Szabad Szó, 1906. július (8. évfolyam, 29. szám)

1906-07-19 / 29. szám

(*) Harc az iskoláért. Lapunk más helyén megemlékezünk arról, hogy a közok­tatásügyi kormány be akarja vinni az isko­lákba a felekezeti szellemet, a­mi csak arra jó, hogy a katolikus, a kálvinista, a lutherá­nus, a zsidó már gyermekkorában megta­nulja, hogy az egyik ember nem olyan, mint a másik, mert másként imádja istenét. Szó­val, mér a gyermek lelkébe csöpögtetik be a felekezetiség mételyét, a megkülönböztetést ember és ember közt. Ezt mi a leggonoszabb népbutitásnak tartjuk, mert a vallás nem képezhet különbséget ember és ember között s ahol ez a különbség fennáll, ott megszűnt a jó egyetértés, ott egymást marják a kizsák­mányolt, jogfosztott munkások, ahelyett, hogy összefognának és a közös ellenség, a kizsákmányoló osztályuralom ellen fordul­nának. De éppen azt akarják az urak, hogy a szegénység csak egymás között marakod­jon, de a kizsákmányolókat ne bántsa! Ez­ért kell nekik az iskola elfelekezetízése. S ez ellen harcolnak az egész világon a szabad gondolkozók. Angliában is felekezeti kézben volt eddig az iskola, de most szabadon gon­dolkozó férfiak kerültek a kormányra, akik olyan iskolatör­vényt csináltak, amely a papi befolyást az iskolából kizárja. Persze prüszkölnek e törvényjavaslat ellen a mara­diak és kizsákmányolok, de hasztalan, a lelkiismeret szabadságát az iskolában tör­vény fogja az angol népnek biztosítani. Ép­pen ennek ellenkezője történik most Porosz­­országban, amelyben az ezerholdas kizsák­mányolók jutottak kormányra és törvény­­javaslatot készítettek arról, hogy államosít­­ják ugyan az iskolákat, de olyképpen, hogy azok teljesen felekezeti jellegűek legyenek. Egy iskolába csak egyforma vallású tanulók járhatnak, mert így kívánja ezt a népet bu­tító hatalom! (*) Szabszolgatörvény 65. és 66. §-ai. Előre kijelentjük, hogy nem akarunk sztrájkra izgatni, sem pedig a sztrájk mindenképpen­ jo­gosultsága mellett lándzsát tömi. úgy pártunk­nak, mint az Országos Munkásvédő Szövetségnek taktikája céljait lehetőleg békés úton és méltá­nyossági alapon kiküldeni. Ami bennünket mégis arra késztet, hogy a gyalázatos rabszolga törvény eme két leggyalázatosabb paragrafusával külö­nösképp foglalkozunk, az, hogy az ezerholdasok erőcsapásai egetverő dicséretekkel dicsőítették a magyar törvényhozás eme leggyalázatosabb alko­tását. Értjük az urakat! Nekik jó az s bár rug­­kapálódzva ordítják, hogy a rabszolgatörvény a munkásokra nézve is oly jó, hogy változtatni kel­lene azon az üres koncon is, mit a kizsákmányolt páriáknak odavetettek, azért, mint a kis­gyerek bőgye, fogódzkodnak a miniszter túl hosszú szok­nyájába, hogy valamiképp tárgyalás alá ne vé­tesse. Pedig előbb-utó­on, de ennek be kell követ­keznie. Nemcsak azért, mert ez a törvény minden egyéb, csak munkástörvény nem, hanem, mert a féktelen hatalmi vágy bárgyuságában úgy alkotta meg, hogy az egymásra következő paragrafusok is kiáltó ellentétet képeznek egymással. Igaz, hogy emez ellentétek is az ezerholdas urakat szolgálják. Ezt azonban az elő- és főcsaposok nem veszik észre, — azaz, dehogy