Katolikus gimnázium, Szakolca, 1869

b) Szabadkézi rajz, hot. 2 órában: közrajzok az emberi fej egyes részeitől kezdve. Testgyakorlás. Hét. 2 óra. Szabad gyakorlatok. Rendgyakorlatok. Eszközökön való gyakorlatok. A gyakorla­tok oly módon osztandók be, hogy minden egyes órában a tanulók egész teste igénybe vétessék. Szépírás. Hét. 1 óra. Magyar és német folyóírás ismétlése. Nagy é­s kis törzsirás. Közirás. Gót iras tollal. Harmadik osztály. Vallástan. Hét. 2 óra. Az ó­szövetségi történet Palaestina földrajzával. Kézikönyv: Roder Alajos „Bibliai tör­ténet nagyobb gyermekek számára.“ vagy: Debecauer A. „Dejepis biblickÿ.“­­ Magyar nyelv. Hét. 3 óra. A mondattan tüzetes tárgyalása, különösen a szókötés, szóképzés és mondatkötés. Egyszerű elbeszélések és leírások készítése. Értelmes olvasás, előadás, szavalás és helyesírás. Hetenkint egy tüzetesb isko­lai írásbeli feladvány, mely kijavíttatás után otthon letisztázandó. Kézikönyvek: Szvorényi József, „Magyar nyelvtan“ és „Olvasmányok.“ III. kötet. Latin nyelv. Hét. 5 óra. a) Mondattanból heti 2 órában az esettan, hozzáértve a megfelelő latin és magyar mondatok fordítását. b) Latin olvasásból ket. 3 órában szemelvények Cornelius Naposból és Justinból, nevezetesen: Corn. Neposból Miltiades 3—8., Themistocles 2—3., Justinus I. 4—10., II. 6—11. fejezet. Továbbá a szükséges szók és nevezetesebb olvasmányi darabok emlétése. Minden héten egy iskolai írásbeli dolgozat és annak javítása. Kézikönyvek: Kiss L. „Schultz Ferd. kisebb latin nyelvtana“ és „Gyakorlókönyv.“ — Szarvas Gábor „Tiroci­nium prosaicum. Loci ex scriptis Justini, Cornelii Nepotis, Curtii Rufi, Eutropii excerpti et inter­se contexti.“ Német nyelv. Hét. 2 óra. Olvasás és irás. Az egész alaktan tárgyalása. Folytonos fordítgatás mondattani ala­pon ; gyakorlati módszer szerint a fő-, mellék-, számnév, névmás s a gyenge hajlításu igék; végre némely legszükségesebb erős hajtogatásu­ igék megismertetése. Szók emlézése. Minden négy hétben egy iskolai írásbeli dolgozat és annak javítása. Kézikönyvek: Heyse „Leitfaden zur gründlichen Erlernung der deutschen Sprache,“ és Mozart J. „Deutches Lesebuch für Untergymnasien.“ III. kötet. Tót nyelv. Hét. 2 óra. A mondattan rendszeres tárgyalása. K. k. Mráz F. „Slovenská mlavnica.“ Loos J. „Slovenská Citanka pre gymnasia.“ I. r. Földrajz. Hét. 2 óra. Ázsia, Afrika, Amerika és Ausztrália földrajza. Kézikönyv: Visontay János „Egyetemes földirat.“ II. rész. és Stieler E. „Schulatlas.“ Történelem. Hét. 2 óra. A magyarokat megelőzött legfőbb eseményeknek rövid vázlata után a magyarok tör­ténete a vegyes házakból származott királyokig. Kézikönyv: Horváth Mihály „A magyarok története a tanuló ifjúság számára.“ Mennyiségtan. Hét. 3 óra. a) Számtan, hét. 2 órában. Az arányoknak bővebb alkalmazása a kamat-kamatszámolásra. A kamatozási és leszámítolási táblák készítésének módja. A társaság-, elegyítés- és lánczszabályok. A mérték- és pénzisme különös tekin­tettel a franczia méterrendszerre. b) Mértan, hét. 1 óra. A körről szóló tannak ismétlése a siktanból. Tértan. A vonalak és síkok egymáshoz való fekvése. Szögletek. A szögletes testek nemei, azok felülete és térfogata. Kézikönyvek: Szász Károly „Számítástan.“ II. rész és Szabóky Adolf „Mértani nézlettan.“ II. füzet. Természettan. Ilet. 3 óra. A testek közös tulajdonságai: halmazállapot. A testek leglényegesebb belkülönbsé­­gei, u. m. az egyszerű testek, savak, aljak és sók fogalma, a­mennyiben arra a villamtannál szükség leend. Hőtan. Légköri csappadékok. Delejesség. Villamosság. Kézikönyv: Pisko-Kahn „Természettan az algymnasiumok számára.“ Rajz. Hét. 4 óra a) Mértani rajz öszhangzatban a mértani alaktan tanításával hetenkinti 2 órában. b) Szabadkézi rajz het. 2 órában. Az emberi fej rajzolásának folytatása, az árnyékolás kezdete minták után; ékítmények rajzolása. Testgyakorlás. Hét. 2 óra. Szabadgyakorlatok. Rendgyakorlatok. Eszközökön és eszközökkel való gyakorlatok. A gyakorlatok oly módon osztandók be, hogy minden egyes órában a tanulók egész teste igénybe vétessék. Negyedik osztály. Vallástan. Hét. 2 óra. Az uj szövetség története a szent föld általános és részletes leírásával. Kézikönyv: Roder Alajos „Bibliai történet nagyobb gyermekek számára.“ Magyar nyelv. Hét. 3 óra. A mondattan tüzetes tárgyalása. Az irály főbb szabályainak ismertetése. A min­dennapi életben előforduló ügyiratok, egyszerű elbeszélések és leírások készítése. Szó- és versmértan, főtekintettel a meg­felelő olvasmányi darabok taglalgatására. Két hetenkint egy önálló iskolai írásbeli dolgozat.

Next