzetközi Erkel verse­nyen szerzett dicsérő oklevelek Leningrádban folytatja tovább­képzését a balettkar két fiatal tagja: Silvia Humâilă és Kecsek Ervin. Több csere-előadás meg­szervezésére kerül sor a külföldi zenei intézményekkel ebben az évben is. Zenei életünk és zenekultúránk fejlesztése érdekében az előadó és alkotó művésznek, a zenét szerető közönségnek, az ismere­teit, műveltségét bővíteni igyek­vő fiatalnak egyaránt érdemes erőfeszítéseket tenni. Ferencz Piroska A műkedvelő bábosok buziási vetélkedőjéről Lezajlott a műkedvelő bábját­szók versenyének megyei szakasza. A rendezvényre Buziáson, a ver­seny tömeg­bevezetője után ke­rült sor, amelynek az volt a cél­ja, hogy megyeszerte fellendítse, új színekkel gazdagítsa a műked­­velés eddig többé-kevésbé mos­tohagyermekként kezelt műfaját, a bábjátszást. A bevezetőben irányító szerepe volt a Temesvári Állami Bábszínháznak, amely szakmai tanácsokkal, színművek­kel látta el a csoportokat, anyagi segítséget is nyújtott nekik. A buziási művelődési ház szín­padán az igazfalvi, szakálházi, nagykomlósi, buziási, lugosi, va­lamint a temesvári 7-es számú bölcsőde műkedvelő bábosai mér­ték össze erejüket. A több órán át tartó előadássorozatot nagy­számú kisiskolás és fürdővendég nézte végig. A közönség mind­egyre kitörő tapsa műkedvelőink hozzáértő játékának, valamint a Három pajkos kiscica (Igazfalva), Nagyapó és nagyanyó kislánya (Buziás), A beképzelt kisnyuszi (Temesvári 7-es számú bölcsőde), Barátok nélkül nem­­ boldogulsz (a tanügyi dolgozók lúgos mu­­nicipiumi szakszervezetének báb­­játszói), A három nyughatatlan kiscica (Nagykomlós) és más báb­játékoknak szólt. A verseny nagy élményét az immár sokéves gyakorlatra v­s­­­szatekintő igazfalvi bábosok ma­gyar nyelvű előadása jelentette. Három darabot vittek színre, mindegyiket különös gonddal és művészettel. Az igazfalviak nagy­szerű bábui és színpadképei az egész csoport (nagyrészt házi­asszonyok), tíz főleg lelkes irá­nyítóik, Nagy Teréz és Nagy Já­nos tanítók ügyszeretetét jellem­zik. Dicséretre méltó teljesítmé­nyüket a zsűri első hellyel ju­talmazta. Első helyezést ért el a buziási művelődési ház, valamint a tan­ügyi dolgozók Lugos municipiu­­mi szakszervezetének bábjátszó csoportja is. Mindhárom együttes részt vesz a műkedvelő bábosok Vasilache versenyének országos szakaszán is, amelyet ez év de­cemberében tartanak Bukarest­ben. Vulpe Casian, a Népi Alkotások Temes Megyei Háza módszertani irányítója \\ l_______________________________________________ Egy ódon kastély ihlette a temesvári grafikusnő wolsburgi terméséből Noha kastélya ősi, úgynevezett Weser-reneszánsz stílusú és ko­rú, érdekes ellentétként Wols­­burg az NSZK legfiatalabb vá­rosa. A Volkswagen-művek kö­rül keletkezett település mind­össze negyedszázados múltra te­kint vissza és épp ezért mivel nincs művészi hagyománya sem, a város a kastély kulturális-tu­­risztikai jellegű felhasználásával és népszerűsítésével próbál ma­gának hírnevet szerezni. Többek között nemzetközi grafikai mű­helyt és állandó kiállítás-anya­­got szerveztek itt. Legfelső eme­letén lakások és műtermek van­nak teljes berendezéssel, föld­szintjén pedig három nagy gra­fikai műhely teljes felszereléssel, külön-külön a fametszés, a réz­karc és a szerigráfia számára. Az ország és világ legkülönbözőbb tájairól hívnak meg ide többhe­tes tanulmányi időre grafikus­­művészeket, akiknek minden e­­gyes művének egy-egy levonatát letétbe helyezik. Ebből állítják össze egyrészt