Szegedi Híradó, 1871. január-június (13. évfolyam, 1-78. szám)

1871-03-26 / 37. szám

Megjelent hetenkint 3-szor, szerdán, pénteken és vasárnap reggel. Szerkesztőségi iroda, hová a lap szellemi ré­szét illető közlemények külden­dők : iskola-utca, Vadász-ház, 1-ső emelet. •v—— ! Kiadóhivatal Burger Zsigmond könyvnyomdájában, hová az előfizetési pénzek küldendők. Előfizetési föltételek: Szegeden házhozhordással és vidékre postán■■ Helyben a k­iadóhivataltól elvitetve: Egész évre ... 8 frt. | Félévre . ... 4 frt. : Egész évre ... 7 frt. | Félévre . . 3 frt 50 kr. Évnegyedre ... 2 frt. : Évnegyedre . . . 1 frt 75 kr. Hirdetések fölvétetnek: Szegeden a kiadóhivatalban; Pesten •Neumann B. első magyar hirdetési irodájában, kigyó-utca 6 szám; Bécsben Hausenstein & Vogler (Neuer Markt 11), Oppelik A. (Wollzeile 22) és Mosse Rudolf (Seilerstätte 22) hirdetési ügynököknél; Maria m. Frankfurtban G. L. Daube & Cp. és Mosse Rudolf hirdetési expeditiójában, Lipcsében Eugen Fort, Párisban Havas, Laftite, Bullier & Co. (Place de la Bourse 8), Prágában, Münchenben, Nürinbergben, Strassburgban, Zürichben és Hamburgban Mosse R. hirdetési irodájában. 37-ik szám. Vasárnap, március 26-án. / 1871. Tizenharmadik évfolyam. POLITIKAI ÉS VEGYESTARTALMÚ KÖZLÖNY. Hirdetések dija: A hathasábos petitsor egyszeri hirdetésnél 6 kr., két­szerinél 5 kr., többszörinél 4 kr. Terjedelmes hirdetések többszöri beigtatás mellett ked­vezőbb föltételek alatt vétetnek föl. Kincstári illeték minden egyes beigtatásért 30 kr. A „Nyílttériben a négyhasábos petitsor igtatási dija 15 krajcár. Előfizetési fölhívás a „SZEGEDI HÍRADÓ“ I. évi második évnegyedére. A folyó év első negyede végéhez közeledvén, ez alkalomból bátrak va­gyunk lapunkat továbbra is a t. kö­zönség szives pártfogásába ajánlani, s különösen évnegyedes előfizetőinket, kiknek előfizetésük e hó végével lejár, fölkérni, hogy előfizetéseiket idejekorán megnyitni szíveskedjenek. Minden igény kielégítése végett fönntartjuk a két és egy hónapos elő­fizetést is, amazt 1 frt 40 kr. ezt 70 kr. dij mellett. A többire nézve az elő­fizetési feltételek lapunk homlokán ol­vashatók. Az előfizetési pénzek beküldésére ajánljuk a postai utalványok igénybe­vételét, mint amely legcélszerűbb és legkevesebb (5 kr.) költséggel jár. Pesti levelek a katk. önkormány­­zatról. ii. Utóbbi levelünkben jeleztük röviden azon pártállást, mely kezdettől fogva észrevehető különbség szerint létezik , miután a főpapság a kárigények áram­latától ragadtatva kényszerült az önkor­mányzati mozgalom fonalát kezébe venni, s ehhez képest iparkodik mindent kö­zépkori kiváltságaiból megmenteni. Valamely intézvénynek tarthatatlan­ságát mi sem bizonyítja jobban, mint a fűszálhoz is való kapkodás, s az esz­közök megválasztásában h­ánykodó in­­differentizmus. Minden eszköz jó, csak célhoz ve­zessen, s tartják némelyek. S hasonlót tapasztalunk az autonómikus kongresz­­szus többségének részéről is, mely nem tartja méltóságán alulinak, hogy külön lapot küldet még a „Reform“ olvasói nyakára is, kiknek pedig nincs kedvük holmi aljas piszkolódásokban gyönyör­ködni. E mocskos lap neve „Katii. Érte­sítő. “ Tessék jól megjegyezni : „Katii. Értesítő!“. S ez a „Katii. Értesítő“ képviseli a 27-es többség nézeteit, de ahelyett, hogy érveket hozna föl az állítások megcáfolására, a figyel­me az „Értesítő“ a lovagiatlan piszkolódáshoz folyamodott. Hallják a 27-es bizottság többségé­nek férfiai, ez oly fegyver, mely az el­­aljasodott Rómára emlékeztet. S két­szeres bünfil tudandó be , miután e nemtelenség egy szentséges ügy kö­penye alatt történik. Miután Bartal György állításait lee­­győző érvekkel nem bírták „Értesitsék“ megcáfolni, hozzáfogtak őt csaknem esztelennek declarálni és gyanúsítani az olvasó közönség előtt. Sőt még a fiú nagynevű édesatyjá­­nak az „ősz Bartalnak“ sírját sem átal­lották háborgatni azon tollak, melyek el akarják ámítani a jóhiszemű katholi­­kusokat, hogy ők a kath. vallást védel­mezik. Ezen aljas merénylet ellenében Bar­tal kénytelen volt hirlapilag föllépni, s a szemtelen támadásokat így utasítja vissza: „elmémet zavartnak, agyvelőmet rothadtnak még nem érzem; a cikkíró gyanúsításait megvetem, vádjait az ol­vasó közönségre bízom; őt pedig arra figyelmeztetem, hogy atyám sírját dicső támadásaiba bevonni, légből kapott con­­fessiókra provocálni ne merészkedjék ; mert a sírok szentségét kell, hogy még az „Értesítő“ is tisztelje; különben biz­tosítom, hogy ha valahol, e reám nézve kétszerte szent sír előtt nyugton állok; mert tudom, hogy annak nézeteit tol­mácsoltam, kit c­sir eltakar.