Szegedi Napló, 1995. augusztus (1. évfolyam, 68-94. szám)

1995-08-01 / 68. szám

Mit imádkoznak a vajdasági öregek? Két évvel ezelőtt jelent meg a Kupuszinán élő és oktató Silling István népi imádságainak első gyűjteménye. Akkor Kupuszina (Bácskertes) népi imáit és ráol­­vasóit gyűjtötte össze és adta ki Boldogasszony ablakában cím­mel. Most újabb gyűjtése jelent meg. Ezúttal a Vajdaság községei­ből gyűjtött imádságok kerülhet­tek az olvasók kezébe. Bevezetőjében Silling István a következőket írja: “Vajdasági né­pünk Istenben való hite rendít­hetetlenül vészelte s vészeli át az idők változásait. Az ájtatosság és az áhítat alkalmait kötelezően betartva, az egyén még önmaga is keres s talál alkalmat Istennel való találkozásra, hitet téve így is a számára tántoríthatatlan biro­­dalom kútfőjénél. Segítségére si­etnek egykor volt gazdag, közép­kori eredetű szövegeink éppúgy, mint a hitbuzgalom emelte tár­gyi emlékek. Imáit bárhol el­mondhatja, s azok eljutnak a Megváltóhoz. A középkori eredetű, de ezen a mi török igával is sújtott, a XVIII. század óta újra betelepített vidé­künkön, imáink és kegyhelyeink a mélyben szerteágazó gyökere­ink”. A könyv gyűjtött anyaga a Bácska, a Bánság és a szlavóniai magyarok ajkáról származik. Fel­sorolásra érdemes községek: Szabadka, Zenta, Székelykeve, Csóka, Száján, Ada, Tóthfalu, Oroszlámos,, Óbecse, Kisorosz, Egyházaskér-Verbica, Nagybecs­­kerek, Erdőd, Kórógy, Mohol, Nemesmilitics, Oromheges, Tó­ba, Hódegyháza-Jázova, Gombos, Zsablya, Beodra, Bajmok, Terján- Lőrincfalva, Magyarcsernye, Zombor, Dályhegy, Péterréve, Szenttamás, Töröktopolya, Szil­ágyi, Szond, Feketetó (Crna Bara), Kevi, Adorján, Muzslya, Kelebia, Kábé. Ötvennyolc szöveg került elő ezekből a községekből. Zömében hetven-nyolcvan éves öregek aj­káról lejegyzett imádságok, ame­lyek tisztán érthetők és olvasha­tók. Mert bizonyára több száz szö­veg közül válogatott a gyűjtő, amíg könyv lett a ma már nehezen gyűjthető töredékes versekből. Ismételten kitűnő anyagot ho­zott a felszínre Silling István. Nagy örömünkre szolgál, hogy azok a községek is gazdag imád­­s­okat dokumentáltak, ahol va­lamikor Kálmány Lajos, a plébá­nos-néprajzkutató is járt és gyűj­tött. Nem győzzük hangsúlyozni, a népi archaikus imádságok gyűj­tése elodázhatatlan feladat. Még jó, hogy Silling István magiszter semmiféle akadályt nem ismer, nem ismert eddig. Pedig nem ép­pen rózsás körülmények között végezte munkáját. Az ezer pél­dányban kiadott Kínján esik esete gyönyörűséges imádságok­kal gazdagítja a magyar kultúrát. (polner) Hódegyfaáza-Jázova keresztje Eltelt tizenöt esztendő. A szegedi várban ülő rabok vallomásai rég el­feledett bűneseteket támasztottak fel, s adtak az igazságszolgáltatás asztalára, így került elő a komlósi eset is. Egy többszörös rablógyilkosság­gal vádolt zsivány töredelmesen bevallotta, hogy a komlósi esküd­tet egy még élő cimborájával gyil­kolták meg. Amiért ártatlan em­ber, a szerencsétlen Trolla Péter bűnhődik. A vallomás természetesen óriási szenzációt keltett a delegált bíróság körében. Az erélyes vizsgálat erre a körülményre terjedt ki leginkább. Befogták a megnevezett cimborát. Gyűjtötték a tanúvallomásokat a legnagyobb lelkiismeretességgel. És rövid idő alatt kiderült a Trolla Pé­ter ártatlansága. A kir. biztosság közbejárására a fogolyt tüstént elbocsátották az illávai fegyházból. A szegedi várba hozták, hogy hivatalosan tudtára adják a