a helyi állandó gyűjteményt, másrészt a vándor­­kiállítási anyagot, amely időn­ként­ nemcsak a vendéglátó or­szág, hanem a világ különböző városait járja. Fackner-Kremper Hildegard, temesvári grafikusnő is így ke­rült ez év őszén a fiatal város vezetőségének meghívására Alt- Wolsburg öreg kastélyába, egy­hónapos alkotómunkára. A bizarr kastély romantikus külseje-belseje és körülötte az őspark évszázados fái, természeti szépségei és ritkaságai alapos ha­tást gyakoroltak a művésznőre, és kitartó alkotómunkára serken­tették. Ennek nyomán hat önálló és­­ mégis egymással összefüggő darabból színes, aquaforte-aqua­­tista sorozat kerekedett. Első a Vörös angyal, amelyet a kapu­bejárat fölötti gótikus felirat egy festett figurája ihletett, mintegy a forradalmi változások jelképe­ként. Második az Ősanya sárká­nyokkal, amelyen évszázadokkal ezelőtt élt nőalak tartja kezében a kastélyt, két oldalán sárkány­figurákkal övezve. A harmadik a Hűséges kapuöv, amely az egyik ajtó középkori öltözetű kőszobrát örökíti meg. Kísértet vagy való­ság? — kérdezi a ciklus negye­dik grafikai lapja annak a­ bor­zongató históriákban visszajáró egykori udvari papnak az emlé­kére, aki öngyilkos lett, mintegy tiltakozásul a kastély lakóinak erkölcstelen, pazarló élete miatt. A Titkokat rejtő park a csendes folyóvíz partján sorakozó évszá­zados fák görcsös törzseinek, sejtelmesen suttogó lombjainak állít emléket. Végül A mi szép kastélyunk előterében egy kis­lány ül tárt, ölelő karokkal egy Öreg széken, mint a kastély lá­bainál települt modern iparváros jelképe, hátterében a sokszázéves épülettel. Ezek a középkori ihletésű le­vonatok mind stílusukban, mind tematikában szervesen illeszked­nek a régi Temesvár műemlékei­ről, iparágairól komponált eddigi grafikai ciklusainak sorába. Wagner István ENDRE KÁROLY // Őszi dal Nem kergetem a szelet Jöjjön. Bár nem maradhatok, ha ő jön. Tördeli kertem, mindenem, Borzol lehiggadt szintemen. Fújjad csak, fúdd, vad éneked, Nem fúvod el az életet Csak a szine s a váza hull, örök valója meglapul. Ott kémlel már az ág bogán, Ősi szabályok homlokán, Mennem sem késő, sem kora, Hajnal az éltem alkonya. 3. oldal Rendhagyó színikritika — V. Stoenescu: Az utolsó vagány halála — Talán először érzem azt, hogy milyen nehéz színikritikát írni. A darab fogyatékosságaira egy erős, szorongó érzés most ráhúzza a függönyt.. Egy rendező, színháza­­lapító tag búcsúja, melyet a be­mutató fájdalmasan jóleső utójá­tékában láttunk. Az utolsó függöny után, magam is beálltam a sorba, azok közé, a­­kik búcsút­ Vettek, köszönetet mondtak Jósán Emilnek. A tisz­telet és megbecsülés különös ran­got, helyet adott ennek az előa­dásnak, még akkor is, ha nem e­­melkedett a színpadi csúcs­telje­­sítmények sorába. Szerényen, de becsülettel állt helyt mégis abban a hosszú sorban, amelyet Jósán Emil rendezői repertoárjában a hazai román színművek magyar nyelvű bemutatói alkotnak. Virgil Stoenescu színműve, Az utolsó vagány halála izgalmas, mai kérdéseket feszeget. A fiatal­ság erkölcsi-etikai magatartását, társadalmi beilleszkedésének kér­dését, az életkori és rangbeli kü­lönbségekből adódó kis és nagy konfliktusokat, az érzelmek sze­szélyes kitöréseit és azoknak ki­hatásait próbálja egy alapjában véve semmitmondó kis történetbe­n karrierizmus házasság révén — sűríteni. Egyszóval élő, valós tulajdonságokkal felruházott fia­talság van jelen a színpadon, s ez egyetlen felvonásban — a II.