Állami Főreál iskola, Szeged, 1890

A nyelvtanítás problémája. 1. A Sysiphus kövét még mindig hiába gördítjük. Kisiklik kezünkből, midőn a magaslatot elérni véltük. Immár évszázadok fáradoznak vele, és mintha ma is az elején volnánk. Mert valóban, mi egyéb eredménynyel dicsekedhetünk a nyelvtanítás módjainak általános megállapításában, mint legföljebb, hogy a probléma bonyodalmas voltát megismertük. Tudjuk, hogy a nyelvtanítás czélja és módja nem oly egyszerű, nem oly átlátszó, mint ezelőtt még harminc­ évvel is hitték; hogy Ollendorf és Ploetz csupán optikai csalódás útján láthatták oly közelről, a­mihez mi bonyodalmas utakon, nagy akadályokon keresztül vélünk csak eljuthatni; hogy amaz utak nem is egy czél felé tartanak, mert mind­egyikük más irányban, más czélhoz vezet; hogy módszerünk is annyiféle ,­hány féle a czél; hogy nyelvtanítás, így általános kifejezésben a paedagogia egy üres szava, melyet csak a különös czél tesz határozottá, érthetővé és csak a határozott, érthető jelentése igazít el az eszközök megválasztásában. Pártokra szakadva látjuk a franczia és német tanügyi írókat — pedig évtize­dek óta foly a harcz — a nyelvtanítás minden kérdésében ; egész irodalom támadt e téren és sem abban nincs egyetértés, hogy mit tanítsunk, sem abban, hogy mikép tanítsunk. A két nemzet könyvpiaczát elárasztja a német, franczia és angol nyelvtanok és olvasókönyvek tenger­száma és alig van kettő, mely egy irányt követ s egy czélra tör. Nem nevezhetjük-e tehát joggal problémának a nyelvtanítás kérdését ? És nem visszájáról fogják-e föl mindazok, kik e kérdés gyakorlati részleteit — a kiejtés tanítását, a nyelvtan szerepét, fordítások hasznát, olvasmányok megválogatását — fejtegetik, mielőtt az alapvetés — a czél és eljárás elméleti megokolása —■ még nem történt ? Midőn a következő sorokban e problémák megvilágítására néhány adatot szándékozunk gyűjteni, az első helyet a németországi nagy reformmozgalomnak adjuk, melynek eddig a legtöbb tanulsággal tartozunk, a franczia véleményeket csak ott említve, hol új világot vetettek a kérdések valamelyikére.

Next