szabadulását. A hajdani szép fiatal legény meg volt öregedve. Nem a börtön jegé­től, hanem tán a lelki bántalom­­tól. Igaz részvétet keltett maga iránt. Mikor megértették vele, hogy szabad, könnyek peregtek le ar­cán. Aztán gyönge hangon meg­kérdezte, hogy él-e még az es­­küdtné. - Meghalt régen - mondotta a vizsgálóbíró komoran. Mély csönd állott be. A szabaddá vált ember kebléből nehéz sóhaj fa­kadt. Aztán ennyit mondott: - Azon az éjszakán az esküdtné szobájában voltam. Nem akartam kivallani, nehogy a falu ujjal mu­togasson reá. Most már meg­mondhatom, hiszen a föld alatt nyugszik. Ez az egyszerű szegény oláh pa­raszt, ezzel a néhány szóval tizenöt évi szenvedést válthatott volna meg. Karakter! A mise Az éjszakának pihenő csend­jében altatót fú a szél az álmodó falunak. A vándor, aki beér az or­­szágútról, világot keres mohó te­kintettel. Csillagnyi fény látszik a megdöbbentő feketeségben. A tél lidérce, melyet a didergő vándor űzve űz. Ahol leomlik a megfa­gyott könnycsepp a szempillájá­ról, a meleg hajlék. Az egész fa­luban ezen az egy helyen vannak még ébren. A templomtérre nyí­ló széles utca fasorában, a szé­les ködön át egy fekete pont mo­zog előre a templom irányában. Dobogós hangja szűrődik el messze, s a tér haván megnyúlik a közeledő fekete körvonal ár-­­nyéka. Egy ember, aki rohanva tart a templomnak. Nem válogatja az utat. Térdig szakad a hóba, mégis fut. Vissza-visszatekint lázas fejfor­gatással. Mintha valaki üldözné, mintha valamitől egyre jobban megrettenve, zihálva gázol gyorsan előre. Valami szegény bujdosó tán, akit űz a tél, s veri a lábát futva rög­höz, hogy megdermedve bele ne hűljön a hóágyba. Őrületes futás ez! Miért tekint vissza-vissza, mit keresgél az elhagyott sötétben? Mintha minden pillantásban lövést várna onnét, mely leterítse, vagy hallaná az üldözők dobáját. A ret­tegés elfojtott hangja az, mely ki­kitör arasznyira emelkedő mellé­ből. Különös ember, hiszen nem hallatszik az üldözők kiáltása, a sötétből senki nem kerekedik elő nyomába. Ő pedig már mindjárt céljánál van, ahova el nem ér ül­döző kéz. A plébánia nagy kapuját teljes erejéből döngetni kezdi. Izgatottan ráveri öklét a kilincsre, lázzal fi­gyelve fekteti arcát a kapu hideg fá­jára, ha nem hallják-e még oda­bent. Egyszerre felveti fejét. Belől lépések nesze hallatszik. - Ki az? - szól valaki vékony han­gon a kilincs mögött. - Egy haldokló, néném, akinek az utolsó kenetre van szüksége. Csak bebocsát az irgalom nevében! Az indulatos hang nagy csengé­sében parancs is volt, könyörgés is. Mérgelődő mormogással felel a felismert nő. Haldokló ebben az át­kozott időben. Ki hallott ilyet? Óh, szegény főtisztelendő - sajnálkozik a némber a fogai közt mormolva, s megfordítva a kulcsot a zárban. Ne­héz lökéssel vágódik ki a kapu va­sas ajtaja. A jámbor asszony a kí­sértettől sem rendülne meg jobban, mint mikor a jövevény rákiáltja zordul a jó estét. Pedig az éjféli lá­togató szép barna arcú ifjú ember. Sötét tigrisszemei villognak olyan ijesztően. -Uram Jézus, segíts! A bolondos asszony keresztet vet magára, s a lámpa fénye kísérteti­es táncot jár a padlón, amint a ke­ze reszket. - Ne féljen, nem ölöm meg! Elő­re a lámpával a tisztelendő atyához! - Az izmos legény indulatos szava beharsogja az öblös folyosót. Egyet lódít a sivalkodó asszonyon. - Ej, ha mondom, előre! -Jaj, szentséges szűz, minek a gyilkos szerszám a kezében? -Ez? (Folytatjuk) Békefi Antal-Palotás