Református Kún-Kollégium, Szászváros, 1909

A­ Gimnázium. I. Nietzsche erkölcsi értékelése és a keresztyénség erkölcsi elvei. 1. Abban az irtó hadjáratban, melyet Nietzsche „az értékek át­értékelése“ címén a jelenben uralkodó értékek ellen viselt, a leg­szenvedélyesebb és legkitartóbb támadások a keresztyén erkölcsi elveket érték; legmérgesebb nyilait ezek ellen kovácsolta, legma­róbb gúnnyal ezeket ,pellengérezte ki, a pörölynek, mellyel bálvá­­m okát készült ledönteni, legsúlyosabb csapásai ezekre viharoztak. Se­m mintha nyilai nem keresték volna fel mindazt az értéket, amit az emberiség a jó, igaz és szép jelzőivel illet, vagy mintha kezdet­től fogva egyenlő gyűlölettel nézett volna arra a történeti com­­plexumra, melyet a keresztyénség jelent. Csak fokonként alakult át ellenséges érzülete azzá az izzó gyűlöletté, amely élete végén a keresztyénséget az emberiség legnagyobb szégyenfoltjának kiáltotta ki. De a csira, melyből e gyűlölet fakadt, oly m­ély és szívós volt, hogy nemcsak a kér­ erkölcsiség fokozódó megvetését táplálta, hanem alkalmas volt arra is, hogy Nietzschében azt a nézetet érlelje meg, hogy a keresztyénség foglalata és gyökere mindannak a mé­­telyező értékelésnek, mely az emberiséget lealacsonyította. Innen a fokozódó szenvedélyesség a Menschliches, Allrumenschliches fölényes­kedő nyilazásaitól az Antichrist türelmetlen élet-halál harcáig. Ez az ellenséges indulat, amely Nietzsche viszonyát a keresz­­tyénséghez kezdetben öntudatlanul, később öntudatosan befolyá­solta, döntő fontossággal bír Nietzsche egész életműve megértésére és becslésére. Nietzsche művében, mely az egyéni és társas érté­kelések teljes felforgatását hagyta problémául korunkra, a legfon­tosabb rész az­­ erkölcsi értékek kérdése, s minthogy kultúránk minden finom szálacskájával a kor­ erkölcsi elvek gyökereiből táp-

Next