Szeged és Vidéke, 1916. november (15. évfolyam, 255-279. szám)

1916-11-02 / 255. szám

1916 november 2 SZEGED ÉS VIDÉKE. Halottak ünnepe. „Halottak napját az idén is ke­gyelettel ünnepelték meg mindenütt“, ez volt máskor szokványos jelentése az újságoknak. Ma nem írhatjuk a puszta beszámolásnak ilyen hideg­ségével ezeket a szavakat. A har­madik háborús évben rettenetes a gyász az egész világon, a feketesége még feketébb, a fájdalma mintha már sohasem akarna enyhülni. A gyász meggyűlt itt minálunk is. Ott ül a pincelakásokban siralmas sze­génységben és ott a fényes, díszes otthonokban. Hányan ülték körül az asztalt , a kis mécsesek világa mel­lett hányan gondoltak tépő fájdalom­mal halott kedvesekre, akiknek sír­ját szerető, gondos kézzel nem ápol­hatják, akik eltűntek mindörökre, mint­ha elragadta volna őket a próféta tüzes szekere. Könnyes látvány volt Mindenszentek estéjén bepillan­tani a külvárosi pincelakások kis ablakain, látni azokat a szegényes öltözékű Niobékat, akik pótolhatat­lan veszteségüket siratták. S a temetők felé micsoda töme­ges zarándoklása az asszonyoknak, gyermekeknek ! Mert a sűrű mene­tekben, gyalog, kocsin, villamoson, a halottak virágvivői között már nemcsak aránylag, de abszolút számmal is kevés volt a férfi. Az illuminációra künn a sírokon tellett mécses, gyertya, noha a ható­ságok, újságok figyelmeztettek a takarékosságra. És megható ez az oktalan pazarlás most az ínségben. Kegyetlenség lett volna eltiltani, pedig bizony sok kis család fogja keserve­sen megsínyleni a kegyeletét! De hát van-e parancs is, elég kemény, van-e okosság, eléggé meggyőző, amely rájuk szoríthatná e gyászolókra, hogy többet törődjenek a maguk életével, mint az elmúlt, de nekik mindig élő szeretteikkel ? Erős az ő imádságos hitük a halottaik életében! S a kivilágított templomokba is folytonos volt a zarándoklás. Virág került, ha egyszerű is, akárhonnan, akármiből! * ! A temetőkben mindenütt megha­tott, ájtatos tömeg. A belvárosi te­metőben Várhelyi József kanonok, prépost-plébános Mindszentek nap­ján délután 3 órakor beszentelte a hősök sírjait, amelyek a maguk egyre szaporodó tömegükben már egész külön temetővé gyűlnek. A ha­tóság részéről künn volt Somogyi Szilveszter dr. polgármester, Szalay József dr. főkapitány és Gaál Endre dr. kulturtanácsnok. A prépost meg­ható imája az őrtálló katonák sze­mébe is könnyeket sajtolt. De hát még az asszonyok. Olyan keserves, hangos sírásban törtek ki sokan, mintha ott frissen hantolt sírba eresz­tenék a szeretteiket! Oly kétségbe­ejtő volt a zokogás, olyan féktelenül áradt sebzett telkekből, hogy meg­akasztotta a szertartást. Egy-két asz­­szonyt a fölájult fájdalom egészen megzavart. Istent említette a pap imája, ők közbekiáltották. Nincs Isten ! Ezeket a szerencsétlen kétségbe­esőket botránytól tartó katonai őrök úgy vezették ki.* A felsővárosi temetőt szinte ottho­­niassá tette, hogy most közvetlen szomszédságában van a tüzérkaszár­nya. A temetőt átjárónak használják és ez bizony meg is látszik rajta. A líceumkerítését letaposták és nem tudni, cinikus­ kedvű katonák, vagy talán gyerkőcök, sok sírkövet nem éppen épületes föliratokkal piszkoltak be, ami méltán sértheti a kegyeletet. A hatóság ez ellen semmit sem tehet, mert hiszen csak nem állíthat ki őröket a temetőbe. De jobban kellene ügyelnie a temetőcsősznek. A csalá­dok ilyenkor rendbe hozzák a sírokat, letisztítják a durvaság szennyes kéz­­nyomát a sírkövekről, de az év folya­mán is gondja lehetne a temetőőrnek a sírokra, hiszen