­­ban — valóban érvényt szerez a mondanivalónak. A befejezéstől azonban visszaretten a szerző és valamiféle álmegoldást, sokszoro­san elkoptatott színpadi sémát választ — a nézőre bízza, hogy mondjon ítéletet erről a nem is vagány „utolsó vagányról“. A vagányról kellene, illene szólnom először, de mivel rend­hagyó színikritika, az alapító szín­­háztagok alakításával k­ezdeném a sort. R. Bertalan Magda kifejező játéka Laura szerepében különös hangsúlyt adott, s ezáltal is nö­velte a feszültségben, konfliktu­sokban bizony szegényes darab szereplői közt feszülő erkölcsi el­lentétek megvilágítását. Egységes, jól körvonalazott fi­gurát hozott a színpadra Rappert Károly a Miniszter szerepében A derű és a szellem, a fiatalos könnyelműség megtestesítője volt Vértes József Fény szerepében. Jelenléte életet, biztosított min­den jelenetnek. A II. felvo­nás „miniszteri játéka“ a da­rab legjobb jelenete volt. Ügye­sen egyénített figurával színezte Jánó János Valentin bácsija a da­rabot. Ez a­ különös egyén szinte minden nagyobb közösségben lé­tezik, s „komolyan felfogott“ sze­repkörével részt vesz annak min­den döntő eseményében, életének alakulásában. Koszta Gabriella a­­lakítása az Egy fiú, egy lány sze­repe mögött marad. Túlságosan merev , csak megjelenésében fia­talos az a Gina, aki a vagány el­lenpólusa kíván lenni. S ha az el­ső két felvonásban örömmel tap­soltunk ügyes játék­ának, a har­madik felvonásban a találkozás és elválás jelenetében adósunk marad. Kuti István a második vagány, Pompje szerepében talá­lóan otthonosan mozgott, kár hogy az író nem aknázta ki e ta­lálkozás adta nagyszerű színpadi lehetőségeket. E kis szerep min­denesetre ügyes, tartásos volt. Túlzásokkal telittűzdelt, de lénye­gében jól megoldott alakítás volt Bósy Anna Mond­-ja. Esetenként, (főleg az ifjúsági előadásokon) nem ártana szerényebbre fogni egyes jeleneteit. Szándékosan maradt a végére Dinu, az utolsó vagány. Laczó Gusztáv első főszerepe ez a te­mesvári színpadon, s mint ilyen, alkalmunk nyílott, arra, hogy szí­nészi képességeiről, sokoldalúsá­gáról meggyőződhessünk. Igaz, a­­lakítása nem felelt meg minden­ben a szerző és rendező felfogá­sának. Itt-ott túlságosan modoros volt, az iróniát elaltatta von­tatott beszédével, s elsikkasz­tott néhány eszmei felcsilla­nást a darabból, de lénye­gében egységesen megformált, élő figura volt a színpadon. A meg­­játszásai, a színpadi komédiázás olyan erényeit villantották fel, amelyeket további alakításai so­rán sokszorosan kihasználhat. Vi­szonyulásai közül leginkább a Fony-val való barátságot tisztáz­za, s legjobban a Miniszterrel tud viselkedni. Winterfeld Sándor díszletei az abszolút szükségesre korlátozód­tak, viszont túlságosan látszott rajtuk az improvizáció, amelyet nem oldott fel egy sikeresen al­kalmazott hangulati modernség. Ha előzőleg dicsérően szóltunk a műsorfüzet alakulásáról, tartalmi gazdagodásáról, most csalódással vettük k­ezünkbe az összehajtoga­tott lapot. (Szerkesztő: Koczka György irodalmi titkár). Hazai szerző magyar nyelvű ősbemuta­tójáról (Kora Ilona sikeres for­dítása) egy negyven éves színházi múlttal rendelkező, pályájától bú­csúzó rendezőről és egy új tag be­mutatásáról túlságosan fukar sza­vakban, vázlatosan tájékoztat. Rendhagyó kritikát szerettem volna írni, s lám a színészekről ez alkalommal is jóval több szó esett, mint a munkájukat irányí­tó rendezőről. Nagyon reméljük, hogy Jósán Emil tapasztalata, ál­dozatos munkája az általa is for­mált művészek munkájában fog tovább is szervesen kapcsolódni