is nem, — csak nagy böl­csen elhallgatják, íme, csak a 65. és 66. §§. Nagy garral mindjárt a 65. §. első soraiban kijelenti az ezerholdasok kegyes akaratából a törvény, hogy olyan munkaszüneteltetés, amely magasabb bérek elérését célozza, büntetendő cselekményt nem ké­pez. Sem az olyan megbeszélések, amelyeknek a fent érintett dolog a tárgya. Ez eddig rendben van s igen szépen szól is. A munkaszerződés a munkaadó és munkás magánjogi szerződése, amelyből kifolyólag következik, hogy annak meg­szegéséből bűnvádi­lag üldözhető cselekmény nem származhatik. A tömeges munkaszüneteltetés pe­dig különben nagyobb embercsoport minden való­­színűség szerint többé-kevésbé jogos érdekeit szol­gálván, tehát, amint ez igen helyesen az ipari munkásoknál megvan, polgári uton sem járhat semmi hátránynyal. Azaz, ha az ipari munkás sztrájkba lép, nem felel a bekövetkezhető károk­ért, annál kevésbé büntethetik meg. Olvasva a 65. §. első bekezdését indokolttá vélik a föltevés, hogy ugyanez az állapot a mezőgazdasági munká­soknál is megvan. De hát nem azért rabszolga-törvény a neve, hogy így legyen. Dehogy is van így! Mindjárt utána szemérmetlenül következik a második bekezdés, amely arról szól, hogy ha valaki ily megbeszélést, azaz munkaszüneteltetésre vonatkozó megbeszélést létesít, az meg lesz bün­tetve. Ugyebár, milyen bölcsen van. Sztrájkolni az első bekezdés értelmében szabad (a 66. §. 3-ik bekezdése azonban, mint reátérünk, mást mond), de csak úgy, ha az az égből pottyan. Mert meg­beszélni nem szabad. Ha isteni szikra fut végig a kaszákon lángvörös betűkkel írva rá, hogy: szüntessétek meg a munkát, — tekintettel arra, hogy az ezerholdasok keze az Úristenhez még­sem ér el, akkor szabad. Azaz dehogy is! Hogy szabadna! Hát nem ezer meg ezer munkást csuktak el csupán azért, mert nem akart­­ dol­gozni. Van az ezerholdasoknak esze. A 66. §. c) bekezdése lerontva minden előbbi maskarát, nyíl­tan és egyenesen úgy rendelkezik, hogy aki az el­vállalt munkát nem teljesíti, azt be lehet csukni. S ezzel vége a 65. §. első bekezdésének. Mire való az! Ila csak arra nem, hogy ha az a kiéhezett olvasni találná s tovább nem menne, szépen be­­ugorjék. S aztán reáhúzva vagy 30 napot, örökre elvegyék a kedvét, hogy egy falat kenyérrel töb­bet kérjen. Ilyen ez a törvény véges végig. Leg­fontosabb részének galád csalafintaságát most mutattuk ki. De csak a főbb ellentmondásokat. Van ebben a két §-ban még annyi sok, hogy akár 10 oldalt lehetne róla írni. Az ezerholdasok előcsaposai azonban irigylik a szegény munkás­tól még azt a reményt is, hogy neki is van va­lami joga. S ezért kiabálnak. Azt nem szégyen­ük, hogy orditozásukba a józanabb gondolkodású emberek, elolvasván az égig dícsőitett rabszolga­­törvényt, undorral telik meg lelkük s megfejt­hetetlen kérdéssé válik előttük, hogy hogy lehe­tett ilyen törvényt csinálni. Az a sok hazugság békésen nem fért meg egymás mellett. Ordítoz­nak egymásra a §-ok, mondván, én vagyok az erő­sebb, engem követ a kis Isten, a főszolgabíró úr. S ami legsajnosabb a dologban, hogy mindig an­nak van igaza, amely­y­el nagyobbat