Fausztin Sötét idők Történetek a Szeged-vidéki rablóvilágból 1995. augusztus L, kedd Vasárnap fejeződött be, le­zárva az utóbbi idők egyik leg­melegebb hónapját, akár a délutáni eső, a Szabad Szín­házak Nemzetközi Találko­zója. Nemzetközi annyiban volt, hogy a meghívottak, akár­csak a nézők között, szerepelt néhány orosz, szláv, s vissza­tért egy-két remek szabadkai zenész is, kik már többször jártak Szegeden. Az esemény, akárki akárhogy is ér­tékelje (esetleg akárcsak én, nem feltétlenül pozitívan), már annyiban is jelzésértékű, hogy minden elő­adásra meglehetősen nagyszámú ér­deklődő látogatott el, vagyis van igény a színvonalas, komoly művészeti al­­kotásokra, előadásokra, sőt az ilye­neknek híre is megy, s képesek érte akár messzi vidékekről is idevándo­rolni. Ak­itől,­ az első nap estéjén megtelt a szegedi főpályaudvar szál­­lást ideiglenesen nem találó efféle vándorokkal. Kétségtelen, hogy az ér­deklődők javarészét a bölcsész típu­sú egyének képviselték. Az első, öt évvel ezelőtti találkozó óta talán csak az nem változott, hogy a mostanit­­ Balog József­izervez­­te. Az első elsősorban még a Bálint Sándor Műv. Házban zajlott, ahová most már csak­­i Melancia társula­ta kényszerült. A szegedi csoport már ismert darabjukat a­tkozott törté­netet adta elő. Az előadások többsé­ge a régi zsinagógában zajlott le. Az épületből Szeged új kőszínháza, befogadószínháza lesz, éppen az e ta­lálkozón is bemutatkozott alternatív, szabad színházak számára, bár e színházak részben azért is mondhat­ták mánkat szabadnak, mert nem volt állandó fellépti helyük. Nem kö­tődtek, egyáltalán sehová sem kötőd­tek. Bár a szabadság fogalmát megha­tározni eleve igen nehéz, hisz filo­zófiai evidencia, körülírhatatlan és megfoghatatlan. Buber, a zsidó gon­dolkodó szerint: szabad az, aki ön­kény nélkül akar. S ebben az érte­lemben is, e színházak szabadabbak más színházaknál. Akarnak is. Jó da­rabokat, nem is feltétlenül nézhető­­ket és élvezhetőket, csak jókat, csi­nálni is, bemutatni is. Azok közül, amelyeket láttam, mégis a Merlin Szinhu vélkegyyelműje tetszett a leg­inkább, holott éppen ez állt, már csak annyiban is, hogy szövege, dra­maturgiája volt, legközelebb a klasszikus előadásokhoz. Ternyák Zoltán először megértette, s csak azután adta elő a művet, belátható­­vá tette a dosztojevszkiji mélysége­ket. A legegzotikusabb produkciót éppen Balog József és társa Pe­ter Pé­­ter produkálta, a­ Kálvin téri Fürdő­ben. Mint egy fedett amfiteátrum­ban, úgy ülhettek le a nézők a melegfürdő vízköves lépcsőire, meg­kockáztatva az aranyeret. Balogék Joyce Ulysseséből mondták el a ké­nyelmetlenebb, erotikus, sőt por­nográf szövegeket, néha elégedetlen sóhajra késztetve a nézőket. Munka­darabként hirdették művüket, ami azt jelentette, hogy a darab humo­rát esetlenségük, malőrjeik adták, ha adták. De, már csak a fürdő szépsé­gei miatt is érdemes volt jegyet vál­tani. A Szárnyak Színháza szom­bati előadására pedig azért, mert ott volt látható a magyar színpadi élet legkomikusabb, legérdekesebb figu­rája: egy százötven centis, meghatá­rozhatatlan korú kis­ember, fekete redingotban. Feje, fülei is játszottak, ahogy mondani szokás, külön éle­tet éltek. A leghumorosabb, mégis kemény előadást az Utolsó Vonal nevű csoport produkálta. Nevük is Hajnóczy hírhedt művét a Last Traint idézte. A budapesti Ar­ír­ tár­sulat itt mutatta be először A kony­haasztal lovagjai című alkotását. Az