azért tartják, nem pedig cifraságnak. A város hatósága az idén csak Lázár György dr. polgármesternek és a hősöknek sírjait koszorúzta meg, a város többi neves halottainak ko­szorúját tudvalevőleg megváltotta. Koszorúkat helyeztek el a diákok elhunyt tanáraik, a színészek elhunyt kartársaik sírjaira. Megfölebbezték a közgyűlés határozatát a tanyai vasút ügyében. Végman Ferenc dr. és társai, Kószó István dr., Becsey Károly dr., Wimmer Fülöp, Pillich Kálmán, Deutsch Lipót, Pap Róbert dr. és Vajda Sándor fölebbezést nyújtottak be a közgyűlésnek legutóbb a ta­nyai vasút ügyében hozott határo­zata ellen. Érdekes ez a felebbezés különösen szenvedélyes hangja miatt. Élesen kárhoztatják a tanácsot, hogy újból a közgyűlés elé hozta a ta­nyai vasút ügyét homlokegyenest ellenkező határozati javaslattal, mint amelyet tíz év előtt már elfogadott a közgyűlés. Ismert és új érvekkel védelmezi a keskenyvágányú vas­utat a vicinális vasúttal szemben. A felebbezésből a következő részlete­ket közöljük: A tanyai vasút ügyében közgyű­­lésileg külön bizottság van alkotva. Ennek a bizottságnak a megkerü­lésével juttatta a tanács az ügyet nagy sebtiben a közgyűlés elé és itt az ügy minden komolyabb meg­világítás nélkül került döntés alá. A tanács nem nyújtott fölvilágosí­­tást, hogy a tanyai gazdasági vasút ügyében hozott előző közgyűlési ha­tározatok alapján mi történt mind­­ezideig. Nem ismertette a már megtett előmunkálatokat, nem tájékoztatta a közgyűlést egy szóval sem az eddigi tetemes költségekről, sem arról, hogy a szeged—halasi vasútvonalra másnak is van már előmunkálati engedélye. Mindezek ismertetése nél­kül siettette a tanács a döntést, — mintha bizony ezzel az ügyet előbbre vitte volna és nem hátráltatná. Különösen pedig elhallgatta a tanács a keskenyvágányú gazdasági vasút és a rendes nyomtávolságú vasút közötti költség-különbözetet. Mellőzte idevonatkozólag a pénz­ügyi bizottság véleményének a ki­kérését. Komolynak vette egyik­másik fölszólalásban azt a kijelen­tést, hogy a szeged—halasi vasút 2—3 millió koronába fog kerülni, holott tudnia kell, hogy ennek a költsége háromszor is annyiba fog kerülni, mert hiszen a kisvasút költ­sége lett 2—3 millió koronára föl­­véve. Azután a vasút kérdésének elbírá­lásánál ismerni kell a tanyavilágot; tudni kell, hogy városunk külterü­lete mekkora, hogy ezzel a terület­tel az országban csak egypár város vetekszik. A város belterületéről a külterület külső határához itt-ott 5— 10 órai kocsiút a távolság. Ilyen te­rületi arányok más városoknál nin­csenek, egy-két várost kivéve, sehol másutt, tehát kizárólagosan tanyai vasút nem jöhet szóba, úgy mint nálunk. De tudni kell azt is, hogy tanyarendszerünk csupa kisbirtok­­ból, javarészt 5—10 holdas birtok­ból áll. Ritka, nagyon ritka az 50— 100 holdas birtok. Itt tehát nagy ritkaság lesz a nagy vagyonnal való kiviteli szállítás. De ha előfordul, úgy (a „zsámoly“ rendszer útján) ez is eszközölhető. Ismételjük azon­ban, hogy városunk különleges, el­aprózott birtokviszonya mellett, a tanya népének nem nagy vagyonra van szüksége, hanem arra, hogy termését kosarakban és zsákokban minél könnyebb uton és módon és költséggel, ide Szegedre, a városba hozhassa. Ehhez pedig nem nagyvasút kell, amely a város területét pusztán át­szeli és területét elhagyva, más vá­rosok érdekét is — és­pedig talán éppen a mi érdekünk rovására — szolgálja, hanem olyan közlekedési eszközre van szükség, amely kizáró­lagosan a város és a tanyai nép közös érdekét és csakis ezt szolgálja. Az elhamarkodva