lehet ütni a szegény munkáson. I­óla reá a most végbemenő­­ események, mikor teljesen békét, elvtársaink is oly sokat szenvednek az elvakult közigazgatási hatalomtól. Reméljük, nem sokáig. Előző szá­munkban felhívtuk az illetékes körök figyelmét. Most még egyszer figyelmeztetjük: Csinálják meg az uj és becsületes munkástörvényt, míg nem késő. (*) És ez is isten papja! Zentai titk­árságn­ak jelenti a következőket: A titkári hivatalban megjelent Huszár Mihály. Több szemtanú jött vele és Huszár Mihály pana­szát mindenben megerősítették. Huszár Mi­hály kevi lakos feleségének folyó hó 1-én gyermeke született. Mivel Kevin templom nincsen, a kersztanya, Ugri Franciska, Csantavérre vitte a gyermeket keresztvíz alá. A keresztelés után 1 korona 70 fillért követelt a pap Ugri Franciskától keresz­­telés és avatás címén. Az ott uralkodó szo­káshoz ragaszkodva a keresztanya kijelen­tette, hogy az avatást csak az anya fölépü­lése után és otthon Keviben fogják­ megtar­tani, így tehát most többet nem­ is akart fizetni, csak a keresztelésért járó 20 fillért. A pap erre éktelen káromkodások között pofonütötte Ugri Franciskát, mitől annak arca feldagadt. A pénztárcát erőszakosan kivette kezéből, kivett belőle 1 korona 70 fillért, a tárcát pedig elhajította. A megtá­madt keresztanya az esetről panaszt­ tett az esküdtnél, ki jegyzőkönyvet vett fel az eset­ről. Az esetnek a topolyai járásbíróság előtt lesz folytatása. Valóban kiváncsiak leszünk az ítéletre. Egy pap — az isten szolgája — ennyire erőszakoskodjon, ez mégis több a soknál. Még ha jogos lenne a követelése, ak­kor sem szabadna egy papnak ily vadállati módon eljárni. Pedig ez a pap olyasmiért követelt díjazást, amit meg sem cselekedett. A pap nevét nem írták meg, de méltó társa Hegyi Antalnak. Kezet foghatnak. (*) Hol vagyunk ? Felháborító do­logról veszünk tudomást. Ilyen brutális lábbal tiprását minden emberi érzetnek, még a mai gyalázatos rendszer mellett is, s elképzelhetetlennek tartottunk. Elveszik a munkástól azt a keveset is, arait szerződési­leg megígértek nekik. És mikor ez ellen til­takoznak, lecsukják, vasra verik egyik elv­­társunkat. Itt adjuk az esetet úgy, amint megtörtént. Nem adunk hozzá semmit, de el sem veszünk belőle. Tanuljon belőle a bel­ügyminiszter úr. Lássa, miképpen intézik el a mindenható főszolgabíró urak a szegény nép ügyes-bajos dolgát, még akkor is, midőn annak igazsága a napnál is fényesebb. Dr. Magyari Kossa Géza ders-tomaji uradalmá­ban 8 béres, 2 kocsis, 1 kertész és 1 gulyás van, mint gazdasági cselédek, egész évre al­kalmazva. A júliusi negyedévi konvenció­méréskor a cselédek nem fogadták el a kon­venciót, mivel a gazda csak egy hektoliter gabonát akart kimérni nekik. Követelték a szerződésben kikötött részt. A gazda azon­ban vállat vont követeléseikre. Felajánlotta a félkonvenciót, azonban a cselédek ezt nem fogadták el. Hivatkozva arra, hogy az egész konvenció is kevés egy családos embernek a megélhetésére. A gazda látva, hogy a cselé­dek nem engednek, a kocsist beküldte a szol­­gabirósági székhelyre csendőrökért. A kocsis hozott hat csendőrt és két bakát. A főszolga­bíró is megérkezett hamarosan, aki május 24-diki nagygyűlésen a nép barátjának val­lotta magát. A kihallgatás után a főszolga­bíró úr bement a földesúr­ kíséretében az ököristállóba, hol a cselédek egybegyűltek.. Se szólt, se beszélt és neki esett Bercsényi­ János elvtársnak. Botjával kétszer a fejére vágott. Erre Négyesi János bátorkodott megjegyezni, hogy „nagyságos uram, vere­kedni nem szabad.