a Temesvári Állami Magyar Szín­ház életéhez. És mindezért őszin­te köszönet. Pop Mária - -mm ■ % mmmMfwm JSlKöt. : "PKv­iv m Wm fi feifefil " A rendező: Jósán Emil Emlékezetes volt temesvári Matei Mil­iő Színház szomba­ton este bemutatott Shakespeare előadá­sa. Taub János, ne­ves kolozsvári ren­dező egyéniséget, művészi vonzóerőt kölcsönzött a darab­nak. Nagyszerű mű­­vész-együttes munká­ja nyert valós érté­keket A vihar temes­vári bemutatóján. A temesvári Banatul Állami Filharmónia karmestere Remus Georgescu az előa­dáshoz szervesen kap­csolódó, modern stí­lusú zenét szerzett A szereplők közül elsősorban a Prospe­ro szerepét alakító Gheorghe Leahu ér­demes művész, vala­mint­ a bájos Ariel­a Mihaela Buta já­tékában gyönyörkö­dött a közönség. Ké­pünk kettőjük jele­netéről készült Pillantás a hazai nemzetiségi irodalomra (Folytatás az első oldalról) Máspontra helyezkedik a Kriterion kiadó igazgatója a fiatal írók műveinek megítélésében? — A Forrás-sorozat valósággal a kiadóhoz nőtt tíz éves múltjával, nem is lehetne lemon­dani erről a hibáival együtt is hasznos kezdeményezésről. Eb­ben az évben öt Forrás-kötet jelenik meg, s szerintem ez nem kevés, hanem nagyon is normá­lis szám. Amikor 1961 végén e sorozat megindult, nagy lemara­dást kellett pótolnia, azért in­dult erőteljesebben. A jövő évi tervben is 4-5 Forrás-kötet szerepel, s ez az Írók elindítá­sának, véleményem szerint, nor­mális üteme. Sokat vitatkoztak erről a kérdésről, én a magam részéről Láng Gusztáv vélemé­nyét tartom helyesnek. A Forrás­sorozat felhígításában nem lát­tam veszedelmet, de létezett egy tendencia, ami abból az elvből indult ki, hogy minden jelentke­ző fiatal írót el kell indítani. Vé­leményem szerint a könyvvel va­ló jelentkezés egy író életében nagyon fontos mozzanat. A könyv mint fogalom bizonyos é­­rettséget tételez fel, pretenciót, hogy az olvasóval kapcsolatot te­remtsen. Jól meg kell gondolni az idejét, módját, ennek. A hely­zet az, hogy a kiadónak az állam kiutal bizonyos mennyiségű pa­pírt, megteremti az anyagi kere­tet a gazdálkodáshoz, ezzel a­­zonban úgy kell bánni, hogy az író és a fiatalok iránti figyelmet, gondoskodást a reális anyagi ke­reteken belül oldjuk meg. Bár­mennyire óvakodom azt fejteget­ni, hogy a megértő szándékot e­zekhez a feltételekhez kell mér­ni, bevallom a Forrás-sorozat problémája is ide tartozik. — Lát valamilyen minőségi változást, szakaszjelző időszakot a hazai magyar irodalmi életben? — Szeretnénk azt tudatosítani, hogy magasabb szakaszhoz ér­keztünk, s ezt a mércét néhány olyan értékes könyv jelzi, amely már ott él olvasóink köztudatá­ban. Elég, ha Nagy István önélet­rajzi regényét, Méliusz József Város a ködben regényét, Bálint Tibor Zokogó majom, Sütő And­rás Anyám könnyű álmot ígér című művét említeni, amelyek valóban fázisjelző alkotások. Azt bizonyítják, hogy gazdagodott, stílusban erősödött ez az iroda­lom. Az esztétikai érték megha­tározó lett, ami új minőséget je­lez, s hogy ez így van, bizonyít­ja az is, hogy ezek a könyvek emeltek az irodalomkritika szín­vonalán. Az a mód, ahogyan e­­zeket a műveket elemezték, meg­kísérelték bekötni a magyar iro­dalom fejlődésébe, merőben újat jelentett. Maguk az olvasók is nagyon hamar észrevették ezt a minőségi változást, s a legjobb könyvek rekord­idő alatt elfogy­tak a könyvpiacról (kétségtelen nagy szerepe volt ebben a tele­vízió magyar adásának, s az új­ságoknak is), így kialakult egy általánosabb, az olvasók több ré­tegét átfogó