“ Már most ítélje meg a t. olvasó : oly lap, mely ilyen nyilatkozatra kény­szeríti hazánk egyik kath. kitűnőségét, ugyan hogy is képviselhetné tiszta cél­zatokból a kath. vallás igaz ügyét ? Hisz az ily eljárást még a pogány bölcsek is megvetették. Bizony jól tenné a „Reform“, ha megkímélné olvasóit afféle használni úgy sem tudó piszkolódó laptól, mint a „Kath. Értesítő.“ Mert lássa a „Reform“ mi nem ta­lálunk gyönyörűséget a kath. vallás érdekében történő nyelvöltögetésekben. Mi nekünk hitünk és erős meggyő­ződésünk, hogy az afféle piszkolódá­­sokkal igen sokat ártanak akár papi, akár világi írástudók a kath. vallás ér­dekeinek. S legnehezebben az esik, hogy úton-útfélen a mi papi fejedelmeink és legkitűnőbb világi főurainknak tu­lajdonítják az „Értesítő” gorombaságait. A szeretet vallása szent, és nem szorul orgyilkos­ módra piszkolódó álar­cos bérencek tollaira. E zuglapféle „Értesítőt“ eléggé jel­lemezheti azon körülmény, hogy széles Magyarországon nem akadt jóravaló ember, aki nevét mint szerkesztő alá merte volna írni. Utóvégre is a nyomtatulajdonos,mint felelős kiadó írta alája nevét. S ezt, ha jól megfizetik, senki rész néven nem veheti, hogy fölhasználja a kath. geschäftet. S mindenesetre úgy tekinthető, mint a ponyvairodalom egyik terméke. A múlt héten afelett folyt a vita, hogy a két javaslat közül, melyik fo­gadtassák el a részletes tárgyalás alap­jául. Bartal beszédéről már szólottunk. A többség részéről Haynald kalo­csai érsek nyitá meg a szónokok sorát, s tartott oly beszédet, melyet a papi fejedelmek és világi forrástudók rendkí­vüli tetszéssel fogadtak. A többi között azt is mondá a je­zsuiták hő pártolásáról ismert érsek ur: „ha törvényhozásunk innen kitilt engemet, nyugodt szívvel megyek nyá­jamhoz Kalocsára, nem a fényes érseki lakba — — — nem oda, hanem leg­utolsó ispánom szerény lakába sat.“ „A ben trovato,“ ez igen jól van előadva, mondaná az olasz. Már hogy ki akarja őt onnan a gyű­lésből kitiltani, azt persze az érsek úr nem fejezte ki­, csak beszélt, hogy lát­szassák a legnagyobbat mondani. S a kisebbség részéről a Gibbont fordító Hegyessy Kálmán válaszolt is eme szép phrázisokra , hogy nem kel­lene az égieket összekeresni, midőn földiekről van szó. Mit gondol Hegyessy Kálmán, hogy lehetne másképen a 100 ezer irtokról való szabad rendelkezés jogát s min­denben a föltétlen hatalmat és enge­delmességet az evangélium szellemével összhangzásba hozni?! Szólott még a kisebbség részéről dr. Hatala Péter egyetemi theológiai tanár. Az „Értesítő“ közönségesen „mal­­contensus papnak“ tekinti e sokat uta­zott, tanult tapasztalt és még többet gon­dolkodó férfiút. Szerényebb és önzetlenebb szívvel senki sem ül az autonómiai kongresz­­szus tagjai között,­­ mint Hatala Péter. Múlt évben , midőn ellenségeinek vakdühe kezébe játszotta a fegyvert, melylyel porba zúzhatta volna őket, — nem használta azt. Barátai őt gyávasággal vádolák. S ő azt mondá: „Én használni és nem ártani akarok. Előttem a vallás érdeke szent. Miután ellenfeleim beismerék té­vedéseiket maguk, miért bántani őket?!“ S ezt nevezik „Értesitsék“ „mai­­contentus papnak?!“ Dr. Hatala Péter beszédében ki meri mondani, hogy „ne vegyük a ka­­tholicitás egyedüli mérlegéül a mai szo­kást, a mai kánonjogot“. S igaza van, mert a keresztény­ségnek, mint más vallásnak megvan a maga történeti fejlődése. S amint egy szellemdus író helyesen megjegyzé : „a 19. század kereszténysége nem a kö­zépkor kereszténysége ; a középkor ke­reszténysége nem az első zsinatok ke­reszténysége ; s az első zsinatok keresz­ténysége nem az apostoloké, és csak az volt jól mondva mindig és az vál­­tozhatlan, amit maga Krisztus mondott.