“ A főszolgabíró úr vérben forgó szemekkel ugrott Négyesi elé. „Meg­mutatom én — ordította — szabad-e vere­kedni. Nyomorult, gazfickók! „Ezután a mél­­tóságos földbirtokos úr, meg a nagyságos főszolgabíró úr neki esett a szegény, kiéhe­zett munkásnépnek. Ütöttek, vertek minden­kit, akit csak értek. A főszolgabíró úr dicső munkáját elvégezve, vasra verve beszállította Bordás József elvtársunkat Kunhegyesre. Másnap a főszolgabíró úr újból kihallgatta Bordás Józsefet.“ Hát mondd csak — fordult feléje — ott voltál-e a májusi gyűlésen? „Ott voltam, nagyságos főszolgabíró úr, tudom is, hogy mit mondott nagyságos ne­kiik nem is követeltük, csak a magunk részét de azt sem akarták megadni. „A főszolgabíró úr erre szabadon bocsátotta Bordást, megpa­rancsolta neki, hogy kérjen bocsánatot a méltóságos úrtól. Mire hazaért, az uraság kilakoltatta családját. Bordás hiába könyör­­gött. A méltóságos földesúr világgá kergetett egy nyomorgó munkást családjával egye­temben. Hol vagyunk? Hol uralkodnak ilyen állapotok! Mi nem ismerünk olyan országot. Hiába keressük! Jól mondta Széchenyi, a legnagyobb magyar: „Magyarország nem volt, hanem lesz!“ Igaza van a nemes gróf­,­nak, sőt már itt is van. Ilyen dolgok még a legsötétebb középkorban sem történtek meg. Ilyenné lett Magyarország. De lesz ez még másforma is. (*) Adóhátralékosok figyelmébe. A pénzügyminiszternek az a körrendelete, amely az adók befizetésére vonatkozik, majdnem mindenkit érdekel. A rendelet kimondja, hogy a törvényte­len állapot idejéből fönmaradt adóhátralékot min­denki tetszés szerinti részletekben törlesztheti, de­­persze bizonyos részletkikötések mellett. Az ilyen adónak felét 1906. október végéig, a másik felét pedig 1007. végéig lehet fizetni. Azok, akiknek évi egyenes adója a 200 koronát nem haladja meg, a megjelölt határidőig kamatot nem fizet­nek; azok azonban, akiknek adójuk nagyobb ösz­­szegre rúg, a kamatmentességet csakis 1906. jú­lius 15-ikéig vehetik igénybe. Ha eddig a határ­napig nem fizetnek, akkor adótartozásuk után ettől a naptól kezdve mindaddig, ami kötelezett­ségünknek eleget tesznek, a törvényes kamato­kat kötelesek leszűrni. Azért, hogy az adóhátra­­­ lék első felét 1906. október végéig, a másik felét pedig 1907. december 31-éig törleszhhessék, sem­miféle kérvényt sem kell beadni. Folyamodást csakis azok nyújtsanak be, akik nagyobb kedvezményhez, vagy kam­atmentesssége­­­hez kívánnak jutni. Ezeknek azonban igazolniok kell, hogy nincsenek bővében az aprópénznek. Az ilyen kérvények bélyegmentesek s a községi elöljáróságokhoz is benyújthatók. Kivételesen ha- ‘ SZABAD SZŐ . ........... .....*------- --------- ---- - -----­ 1906. július 19. 5.

Next