értékrend, érdeklő­dés az új könyvek iránt. Fontos mozzanat irodalmi életünkben a Forrás-nemzedék beérése is, a­­kikre az idősebb nemzedék ki­emelkedő teljesítménye bizonyos értékítéletet, minőségi követel­ményt szab. — A tudományos irodalom, az anyanyelvű tudományos szak­nyelv fejlődéséhez, hogyan já­rul hozzá a jövőben a nemzeti­ségi kiadó? A 71-es terv is sze­gényes ebben a vonatkozásban? — A romániai magyar tudo­mányos élet serkentésével, a tudományos alkotások megje­lentetésével továbbra is a tudo­mányos és politikai szakkiadók foglalkoznak, egyébként ez fel­adatuk is. A Kriterion is kiad néhányat a lehetőségekhez mér­ten. A baj az, hogy főleg a reál- és természettudományok terén elsősorban a szerzők részéről mutatkozik nehézség főleg nyelv­­használati téren, ami a tudomá­nyos könyvkiadásban tapasztal­ható lemaradás következménye. Továbbra is főleg a tudomány­­népszerűsítő kiadványokat párt­fogoljuk. Foglalkoztat egy új sorozat kiadása, ami a Téka társa lenne (a XX. század), é­­vente hat kötet jelenne meg, s azokkal a kérdésekkel foglalkoz­na, amelyek a XX. század vé­gének esztétikáját, etikáját be­folyásolják és az ökológiai vizs­gálat, urbanisztika, szociológia, logika, fizika emberközpontú vizsgálatával, a szakterület és a modern ember viszonyának e­­lemzésével. Ifjúságunkra nézve nagyon fontos, hogy a mai vi­lágképre táguló tekintetet bizto­sítson, hogy életstílusban mo­dern szocialista emberré váljon. Kilátást nyújt az univerzális gon­dolkodásra, elősegíti a holnap megérzését, ezenkívül pedig fel­frissíti a nyelvet is, modernebbé, racionálisabbá teszi, s ez kihat a szépirodalom stílusára, a mo­dern XX. századi humánumesz­mény megfogalmazására. Nagyon örülünk, hogy egy épületben van szerkesztőségünk a Hét folyóirat szerkesztőségével, amelyiktől azt reméljük, hogy sok értékes, te­hetséges szerzőt fedez fel, megin­dítja azt a szellemi pezsgést, a­­melyet ezen a téren várunk. Mi nagy szerepet szánunk a kiadó terveinek megvalósításában a Hét szerkesztőinek és munkatár­sainak. — A nemzetiségi kiadó fontos feladatai között szerepel a fordí­­tásirodalom támogatása is, amely szellemi kincsünk jobb megisme­rését, az értékek gyorsabb köz­fogását teszi lehetővé. Milyen ter­vekkel indul ezen a téren az 1971-es kiadói tevékenység? — Fontos feladatunk a román írók műveinek avatott tolmácso­lása és a legjobb hazai magyar, német és más nyelven írt alko­tások román nyelvre való átülte­tése is. Újból át kell vizsgálnunk az utóbbi 5-6 évben kiadott fordításokat, egyeseket újból le­fordítani, minőségileg jobbá ten­ni. A román klasszikusok mel­lett a fiatal írók műveinek for­dításában sokkal gyorsabban kell kiválogatnunk az értékes al­kotásokat, s mindvégig arra töre­kedni, hogy e szép hagyomány folytonosságát biztosítsuk. A magyar nyelvű irodalmi művek román nyelvű átültetésében — elsősorban megfelelő fordítók hiányában — adósságaink van­nak, pedig­ nagyon fontos, hogy a román­­kritika reálisan mér­hesse fel a hazai nemzetiségi i­­rodalom eredményeit, elemezze színvonalát, viszonyát az egész hazai alkotó munkának összessé­gében. Reméljük, az 1971-es év vala­mennyi területen eredményes lesz, s a Kriterion-könyveket to­vábbra is bizalommal vásárolja meg az olvasó, akinek szükség­leteihez, szellemi igényeihez en­nek a jelentős intézménynek a szerkesztői, vezetői igazodtak. A távlatokban való gondolkodás, a dolgok összefüggésben való lá­tása, a kapcsolatkeresés, a reális ítélkezési mód ennek sikerét jó­solja.

Next