hozott közgyű­lési határozat kötelességünkké teszi, hogy ez ellen fölebbezéssel éljünk. Élünk pedig ezzel a fölebbezéssel abban a hitben és tudatban, hogy amidőn ennek utján a felsőbb ható­ságnak módot nyújtunk, hogy ezt az ügyet alaposabb megértéssel fölül­bírálja és hogy ennek utján az ügy fölött döntsön, hogy ezáltal városunk érdekét és magát az ügyet szol­gáljuk. k Dobrudzsa-arcvonal jelentősége STOCKHOLM, november 1. Az orosz katonai írók egyértelműen úgy vélik, hogy a Dobrudzsa-frontnak Oroszországra nézve sokkal közve­­tetlenebb jelentősége lesz, mint az erdélyinek. Angol jelentés a Deutschland megérkezésérő­l. A M. T. I. jelenti: New Londonban (Connecticut) kelt Reuter-jelentés szerint a Deutschland német keres­kedelmi hajó ma reggel odaérkezett. (Megjegyzés: Brémába eddig nem érkezett jelentés a Deutschland Ame­rikába érkezéséről.) A pénzü­gyi bizottság ülése. — A húsz milliós kölcsön. — Szeged pénzügyi bizottsága ma délután négy órakor Balogh Károly pénzügyi tanácsnok elnöklésével ülést tart. Az ülésen a pénzügyi ta­nácsnok előterjesztést tesz a bizott­ságnak a Boden-Kredit-Anstalt által fölkínált húsz mil­iós beruházási kölcsön fölvételére vonatkozóan. Ja­vasolja a kölcsön fölvételét, miután ez a városra nézve óriási előnyök­kel jár. A városi üzemek és háztartás hi­telei kimerültek. Ezekre nézve pót­hitel megszavazását kéri a város, összesen 300.000 koronás póthitelre van szükség jelenleg. A pénzügyi bizottság, miután a hitel folyósítása el nem odázható, minden valószínű­ség szerint javasolni fogja a köz­gyűlésnek a 300.000 koronás pót­hitel folyósítását. Az üzemek föntartása évenként nagyon sokba kerül. Most, hogy teherautókat vásárolt a város, ez az összeg még növekednék. Nagyon kívánatos lenne ezért a városra nézve, ha saját üzemében javítóműhelyt állítana föl. Az ehhez szükséges gépek és eszközök beszerzése 17.000 koronába kerül. Balogh Károly ja­vasolja a pénzügyi bizottságnak ennek az összegnek megfelelő pót­hitel folyósításának elfogadását. A városi nyugdíjas alkalmazottak kérelemmel fordultak a városhoz, hogy részükre háborús segélyt ad­janak. A nyugdíjasok és özvegyek évi nyugdíja 124 személy után 112.070 koronába kerül. Harminc százalékos háborús segély tehát mintegy 35—36.000 koronás költség­­vetési terhet jelentene a városnak. A pénzügyi bizottság délután ülésén ezzel az ügygyel is foglalkozni fog. 9 román petróleumvidék. Majdnem Brassó és Szinaia közt fele után fekszik Predeál határhely­ség. Csapataink innen a Prahova völgye mentén a román petróleum­vidékre nyomulnak előre, amely Pre­­deáltól délre kezdődik. Predeál, amely ezer méteres magasságban fekvő városka, erősen falusias kül­sejű , nagyon sok villa díszeleg te­rületén, amelyek a gazdag románok nyári tartózkodási helyéül szolgál­nak. Azugában posztó-, cement- és üveggyárak, Busteniben papírgyár, Szinajában szöggyár és fazékégető, Campinában petróleumot hoznak elő a föld gyomrából s alant­a völgyben malmok, fűrészgyárak, mészégetők és kőbányák sorakoznak egymás mellett. A déli Kárpátok vonalának természetes szépsége sokat szenve­dett a föllendült petróleumipar folytán: a gyönyörű tájképbe nehezen illenek be a hengeralakú, fehérre meszelt petróleumtartályok, amelyek oly sű­rűn sorakoznak a vasútvonal men­tén. A petróleum-telepek gyárszerű építményeikkel, kéményeikkel, tor­nyaikkal szinte lerontják e táj ter­mészetes szépségét. De ezek a szennyessé vált tornyok s bázakok mind megannyi forrásai az aranynak, amelyből évente sok millió bugyog...

Next