“ Azért azt állítani, hogy mindig úgy volt, amint jelenleg látunk fájdalommal némely intézményeket az egyházi élet körében, annyi, mint ellentmondani a kereszténység életképességének, melyet az utóbbi kétezred év fölmutat. Hatala Péter ellenében gr. Cziráky János és Apponyi György­­ exelleniiáik léptek ki a síkra. Beszédjükkel a jobboldalon nagy tetszést arattak azért, mert a beszédek szerencsések voltak épen az ő szájuk­ból kifolyhatni. A kisebbséget nem hogy megingat­ták, sőt inkább megerősiték nézeteikben. A két gróf nem az érveket cáfolá, hanem önválasztotta s úgy látszik előre betanult diák szólamok buborékaiban gyönyörködtek, s nagyon látszott raj­tuk, hogy igen szerették volna a ki­sebbségi javaslat pártolóit is gyönyör­ködtetni. Az átalános vitát a többség részéről K. Sennyei Pál, a kisebbség részéről Bartal György zára be. Mindkét beszéd díszére vált a szó­nokoknak. Szavazásra kerülvén a dolog, a rész­letes vitatkozás alapjául a 27-es bizott­ság többségének javaslata 96 szava­zattal 54 ellenében elfogadtatott. Nevezetes, hogy a kisebbségi ja­vaslat pártolói között csak­ három papi egyén van: Hatala Péter Babies J. egri kanonok és Steffani. A kisebbség tehát leszavaztatott a főpapság által lehet mondani, mivel a többség túlnyomó része papi fejedelmek és szerzetes­főnökökből állván, az al­­papság és világiak csekélyebb számmal képviselvék. Egyébiránt ne essenek kétségbe sem az alpapság, sem a világi hívek a kisebb­ség leszavaztatása fölött, mert ha figye­lemmel kísérjük ezt a mi autonómiai mozgalmunkat, s nem hunyunk szemet a politikai és társadalmi igények to­vábbi fejlődése előtt, arról győződünk meg, hogy a kisebbség által képviselt nézetek életképesek, s amint haladunk az időben, aszerint érvényesítik azok magukat egyedül a haladás törvényei által támogatva, mint a bibliai mustár­mag, mely kezdetben kicsiny, később terebélyes fává lön, melynek árnyéká­ban milliók találtak nyugalmat. T. P. Pest márc. 23. 1871. Bármily csendben —mi vajmi ritkasági — folynak is képviselőházunkban a hétfő óta uj stádiumba lépett tanácskozások, s bármily csekély érdeklődést tanúsítsanak is a szőnye­gen forgó tárgy iránt úgy a honatyák, mint a kormányférfiak s úgy mindezek, mint a közvéleményt e részben — tapasztaltuk — mindenesetre hiven letükröző sajtó: tagadha­tatlan, hogy a tanácskozások alatt levő köz­­ségrendezésügy egyik legfontosbika s állami életünkbe mélyen bevágó hatásánál fogva egyik legnehezebbike azon kérdéseknek, me­lyeket megoldani a most ülésező ország­gyűlésnek jutott feladatul. Nem mi mondjuk, hangoztatták ezt már mind a négy világtörténeti korszak mélyen gondolkodó állambölcsülői, hogy a köz­ségi szerkezet képezi alapját az alkotmá­nyos álladalmi életnek, s mert ennek alapját képezi, az állam azon mértékben biztosítja saját lételét, alkotmányának is állandó fenn­maradását, amily mértékben koszorúzza Bi­ker egészséges életerős községi szerkezet alapítására irányuló törekvéseit. Ezen, az államtudomány által általán el­fogadott angol-helvét községi , ezen nyug­vó álladalmi életet, tehát a gyakorlat ál­tal fényesen igazolt tant a múlt és jelen század állambölcsészi tekintélyei tovább füzék, s a kutató lángelmék boncoló ereje kifejté a átadá az utókornak azon elveket, melyeknek kalauzolása mellett megteremtheti az egész­séges községi életet, biztosíthatja az erre fektetett alkotmányos állami létet. Örömmel nyilatkoztatjuk ki, hogy — mint a kormány által beterjesztett, az osztályok által nem csekély módosítással elfogadott s jelenleg a képviselőház tanácskozásainak alap­ját képező tvjavaslatból kitetszik — állam­hajónk kormányosai nem téveszték szem elöl sőt szorgosan szem előtt tárták ez elveket. De még nagyobb megelégedésünkre szolgál az, hogy csak annyiban ragaszkodtak az ezen el­vek által kijelölt irányhoz, amennyiben "

Next