orosz fellépők közül a leghíre­sebb, s nevéhez méltóan szereplő Derevo csoport volt. Ritka fát ültettek el a magyar színház talajába, mely re­mélhetően, s a nyári esőknek köszön­hetően, szaporodni fog (Dyerevo oro­szul fát jelent). A normalszínház egy meglepően középkori játékot adott elő, tűzijátékkal, égő kerekekkel, vár­játékkal, vízreszállással. Az éjben fel­­emelkedő tűzoszlopok, máglyák va­lóban az inkvizíció nem is oly mes­szi korát idézték. A zenei programok közül kétség­telenül, Jas­m, a tatár énekes üres, felesleges produkciója okozta a leg­nagyobb csalódást. Pedig mindent megpróbált. Játszott tanklőszeren, talicskán, bádoglavóron, olykor akusztikus gitáron is, sok olyan dol­gon, ami Novoszibirszkben helyette­síthette számára az igazi hangszere­ket. Lajkó Félix viszont! Koncertje is­mét megrázó volt, virtuozitása lenyű­göző. Soha ennyi, és ennyire figyelő arcot nem láttam még. A cigaretták fénye olykor megvilá­gított szemeket, kezeket. Sötét volt. A Régi Hungária ablakain fekete posztó. Mellettem egy fiú ijesztően lassan dohányzott, mint aki m­á­­nyában sírni készül. Ez a zene fel­tört, izzott, akár a népzene, a bús csángó népballadák, mint a spanyol férfiak dala. A vérükben vitték to­vább, akik hallgatták. Lajkó Félix olyan fájdalmas dallamokkal kezd­te, mint egy Bach szólószonáta, hogy dalai nekilendülve elérjék azt a pon­tot, amit a spanyol zenészek duendének neveznek. Itt kiáltanak fel önkéntelenül a flamenco tánco­sok, ez az a pont, ahol­­elszabadul a pokol. Valójában semmi grapellis, sem­mi dzsesszes nem volt Lajkó Félix ze­néjében. A duende volt benne, s mintha nem is a cigaretták, hanem ez vil­ította volna meg az arcokat. KOLOZSI LÁSZLÓ IAIKO FELIX Mit csinál Derrick? Horst Tapp­er, a Magyarorszá­gon is közkedvelt Derrick-soro­­zat 72 éves főszereplője már azon töpreng, mit csinál majd, ha a 21 éve forgatott és a 250 folytatásánál tartó bűnügyi so­rozat véget ér. “Ha abbahagyjuk a Derricket, csinálok egy nagy játékfilmet” - idézi a Bild am Sonntag a filmszínészt -, “a sztori még titok, de a forgatás két évig tart majd. Azután itthagyom Németországot. A déli tájakat kedvelem, el tudnám kép­zelni a további életemet Rómá­ban”. “Németorszgban nem ér­zem jól magam" - vallja be Tap­per - “itt egyre kevésbé törődnek a másikkal, és folyton növekszik az erőszak. Másutt sokkal barát­ságosabbak az emberek” - véli Derrick megszemélyesítője. Makón Újra indul a tv-adás Egy hónap nyári szünet után -változatlan műsorszerkezettel - új­ra indul a makói városi televízió adása. Az UHF 51-es csatornán su­gárzott műsor ma, kedden este 6 órától kezdődik. A Makói Hét című magazin tartalmából: Ha nyár, akkor strand - Tudnivalók a parlagfű virágzásáról - A hét legfontosabb eseményei: Mi újság a szemétte­lep ügyében (interjú dr. Búzás Péter polgármesterrel) - Hogyan alakulnak a fogászati térítési díjak Makón? - Szőnyi találkozó - Ma­ros-parti randevú és HBO TV előzetes. Szerdán este 6 órakor kezdődik a Cigánymagazin, majd a Sport­szerda, melyben a Makó FC NB II-as labdarúgócsapat bajnokságra való felkészüléséről számol be. Csütörtökön este 6 órától a Handa­­banda TV összeállítása látható. A tartalomból: Egészségnevelési nap - Beszámoló a Frankfurti és a Szigetvári Videófesztiválról - Erdély - Bemutatkozik egy ifjú kapustehetség - Interjú Lőrinc L. Lászlóval - Londoni pillanatképek - Mi a művészet? - Egypercesek - Élő rejt­vény - Nyeremények.

Next